بررسی اثر رابطه پدر دختر بر بزهکاری‌های دختران

نقش پدران در تربیت فرزندان انکار ناشدنی است. همانطور که یک پسر با الگوبرداری از پدرش، مسئولیت پذیری، بزرگ‌منشی و احترام متقابل را تمرین می‌کند، دختران نیز نیازمند ایجاد و حفظ ارتباط قوی با پدران خود برای رشد و نمو شخصیتی هستند. پدران نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت دختران‌شان ایفا کرده و شکل صحیح ارتباط با جنس مخالف را به دختران خود می‌آموزند. اما تاثیرات ارتباط پدر و دختر تنها به این موضوع محدود نمی‌شود.
چهارشنبه، 28 اسفند 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بررسی اثر رابطه پدر دختر بر بزهکاری‌های دختران

بررسی اثر رابطه پدر دختر بر بزهکاری‌های دختران

همه ما از تاثیری که وجود یک الگوی مردانه قوی در شکل گیری شخصیت یک پسربچه ایجاد می‌کند، آگاهیم. اما چیزی که معمولا به آن پرداخته نمی‌شود، اهمیتِ داشتنِ یک ارتباط قوی بین پدر و دختر است. دقیقا به همان اندازه‌ای که پسربچه‌ها به توجهات و روابط پدری نیازمند هستند، دختران نیز به این روابط نیاز دارند.

وجود یک ارتباط قوی بین پدر و دختر به طور قطع تاثیر بسزایی در تصمیم گیری‌های مهم در طول زندگی دختران داشته و حتی می‌تواند در ایجاد شخصیت قوی و کامل آن‌ها، تعیین‌کننده باشد. (1)

بررسی اثر رابطه پدر دختر بر بزهکاری‌های دختران
 

اهمیت ارتباط پدر دختری

از لحظه تولد یک دختر، پدرها نقشی کلیدی در شکوفایی دخترانشان ایفا می‌کنند. اما نقش پدران تنها منحصر به حمایت‌های مالی و یا همراه شدن با آن‌ها در تصمیمات مهم آینده نیست. کلیدی‌ترین نقش یک پدر در زندگی دخترش، کمک به شکوفایی و رشد روحی او است.

در حقیقت دخترانی که پدران‌شان در زندگی آن‌ها حضور موثرتری دارند، نسبت به دیگران از خودشناسی و خودآگاهی بیشتری برخوردار هستند. همچنین این دختران دارای اعتماد به نفس و اتکای عمل بیشتری بوده و نسبت به اهداف آینده خود دیدگاه شفاف‌تری دارند. (2)
 
پیامدهای یک ارتباط پدر دختری ناسالم
همانطور که پیش‌تر اشاره شد، وجود یک رابطه پدر دختری سالم، نقشی اساسی در رشد و پیشرفت شخصیتی دختران ایفا می‌کند. در کنار اینکه هر دختری از پدرش برای انتخاب مرد آینده خود الگوبرداری می‌کند، پدران با تاثیرگذاری عمیق روی دخترانشان، باعث شکل‌گیری شخصیت اجتماعی آن‌ها شده و نگرش آن‌ها در ارتباط با جنس مخالف را شکل می‌دهند.

اگر در زمان کودکی، دختری از داشتن پدر محروم بوده و یا پدری اهمالگر و یا پرخاشگر داشته باشد، تاثیرات منفی این مساله، بعدها در زمان ازدواج دختران به چشم آمده و در طول زندگی همراه آنان خواهد بود.

تجربه فقدان پدر، یا دور بودن از پدر چه از نظر احساسی و چه از نظر مکانی، می‌تواند باعث سرعت گرفتن فرایند رشد جنسی و بلوغ جنسی زودرس در دختران شود. دخترانی که از کودکی با پدرشان ارتباط صمیمی نداشته اند، در رفتارهای اجتماعی خود به بلوغ نرسیده و از عدم توانایی ایجاد ارتباط با دیگران رنج می‌برند، این ناتوانی در ارتباط مشکلات متعددی به همراه داشته و یکی از این موارد می‌تواند پرهیز از ایجاد و حفظ روابط جدی و صمیمی با دیگران باشد.

ریشه برخی از این مشکلات ضعف در اعتماد کردن به دیگران است، که خود می‌تواند نتیجه‌ی رفتارهای نادرست و حتی خیانت آمیز در پدر خانواده باشد. (3)

بررسی اثر رابطه پدر دختر بر بزهکاری‌های دختران
 

تاثیر ارتباط پدر دختری غلط در بزهکاری‌های دختران

بهتر است پدران روابط خود با دخترانشان را جدی گرفته و از این مهم به سادگی عبور نکنند، چون اثرات منفی روابط پدر دختری ناسالم تنها به موارد اشاره شده محدود نمی‌شوند.

