سياست از ديدگاه امام علي عليه السلام- (3)
امام (ع) براي حفظ و احترام به افكار عمومي و احساسات مردم، به مالك اشتر دستور مي دهد كه نسبت به سنت هاي جامع اسلامي- كه ضرري متوجه مردم نمي كند-...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
سياست از ديدگاه امام علي عليه السلام- (1)
اين مقاله در سال (1368)توسط حضرت آيت الله هاشمي رفسنجاني به كنگره ي چهارم نهج البلاغه ارائه شده است. مقاله حاضر با توجه به عهدنامه مالك اشتر...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
سياست از ديدگاه امام علي عليه السلام- (2)
اميرمؤمنان (ع) بهترين نوع برخورد ولات با مردم را برخوردهاي محبت آميز و دوستانه و بر اساس اعتماد و دور از خشونت مي داند، اغماض و عفو را بر انتقام...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
جان سخن(2)
مسئله حكومت در نهج البلاغه، مانند دهها مسئله ي مهم ديگر زندگي، در اين كتاب عظيم به شيوه اي غير از شيوه ي محققان و مؤلفان مطرح شده است. البته...
دوشنبه، 22 اسفند 1390
شرحي بر خطبه قاصعه (5)
... «فمن بعد ابليس يسلم علي الله بمثل معصيته؟ كلّا! ما كان الله سبحانه ليدخل الجنّه بشراً بامر اخراج به ملكاً، انّ حكمه في اهل السّماء و اهل...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
نحوه استفاده از متن كهن نهج البلاغه در دنياي امروز
دكتر وصالي: از اينكه دعوت بنياد نهج البلاغه را قبول كرده و در اين جلسه شركت فرموديد سپاسگزاريم. بنياد نهج البلاغه از تمامي كساني كه در زمينه...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
ديدگاه اجتماعي حكمت هاي نهج البلاغه (1)
تحليل محتوا يكي از شيوه هايي است كه ضمن استخراج مضامين متن، ديدگاه هاي خاص موجود در آن را آشكار مي سازد. بدين ترتيب مي توان به نقطه نظرات نويسنده...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
ديدگاه اجتماعي حكمت هاي نهج البلاغه (2)
در بخشي كه متن اصلي پژوهش را شامل مي شود طي فصول جداگانه اقدام به طرح مباحثي شده و در ذيل هر فصل، فرازهاي مورد نظر از كتاب نهج البلاغه استخراج...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جايگاه عقل و تجربه در نهج البلاغه (2)
فرازهاي بسياري در نهج البلاغه وجود دارند كه بر بُعد حكمت عملي عقل انساني تاكيد مي كنند. تفكر دربارة تجربه هاي اجتماعي از اين منظر نيز اهميت فراوان...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جايگاه عقل و تجربه در نهج البلاغه (3)
جمله ارسطو كه مي گويد: «انسان موجودي مدني الطبع است» به خوبي فهميده نمي شود مگر اينكه اينگونه ترجمه شود كه «انسان جامعه را بوجود مي آورد» يعني...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جايگاه عقل و تجربه در نهج البلاغه (1)
مباحث نظري در جامعه شناسي همواره به رابطه عقل و تجربه توجه كرده اند. مطالعات ديني نيز از توجه به اين رابطه بركنار نبوده اند. اما در اين مطالعات...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جوامع نكوهيده در نهج البلاغه (1)
مؤلفه هاي اجتماعي، ساختار اجتماعي را مي سازند كه در هر حالت، ساختاري متفاوت بوده و ممكن است مثبت يا منفي باشند. يكي از مباحث جامعه شناسانه، شناخت...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جوامع نكوهيده در نهج البلاغه (2)
«پس مردم ما- قريش- خواستند پيامبرمان را بكشند و ريشه ما را بكنند و دربارة ما انديشه ها كردند و كارها راندند. از زندگي گوارامان بازداشتند و در...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
جوامع نكوهيده در نهج البلاغه (3)
«به خدا كه، برسركار بمانند تا حرامي از خداي را نگذارند جز آنكه آن را حلال شمارند و پيماني استوار نماند جز آنكه آن را بگسلانند، و خانه اي در دهستان...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
انتقاد از جامعه مسلمين در كلام امام علي (ع)
ضعف و زبوني از زماني آغاز شد كه تعهدات ايماني به كناري نهاده شدند. اما مي بينيم كه اين بي توجهي خشمي را بر نمي انگيزد، در حالي كه عهدشكني هاي...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
وحدت اسلامی یا وفاق تشیع و تسنن در سخنان امام علی (ع)(4)
11- در مجالسی که به عنوان وحدت تشکیل می گردد، هر چند گوینده و نویسنده قصدش این باشد که در آخر بحث، اتفاق و اتحاد را نتیجه گیرد و اختلافات را...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
وحدت اسلامی یا وفاق تشیع و تسنن در سخنان امام علی (ع)(2)
3- علی علیه السلام، بزرگ ترین عامل عزت و سرافرازی امتهای پیشین را اتحاد و اتفاق آنان می داند و بالاترین عامل شکست و ذلت و سقوط ایشان را تفرقه...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
وحدت اسلامي يا وفاق تشيع و تسنن در سخنان امام علي (ع)(3)
9- علي بن ابيطالب عليه السلام كه خود اين نصايح سعادت بخش را به مردم زمان خود و تمام مسلمين مي دهد، نصايحي كه اگر پدران ما مي شنيدند، هيچگونه...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
وحدت اسلامی یا وفاق تشیع و تسنن در سخنان امام علی (ع)(1)
در طول حیات پربرکت حضرت محمد صلی الله علیه و آله از اسلام تنها یک قرائت واحد وجود داشت که منشاء آن عبارت بود از قرآن و سیره پیامبر. اما از همان...
دوشنبه، 15 اسفند 1390
عناصر بنيادين جامعه مدني اسلامي در نهج البلاغه
نهج البلاغه با دقت، ابعاد مختلف زندگي فردي و اجتماعي را مي شكافد و حقوق فردي و رابطة مطلوب مردم و حكومت را بيان مي كند. به دليل تقارن زمان حكومت...
دوشنبه، 15 اسفند 1390