حقیقت محمدیه و عیسی مسیح
کتاب حاضر از الگویی در عرصه مطالعات تطبیقی تبعیت می کند که می توان آن را «مطالعه تطبیقی به شیوه الگوسازی نظری» نام نهاد. در این شیوه نه، همانند...
شنبه، 14 ارديبهشت 1392
بررسی نقش های متضاد علم و عقل در سلوک عرفانی
مصیبت نامه عطار نیشابوری، بیان سفر عرفانی سالکی است که تحت عنایت الهی و با گذر از چهل مقام در آسمان ها و زمین، که هر یک حامل رمزی از صفاتند و...
شنبه، 7 ارديبهشت 1392
تاریخ عرفای اسلامی
در جهان اسلام، عالیترین صورت معرفت هرگز یک «علم» خاص نبوده که در سطح علم بشری باقی بماند، بلکه «حکمت» بوده است که در آخرین تحلیل به معنی عرفان...
شنبه، 17 فروردين 1392
عرفان اسلامی در هند
مقاله پیش رو به دوره های سه گانه عرفان اسلامی و ظهور عارفان مسلمان در شبه قاره هند می پردازد . هر چند عرفان اسلامی در دوره نخست خود در سرزمین...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
مقایسه ختم ولایت از نگاه قیصری و حکیم قمشه ای
از بحث های مهم مکتب ابن عربی، بحث کیستی ختم ولایت است. شارحان مکتب ابن عربی، به ویژه قیصری و حکیم قمشه ای، هر کدام با دلایلی به ارائه نظریه پرداخته...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
امر‌بین‌الامرین در اندیشه ابن عربی
ابن عربی به لحاظ «سر‌القَدَر» جبر را و به لحاظ «سرّ‌سرّ‌القَدَر» تفویض را نفی می کند. به عقیدۀ او هر کاری از جهت ایجاد و اظهار، به خدا برمی گردد...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
امر‌بین‌الامرین در اندیشه ابن عربی
ابن عربی به لحاظ «سر‌القَدَر» جبر را و به لحاظ «سرّ‌سرّ‌القَدَر» تفویض را نفی می کند. به عقیدۀ او هر کاری از جهت ایجاد و اظهار، به خدا برمی گردد...
دوشنبه، 28 اسفند 1391
خدای اشو
بیانات اشو درباره خدا بسیار مختلف و متفاوت است. گاهی خدا را همان «کلّ»‌ یا هستی مطلق می داند. در عبارات فراوانی تأکید دارد که خدا شخص نیست، در...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
معاد از دید اشو
نفی معاد و جایگزین کردن تناسخ از آموزه های هر مکتب هندی است. این باور برای اولین بار در کتاب اوپانیشادها به صورت مکتوب دیده می شود؛ اما به احتمال...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
اشو، درون و تجربه
از دیدگاه اشو، توجه به درون یکی از مهم ترین نیازهای زندگی بشر است و والاترین تلاش هر انسانی فرو رفتن او به درون است و هرگاه انسان از نیاز «توجه...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
اشو و دشمنی با ذهن
ذهن در نگاه اشو مورد تنفر شدید است و تمام تلاش او، طبق گفته خودش، نابودی ذهن است؛ (1) از نگاه او حتی ملاک خوشبختی و بدبختی ذهن است؛ چرا که فرد...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
اشو و دشمنی با نفس
اشو به شدت به نفس حمله می کند و برای تشریح پستی آن کدویی تلخ را مثال می زند که هیچ گاه در هیچ معبد مقدسی تغییر پذیر نیست؛ (1) لذا انسان باید...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
مقایسه مراقبه در مکتب اشو و اسلام (3)
مراقبه های اخلاقی که در فرهنگ اسلام مطرح می شود، بسیار فراوان است و از لحاظ کمیت و کیفیت -نه تنها اشو- کمتر مکتب دینی و عرفانی درباره آن چنین...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
مقایسه مراقبه در مکتب اشو و اسلام (2)
مراقبه حالتی است که برای قلب حاصل می شود و نتیجه اش شناخت است و این معرفت به حالاتی در جوارح و اعضا می انجامد.مراقبه در عرفان اسلامی حالتی است...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
مقایسه مراقبه در مکتب اشو و اسلام (1)
مراقبه از جمله اصولی است که در آموزه های اشو فراوان مورد توجه قرار گرفته است و تمجیدها و توصیف های اشو از آن حدی است که می توان به جرئت گفت اشو...
سه‌شنبه، 15 اسفند 1391
خلود عذاب در مکتب ابن عربی
ابن عربی منکر خلود در جهنم و جاودانه بودن عذاب ظاهری و باطنی نیست. اگر وی، از قطع عذاب و حدوث نعمت برای اهل آتش (جاودانگان در جهنم) سخن می گوید،...
دوشنبه، 14 اسفند 1391
عشق در نگاه اشو (2)
عشق در فرهنگ اسلامی اهمیت فراوان دارد و از نگاه عرفان، فلسفه و کلام، فقه و حقوق و نیز از دیدگاه قرآنی قابل بررسی است. این بررسی ها نشان می دهد...
دوشنبه، 14 اسفند 1391
عشق در نگاه اشو (1)
یکی از مهم ترین اصولی که اشو به شدت بر آن تأکید دارد، عشق است. در واقع آموزش عشق، عصاره تمام زحمات اشو است و عشق ورزی چکیده پیام او می باشد....
دوشنبه، 14 اسفند 1391
زندگی نامه اشو (3)
اشو در سال 1974م به سمت شهر پونا در جنوب بمبئی مهاجرت کرد. هدف وی بنا کردن آشرا (محل تدریس) بود تا بتواند محلی بزرگ تر و راحت تر ایجاد کند که...
دوشنبه، 14 اسفند 1391
زندگی نامه اشو (2)
اشو ادعاهایی عجیب نسبت به خود، پیام خویش و بسیاری از امور دیگر دارد و هر خواننده ای با مطالعه آثارش در ابتدا به شخصیت بسیار متکبر و مغرور او...
دوشنبه، 14 اسفند 1391