اهمیت این ارتباطات و رفتارها در شکل‌گیری شخصیت فرزندی است که در آینده‌ی نزدیک عضو مهمی از جامعه خود خواهد شد. همانطور که بسیاری از بزهکاری‌های مربوط به دختران و زنان ریشه در کودکی آنان داشته و این خود نیاز به اصلاح روابط والدین و فرزندان را تشدید می‌کند.

از مهم‌ترین بزهکاری‌های مرتبط با روابط غلط پدر دختری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
  • اعتیاد به مواد مخدر
اعتیاد به مواد مخدر در دختران می‌تواند نتیجه مستقیم آسیب‌های روانی وارده به دختران در کودکی باشد. پدری که دائما فرزند خود را تنبیه کرده و نمی‌تواند برخوردهای متناسبی با او داشته باشد، باعث تربیت دختری شده که از نظر اعتماد به نفس در سطح پایینی قرار داشته و ممکن است برای جدایی از مشکلات درونی‌اش به اعتیاد روی آورد. پدرانی که آزادی عمل و انتخاب را از سنین کودکی از فرزندشان دریغ می‌کنند مسبب ایجاد این مشکلات عمیق درونی هستند.
 
  • روابط نامشروع
دخترانی که در سنین کودکی با پدران خود ارتباط نزدیکی نداشته‌اند، دچار خلاءهای شخصیتی بسیاری هستند. تاثیر این خلاءهای شخصیتی گاهی به شکل روابط چندضلعی نمایان شده و فرد نمی‌تواند در یک ارتباط پایدار و طولانی به یک نفر متعهد بماند و مدام به دنبال تجربه‌های جدید است، که این خود می‌تواند در اثر مشاهده خیانت در کودکی در ذهن دختران ریشه کرده باشد.

گاهی نیز این خلاءهای شخصیتی عمیق‌تر بوده و منجر به روی آوردن دختران به روابط جنسی نامشروع می‌شوند. پدران که نقش مهمی در رشد شخصیت دختران خود دارند باید از اهمیت ارتباط سالم با آن‌ها آگاهی داشته و از بروز این خلاءهای شخصیتی جلوگیری کنند.
 
  • ارتکاب جرم و قتل
بسیاری از موارد اشاره شده در این مبحث، نتیجه یک پی‌ریزی غلط هستند. شاید بگویید که نبود یک ارتباط درست بین پدر و دختر نمی‌تواند باعث ایجاد روحیه ارتکاب جرم در دختران شود، اما این تصور غلط است. بسیاری از اتفاقاتی که در زندگی خود مشاهده می‌کنیم، نتیجه‌ی اتفاقات دیگری هستند که در گذشته رخ داده‌اند.

ارتکاب جرم و قتل نیز از تاثیرات غیرمستقیم اما طولانی‌مدت یک ارتباط پدر دختری غلط هستند. همانطور که یک پدر می‌تواند با ایجاد ارتباط درست بین خود و دخترش آینده او را تضمین کند، نتیجه رفتارهای اهمالگرانه و پرخاشجویانه‌اش نیز روی آینده دخترش تاثیرگذار هستند.

دخترانی که در نتیجه این تربیت‌های غلط به اجتماع راه پیدا می‌کنند غالبا افرادی پرخاشگر و تشنه توجه بوده و برای رسیدن به خواسته‌های خود دست به هرکاری خواهند زد.
 
  • مشکلات بنیادی در تربیت نسل بعد
بدیهی است دخترانی که خود نتیجه تربیت نادرستی بوده‌اند، در آینده والدینی خواهند شد که در تربیت درست نسل بعد، به مشکل می‌خورند. ممکن است بعضی از این افراد با مشاوره و مطالعه به روش‌های درست تربیتی دست پیدا کنند، اما نکته‌ی واضح این است که اکثر این مادران، روش‌های تربیتی درستی برای فرزندان خود انتخاب نخواهند کرد. مادری که در کودکی مورد تنبیه فیزیکی قرار گرفته است،  می‌تواند این رویه را در تربیت فرزندان خود نیز ادامه دهد. (4)

بررسی اثر رابطه پدر دختر بر بزهکاری‌های دختران
 

اصلاح روابط پدردختری

با توجه به ابعاد گسترده و پیچیده‌ی روانشناختی در تربیت کودکان روی آینده‌ی آن‌ها، علی الخصوص در مورد دختران، پدران باید بدانند که اصلاح ارتباط و به بیان ساده‌تر، بهینه ساختن این روابط از سنین کودکی از اهمیت بسیاری برخوردار است. رفته رفته و با افزایش سن از میزان تاثیرپذیری کودکان کاسته شده و تبعات یک ارتباط غلط مشخص خواهد شد. به همین دلیل پدران باید به مواردی که در ادامه اشاره می‌کنیم توجه بیشتری داشته باشند:
 
  • کارهای مهم دو نفره انجام دهید
برای رشد شخصیت دخترتان به او اعتماد کنید. از او بخواهید در مدت زمان معینی برخی کارهای مهم خانه را انجام داده یا به شما در انجام آن‌ها کمک کند. بهره‌گیری از این نکته در سنین پایین حائز اهمیت است زیرا باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود.

