آنچه درباره خواص و مضرات روغن پالم باید بدانید

در مقاله پیش رو سعی بر آن داریم تا پیرامون خواص و مضرات مصرف روغن پالم مطالبی را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم پس با ما همراه باشید.
پنجشنبه، 24 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آنچه درباره خواص و مضرات روغن پالم باید بدانید

روغن پالم چیست؟

روغن پالم یکی از روغن های سبزیجات بسیار مفیدی است که از پالپ های مختلف میوه روغن پالم گرفته می شود. اصلی ترین گونه هایی که در تولید روغن پالم استفاده می شود ، پالم افریقایی و امریکایی است.

رنگ روغن پالم بخاطر داشتن مقادیر باالیی از بتا کاروتن ،نارنجی مایل به قرمز است. همچنین یکی ازمعدود چربی های سبزیجات اشباع شده ایست که میزان کلسترول ال دی ال بدن را بالا می برد.

روغن پالم عمدتا برای آشپزی در افریقا، آسیای جنوب شرقی و چند کشور خاص در امریکای جنوبی استفاده می شود. بخاطر ملاحظات پزشکی در سالهای اخیر راجع به وجود بیش از حد چربی های غیراشباع در رژیم های غذایی، استفاده از این روغن در نقاط دیگر جهان نیز طرفدار پیدا کرده است.1


مزایای روغن پالم برای سلامت بدن

مزایایی مرتبط با روغن پالم در برگیرنده موارد زیر است:

سطح انرژی را بهبود می بخشد
بتاکاروتن یکی از اجزای اصلی روغن پالم است که برای بهبود سطح انرژی و افزایش تعادل هورمونی در بدن بسیار مفید است.

بهبود بینایی
بتا کاروتن برای بهبود بینایی بسیار مهم است. بسیاری از آنتی اکسیدان های موجود در روغن پالم می توانند جزو مکانیسم های دفاعی قدرتمند بدن باشند. این آنتی اکسیدان ها می توانند از بدن در برابر رادیکال های ازاد که محصول جانبی متابولیسم سلولی هستند، محافظت نمایند. رادیکال های آزاد مسئول بسیاری از تجزیه های سلولی و جهش سلولی هستند. از جمله این اسیب ها می توان به اسیب هایی اشاره کرد که باعث بروز مشکلات بینایی می شوند. استفاده از روغن نخل یا همان روغن پالم به عنوان جایگزینی برای انواع دیگر روغن ها، می تواند به پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولا و آب مروارید کمک کند.

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی
روغن پالم سطح بالایی از کلسترول HDL و LDL را دارد اما با وجود اینکه یکی از این کلسترول ها برای بدن خوب و دیگری برای بدن بد است اما هنوز هم می تواند تعادل سالمی در بدن ایجاد نماید. سطح بالای کلسترول LDL می تواند خطر ابتلا به آترواسکلروز را افزایش دهد که می تواند منجر به سکته های مغزی و حملات قلبی گردد. با حفظ تعادل سالم کلسترول، می توانید یک سیستم قلبی عروقی سالم داشته باشید.

پس در صورتی که میزان LDL خون شما بالاتر از حد مجاز است میتوان گفت این روغن برای شما مضر است و باید از مصرف آن پرهیز کنید.

کاهش ابتلا به سرطان
توکوفرول، نوعی ویتامین E، از آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در این روغن است که با خنثی سازی رادیکال های آزاد از ابتلا به سرطان پیشگیری می کند. رادیکالهای آزاد سلول های عادی را به سلول های سرطانی تبدیل می کند ، بنابراین مقادیر بالای توکوفرول موجود در روغن پالم برای بدن ضروری است.

کمک به بارداری سالم
کمبود ویتامین سلامت زنان باردار و جنین را تهدید می کند. در این روغن مقادیر زیادی ویتامین D ،Aو E وجود دارد. از آنجایی که بدن نمی تواند بطور طبیعی چنین ویتامین هایی را تامین کند، می بایست در برنامه غذایی مصرف شود. بنابرین افزودن روغن پالم به رژیم غذایی تامین ویتامین به مقدار کافی را تضمین می کند.2

کارایی بهتر مغز
همان‌طور که می‌دانید دو کلسترول خوب و بد در روغن‌های گیاهی وجود دارد و روغن پالم از این قاعده مستثنا نیست؛ اما روغن پالم سبب می‌شود با مصرف این محصول کلسترول بد در بدن به سمت کاهش و کلسترول خوب افزایش پیدا کند. این امر فراهم نمی‌شود مگر با استفاده از ویتامین E که در روغن پالم به‌وفور یافت می‌شود. در همین راستا با افزایش کلسترول خوب در بدن کارایی مغز افزایش پیدا می‌کند و افراد میان‌سال به‌مراتب دیرتر دچار آلزایمر و پارکینسون می‌شوند.
کاهش کلسترول بد
افزایش کارایی مغز
کاهش بیماری آلزایمر

جلوگیری از پیری زودرس
تولید ویتامین A,E,D,K مانع از بروز بیماری در افراد می‌شود. از همین رو شما نسبت به سایر افراد دیرتر به عارضه پیری زودرس مبتلا می‌شوید. خطرات و تهدیدهای که ناشی از افسردگی و استرس در افراد به پیری زودرس منجر می‌شود با مصرف روغن پالم از افراد دور می‌شود. ویتامین E سبب جوان‌سازی پوست می‌شود و سایر ویتامین‌ها موجود در روغن از سیستم دفاعی شما در معرض بیماری‌ها و رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کند. از همین رو با مصرف روغن پالم پیری زودرس از شما دور می‌شود.

