آگاهی از تأویل قرآن
در آیه ی 7 سوره ی آل عمران، ضمن تصریح بر تأویل داشتن آیات قرآن ( همه یا فقط آیات متشابه) و اینکه تأویل آن را جز خدا کسی نمی داند، به «راسخان...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
تأویل در کلام و فلسفه
تأویل. در اصطلاح، نقل و صرف کلام از معنای ظاهر آن به معنای محتمل است، مشروط بر اینکه با دلیل صورت گیرد و موافق با کتاب و سنّت باشد، مثلاً درباره...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
واژه شناسی تأویل
تأویل، واژه ای قرآنی و اصطلاحی در علوم قرآنی و تفسیر و حدیث و سپس اصول فقه و کلام و فلسفه و عرفان است. کاربرد نسبتاً فراوان آن در قرآن (هفده...
پنجشنبه، 9 آبان 1392
پیوستگی عقلانیت و معنویت در آموزه های دین
این مقاله که به بررسی یکی از مهم ترین مباحث درحوزه دین پرداخته در حقیقت اشاره ای دارد رابطه بین عقلانیت و معنویت در آموزه های اسلام. این موضوع...
يکشنبه، 6 مرداد 1392
عقل در ساحت دین
بحث عقل در ساحت دین، روایت گر رابطه عقل ودین است. این بحث که دارای سابقه تاریخ وپر فراز وفرود می باشد، بیشتر به عوامل خارجی وبیرونی بر می گردد،...
يکشنبه، 6 مرداد 1392
تحلیل و بررسی پلورالیسم دینی جان هیک و اثرات آن بر ساختار ادیان
پلورالیسم دینی تفکری است که در پی اندیشه های دیگر فلسفه غرب، توسط بعضی از این فلاسفه از جمله جان هیک، مطرح شده است. اساس آن، حق دانستن همه ادیان...
يکشنبه، 6 مرداد 1392
کنکاشی در مفهوم هرمنوتیک، تاویل و بطن
تبیین روش های فهم متون و به خصوص متون دینی ، که از آن در مباحث تفسیری به روش های تفسیری و در مباحث جدید غربی، از آن به هرمنوتیک یاد می شود از...
يکشنبه، 30 تير 1392
تبیین نسبت میان "فطری بودن دین" و فهم متون دینی
مقالۀ حاضر درصدد تبیین نقش و تاثیر مسالۀ فطری بودن دین در فهم متون دینی می باشد، فطری بودن، یک از ویژگی ها و خصیصه های دین محسوب می شود لذا این...
يکشنبه، 30 تير 1392
مراتب دیانت
دین و مکتبی کامل و مایه سعادت است که از جامعیت و کمال برخوردار باشد. به این منظور ابتدا باید معنی و مفهوم جامعیت تبیین گردد.
چهارشنبه، 26 تير 1392
رابطه ی عقل و وحی
این ادعا که «دین»، مادر علم است یک دلیل منطقی دارد و آن اینکه «دین» وحی و کلام خداست و نیاز مخلوق به خالق اش از بدیهیات عقل معترف به خالقیت خدا...
چهارشنبه، 26 تير 1392
مسئله سکولاریزم (5)
جان سخن آن که سکولاریزم به جای آن که فراخوانی به باز توزیع ِقدرت اجتماعی بر نخبه های گوناگون باشد به فراخوانی به تغییر ارزش های جامعه بدل شده...
جمعه، 14 تير 1392
مسئله سکولاریزم (4)
آزادی عقیده - که نشان دهنده آزادی هر انسانی در داشتن تجربه دینی و فهمیدن و دل خواهانه آن است - در چارچوب وابستگی عمومی و احترام به اصول اساسی،...
جمعه، 14 تير 1392
مسئله سکولاریزم (3)
غیاب سلطه دینی در اسلام به این معنا بوده و هست که هیچ قدرت زمینی امکان نمی یابد و نمی تواند آن را برای همیشه و به طور مشروع به چنگ آورد و تملک...
جمعه، 14 تير 1392
مسئله سکولاریزم (2)
نظریه سکولاریزم درساختاراندیشه دینی مسیحی نخستین ریشه دارد. این ساختار برپایه تمایزباریک و کامل میان دوقلمروی که اختلاف وتعارض تام دارندمی ایستاد:قلمرو...
جمعه، 14 تير 1392
مسئله سکولاریزم (1)
سخن از سکولاریزم و درک درون مایه و هدف و فرجام و آینده عمل به آن نیازمند آن استکه میان دو مقام تمایز بنهیم: مقام نخست، واقعیتی است که سکولاریزم...
جمعه، 14 تير 1392
دین و دنیا (4)
تبیین دیگری که برای لزوم امتثال اوامر و نواهی الهی مطرح شده است، توجّه به رابطه خالق و مخلوق است. ما به عنوان مخلوقات خدا، در اصل هستی و تمام...
پنجشنبه، 13 تير 1392
دین و دنیا (3)
در مورد رابطه "حاکم و محکوم" باید بین دو معنا از "حکومت" تمییز داد: اول حکومت تکوینی و دوم حکومت قانونی و ارزشی. تردیدی نیست که خداوند دارای...
پنجشنبه، 13 تير 1392
دین و دنیا (2)
مدعای این تصویر، این است که دین در شناخت اهداف عملی موثر است. دین گرچه مقوّم بایدها و نبایدها و حسن و قبح ها نیست ولی می تواند کاشف از آن ها...
پنجشنبه، 13 تير 1392
دین و دنیا (1)
سکولاریزم را می توان از ابعاد مختلف مورد تأمّل و تحقیق قرارداد. یکی از عمده ترین این ابعاد، بُعد تاریخی آن است. از این منظر، سکولاریزم، که اجمالاً...
پنجشنبه، 13 تير 1392
علم و دین؛ تعارض یا تعامل
تحلیل و تبیین رابطه‌ی علم و دین، نزد صاحب نظران بویژه فیلسوفان دین، از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا کشف تلائم یا تعارض علم ودین در بالندگی معرفت...
پنجشنبه، 23 خرداد 1392