همانطور که سن دخترتان بیشتر می‌شود، سعی کنید در انجام کارهای بزرگ‌تر و مهم‌تر به او اعتماد کنید، بیشتر از او مشورت بگیرید و اجازه دهید این واقعیت که او برای شما فرد مهمی است را در رفتارهای شما احساس کند.
 
  • روابط خود با همسرتان را بازنگری کنید
دختران، نسبت به ارتباط پدر و مادرشان بسیار ریزبین هستند. هرچقدر که روابط پدران با همسرانشان سرشار از عشق و احترام متقابل باشد، توانایی دختران در اعتماد به جنس مخالف بهبود خواهد یافت و از بروز مشکلات جدی در زمینه اعتماد کردن در آینده جلوگیری خواهد شد.
 
  • به جای بحث کردن، گفت‌وگو و به جای سرکوفت زدن، انتقاد کنید
شما باید به عنوان یک پدر، توان مدیریت احساسات و عواطف خود را داشته و در مواقع رویارویی با مشکلات خونسردی خود را حفظ کنید. در صورت عدم رعایت این مساله، در هنگام مشاجره‌های لفظی به اصطلاح از کوره در رفته و همه اعضای خانواده را از خود خواهید راند. به عنوان یک پدر باید مهارت‌های خود در گفتگو را ارتقا بخشیده و از سرکوفت زدن بپرهیزید.
 
  • بعد از سن بلوغ هم در کنار او باشید
داشتن ارتباط سالم پدر دختری ربطی به سن دختران ندارد. ارتباط بسیاری از پدران و دخترانشان بعد از بلوغ کاهش یافته و به موارد سطحی محدود می‌شود. فکر اغلب پدران این است که دختران باید در این زمان وقت بیشتری را با مادران‌شان برای یادگیری مسائل شخصی بگذرانند اما باید بگویم که این یک تصور اشتباه است.

دختران در این سن، بیشتر از هرکسی نیاز به حمایت‌های روحی والدین خود دارند و اساسا در این میان نقش پدر و مادر با یکدیگر تفاوتی ندارد. (5)
 

اصلاح روابط، یک نیاز دو طرفه

داشتن یک ارتباط قوی و سالم بین پدر و دختر نه تنها باعث محکم‌تر شدن بنیان خانواده می‌شود بلکه تاثیرات مهم و چشمگیری در آینده فرزند دارد. در مورد اصلاح این ارتباط از زمان کودکی صحبت کردیم اما اگر به عنوان یک پدر یا دختر، بعد از گذشت سال‌ها در برقراری ارتباط درست و پایدار، دچار مشکل هستید باید بدانید که هیچوقت برای تغییر دیر نیست.

ساختن یک ارتباط قوی، نیازمند یک درک دوطرفه است و شاید لازم باشد یک‌بار برای همیشه پای حرف‌های یکدیگر بنشینید. برای دختران رعایت این نکته ضروری است که انتظارات خود را موبه‌مو بیان کرده و پدرها نیز باید با واقع‌بینی به حل مشکلات موجود در ارتباط با خود بپردازند. ساختن این ارتباط در سنین بالاتر قطعا نیازمند فداکاری‌های بسیاری است، اما غیرممکن نیست. (6)

بررسی اثر رابطه پدر دختر بر بزهکاری‌های دختران
 
نتیجه گیری
در نهایت باید گفت هر کودک مثل نهالی است که با یک تربیت درست و حمایت روحی و عاطفی، به ثمر نشسته و شکوفا می‌شود. لازم است هر پدری بداند که فرزند خود، تنها برای رفع مشکلات مالی به او نیاز ندارد و داشتن یک ارتباط قوی از سنین کودکی تا بزرگسالی، الزامی است.

پدران خوب با روابط سالمی که با دخترانشان می‌سازند نه تنها باعث برقراری آرامش در محیط خانه می‌شوند، بلکه موجبات شکل‌گیری یک شخصیت قوی و مستقل را در دختران خود فراهم می‌کنند. (6)

پی نوشتها
  1. www.sheknows.com
  2. www.verywellfamily.xn--zgb
  3. www.oureverydaylife.com
  4. www.ncbi.nlm.nih.gov
  5. www.family.amerikanki.com
  6. www.yourtango.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما