فلاسفه پدیدارشناس و اندیشههای آنها
در علوم رفتاری آنچه را هوسرل تز «دیدگاه طبیعی» نامید، یعنی این نکته که برداشت شخص متفکر کاملا با محیط یا رفتار آشکار مأنوس است، بحث می شود.
دوشنبه، 7 بهمن 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
متفکران مسیحی مانند پل تیلیشا Paul Tillich طبیعت انسان را با همه ابهامهایش بررسی کرده اند. تیلیش این سؤال را مطرح می کند که انسان در «دوران اضطراب» چه کاری را باید انجام دهد. پاسخ وی این است که در مقابل سرنوشت، مرگ، بی معنایی و ناامیدی، باید «شجاعت بودن» داشته باشیم. «شجاعت بودن» بر اعتقاد به خدا در هر جا که خدا از صحنه محو شده استوار است و این اعتقاد متضمن ایمانی است که شک کارساز، آن را سست کرده است. بنابراین، به منظور کسب ایمان، شجاعت به مشخصهای ضروری برای مؤمن تبدیل می شود. تأثیر اگزیستانسیالیسم بر مسیحیت جدید چشمگیر است. این فلسفه پرتو جدیدی بر ابعاد عرفانی دین انداخته، تأکید بر جنبه مادی حیات را کاهش داده، و به افراد بسیاری کمک کرده تا دین را بیشتر یک تعهد شخصی و اعتقاد درونی تلقی کنند.
حتی بعضی منتقدان این سؤال را طرح کرده اند که آیا اگزیستانسیالیسم را باید یک فلسفه دانست؟ مطمئنا این رویه فکری به شیوه سنتی نظام دار نیست، ولی با این حال قویة ادعای آن دارد که فلسفه ای به شیوه سقراطی است. دقیقا همان طور که سقراط، با عذاب دادن وجدان و ضوابط اخلاقی آیینها، «خرمگس» آتن بود، اگزیستانسیالیستها هم به بررسی زندگی شخصی و ترک عقیده های بی مایه و رفتار غیر متعهدانه فرا می خوانند.
ادموند هوسرل Edmund Husserl (۱۸۵۹ - ۱۹۳۸م) در موراویای چکسلواکیه به دنیا آمد و در مدارس و دانشگاههای اتریش و آلمان تحصیل کرد. اگر چه وی به اخذ دکترای ریاضیات نایل آمد، ولی پس از تحصیلات زیر نظر فرانس برنتانو به فلسفه تمایل پیدا کرد. او فلسفه را در دانشگاههای متعددی از جمله گوتینگن و فریبرگ تدریس کرد. واژه پدیدارشناسی قبلا از سوی کانت و هگل به کار رفته بود؛ اما کاربرد امروزی این واژه به منظور نام بردن از روش فلسفی خاص، به طور کلی به هوسرل باز می گردد.
هوسرل تحت تأثیر کانت و هگل قرار داشت، اما کار خود را به عنوان ابتکار بدیعی نسبت به کار آن دو نفر ارزیابی می کرد، شبیه انتظاری که دکارت از فلسفه داشت و می خواست آن را بر بینشی فراتر از امکان تردید، مبتنی نماید. هدف هوسرل در مهمترین کتابش به نام اندیشههای این بود که با استفاده از پدیدارشناسی، فلسفه را به یک علم محض علمی که با علوم طبیعی و رفتاری تفاوت دارد) تبدیل کند. در علوم رفتاری آنچه را هوسرل تز «دیدگاه طبیعی» نامید، یعنی این نکته که برداشت شخص متفکر کاملا با محیط یا رفتار آشکار مأنوس است، بحث می شود. بنابراین، در علم سنتی فرض بر این است که بیرون از فکر بشر یک دنیای مستقل وجود دارد. در مقابل، هوسرل می خواست پیرامون نخستین شهود اشیای بیرون مطالعه کند. به عبارت دیگر، او می خواست پیرامون اولین ادراک آگاهانه ما نسبت به اشیا پیش از آن که معنا یا تفسیری را به آنها نسبت دهیم، مطالعه کند. محدوده تحقیقات وی عبارت بود از سطح پیش ادراکی آگاهی یعنی داده های ابتدایی و بلافصل اگاهی. پس پدیدار شناس تلاش می کند «نخستین تجربه» یا اولین مورد آگاهی را، پیش از آن که آموخته ها و پیشداوری های خود را برای درک معانی فرعی به کار برد، بشناسد. فراخوانی هوسرل برای بازگشت به خود اشیا به معنای برگشتن به این دادهای ابتدایی و بلافصل آگاهی است.
به نظر هوسرل اگر روش پدیدارشناختی به دقت به کار رفته جامه عمل بپوشد، فلسفه را به روشی غیر سنتی، علمی خواهد کرد. رآلیسم علمی سنتی به ما می آموزد که ما بازاهای تجربه - چوبها، سنگها و حتی وقایع زندگی - دقیقا همان چیزهایی هستند که هستند؛ یعنی مستقل از برداشت ذهنی. این واقعیت» بیرون از آگاهی است و چه بسا با توصیف دقیق روش علمی درک یا به آگاهی وارد شود. با این حال، هوسرل می گوید که توصیفهای علمی به واقع اموری انتزاعی است که از روش شناسی علمی به دست آمده وی چنین استدلال میکند که این توصیفها از نوع برداشت ذهنی اولیه نیست.
