فواید زیره سبز برای سلامتی

استفاده از زیره سبز به روش های صحیح برای لاغری بسیار موثر است، همچنین زیره سبز خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد و مصرف آن کمک شایانی به درمان برخی بیماری ها می کند.در ادامه با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 17 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید زیره سبز برای سلامتی
زیره سبز (L.Cuminum cyminum) یکی از دو نوع زیره موجود در طبیعت می باشد. زیره سبز دانه ای معطر، یکساله و بدون کرک است. البته میوه زیره سبز کرک دار می باشد. ساقه علفی زیره سبز با شیار و با انشعابات دو تایی و سه تایی می باشد. زیره سبز از تیره چتریان (Apaiaceae) است. چتریان تیره ای از گیاهان با ساقه های تهی، مانند هویج و جعفری هستند. گروه چتریان یا کرفسیان. گیاه زیره شبیه بوته هویج با برگهای به ارتفاع 20 الی 30 سانتی متر و بلندی گیاه زیره سبز 60 سانتی متر می باشد و برداشت آن با دست  انجام می شود. ساقه زیره سبز باریک و براق و با ارتفاع 20 الی 30 سانتی متر می باشد. هر شاخه گیاه زیره سبز تعداد 2 الی 3 زیر شاخه دارد که همگی به همان ارتفاع 20 تا 30 سانتی متر می رسند و به همین دلیل گیاه، سایبان یکنواخت دارد. زیره سبز دارای برگهای  براق و با ارتفاع 5 تا 10 سانتی متر است و گلها ی کوچک صورتی یا سفید دارد. دانه زیره سبز مستطیل شکل و دارای کانال های روغنی و به رنگ قهوه ای-زرد دیده می شوند، دانه های زیره سبز در یک میوه جای دارند که خشک می شوند.


تفاوت زیره سبز و سیاه

دانه زیره سبز در حقیقت همان میوه گیاه است که ارتفاع آن 2 میلی متر و به شکل هلالی و دارای 5 خط برجسته می باشد. زیره دو نوع دارد: زیره سبز با نام علمی cuminum cyminum L و زیره سیاه که به زیره ایرانی معروف است و با نام علمی Carum carvil شناخته می شوند. این دو نوع زیره بسیار به یکدیگر شبیه هستند اما تفاوتهایی نیز دارند. زیره سبز به رنگ سبز روشن است و دانه های آن حجیم و دارای عطر کمتری نسبت به زیره سیاه می باشد. زیره یکی از اولین گیاهان کاشته شده در اروپا، آسیا و افریقا می باشد.

 زیره هندی-ایرانی و خاورمیانه ای از نظر میزان روغن و طعم با یکدیگر متفاوت می باشند.


ارزش غذایی در زیره سبز

مواد غذایی موجود در یک قاشق غذاخوری از زیره سبز شامل:

پروتئین: یک گرم

کالری: 22 گرم

کلسترول: صفر گرم

چربی: یک گرم

فیبر رژیمی: یک گرم

سدیم: 10 میلی گرم

کربوهیدرات: 3 گرم

قند: صفر گرم

ویتامین های موجود: ویتامینA – C- E

آهن، کلسیم، پتاسیم، مس، منگنز، فسفر، منیزیم ، روی

تیامین ، ریبوفلاوین و نیاسین 1

در ادامه این مطلب با خواص زیره آشنا می شویم.


هضم بهتر

در زیره سبز ترکیبی وجود دارد که غده های مسئول ترشح اسیدها، صفرا و آنزیم ها را تحریک می کند و باعث هضم بهتر غذا در معده و روده میشود.

 دانه های زیره سبز همچنین دارای خواص ضد قارچی و ضد میکروبی است، بنابراین اگر عفونت وجود داشته باشد که یکی از نشانه های هموروئید است، زیره سبز به درمان این مشکل کمک خواهد کرد.

زیره سبز با جلوگیری از تشکیل گاز در دستگاه گوارش به هضم کمک می کند. خواص زیره سبز برای مقابله با نفخ شکم، که می تواند به درد شکم و درد و فشار شکمی منجر شود بسیار مفید است.


تقویت کننده سیستم ایمنی

حضور ویتامین C در دانه زیره باعث می شود که این ادویه به عنوان یک تقویت کننده سیستم ایمنی بدن عمل کند. ویتامین C برای افرادی که سیستم ایمنی بدنشان به دلیل استرس ضعیف شده است مفید است. با توجه به این که استرس در جامعه ما تبدیل به یک وضعیت شایع شده است، مصرف کافی ویتامین C می تواند به عنوان یک روش ایده آل برای بهبود سلامت عمومی باشد.

