توجيه شر در جهان (1)
يکي از قديمي ترين سؤالات بشر فارغ از نوع مسلک و مذهب او، مسأله چرايي شرور و چگونگي رهايي از آن بوده است. کمتر متفکري است که به اين مسأله توجه...
يکشنبه، 13 مهر 1393
معقوليت و اثبات پذيري گزاره هاي ديني
چند سال پيش که در يک اردوي کوهستاني مهمان بودم، پس از بازگشت از يک پياده روي تنها، همه را در حال نزاع متافيزيکي شديدي يافتم. موضوع اصلي دعوا،...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
مسائل دنيوي شدن
با پيدايش و توسعه ي جوامع مدرن، دين دستخوش زوال جدي گرديد- و بسياري از محققان آن را به عنوان وضعي نهايي تلقي مي کردند، و چنين مي پنداشتند که...
شنبه، 1 شهريور 1393
قرائت نبوي از جهان يا انکار وحي
از نظر متفکران اسلامي، وحي، کلام خداوند است و پيامبر نيز فقط واسطه ي دريافت وحي و ابلاغ آن به مردم است. برخي از روشنفکران مسلمان بر خلاف اين...
سه‌شنبه، 21 مرداد 1393
گوناگوني هاي فکري و کلامي در جهان اسلام
گر چه تفاوت بين تسنن و تشيع و ديگر فرقه هاي اسلام تفاوت اعتقادي است، اما از همان ابتداي تاريخ اسلام باورهاي اعتقادي و فلسفي متفاوتي وجود داشته...
چهارشنبه، 11 تير 1393
افق مشترک علوم انسانی
هرمنوتیک امروزه به دانشی فراگیر در عرصه ی علوم انسانی بدل شده و دائماً در حیطه ی مسائل مربوط به آن، تحقیقات و آثار تازه ای منتشر می شود. در ایران،...
شنبه، 13 ارديبهشت 1393
گونه های رویارویی معرفت دینی با علم تجربی
معرفت دینی، به عنوان معرفتی که به تأمل عقلانی درباره دین می‌پردازد، در مواجهه و رویارویی با علم تجربی، مسیرها و مدل های گوناگونی را طی کرده و...
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1393
مدل سازی روابط هستی شناسی و معرفت شناسی علم و دین
کاوش در چیستی و چگونگی رابطه‌ی علم و دین و مدل سازی این رابطه، هدف اصلی این مقاله است. دیدگاه‌هایی که در صدد تبیین رابطه علم و دین برآمده اند(دیدگاههای...
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1393
سرشناس‌ترین دانشمندان مؤمن به خدا
تصور عمومی از دانشمندان این است که آنها خدا را قبول ندارند و تنها به چیزی اعتقاد دارند که توسط آزمایشات و تحقیقات علمی قابل اثبات باشد. با ‌‌این...
يکشنبه، 11 اسفند 1392
علم سکولار یا علم دینی؟ (1)
علم سکولار با حذف خدا و ماوراءالطبیعه از حوزه علم شروع می‌شود، با تقلیل جهان طبیعت به جنبه تجربه‌پذیر و کمیّت‌پذیر آن و حذف معارف غیرتجربی از...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
پلورالیسم دینی (2)
شیعیان معتقدند، تنها اقلیّت دوازده امامی هدایت یافته اند و باقی همه گمراه و کافرند. یهودیان هم می گویند تنها اقلیّت یهود هدایت یافته اند و باقی...
پنجشنبه، 24 بهمن 1392
پلورالیسم دینی (1)
ما در دنیای امروز، با انواع ادیان آسمانی و زمینی، از جمله یهود، مسیح، اسلام، زرتشت، هندوییسم، بودیسم و. ..، رو به رو هستیم و ناچاریم درباره ی...
پنجشنبه، 24 بهمن 1392
قرائت های مختلف از دین
از جمله مباحثی که در الهیات جدید اهمیّت به سزایی یافت، بحث « قرائت های مختلف از دین» بود. هر چند بحث قرائت ها، اعم از حقایق و متون دینی است،...
پنجشنبه، 24 بهمن 1392
دین و اخلاق
ارتباط دین و اخلاق از دیرباز اندیشه ی فیلسوفان، متکلّمان و اندیشمندان علم اخلاق را به خود مشغول کرده است. با نگاهی گذرا به سنّت های تاریخی حیات...
پنجشنبه، 24 بهمن 1392
انگیزه های پیدایش دین (1)
یکی از پرسش های مهم و اساسی که در الهیات جدید گسترش بیشتری یافته، این است که چه عامل یا عواملی موجب گرایش بشر به دین شده اند؟
چهارشنبه، 23 بهمن 1392
انگیزه های پیدایش دین (2)
یکی از دیدگاه های مطرح شده در مورد عامل گرایش بشر به دین، ترس از عوامل طبیعی است. این نظریّه، نخستین بار به وسیله شاعر رومی به نام تیتوس لوکرتیوس...
چهارشنبه، 23 بهمن 1392
هرمنوتیک (1)
واژه یونانی هرمنوتیک ، از زمان افلاطون کاربرد داشته است و ارسطو هم از این کلمه، برای نام گذاری بخشی از کتاب ارغنون خود- که مربوط به مبحث منطق
چهارشنبه، 23 بهمن 1392
هرمنوتیک (2)
این فیلسوف آلمانی، یکی از پیش کسوتان هرمنوتیک در غرب است که رویکرد شلایر ماخر را گسترش داد. وی شاگرد آگوست بک بود و در خانواده ی روحانی پروتستانی...
چهارشنبه، 23 بهمن 1392
هرمنوتیک (3)
هرمنوتیک به علّت توجّه ویژه به مقوله زبان و تفسیر، به کانون اصلی تفکّر معاصر تبدیل شده است، زیرا دانش هایی نظیر نقد ادبی، نشانه شناسی، فلسفه...
چهارشنبه، 23 بهمن 1392
مساله شرور از دیدگاه جان هیک و علامه طباطبایی
وجود شرور در جهان، در تعارض با چهار صفت، علم مطلق، قدرت مطلق و خیرخواهی محض و عادل بودن خداوند است. در این مقاله ما در دو بخش به مبانی فلسفی...
يکشنبه، 20 بهمن 1392