نگاهی به هفته سی و ششم بارداری

با رشد سریع جنین کم کم به پایان بارداری نزدیک می‌شوید. ماه دیگر این موقع کودک نازنینتان را در آغوش گرفته‌اید بدون شک این چند هفته پایانی به اندازه 8 ماهی که گذرانده‌اید به نظرتان طولانی و دیر می‌گذرد اما می‌گذرد، نگران نباشید این روزها مثل باد و برق می‌رود فقط کافی است برای این چند هفته آماده باشید. هفته سی و ششم بارداری موارد مهمی را باید مدنظر قرار دهید که در ادامه می‌خوانید.
چهارشنبه، 25 تير 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به هفته سی و ششم بارداری

وضعیت مادر در هفته سی و ششم بارداری

احتمالاً متوجه شده اید در هفته سی و ششم بارداری نوع حرکات فرزندتان تغییر کرده است، این موضوع نشان دهنده کاهش فضای موجود برای حرکت است. از آنجایی که جنین با هر حرکت به دیواره رحم برخورد می کند احتمال اینکه بیشتر از پیش متوجه این حرکات شوید افزایش می یابد.

اگر از ماندن در خانه لذت می برید، بدانید که این موضوع کاملاً طبیعی است. اینکه بخواهید در خانه بمانید در مراحل پایانی بارداری امری عادی است. ممکن است در هفته های آینده نیز تمایل چندانی به انجام فعالیت های اجتماعی نداشته باشید. برای مثال احتمالاً در این هفته های پایانی اصلاً حوصلۀ سینما رفتن را پیدا نکنید.

به هر حال سعی کنید با دوستان تان قرار ملاقات بگذارید و مطمئن باشید که اگر در لحظه آخر هم بخواهید قرار را کنسل کنید آنها شما را درک خواهند کرد. از فرصت استفاده کنید و با همسرتان بیرون بروید، زیرا پس از تولد نوزاد وقت زیادی برای قرارهای شام با یکدیگر نخواهید داشت.

این که پیش از زایمان بیشتر توجه ها معطوف به مادر باشد قابل درک است، اما در این میان نباید از پدران آینده نیز غافل شد. شاید همسرتان نگرانی هایی دربارۀ تولد داشته باشد، ممکن است نگران باشد نتواند در اتاق زایمان حضور موثری داشته باشد یا از اینکه قرار است شاهد درد زایمان شما باشد احساس ناراحتی کند. برخی مردان از اینکه نمی توانند در این درد شریک شوند و سهم خود را در زایمان ایفا کنند احساس گناه می کنند.

اگر او مضطرب به نظر می رسد با او صحبت کنید و او را در مسائل گوناگون از کمک در مشکلات مربوط به بارداری گرفته تا آمادگی برای زایمان، شریک کنید. اگر برنامه ای برای زایمان دارید بهتر است اکنون آن را مرور کنید و کارهایی را که همسرتان در آن روز باید انجام دهد مشخص کنید.1
 

وضعیت جنین در هفته سی و ششم بارداری

وزن جنین در هفته سی‌وشش هر روز زیاد می‌شود، تقریبا روزی 30 گرم. وزن او حدود 2622 گرم است و حدود 47.4 سانتی‌متر طول دارد. ناخنهای جنین در هفته 36 بارداری به قدری بلند شده که می‌تواند در همان رحم خودش را بخاراند. تنها اندامی که هنوز در هفته 36 بارداری کامل نشده شش های جنین است. در این صورت ممکن است فرزند شما در این هفته آماده به دنیا آمدن باشد.

موهای کرک مانند او و همین‌طور ورنیکس (ماده نسبتا چربی که بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می‌کرد) در حال ناپدید شدن هستند.

جنین در 36 هفتگی همه این مواد را به همراه دیگر ترشحاتی که به درون مایع آمنیوتیک می‌ریزند، می‌بلعد و این مواد تا زمان تولد در شکم او باقی خواهند ماند. این مخلوط سیاه‌رنگ که مکونیوم نامیده می‌شود، اولین مدفوع کودک شما را تشکیل خواهد داد.

در انتهای هفته سی ‌و ‌شش بارداری شما کامل شده است. به کودکانی که در بین هفته‌های سی و هفتم و چهل و دوم به دنیا بیایند کامل می‌گویند، به آن‌ها که قبل از 37 هفته به دنیا می‌آیند نارس و بعد از 42 هفته دیررس می‌گویند.

معمولا سر جنین در هفته 36 بارداری به‌طرف پایین قرارگرفته است که برای یک زایمان راحت مناسب‌تر است.

درصورتی‌که وضعیت کودک شما به این شکل نباشد پزشک یا ماما از شما خواهد خواست که در هفته آینده برای تغییر وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم برنامه‌ریزی کنید، برخی تمرینات ورزشی به این چرخش کمک خواهند کرد.

به ندرت پیش می‌آید که پزشک یا ماما سعی کنند که با انجام حرکات آرام و نرم از روی شکم وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم را تغییر داده و سر او را به‌طرف پایین برگردانند.

