مرگ و زندگى در نگاه علوى
«مرگ» انتقال روح از بدن دنيوى به بدن اخروى و به عبارت ديگر، انتقال از نشئه دنيا به نشئه برزخ است. گاهى مرگ به معناى نداشتن قوه عاقله، انحراف،...
پنجشنبه، 20 فروردين 1388
عالم برزخ در آیات و روایات
اگر چيزى ميان دو شى واسطه و فاصله شود, ((برزخ)) ناميده مى شود.الف: ((راغب اصفهانى)) در ((مفردات)) مى نويسد: ((حد و فاصله بين دو چيز را برزخ...
پنجشنبه، 20 فروردين 1388
معاد جسمانى و روحانى و نقد صدر المتالهين
اول: معاد روحانى و جسمانى: به اين معنى كه روح و بدن بر مى‏گردند و بدن هم مادى است، اما لازم نيست همان بدن دنيوى كه در قبر گذاشته شده يا جزئى...
چهارشنبه، 19 فروردين 1388
تجسم اعمال
يكى از مسائلى كه از قرآن كريم و روايات ائمه معصومين(علیهم السلام) استنباط مى‏شود تجسم اعمال است. يعنى: در آن روز علاوه بر اين كه انسان باقى...
دوشنبه، 17 فروردين 1388
مرگ ، شروعی تازه
غالبا تصور می‌کنند مرگ یک امر عدمی و به معنای فنا است ولی این برداشت هرگز با آنچه در قرآن کریم آمده و دلائل عقلی به آن رهنمون می‌شود موافق نیست....
سه‌شنبه، 13 اسفند 1387
مرگ و معاد كافران در قرآن
و لو ترى اذ يتوفى الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم‏و ادبارهم و ذوقوا عذاب الحريق.ذلك بما قدمت ايديكم و ان‏الله ليس بظلام للعبيد كداب آل فرعون...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1387
اوصاف اهل آخرت (2)
سيزدهمين ويژگى كه براى اهل آخرت، در حديث شريف معراج ذكر شده اين است كه آنان حتّى به اندازه يك چشم بر هم زدن از ياد خدا غافل نمى‌شوند و چيزى آنها...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1387
اهميت معاد از ديدگاه قرآن
يك نظر اجمالى به آيات قرآن مجيد نشان مى‏دهد كه در ميان مسائل عقيدتى هيچ مسأله‏اى در اسلام بعد از توحيد به اهميت مسأله معاد و اعتقاد به حيات بعد...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1387
اوصاف اهل آخرت (3)
يعنى مخالفت با هواهاى نفسانى به قدرى دشوار است كه زحمت و رنج آن بيش از رنج تحمل مرگ است. اگر رنج مخالفت با نفس را با رنج تحمل مرگ مقايسه كنيم،...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1387
اوصاف اهل آخرت (1)
ابتدا خداوند بيان مى‌كند كه دوستداران آخرت با حيا هستند. انسانهاى بى حيا و بى شرم به كارهاى زشت و رفتار ناشايست دست مى‌يازند و از ديگران پروايى...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1387
دلائل وقوع معاد (1)
اصولاً قرآن مجيد در هيچ يك از مباحث اعتقادى تكيه بر تعبد و گفتار بى‏دليل نكرده است در همه اين مباحث، ارشاد به دلائل عقلى نموده لذا گاه يك آيه...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1387
رستاخيز طبيعت و عين اليقين نوروزيان
در نوشتار زيرنويسنده با اشاره به موضوع مرگ آدمي و ترس او از مردن، شناخت هستي را تنها راه رسيدن به آرامش معرفي مي كند و در اين رابطه تشابهات ميان...
شنبه، 3 اسفند 1387
نمونه‏هاى عينى و تاريخى معاد
البته استدلال به اين حوادث تاريخى، فرع بر پذيرش آنها از نظر تاريخى است، و از آن جا كه منكران معاد بسيارى از اين ماجراهاى تاريخى را پذيرفته بودند،...
شنبه، 3 اسفند 1387
دلائل وقوع معاد (2)
و در قسمت دوم مى‏فرمايد: خداوند، اعطاى رحمت را بر خود حتم كرده است كه عموم بندگان را مشمول رحمت واسعه و لطف و عنايت بى‏پايان خود قرار دهد. كتب...
جمعه، 2 اسفند 1387
عالم برزخ از ديدگاه قرآن و احاديث
پس از اثبات وجود روح مجرد و بقاى آن پس از مرگ و تخليه بدن، اين مساله اساسى مطرح مى‏گردد كه ارواح پس از مرگ و خارج شدن از قالب اجسام بدنى در كجا...
شنبه، 26 بهمن 1387
قيامت روز رستاخيز
در ميان كتب آسمانى،قرآن كريم تنها كتابى است كه از روز«رستاخيز»به تفصيل سخن رانده و در عين اينكه تورات نامى از اين روز به ميان نياورده و انجيل...
شنبه، 5 بهمن 1387
تعبيرات كلى قرآن درباره رستاخيز
قرآن مجيد در صدها آيه كه از مسأله معاد بحث مى‏كند تعبيرات كاملاً متنوعى دارد كه هر يك از آنها اشاره به يكى از ابعاد مفهوم معاد است و در مجموع...
شنبه، 5 بهمن 1387
قرآن و حیات جاویدان
اساس خلقت انسان براى بقاست، نه فنا. یکى از اصول دین مبین اسلام و شرایع گذشته، اعتقاد به معاد و باور داشتن آن است و در اندیشه ى خداباوران، برخلاف...
سه‌شنبه، 14 آبان 1387
علوم بشرى و مثالهاى علمى در قرآن
شکى نیست که قرآن معجزه جاوید پیامبر اسلام صلى الله علیه وآله است و از جهات گوناگونى اعجاز آن به اثبات رسیده است. یکى از وجوه اعجاز قرآن جهت علمى...
سه‌شنبه، 14 آبان 1387
پاسخ به چند شبهه درباره مجازات اخروى
ایمان به معاد و روز جزا از مسلمات و ضروریات دینى ما مسلمانان است. قرآن کریم در صدها مورد در آیات و سوره‏هاى گوناگون و با نامهاى مختلف از روز...
سه‌شنبه، 14 آبان 1387