با مصرف غذاهای حاوی ویتامین C میتوان به مبارزه با التهاب، کاهش فشار خون، کاهش خطر سکته مغزی و حمله قلبی، مبارزه با استرس اکسیداتیو که منجر به سرطان می شود پرداخت.


آسم

دانه زیره سبز به عنوان یک ماده دفع کننده و ضد انعقادی عمل می کند و به دفع مخاط از راه ریه ها کمک می کند. زیره سبز همچنین به عنوان یک محرک و ضد عفونی کننده عمل می کند.

به عنوان مثال، آسم یک بیماری تنفسی است که باعث اسپاسم عضلانی برونش، تورم انقباض ریه و افزایش تولید مخاط می شود و منجر به ناتوانی در نفس کشیدن می شود. این بیماری به طور کلی ناشی از آلودگی، چاقی، عفونت، آلرژی، ورزش، استرس یا عدم تعادل هورمونی است. دانه های زیره سبز به عنوان یک درمان طبیعی برای آسم به کار می رود.


آنتی اکسیدان

وجود ویتامین E در زیره سبز به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند. ویتامین E به تقویت دیواره مویرگی در پوست کمک می کند. این موضوع رطوبت و خاصیت ارتجاعی را در پوست بهبود می بخشد و در نتیجه زیره سبز به عنوان یک ماده طبیعی ضد پیری عمل می کند. مطالعات نشان داده اند که ویتامین E به کاهش التهاب در بدن و پوست کمک می کند تا پوست سالم و جوان بماند.

آنتی اکسیدانهای موجود در زیره سبز هنگامی که پوست در معرض دود سیگار یا اشعه ماوراء بنفش (نور خورشید) است از پوست در برابر سرطان محافظت میکند. هنمچنین مصرف زیره سبز به درمان علائم اگزما و آکنه نیز کمک میکند. یکی دیگر از مزایای ویتامین E موجود در زیره سبز این است که روند بهبودی پوست را سرعت می بخشد. از آنجا که سرعت بازسازی سلول را افزایش می دهد، می توان از آن برای درمان زخم، آکنه و چین و چروک استفاده کرد.
خواص ضد قارچ و ضد باکتری زیره سبز نیز می تواند از عفونت های پوست جلوگیری کند.2


درمان هموروئید

هموروئید یا یبوست معمولا به دلیل افزایش فشار روی رگهای انس و رکتوم در بدن به وجود می آید که موجب تورم ف درد و خونریزی می شود. 75 درصد از افراد در مقطعی از زندگی هموروئید را تجربه می کنند. فیبر بالای زیره سبزبه طور طبیعی موجب تحریک سیستم گوارش ، بهبود هضم و درمان هموروئید می شود. علاوه برآن خواص ضد قارچ و میکروبی دانه های زیره موجب درمان عفونت های ناشی از هموروئید می شود.

زیره سبز برای کمک به هضم غذا از تشکیل گاز در دستگاه گوارش جلوگیری می کند. همچنین دارای خواصی است که برای مقابله با نفخ شکم، که می تواند به درد شکم و درد و فشار شکمی منجر شود بسیار مفید است.


کاهش وزن

زیره یک درمان موثر برای لاغری و کاهش وزن است. برای از بین بردن وزن و چربی اضافی می توان دانه زیره و یا عرق زیره را می توان میل کرد. در یک مطالعه 80 زن که دارای اضافه وزن بودند به دو گروه زیره و کنترل رژیم غذایی تقسیم شدند. گروه اول باید روزانه زیره مصرف می کردند و گروه دوم باید رژیم غذایی خود را کنترل می نمودند. در پایان ممشخص شد گروه زیره نسبت به گروه دیگر کاهش وزن چشمگیری داشتند.

زیره با افزایش سرعت سوخت و ساز و بهبود هضم موجب سوزاندن سریع کالری در بدن می شود. با وجود سیستم گوارشی سالم و متابولیسم سریع ، به طور خودکار وزن بدن کاهش پیدا می کند.

زیره حاوی ماده فعالی به نام تیموکینون است. این ماده طبیعی شیمیایی ، خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد که در کاهش وزن به بدن کمک می کند. تیموکینون با مبارزه با رادیکالهای آزاد ، سموم بدن را پاکسازی می کندهمچنین با کمک به سلولهای بدن برای پاسخ دادن به انسولین و گلوکز ، میزان قند خون را پایین نگه می دارد.3


پی نوشت:
1.www.chaymarket.com
2.www.yazdnews.com
3.www.namnak.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.