زن و جوامع عرب
با وجود اینکه اعتراف به خصوصی بودن مشکلات زنان که ناشی از یک میراث تاریخی طولانی فشار و انباشتگی مشکلات است..
دوشنبه، 18 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ما خود را وقف تلاش برای ارائه دیدگاهی تمدنی نسبت به مسئله زن کرده ایم، دیدگاهی که مسئله زن را نشئت گرفته از عمق مسائل اجتماعی و تمدنی میداند که جوامع عربی و اسلامی معاصر با آنها روبرو هستند و آن را یکی از مقدمات اساسی اصلاح فکری و اجتماعی آن جوامع میشمارد. این دیدگاه به اسلام نه تنها به عنوان یک دین و عقیده، بلکه به عنوان یک فرهنگ و تمدن جامع می نگرد. بر پایه این اصول، حوزه اتکای این دیدگاه، وحی و هستی - هر دو را باهم - منابع شناخت میداند که در خلال مطالعه و بررسی علمی به اقتضای نوآوری در شیوه ها و روشهای فلسفی، تاریخی و فکری تکامل می یابند تا با مسائل مربوط به زنان - در خلال یک پدیده توسعه ای - به عنوان یک پدیده اجتماعی انسانی مرکب با ابعاد متعدد و به هم پیوسته مادی و معنوی، آشکار و نهان برخورد و تعامل کند. به گونه ای که این تعامل برای شیوه های معمول که درگیر وضعیت جدید هستند امکان پذیر نیست. وضعیتی تک بعدی که عنوانش هست: مادی گرایی و اختصار.
و بر خلاف آن، توسعه این دیدگاه تکاملی متکی به معرفت توحیدی به مبنایی تبدیل می شود که در تعامل با پدیدههای پیچیده، واقعگرایانه عمل می کند؛ زیرا دارای تمام مقتضیات تناسب در روش در سطوح مختلف است، چه از نظر تکامل ابزارهای روش کار و صحت مبانی فلسفی و چه از لحاظ استقبال از پدیده اجتماعی با ابعاد معنوی، اخلاقی، ارزشی و اعتقادی آن. که این کار برای نظام معرفت شناختی رایج دشوار است. به این ترتیب، زمینه جایگزینی فراهم می شود که هر محققی که پیچیدگی ها و حدود فلسفه نوین علم را درک می کند و در مسیر پژوهش خود - هرچه که باشد - به سوی افقهای تازه ای در تعامل با عرصه های پژوهش علمی، تاریخی و توسعه ای تلاش می کند، می تواند آن را تعمیم دهد و به کار گیرد.
در راستای مشاهداتمان در این عرصه و در خلال قسمت های متوالی پروژه مادر، امیدواریم از طریق فعال کردن مکانیزمهای فقهی و فکری در کنار دیدگاه تمدنی و بدون حرمت شکنی یا تعرض نسبت به اصول ثابت قرآن و سنت صحیح، میان اسلام و مدرنیسم مصالحهای تاریخی و حقیقی برقرار کنیم. زیرا یقین داریم خردورزی در این راه و به اقتضای آن، تعقل و تدبر و بررسی الگوهای تاریخی، فرهنگی و گفتمان این امت و نیز بررسی و تدبر در مسائل فکری و واقعیات جهان اسلام به طور عموم و مسائل زنان به طور خاص، می تواند راه را هم برای امت و هم برای زنان در جهت جبران اشتباهات تاریخی باز کند.
در مقابل معایب، نقایص و حتی خطرات و عواقب مفهوم چند پاره و از هم گسیخته مسئله زن - که در حال حاضر گریبانگیر برخی از مهمترین گرایش های اندیشه فمینیستی غربی چه در سطح تحلیل مشکلات ضعیف نگاه داشتن و در حاشیه قرار دادن زن از نظر اجتماعی، فکری و تاریخی و چه در سطح مطرح کردن راه حل و پیشبرد افکار و آراء - به تأمل منتقدانه و پیشگیرانه دست زدیم.