در نتیجه، اگر می خواهیم تجربۀ ذهنی اولیه را درک کنیم، باید «کاهش پدیدارشناختی» را به اجرا بگذاریم، به این معنا که باید مفروضات و پیشرفتهای فرهنگی را که علم سنتی فقط بخشی از آن است، کنار بگذاریم یا در یک طبقه جداگانه قرار دهیم و به برداشت فوری و ابتدایی بازگردیم. فلسفه هوسرل از جهات بسیار، نوعی اید آلیسم متعالی است. وی نظر دکارت مبنی بر این که فکر میکنم پس هستم» را که عقیده ای اید آلیستی راجع به تفکر ذهن گرایانه است، پذیرفت و آن را به من متعالی یعنی ذهنی که حالتهای طبیعی را پشت سر می گذارد و با وجود مطلق مواجه می گردد، تبدیل کرد. عقیده او مبنی بر طبقه بندی دنیای فرهنگی نشان دهنده همین نکته است. از طرف دیگر، در تفکرات وی یک دید رآلیستی نیز دیده می شود، چرا که پدیدارشناسی او را می توان نوعی تجربه گرایی یعنی تلاش برای دستیابی به معنا از طریق تجربه آگاهانه دانست.
منبع: مبانی فلسفی تعلیم وتربیت، هوارد آ. اوزمن و ساموئل ام. کراور،مترجمان: غلامرضا متقی فر، هادی حسین خانی، عبدالرضا ضرابی، محمدصادق موسوی نسب و هادی رزاقی، صص399-396، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمة الله علیه، قم، چاپ دوم، 1387
مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط
کارهای فلسفی سارتر
دوشنبه، 7 بهمن 1398
پدیدارشناسی و علم تفسیر
دوشنبه، 7 بهمن 1398
هایدگر و پدیدار شناسی
دوشنبه، 7 بهمن 1398
فلاسفه اگزیستانسیالیست و افکار آنان (قسمت اول)
دوشنبه، 7 بهمن 1398
فلاسفه اگزیستانسیالیست و افکار آنان (قسمت دوم)
دوشنبه، 7 بهمن 1398
فلاسفه اگزیستانسیالیست و افکار آنان (قسمت سوم)
دوشنبه، 7 بهمن 1398
اگزیستانسیالیسم در زندگی جدید
دوشنبه، 7 بهمن 1398
کارل یاسپرس
دوشنبه، 2 مهر 1397
تفکرات و زندگینامه گابریل مارسل
دوشنبه، 2 مهر 1397
زمینههای فلسفی اگزیستانسیالیسم (2)
يکشنبه، 1 مهر 1397
تازه های مقالات
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
پنج گوهر درخشان میراث فاطمی
لیفت سینه: جراحی جوانسازی و رفع افتادگی سینهها برای ظاهری جذاب
ترفند افزایش سرعت اینترنت تا 100 برابر
رزرو هتل پارس شیراز برای سفر خانوادگی
هتل بینالمللی کیش یا پارمیدا مشهد: مقایسه اقامت در دونقطه متفاوت
قیمت ایمپلنت کامل فک بالا و پایین
چطور بلیط های چارتر لحظه آخری را با بهترین قیمت پیدا کنیم؟
گیتار بیس یا گیتار الکتریک؛ یادگیری کدامیک آسانتر است؟
بیشترین بازدید هفته
نحوه خواندن نماز والدین
چهار زن برگزیده عالم
اقدامات مهم و اورژانسی پس از چنگ زدن گربه
داستان انار خواستن حضرت زهرا(س) از امام علی(ع)
زنگ اشغال برای برخی تماس گیرندگان
اهل سنت چگونه نماز می خوانند؟
پیش شماره شهر های استان تهران
نماز استغاثه امام زمان (عج) را چگونه بخوانیم؟
چگونه تعداد پروتونها، نوترونها و الکترونها را تشخیص دهیم؟
لیست کاملی از خدایان و الهههای یونانی
موارد بیشتر برای شما
معرفی کوتاه بانوان قرآن نویس
بیانات رهبر انقلاب در دیدار مداحان اهلبیت علیهمالسلام
تحلیل شبهه هدر رفتن خون شهدا و پاسخ به آن
رستوران و کافه نزدیک هتل لیلیوم کیش
فراخوان شصت و سومین سال جایزه (نخبگانی) سال 1404
حمله هوایی ارتش اسرائیل به یک خودرو در غزه
رهبر انقلاب: روزی بخواهیم اقدام بکنیم احتیاجی به نیروی نیابتی نداریم
رهبر انقلاب: فردای منطقه به لطف الهی از امروز بهتر خواهد بود
نقشه شوم آمریکا برای جهان به روایت رهبر انقلاب
پزشکیان: حضور زنان در آینده کشور مؤثر تر از من است که اینجا ایستادهام
اهدای جوایز به زنان موفق در مراسم آیین تجلیل از مقام زن
رهبر انقلاب: مداحی یک رسانه تمام عیار است
رهبر انقلاب: مهمترین کار حضرت زهرا(س) تبیین بود
سرود جمعی با اجرای نوشهور در حسینیه امام خمینی(ره)
مدیحه سرایی احمد واعظی در محضر رهبر انقلاب