تحدي حداقلي يا حداکثري
برخي از دگرانديشان تصور کرده‌اند، تحدي قرآن کريم نمي‌تواند تحدي حداکثري باشد و شامل همه‌ي علوم و معارف همچون جهان‌شناسي، فلسفه، اخلاق، فقه و......
يکشنبه، 1 مرداد 1396
گستره‌ي تحدي
يکي از مباحث مهم درباره‌ي تحدي، سخن از گستره‌ي تحدي است. مهم‌ترين مباحثي که در اين باره مطرح مي‌شود، شمول افرادي، شمول زماني و شمول اصنافي است.
يکشنبه، 1 مرداد 1396
بحثي پيرامون مقدار تحدي
غالب دانشمندان مسلمان کمترين مقدار اعجار قرآن را که به آن تحدي شده، يک سوره‌ي کامل مي‌دانند، ولي مقدار تحدي قرآن از مسلّمات نبوده، مورد بحث جدي...
يکشنبه، 1 مرداد 1396
حکمت عدم رعايت مراتب تحدي در قرآن
يکي از پرسش‌هايي که از ديرزمان مطرح بوده، حکمت عدم رعايت مراتب تحدي قرآن است. برخي گفته اند: سير طبيعي و حکمت الهي اقتضا مي‌کرد تحدي قرآن از...
شنبه، 31 تير 1396
آيا بهترين بودن قرآن، دليل بر اعجاز است؟
يکي از شبهاتي که در حوزه‌ي اعجاز قرآن کريم و تحدي آن مطرح شده، اين است که بهترين بودن، دليل بر اعجاز نيست.
شنبه، 31 تير 1396
شبهه‌ي امکان هماوردي با قرآن در آينده
يکي از شبهاتي که درباره‌ي اعجاز قرآن کريم و تحدي آن مطرح شده است، «امکان هماوردي با قرآن در آينده» است.
شنبه، 31 تير 1396
مقصود از مثل در تحدي چيست؟
يکي ديگر از مسائلي که درباره‌ي تحدي قرآن کريم مطرح است، مقصود از مثل در قرآن کريم است. برخي نامفهوم بودن مقصود از مثل را شبهه انگاشته، مي‌گويند:...
شنبه، 31 تير 1396
آيا ناتواني از آوردن قرآن دليل معجزه بودن آن است؟
گفته‌اند: بر فرض که از آوردن قرآن ناتوان باشيم؛ اما اين ناتواني دليل معجزه بودن نيست (ملازمه مورد قبول نيست)؛ چرا که اين امر اختصاص به قرآن ندارد....
شنبه، 31 تير 1396
آیا معارضان با قرآن کشته می‌شدند؟ (3)
یکی دیگر از افرادی که ادعا شده است به دلیل مبارزه با قرآن و پاسخ دهی به تحدی قرآن کشته شده‌اند، نضربن‌حارث است که برای توضیح بیشتر و اثبات ناروایی...
چهارشنبه، 28 تير 1396
آیا معارضان با قرآن کشته می‌شدند؟ (2)
وی یکی از بزرگان یهود بود که قبل از ظهور اسلام، احترام فراوانی داشت. یهودیان اموال فراوانی به او می‌دادند و برای او و برخی دیگر از سران یهود...
چهارشنبه، 28 تير 1396
آیا معارضان با قرآن کشته می‌شدند؟ (1)
گفته‌اند: هرچند در قرآن از مردم خواسته شده است متنی همانند قرآن بیاورند، ولی وقتی کسی همانند قرآن را می‌آورد، او را می‌کشتند و برای این ادعا...
چهارشنبه، 28 تير 1396
آيا معارضان با قرآن نادان و کم‌سواد بودند؟
گفته‌اند: افرادي که به معارضه با قرآن اقدام کرده‌اند، از نادانان و کم‌سوادان يا بي‌سوادان عرب بوده‌اند؛ از اين رو سخناني که از آنان نقل شده،...
چهارشنبه، 28 تير 1396
شبهه‌ي امکان هماوردي با قرآن در آينده
گفته‌اند معارضاتي که نقل شده است، به وسيله‌ي خود مسلمانان ساخته و پرداخته شده تا با نقل و سپس نقد و هوکردن آن، ثابت کنند قرآن، معجزه و هماوردناپذير...
چهارشنبه، 28 تير 1396
آيا قرآن مورد معارضه قرار گرفت؟
برخي گفته‌اند: قرآن، مورد معارضه واقع شده است؛ هم در عصر پيامبر (صلي الله عليه وآله وسلم) و هم پس از آن؛ لکن سيطره‌ي اسلام و جنگ‌ها، خصوصاً در...
چهارشنبه، 28 تير 1396
آيا اعراب بخاطر ترس با قرآن معارضه نکردند؟
برخي از شبهه‌افکنان مي‌گويند: هرچند اعراب با قرآن معارضه نکرده‌اند، ولي اين، به دليل ناتواني آن‌ها از معارضه نيست؛ بلکه معارضه نکردن آن‌ها به...
چهارشنبه، 28 تير 1396
واژه شناسی قرآنی:اِحصاء، حساب، عدّ
«احصاء» از «حصي» (حاء، صاد و حرف عله ياء) داراي سه معناي اصلي منع از چيزي، شمارش و احاطه بر يک شيء و چيزي از اجزاء زمين (سنگ) است.
جمعه، 23 تير 1396
واژه شناسی قرآنی: اِحساس، استيناس، اِيلاف، وِجدان
«اِحساس» برگرفته از «حَسّ» (حاء و سين) با دو معناي اصلي غلبه پيدا کردن بر چيزي از راه قتل و غير آن و ابراز صدا و ناله هنگام احساس درد است.
جمعه، 23 تير 1396
واژه شناسی قرآنی: اِحسان، اِنعام، بَرّ، خَير، فَضل، مَعروف و مِنّة
«اِحسان» از «حُسن» (حاء، سين و نون) گرفته شده است. معناي حسن را ضدّ قبح (زشت بودن) دانسته‌اند. بعضي احسان را ضدّ اساءة (بدي کردن) معنا کرده‌اند....
جمعه، 23 تير 1396
واژه شناسی قرآنی: أَحَد، فَرد، واحِد، وَتر (با فتحه و کسره واو)
اصل «أحد» (همزه، حاء و دال) «وحد» (با واو) است. برخي از اهل لغت گفته‌اند: أحد به معناي واحد و در وصف خدا و اسما عدد مترادف با واحد
جمعه، 23 تير 1396
واژه شناسی قرآنی:اخبار، احساس، اِدراک، اطلاع، ايناس، بَصَر، حُکم، حفيّ، خُبر، دِراية، ذِکر، رُؤية، سَمع، شَهادة، شُعور، ظَنّ، عِرفان، عِلم، عَقل، فِقه، فَهم، وِجدان، يَقين
«احبار» از «حَبر» (حاء، باء و راء) به معناي اثر زيبا گرفته شده است. لغت شناسان «احبار» را جمع «حِبر» و «حَبر» (عالم) دانسته
جمعه، 23 تير 1396