در مقابل به این نتیجه رسیدیم که بررسی مراحل اولیه ای که می بایست برای مطالعه مسائل زنان از آنها شروع کنیم، ضروری است تا تحقیق ما دچار سرنوشت دیدگاه های رایج نشود. با وجود اینکه اعتراف به خصوصی بودن مشکلات زنان که ناشی از یک میراث تاریخی طولانی فشار و انباشتگی مشکلات است، حقیقت دارد اما به نظر ما نمی توان از طریق جدا کردن زن از محیط فرهنگی و اجتماعی اش و خصوصی دانستن این مسائل با آنها مواجه شد؛ بلکه ما تنها از طریق تأکید بر ارتباط ارگانیک زن با جامعه و فرهنگش و پرداختن به آنچه که لازمه این ارتباط است - که مهمترین آن، مشارکت فعال زنان در شکل گیری ویژگیها و فرهنگ جامعه است - می توان به بررسی این مسائل پرداخت. دگرگونی و تحول در محیط اجتماعی و فرهنگ حاکم بر زنان، شرط ضروری پیشرفت و ترقی آنهاست. این چیزی است که زن را ملزم می کند تا در جهت متحول ساختن محیط فرهنگی و اجتماعی و سیاسی تلاش کند و به آن پایبند باشد، همانطور که جامعه را ملزم می سازد تا برای نقاط ضعف و کاستیهای فراوانی که در وضعیت قانونگذاری، اجتماعی، فرهنگی و مادی زنان وجود دارد چاره جویی کند.
منبع: زن و جوامع عرب در طول یک قرن، منی ابوالفضل، مترجم دکتر هومن ناظمیان،صص29-23، مؤسسه انتشارات امیر کبیر، چاپ اول، تهران، 1394
مقالات مرتبط
ازدواج مقدس اما پرمشکل
تعریف عام ازدواج
قوانین مزاحم را تغییر دهیم
زنان برای مدیریت به دنیا آمده اند
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
جایگاه زن عرب در قرن بیستم
دوشنبه، 18 آذر 1398
فضه زهرا(س)ستارهاى از آفريقا(1)
سهشنبه، 7 اسفند 1386
مقام قرب فاطمه (عليهاالسلام) در پيشگاه خدا
سهشنبه، 7 اسفند 1386
فضه زهرا(س)ستارهاى از آفريقا(2)
سهشنبه، 7 اسفند 1386
پاكيزه گوهر صدف اعتبار قم حضرت فاطمه معصومه(س)
سهشنبه، 7 اسفند 1386
حضرت خديجه سلام الله عليها مادر امت
يکشنبه، 5 اسفند 1386
ام البنين (سلام الله علیها)
يکشنبه، 5 اسفند 1386
چهار زن برگزیده عالم
يکشنبه، 5 اسفند 1386
برترين بانوى جهان
يکشنبه، 5 اسفند 1386
زن خاستگاه عاطفه
يکشنبه، 5 اسفند 1386
تازه های مقالات
نماز کن فیکون روز جمعه چگونه خوانده می شود؟
کالری نان چند غله چقدر است؟
چگونه به خداى نادیده ایمان بیاوریم ؟
خطای آدم تقاص بشر
آشنایی با آداب و رسوم جالب شب یلدا در قزوین
قد و وزن و دور سر نوزاد 9 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 12 ماهه
قد و وزن و دور سر نوزاد 11 ماهه
چالش هایی که خانوادهها در تربیت فرزندان نسل زد با آن مواجه هستند
آداب و رسوم جالب شب یلدا در مشهد
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
داستان امالبنین
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
اختراعات آلبرت انیشتین
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
مهم ترین خواص هویج سیاه
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
استوری تبریک شب یلدا 1403
کلیپ شب یلدا 1403
چرا زبان عربی، زبان اسلام است؟ آیا اسلام برای اعراب آمده است؟
هوسهای نفتی ترامپ در سوریه
قاب متفاوتی از دیدار صبح امروز اقشار مختلف بانوان با رهبر انقلاب
حاشیههای دیدار هزاران نفر از زنان و دختران با رهبرانقلاب
آخرین وضعیت تامین سوخت نیروگاهها
سنگین ترین محموله تاریخ صنعت فضایی ایران پرتاب شد!
وقتی کارشناس آمریکایی مناظره پخش زنده را ترک میکند!
بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اقشار مختلف بانوان
بیان دیدگاه و نظرات | خانم مریم سهرابی، برگزیده جشنواره کشوری قصهگویی
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه رایگانی، دکتری فلسفه دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره)
بیان دیدگاه و نظرات | خانم سمیرا خطیبزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه بینالمللی سوره
بیان دیدگاه و نظرات | خانم فاطمه ترابی، معاون علمی مرکز مطالعات و تحقیقات زنان دانشگاه تهران
بیان دیدگاه و نظرات | خانم عائده سرور، مادر دو شهید، از لبنان