جایگاه حشر در قرآن و سنت
الحَشْر : گرد آمدن، جمع شدن، اجتماع و گرد آمدن، جماعت، گروه، جمعيت جمع حُشُورْ : (يَوْمُ الحَشْرِ) : روز رستاخيز، روز محشر.(1) الحَشر : نيزه‌هاي...
شنبه، 15 آبان 1389
شفاعت از دیدگاه قرآن و روایات
یکی از مزایایی که خداوند تبارک و تعالی به مؤمنان اختصاص داده است این است که اگر شخص مؤمن ، ایمان خودش را تا هنگام مرگ حفظ کند و مرتکب گناهانی...
چهارشنبه، 12 آبان 1389
معاد یا سیر تکاملی انسان
اگر ما به جهان آفرینش نظری بیفکنیم مشاهده می‏کنیم که سراسرجهان به طور یک پارچه در حرکت است ; حرکتی صعودی و تکاملی به‏سوی هدف. در میان این موجودات...
دوشنبه، 5 مهر 1389
ديدگاه ها در تجسّم اعمال (2)
كلمات كليدي : تجسم اعمال ، عذاب قبر، نكير و منكر، تجسّد أحوال، حشر، معاد جسماني، رستاخيز در شماره گذشته ، معنای تجسم اعمال ، تاریخچه بحث ، تبیین...
شنبه، 13 شهريور 1389
ديدگاه ها در تجسّم أعمال (1)
مسأله ی تجسم أعمال مربوط به جهان پس از مرگ است، زیرا شاخه ای از کیفر و پاداش اخروی است. اگر چه این مسئله، در بحث شاهدان قیامت، نیز می تواند راهگشا...
شنبه، 13 شهريور 1389
أجل معین و غیر معین چیست؟
بعد از این که در آیه قبل اشاره به خلقت عالم کبیر و بزرگ نمود در این جمله کوتاه به خلقت عالم صغیر و کوچک انسانی اشاره کرد و این نکته مهم را خاطر...
شنبه، 26 تير 1389
درباره مرگ و پس از آن
ماهيت مرگ ازجمله اساسي‌ترين پرسش‌هاي بشر بوده و هست. تقريبا همه انسان‌ها در لحظاتي از عمر خود به اين انديشيدند كه هنگام مردن و پس از آن چه اتفاقي...
شنبه، 26 تير 1389
روز بروز صفات باطني
يکي از ويژگي هايي که قرآن کريم براي قيامت بر شمرده، اين است که در آن روز صفات و نيت هاي باطني مردم وکفر و ايمان افراد روشن مي شود، و فرداکه سر...
سه‌شنبه، 11 خرداد 1389
واسطه‌اي محترم بين ما و خدا (1)
با توجه به اين که شفاعت، در روز قيامت، شامل همه گنه‌کاران نمي‌گردد و خداوند در قرآن کريم مي‌فرمايد: «ان‌الله لا يغفر ان يشرک به و يغفر ما دون...
چهارشنبه، 8 ارديبهشت 1389
معاد در قرآن و کتب عهدين (عهد قديم و جديد)(1)
مرگ از آغاز خلقت بشر، همواره براي انسان ها به مثابه يک معما مطرح بوده و از همان ابتدا، نوعي اعتقاد به زندگاني پس از مرگ وجود داشته است. در نگرشي...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
معاد در قرآن و کتب عهدين (عهد قديم و جديد )(2)
پس از برپا شدن قيامت و تشکيل دادگاه الهي، رسيدگي به پرونده اعمال دنيوي انسانها آغاز مي شود. (غاشيه/25و26)يهوديان و مسيحيان از روز قيامت با نام...
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1389
قبض روح در ديدگاه اسلامي
از آيات و روايات فراواني برمي آيد كه خدا يا ملك الموت و يا فرشتگان الهي هنگام مرگ، روح انسان را قبض مي كنند. در بعضي از آيات مي خوانيم: الله...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
عوامل ترس و اشتياق به مرگ
بايد پذيرفت که مرگ را نمي توان دفع کرد؛ ولي مي دانيم که بيش تر مردم از فرا رسيدن مرگ نگرانند؛ بلکه «امروزه يکي از مسائلي که درهمه جاي دنيا مطرح...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
حضور شيطان در هنگام احتضار
از جمله کساني که هنگام مرگ نزد محتضر حاضر مي شود، شيطان است. او براي گرفتن و فريفتن ايمان مؤمن حضور مي يابد. در روايتي صفوان بن مهران از امام...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
مرگ جز اين نيست
مرگ پايان زندگاني انسان نيست، بلکه آغاز مرحله اي جديد از زندگاني او است. مرگ دروازه اي گشوده به سوي حيات آخرت است (1). مرگ پاسخگويي به دعوت...
يکشنبه، 15 فروردين 1389
آخرت شناسىِ اسلامى و زرتشتى (4)
بنا به روايت اسلامى، جهنم اكنون نيز آماده است.(132) قرآن از طبقات جهنم، به صراحت سخن نگفته است، اما تأكيد دارد كه منافقين، در «دَرَكِ اَسْفَل»...
چهارشنبه، 30 دی 1388
آخرت شناسىِ اسلامى و زرتشتى (3)
در قرآن، آيات زيادى وجود دارد كه محتواى هر يك، به قطعى بودنِ معاد جسمانى، تعبير مى شود.(93) بى گمان، باور به «حشرِ اموات» كه در قرآن، مكرراً...
چهارشنبه، 30 دی 1388
آخرت شناسىِ اسلامى و زرتشتى (2)
در هر دو روايتِ اسلامى و زرتشتى، فرارسيدنِ هنگامه اى پيش بينى شده است كه در آن، «سانحه ازلى»، در سطحى كيهانى و با واقعه اى شگرف ـ و البته متناسب...
چهارشنبه، 30 دی 1388
آخرت شناسىِ اسلامى و زرتشتى (1)
پژوهش هاى تطبيقى درباره دو دين اسلام و زرتشت، كارى است بيش و كم، بر زمينْ مانده. گفته هاى جانب دارانه و حُكم هاى كُلى گويانه، البته بسيارند;...
چهارشنبه، 30 دی 1388
بقاي روح بعد از مرگ
انسانها با توجه به ديدگاه قرآن و احاديث و تاييد دانشمندان اسلامى و حكماء و متكلمين و حتى دانشمندان غربى در باطن خود موجودى به نام روح و نفس دارند. اين...
سه‌شنبه، 10 آذر 1388