جفت جنین هم در این زمان نقش کمتری بر عهده دارد و با تولید هورمونهایی او را بیش از پیش از بدن شما مستقل می‌کند. او حالا یک جفت کلیه دارد که به خوبی کار می‌کنند و کبدش هم بخشی از مواد زائد را پالایش می‌کند. اما پادتنها هنوز از طریق جریان خون شما برای کودک تهیه می‌شود. این پادتنها او را از ابتلا به سیاه سرفه، سرخک و حتی سرماخوردگی و آنفلوآنزا محافظت می‌کند.
 
قد: 47.4 سانتی متر

وزن: 2622 گرم.2
 

تغذیه در هفته سی و ششم بارداری

 هفته سی و ششم بارداری چی بخوریم؟ در این هفته های پایانی بارداری بهتر غذای سبک تر میل کنید زیرا احتمال آغاز درد زایمان در این هفته ها افزایش می یابد، بنابراین توصیه می شود در این روزهای معده خود را خیلی پر نکنید تا اگر به صورت اورژانسی مجبور به سزارین شدید، معده پر و سنگینی نداشته باشید.

همچنین در مورد استفاده از قهوه و چایی نیز محتاط باشید، زیرا چای پر رنگ و قوه محرک هستند و می تواند موجب تپش قلبش بیشتر شوند. در هفته سی و شش بارداری مصرف آب را افزایش دهید و سعی کنید حتماً روزی هشت تا 10 لیوان (هر لیوان 250 سی سی) آب میل کنید.1
 

مراقبت‌های پزشکی هفتۀ سی و ششم

بین هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ لازم است حداقل یک جلسه ملاقات با پزشک داشته باشید. در این جلسات، پزشک وضعیت سلامت و پیشرفت بارداری شما را بررسی می‌کند و در صورت نیاز، درخواست انجام آزمایش‌هایی را خواهد داد. در جلسات مراقبت پزشکی در سه ماهۀ سوم می‌توانید نگرانی‌های خود دربارۀ زایمان و سایر مسائل را با پزشک در میان بگذارید.

همچنین اگر هنوز یک پزشک متخصص نوزادان برای کودک خود انتخاب نکرده‌اید، بهتر است زودتر این کار را انجام دهید. اگرچه احتمالاً هنوز چند هفته تا آمدن نوزاد خود فرصیت دارید، اما این زمان تضمین‌شده نیست و بهتر است از قبل برای به دنیا آمدن نوزاد آمده باشید. می‌توانید در مورد متخصص نوزدان با پزشک زنان یا مامای خود صحبت کنید. او می‌تواند راهنمایی خوبی به شما ارائه بدهد.3
 

لیست کارهای مهم در هفته 36 بارداری

اگر حرکات جنین شما طی 24 تا 48 ساعت قبل کاهش واضح داشته با پزشک خود مشورت کنید. بهترین حالت سنجش حرکات جنین این است که طی یک ساعت 10 حرکت یا ضربه را احساس کنید و اگر تعداد آن از 5 حرکت کمتر باشد با پزشک مشورت کنید.

برنامه زایمانتان را یک بار دیگر با پزشک و ماما مرور کنید.

تا میتوانید بخوابید و استراحت کنید چون بعد از تولد نوزاد امکان استراحتتان کم می‌شود.

برای گیفتی که می‌خواهید بعد از تولد نوزاد به دوستان و آشنایانتان بدهید، نیز برنامه ریزی کنید.2
 

علائم نیازمند مراجعه به پزشک در هفتۀ سی و ششم

جنین همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و در نتیجه فضای کمتری نیز برای حرکت وجود دارد. درحالی‌که تکان‌های جنین احتمالاً سبک‌تر شده است، هنوز هم باید آنها را احساس کنید. اگر متوجه کاهش تکان‌های جنین شده‌اید یا در مورد تکان‌های کودک خود نگران هستید، به پزشکتان اطلاع بدهید.

اگرچه کاهش تکان‌ها می‌تواند بی‌دلیل باشد، اما گاهی نیز ممکن است نشان‌دهندۀ شرایط خطرناکی برای جنین باشد که لازم است توسط پزشک بررسی شود.

طی این هفته‌ها تا موعد زایمان، لازم است به علائم شروع زایمان بیشتر توجه کنید و درصورتی‌که احساس می‌کنید علائم شروع زایمان را دارید، سریعاً به بیمارستان مراجعه کنید.

علائم شروع زایمان فقط انقباضات رحم نیست، برخی از علائم شروع زایمان در زیر آمده است:

انقباضات رحمی

لکه‌بینی یا خونریزی واژینال

فشار غیرمعمولی در لگن یا کمردرد

دردهای کرامپی شبیه قاعدگی

خروج آب یا مایع شفاف از واژن

بیشتر یا رقیق‌تر شدن حجم ترشحات واژن

تغییر رنگ در ترشحات واژن؛ مایل به صورتی یا قهوه‌ای روشن

همچنین در صورت داشتن علائمی مانند رنگ‌پریدگی، ورم یک طرف اندام‌ها و تنگی نفس بهتر است به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم ممکن است ناشی از ترومبوآمبولی باشد.

علاوه بر این، سایر علائم مانند تورم ناگهانی دست و پا، تاری دید، سردرد و تهوع نیز از مواردی است که نیاز به توجه سریع پزشکی دارد. این علائم ممکن است نشانۀ عارضۀ پره‌اکلامپسی باشد که نیازمند مراقبت ویژۀ پزشکی است.3

پینوشتها
1.www.niniplus.com
2.www.ninisite.com
3.www.madarsho.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.