عرفان ابن عربی در پیوند با وقایع روزگار او
برای شناختِ سفرِ بی بازگشتِ ابنِ عربی از اندلس و مغربِ عربی، ناچار باید از یک سو نگاهی ژرف به اوضاع و احوالِ تاریخِ سیاسیِ دو سده یِ ششم و هفتم...
شنبه، 9 فروردين 1393
پوشیده گوییِ خود خواسته در آثار ابن عربی
درست است که پیچیدگیِ زبانِ ابنِ عربی گاه ریشه در پیچیدگیِ اندیشه هایِ او دارد، اندیشه هایی که در زبانِ قرار دادیِ همگان نمی گنجند. از سویِ دیگر،...
شنبه، 9 فروردين 1393
ساختار قرآن و نوشته های محیی الدین عربی
از برجسته ترین چیزها در سبک و شیوه یِ ابنِ عربی، که جا دارد بدان پرداخته شود، چیزی است که من در سالِ 1981، پس از ده سال که نخستین پژوهشم را درباره...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دشواری تجربه یا دشواریِ زبان، خطابِ خدا
جان و جوهرِ تجربه یِ عرفانی، شکفتگیِ «من» است و آغوش گشودنِ آن بر جان و جوهر و معنایی که در سراسرِ هستی نهفته است. این شکفتگی و گشایش نیز، در...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دیالکتیک پنهانی و پیدایی، فصوص و فتوحات
سنجشِ سبک شناختیِ رساله ها و کتاب هایِ کوتاهِ شیخ از آن میان، کتابِ فصوص الحکم، با کتابِ فتوحات مکیّه، تفاوتِ چشم گیری را نشان می دهد: آشکاری...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
نوشته هایِ شیخ محیی الدین عربی نگاهی گذرا
نگاهی به زبانِ شیخ و چگونگیِ ساختارِ آن در پاره ای از نوشته های او، می تواند بسیاری از ویژگی هایِ این زبان را برایِ ما باز نماید. شیخ، پیش از...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دیالکتیک پیدا و پنهان
تجربه یِ عرفانی، در جان و جوهرِ خویش، چیزی نیست جز تب و تاب و تکاپویِ آدمی برایِ فراتر رفتن از تجربه هایِ عادیِ دینی. در این تجربه هایِ عادی...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
ابن عربی از مکه تا شام
در شهر مکّه شکوفایی و کمالِ تجربه هایِ روحیِ شیخ، با تجربه یِ زیبایِ عاشقانه ای پیوند یافت: عشقِ شیخ به «عین الشمس نظام» دخترِ استادش شیخ مکین...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
محیی الدین عربی و مردان غیبی
شیخ، پس از نخستین دیدارش از تونس در سالِ 587/ 1193، بارها به اندلس ـ به ویژه اشبیلیه ـ و مغربِ غربی سفر کرد. در سالِ 589/ 1195 او را در فاس می...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
دیدار ابن عربی با خضر، آغاز و انجام
ابنِ عربی، هنگامِ گفت و گو درباره یِ «اقطاب» از دیدارِ خود با خضر هنگامی که هنوز در آغازِ راه بوده، یاد می کند و او را یکی از اقطابِ برجسته می...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
از ایمان تا عرفان
پژوهشگر، به دشواری می تواند به گونه ای یقینی باز نماید که ابنِ عربی با کوششِ شخصی به این ذکرهایِ قرآنی راه یافت یا به راهنماییِ پیری. و ما می...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
از جاهلیت تا ولایت
پدرِ «محمد» در دستگاهِ «محمدِ بنِ سعیدِ ابنِ مردنیش» امیرِ مرسیه، پایگاهی بلند و برجسته داشت. پس از فروپاشیِ «مرسیه» به دستِ «موحّدان» خانواده...
دوشنبه، 4 فروردين 1393
میراث ابن عربی برای جهان امروز
ابنِ عربی، از آن سویِ پرده یِ سده هایِ ششم و هفتم هجری ( دوازدهم و سیزدهم میلادی)، و از جهانِ اسلام و اندلسِ آن روزگاران، چه سخن و پیامی می تواند...
يکشنبه، 3 فروردين 1393
من و ابن عربی
یک مسلمان به دشواری می تواند از میانِ اندوخته ها و آگاهی هایِ دینی ای که به دست می آورد، تجربه هایِ روحی ـ روانی را از بن مایه هایِ عقلانی جدا...
يکشنبه، 3 فروردين 1393
سید اهل توحید
هدف از خلقت بر اساس آیه ی کریمه ی و ما خلقتُ الجنِّ و الإنسَ إِلَّا لِیَعبُدونَ (1)، معرفت و عبادت پروردگار عالم می باشد، فلذا بر هر انسان مسلمان...
يکشنبه، 18 اسفند 1392
سبک بالی در سفر
برای سالک الی الله در طول سیر حالاتی پدید می آید که آشنائی با آن و شناخت اسباب و عللش لازم است. از جمله این حالات، حال قبض و بسط است. در این...
يکشنبه، 18 اسفند 1392
کارکردهای فلسفه و عرفان در تبیین معارف دینی
فلسفه به عنوان هستی شناسی عقلانی و عرفان نظری به عنوان هستی شناسی شهودی و قلبی، هر دو به دنبال دستیابی به فهم عمیق و دقیق از هستی و مراتب آن...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
نقش مقام قلب در معرفت نفس از منظر ادهم خلخالی
در سال 1381 رسائل فارسی ادهم خلخالی،(چهارده رساله)به اهتمام استاد زنده یاد شیخ عبدالله نورانی تصحیح و از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر...
دوشنبه، 20 آبان 1392
عرفان های نوظهور چیستند و چه باید کرد؟
در دهه های اخیر شاهد بروز مکتب‌های متعدد معنوی در شرق و غرب جهان هستیم که با عناوین رنگارنگ از آنها یاد می‌شود: معنویت های نوظهور، عرفان های...
يکشنبه، 19 آبان 1392
گزیده هایی از متون عرفانی در ایران
علی بن عثمان هجویری : از عوام گروهی دیدم کی علم را بر عمل فض نهادند، و گروهی عمل را بر علم، و این هر دو باطل است ؛ از آنک عمل بی علم، عمل نباشد....
دوشنبه، 16 ارديبهشت 1392