توضیح مدعای نظریه قبض و بسط
از جمله گونه های نسبی گرایی، گرایش به «نسبیت معرفت دینی» است: برخی می گویند ما نیز قبول داریم که دین ثابت و مطلق است و ارزش های دینی نیز تابع...
شنبه، 28 دی 1392
دلایل طرفداران قبض و بسط
بی تردید نقد و بررسی نظریه ی «نسبیت معرفت» که مدّتی نسبتاً طولانی از طرح آن در کشور ما می گذرد و در باب آن کتاب ها و مقالات فراوانی نگاشته شده...
شنبه، 28 دی 1392
نسبیت در ارزش ها و معرفت دینی
چرا در برخی از مکاتب فلسفی غرب ارزش ها و گزاره های دینی نسبی معرفی شده اند؟ نظر اسلام درباره ی این نسبی گرایی چیست؟
شنبه، 28 دی 1392
پلورالیسم دینی و معرفتی
پلورالیسم دینی و معرفتی یعنی چه؟ و سر منشأ تفکر پلورالیسم و التقاط در حوزه ی اندیشه ی دینی کدام است؟
پنجشنبه، 26 دی 1392
نسبیت در گزاره های دینی و خاستگاه معرفت شناختی آن
پیش از پرداختن به پاسخ اصلی بهتر است ابتدا توضیحی درباره ی دو مفهوم «مطلق بودن» و «نسبی بودن» یک گزاره بیان کنیم:
پنجشنبه، 26 دی 1392
اطلاق و نسبیت در فهم دین و قرآن
مقدّمتاً باید گفت: در میان عقاید، احکام و اخلاقیّات بیان شده در منابع اسلامی، از جمله قرآن کریم، مجموعه ای یافت می شود که به هیچ روی مورد تردید...
پنجشنبه، 26 دی 1392
قرائت های مختلف از دین
داشتن قرائت های مختلف از دین و اعتبار آن قرائت ها، مبتنی بر این است که ما اساساً هیچ گزاره ی ثابت و مطلقی در دین نداریم و همه ی آنچه به دین نسبت...
پنجشنبه، 26 دی 1392
اسلام و تغییر ارزش ها در گذر زمان و مکان
با عنایت به پیشرفت های بشر و تغییر شرایط زمان و مکان، آیا می توان گفت: هر آنچه که رنگ ارزشی دارد بوسیله ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)...
پنجشنبه، 26 دی 1392
محدوده ی ادراک عقل در زمینه ی امور ارزشی
وقتی سخن از ارزش رفتارها گفته می شود، شاید به ذهن بیاید که اساساً مفهوم «ارزش» چگونه بدست می آید و ارزش داشتن یک رفتار، چه ارزش مثبت و چه ارزش...
پنجشنبه، 26 دی 1392
ماهیّت و سرشت تجربه ی دینی
فردریک شلایرماخر (1768- 1834م.) در کتاب «ایمان مسیحی» تجربه ی دینی را احساس اتکای تعلّق به مبدأ یا قدرتی متمایز از جهان می داند. از نظر او «تجربه...
پنجشنبه، 26 دی 1392
درآمدی بر مبحث تجربه ی دینی
ناهم خوانی عقاید مسیحیّت و مضامین کتاب مقدّس با فهم عمومیِ انسان ها، مثل مسئله ی «تثلیث»، هم چنین ارائه ی تصویری انسان وار از خداوند، نکوهش معرفت...
چهارشنبه، 25 دی 1392
عقل، دین و قلمرو آن
تعریف و قلمرو دین چیست؟ و آیا این سخن که «قلمرو دین محدود به عرصه هایی است که عقل توان شناخت آن را ندارد» صحیح است؟
چهارشنبه، 25 دی 1392
نسبت دین با عقل و علم
رابطه ی عقل و توانمندی های آن با دین چیست؟ به عبارت دیگر: اگر دین همه ی جوانب زندگی انسان را در بر می گیرد، چه جایی برای عقل و علوم بشری باقی...
چهارشنبه، 25 دی 1392
یقین قرآنی و تیقّن عرفانی
دانش اهل علم همچون دانش متکلمان و فقیهان به قرآن دانشی از سنخ دانش انبیاء و اولیاء نیست، بلکه علمی است نظری که محتاج به طلب و کسب است. در نظر...
سه‌شنبه، 3 دی 1392
رابطه دنیا و مسایل سیاسی با آخرت
رابطه ی دنیا و آخرت، یا به عبارت دیگر: رابطه ی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان در دنیا با زندگی اخروی او چگونه است؟ و جایگاه مسائل سیاسی و اجتماعی...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
گستره احکام شرع: همه رفتارهای انسان
با مراجعه به منابع دینی به روشنی می بینیم که خداوند در همه ی زمینه های رفتار شخصی و اجتماعی انسان و همچنین حوزه ی سیاست و حکومت، قانون و دستورالعمل...
سه‌شنبه، 19 آذر 1392
اندیشه جدایی دین و سیاست و انگیزه طرح آن
اسلام دینی است فراگیر که علاوه بر جنبه های فردی درباره ی عرصه های اجتماعی و بویژه سیاست و حکومت دارای دستورالعمل و برنامه است. این حقیقت با نگاهی...
شنبه، 16 آذر 1392
سکولاریزم یا عینیت دین و سیاست؟
در زمینه ی رابطه ی دین با سیاست در کشورهای اسلامی و همچنین کشورهای غربی نظریات بسیار متفاوتی ارائه گردیده است. اگر این نظرات را روی یک طیف در...
شنبه، 16 آذر 1392
تأویل در عرفان
صوفیان خود را اهل احوال و محبت و اخلاص می دانسته اند و این امور را وصف باطن تلقی می کرده اند، بنابراین از آنجا که آنان در مقابل ظاهر دین – که...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
باطن در برابر ظاهر
باطن، مقابل «ظاهر» است. در قرآن کریم (حدید:3) « الظاهر و الباطن» درباره ی خداوند آمده است. ولی اغلب اوقات «ظاهر» یا «باطن» را درباره ی مفهوم...
پنجشنبه، 9 آبان 1392