ویتامین A,E,D,K

جلوگیری از پیری زودرس

مراقبت از شما در برابر رادیکال‌های آزاد

کالری بالا
روغن پالم و هفده ماده خوراکی دیگر در دنیا ارزش غذایی بسیار بالایی دارند و ویتامین‌های محلول در این روغن نیز نسبت به سایر روغن‌های گیاهی بیشتر است. تقریباً در هر گرم از این روغن نه کیلوکالری انرژی وجود دارد که در کنار ویتامین‌های KوDوEوA به یک ماده غذایی بسیار ایده ال تبدیل‌شده است. بیشتر متخصصین تغذیه در کشورهای توسعه‌یافته برای درمان کمبود ویتامین A استفاده از روغن پالم را توصیه می‌کنند همچنین وجود بتاکاروتن موجود در این روغن از خستگی‌های ناشی از فعالیت روزانه شمارا در امان نگاه می‌دارد.

در رده هفده خوراکی پرخاصیت دنیا

سطح انرژی بالا با ۹ کیلوکالری

سرشار از ویتامین A و سایر ویتامین‌های ضروری

حذف اسیدهای چرب ترانس
اصولاً برای تبدیل کردن روغن‌های گیاهی که تقریباً مایع هستند به حالت روغن جامد هیدروژناسیون صورت می‌گیرد. این امربر روی روغن‌ها زمانی که دنبال می‌شود سبب ایجاد اسیدهای چرب اشباع‌شده می‌شود. روغن پالم نیز برای تبدیل‌شدن به روغن جامد باید در فرایند هیدروژناسیون قرار بگیرد اما با این تفاوت که اسید چرب ترانس در روغن پالم وجود ندارد و این امر مهم‌ترین مؤلفه این روغن به شمار می‌آید.

عدم وجود اسیدهای چرب ترانس

هیدروژناسیون بدون اسید چرب

روغن گیاهی پایدار3


سایر کاربردها: سوخت زیستی

روغن نخل را می توان به عنوان بیودیزل (سوخت زیستی) که آن هم معمولا به عنوان روغن پالم متیل استر شناخته شده است استفاده کرد. روغن پالم متیل استر از طریق یک فرایند به نام تبادل استری ایجاد شده است. سوخت زیستی روغن پالم معمولا برای ساخت بیودیزل روغن پالم مخلوط با سایر سوخت ها مخلوط می شود. بیو دیزل روغن پالم استاندارد N14212 اروپا را برای سوخت زیستی دریافت کرد. بزرگ ترین واحد تولید بیو دیزل روغن پالم در جهان در سال ۲۰۱۱ فنلاند بود که روغن بیو دیزل گیاهی را در سنگاپور افتتاح کرد.


بمب ناپالم

نمک های آلومینیوم اسید پالمتیک و اسید نفتنیک در طول جنگ جهانی دوم برای تولید بمب ناپالم با هم ترکیب شده بودند و نام یکی از معروف ترین بمب های آتش زا تا چند دهه قبل بود.


مضرات مصرف روغن پالم

مصرف روغن پالم باعث افزایش چربی و کلسترول می‌شود

مصرف روغن پالم به دلیل دارا بودن اسید چرب اشباع بالا موجب افزایش چربی خون و کلسترول و در نهایت گرفتگی و انسداد عروق می‌شود.

روغن پالم نوعی روغن گیاهی است که مقدار اسید چرب اشباع آن حداقل 50 درصد است.
 
روغن‌های جامد نباتی یا روغن‌هایی مثل پالم دارای اسید چرب اشباع بالا هستند، چنین روغن‌هایی می‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند و این در حالی است که بیماری‌های قلبی و عروقی از مهمترین علل مرگ هستند.
 
روغن‌های مورد استفاده در سبد غذایی افراد باید حداقل زیر 2 درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.

در مصرف لبنیات هم باید از شیر با چربی کمتر از 2.5 درصد استفاده شود و حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پرچرب، به دلیل مضرات چربی‌های حیوانی بهتر است که شیر و لبنیات پرچرب از سبد غذایی حذف شود.
 
یکی از دلایل استفاده از روغن پالم  ارزان بودن آن نسبت به سایر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان است و  به دلیل بالا رفتن قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ها نیز در دو سال اخیر افزایش یافت.4


پی نوشت:
1.www.rastineh.com
www.majalesalamat.com2
3.www.teamapp.app
4.www.beytoote.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط