تحلیل و بررسی اصول کلی مکاتب هندی
بخشی از این اصول میان آیین های مذکور مشترکند یا به عنوان اساس فرهنگ بخشی از این اصول میان آیین های مذکور مشترکند یا به عنوان اساس فرهنگ هندی...
يکشنبه، 19 آذر 1391
معنویت های سکولار، رویکردی عقل ستیزانه
معنویت به دو معنای معنویت الهی-دینی و معنویت سکولار به کار می رود. معنویت دینی و الهی به دنبال ایجاد احساس آرامش و رسیدن سالک به قرب الهی و دستیابی...
سه‌شنبه، 7 آذر 1391
اکنکاریسم و تحلیل هاى توهم افزا از ادیان و سفر روح
یکى از ارکان اصلى مکتب اکنکار، سفر روح است. در این مکتب آن چنان به مقوله سفر روح پرداخته شده، که گویى سفر روح در این مکتب، یک هدف است، نه وسیله.
چهارشنبه، 24 آبان 1391
اشو و بازى عشق و عرفان
فطرت ما شاهد زیبایى و کمال مطلقى بوده است که مشاهده اش تمام هستى مان را به عشق تبدیل کرده و به خود جذب کرده است. قلب ما شیدا و سرگردان عشق است...
يکشنبه، 21 آبان 1391
تبارشناسی حوثی ها
نبش حوثى، نخستین بار در سال 1990 به عنوان جنبش یا سازمانى فکرى سیاسى و مسلح ابراز وجود کرد. تا پیش از این، فعالیت اولیه این جنبش، محدود به ارائه...
يکشنبه، 21 آبان 1391
عرفان سرخ پوستی(2)
هر مسلک عرفانى، داراى ویژگى ها و خصوصیات منحصر به فردى است. البته این سخن بدان معنا نیست که هر آنچه در آن مصداق عرفانى مى آید صرفاً، از نوآورى...
دوشنبه، 15 آبان 1391
عرفان سرخ پوستى(1)
عرفان کارلوس کاستاندا نمونه بارزى از جهانى شدن گرایش هاى ادیان و عرفان هاى طبیعت گراست که در بستر تعلیم هاى سرخ پوستانه متبلور شده است. هرچند...
دوشنبه، 15 آبان 1391
طریقت‏ ها در ترکیه امروزى
حرکت مذهب، در سیاست داخلى ترکیه را مى‏توان، از طریق جریان طریقت‏ها یا سایر گروه‏هاى مذهبى محافظه کار در داخل ترکیه بررسى کرد. این نکته شایان...
چهارشنبه، 10 آبان 1391
عرفان پوچ گرا
در کتاب الماس اوشو که برگزیده سخنان وی از حدود بیست و یک کتاب است آمده مراقبه چیزی نیست جز سعی در پاکسازی وجود. سعی در یافتن طراوت و جوانی و...
دوشنبه، 24 مهر 1391
فرقه گرایى و تهدیدهاى امنیت فرهنگى (2)
یکى از بنیان هاى وحدت ساز جمهورى اسلامى ایران در سطح ملى، وجود دین مشترک در میان اقوام و شبکه هاى اجتماعى فرهنگى است. و لذا در این رابطه، یکى
دوشنبه، 17 مهر 1391
فرقه گرایى و تهدیدهاى امنیت فرهنگى (1)
یکى از تهدیدهاى نرم افزارى که مى تواند بنیان هاى هویتى جامعه و بالتبع چارچوب هاى وحدت ملى را تضعیف نماید، افزایش مصادیق بروز فرقه هاى ضاله و...
دوشنبه، 17 مهر 1391
خدایى که اکنکار مى شناسد
هدف اصلى اکنکار، قادر ساختن روح بر ترک کالبد، سفر به دنیاى معنوى و رسیدن به هدف غایى آنامى لوک(1) است. انامى لوک، نامى است براى سرزمین بدون نام،...
يکشنبه، 16 مهر 1391
ماهانتا در نقش پیامبرى براى اکیست‏ها
ماهانتا در مکتب اکنکار، جایگاهى بسیار مهم دارد. ماهانتا یا خدامرد، کسى است که با فیض، نورافشانى و راهنمایى خویش، موجب پیشرفت و پیشبرد چلا (نواموزان)...
شنبه، 15 مهر 1391
احمد غزالی و «عشق محض»
ابن داود اصفهانی که چنانکه از نامش پیداست اسلافش ایرانی بوده اند ( وی در سال 297 هجری/909 میلادی در سن چهل و دو سالگی در گذشت)، کتابی به زبان...
دوشنبه، 10 مهر 1391
عارف بر سر دار
1. حلاج، بی شک از مهمترین شخصیتهای عالم تصوف است. واقعه ی تأثر آور زندانی شدن و محاکمه ی او در بغداد، و پس از آن، قربانی شدن و شهادت وی بعلت...
دوشنبه، 10 مهر 1391
عارف بر سر دار
1. حلاج، بی شک از مهمترین شخصیتهای عالم تصوف است. واقعه ی تأثر آور زندانی شدن و محاکمه ی او در بغداد، و پس از آن، قربانی شدن و شهادت وی بعلت...
دوشنبه، 10 مهر 1391
حکیم ترمذی
حکیم ترمذی، ( ابوعبدالله محمد بن علی الحسن، یا علی الحسین) در قرن سوم هجری ( نهم میلادی) می زیست. تاریخ صحیح تولد و مرگ او معلوم نیست حتی مشخصات...
دوشنبه، 10 مهر 1391
جنید خراز
جنید ابوالقاسم محمد بن الجنید الخراز، ایرانی الاصل در نهاوند به دنیا آمد و در همه ی عمر در عراق یا بعبارت بهتر، در بغداد متوطن بود و در آنجا...
دوشنبه، 10 مهر 1391
ابویزید بسطامی
ابویزید طیفوربن عیسی بن سروشان بسطامی، نیاکانش زردشتی بودند سپس پدر بزرگش سروشان به اسلام گروید. ابویزید قسمت اعظم عمر را در شهر بسطام واقع در...
دوشنبه، 10 مهر 1391
آغاز تصوف
در علم اشتقاق معمول، کلمه ی صوفی از کلمه ی عربی «صوف» به معنی «پشم»، مشتق گردیده است. این کلمه اشاره ای به عادت صوفیان است که با پوشیدن جامه...
دوشنبه، 10 مهر 1391