خواص گل نسترن برای سلامتی

گل نسترن از خواص و فوایدی بی نظیری برخوردار است، البته استفاده از گل نسترن، روغن گل نسترن و دمنوش گل نسترن هم برای سلامت بدن بسیار مفید می باشد.
سه‌شنبه، 20 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
خواص گل نسترن برای سلامتی
گل نسترن یک بوته وحشی است که در اروپا و همچنین دیگر نواحی معتدل دنیا یافت می شود. میوه ی آن که معمولا با نام های rose hip یا dog rose شناخته میشود، یک داروی مورد علاقه ی سنتی و با ارزش غذایی بالاست.

گل نسترن درختچه ای با ارتفاع 3 متر و برگ هایی شامل پنج تا هفت برگچه دندانه دار که به شکل بیضی نوک تیز و گل ها یی به رنگ (قرمز کم رنگ)، سفید مایل به گلی و یا سفید است.

نام علمی گل نسترن rosa canina بوده و در گذشته به نام نسرین، نسترن و نستر نیز نامیده می شد. این گل خود رو در حاشیه جنگلها، چاهها و گودالهای آب می روید؛ پس از رشد نهنج گل به جسم کوزه مانند و قرمزرنگی که قسمت داخلی آن الیاف ظریف و باریکی دارد ، تبدیل می شود که میوه های فندقه ای درون کوزه را در بر می گیرد. این گل دارای خواص بسیاری برای درمان بیماری هاست.


ارزش غذایی گل نسترن

پکتین

آنتی اکسیدان

ویتامین C

ویتامین B

پیش ساز ویتامین A

فیبر

پتاسیم

کلسیم

ویتامین A

نیاسین

اسید چرب


مقدار ویتامین ث میوه گل نسترن

میوه تازه گل نسترن حاوی 5/0 تا 7/1 درصد ویتامین C است که ترکیبی از آسکوربیک اسید و هیدروآسکوربیک اسید است؛ این مورد را جالب توجه می دانید که میوه این گل 20 برابر لیمو ویتامین C دارد متأسفانه مقدار زیادی از ویتامین C هنگام خشک کردن یا تهیه محصول از میوه گل نسترن از بین می رود . کاهش ویتامین Cاین میوه به مقدار خرد کردن و ذرات آن بستگی دارد مثلا اگر میوه فقط نصف شود، میزان ویتامین C موجود در آن پس از یک سال و نیم نصف می شود و اگر خرد شود، پس از شش ماه صددرصد ویتامین C آن از بین می رود. این میوه حاوی ویتامین های A1 ،B1 ،B2 ،B3 و K ، اسید سیتریک و اسید مالیک نیز است.

خواص گل نسترن برای سلامتی

بر اساس این مواد مغذی خواص گل نسترن شامل موارد زیر می باشد.


ادرار آور خوب

محتوای گل نسترن و میوه ی آن شامل پکتین اسید است که آن را به یک مدر خوب تبدیل کرده است و کلیه ها را از سموم پاک سازی کرده و به صورت خودکار قادر است تا سلامتی کلیه ها را به صورت عمومی تثبیت کند. 10 گرم میوه نسترن را در 300 سی سی آب جوش 15 دقیقه دم کرده قبل از هر غذا یک فنجان برای درمان حبس البول بنوشید.


درمان آنفولانزا

محتوای ویتامین C موجود در این گیاه در قیاس با مرکبات به 60 برابر میرسد. بنابراین خوراکی خوبی برای درمان تب و همچنین آنفولانزا است.


جلوگیری از سرطان

طبق یک مطالعه، عصاره گل نسترن توانایی کاهش رشد سلول های سرطانی سینه را دارد. این عصاره همچنین رشد سلول های سرطانی را که معمولا در مغز گسترش می یابند را کاهش می دهد.


کاهش کلسترول

افزایش کلسترول یک بیماری است که می تواند برای سلامتی شما مهلک باشد. رسوب کلسترول در دیواره رگ ها می تواند منجر به حمله قلبی شود. مصرف گل نسترن میتواند به کاهش شدید سطح کلسترول کمک کند.


جلوگیری از روماتیسم

نوعی اسید چرب به نام GOPO در گل نسترن یافت می شود که خواص ضد آرتروزی دارد. مصرف قرص عصاره گل نسترن می تواند دردهای ناشی بیماری های مفصل را بیش از 90 درصد کاهش دهد.


کمک به درمان دیابت

مصرف منظم گل نسترن به صورت شربت پودری یا مصرف مستقیم میوه آن در کاهش سطح قند بدن شما مشارکت دارد. این موضوع همچنین روی موش ها با دادن چهل گرم از عصاره گل نسترن به آنها تست شد. نتیجه این شد که این موش ها آستانه تحمل بیشتری در برابر قند داشتند در مقابل موش هایی که گل نسترن دریافت نکرده بودند.

خواص گل نسترن برای سلامتی


تنظیم فشار خون

مصرف گل نسترن می تواند باعث کاهش چشمگیر سطح فشار خون گردد. اما اگر داروهای ضد فشار خون مصرف می کنید، قبل از مصرف گل نسترن با پزشک خود مشورت کنید.


بهبود سلامتی کلیه

طبق گزارش ها گل نسترن می تواند برای درمان اختلالات کلیه استفاده شود. 15 گرم میوه نسترن را ابتدا خرد کرده در 300 سی سی آب سرد جوشانده 15 دقیقه دم کرده قبل از غذا یک لیوان برای دفع سنگ کلیه بنوشید.


درمان نرمی استخوان

یک کیلو میوه نسترن را با 300 گرم نبات بکوبید و با 2 لیتر آب مخلوط کنید و به مدت 15 روز در یک محل گرم گذاشته سپس صاف نموده قبل از غذا یک فنجان بنوشید تا نرمی استخوان و کمبود ویتامین ث درمان شود.


مرطوب سازی

روغن گل نسترن می تواند به عنوان یک جایگزین برای مرطوب سازی عمل کند. این روغن حاوی اسیدهای چرب مغذی است که در کنار آب ترکیب اصلی بیشتر مرطوب کننده ها را تشکیل می دهند.


درمان چین و چروک

روغن گل نسترن یک بسته با الزامات زیبایی مانند اسید های چرب ضد التهاب و ویتامین C و A است. این ترکیبات به روغن گل نسترن این اجازه را می دهد تا علائم پیری و لکه دار را درمان کند و پوست را مرطوب کرده و پوست آسیب دیده را ترمیم کند و افزایش یک آنتی اکسیدان محافظ و قوی را ارائه کند، تمامی اینها بدون احساس چربی است که معمولا در روغن های مایع سنتی وجود دارد.


محو کردن زخم های کهنه

اجزای نهایی زیبایی این ترکیب، ظرفیت این روغن را به یک محلول برای محو هر گونه جای زخم صورت و علائم ناخوشایند تبدیل می کند.

روی همدیگر به ممانعت از آسیب های اکسیدی و بازسازی کلاژن کمک می کند. همچنین این روغن می تواند رنگی شدن شدید پوست را محو کند و به طور بالقوه ظاهر خطوط صورت و کشیدگی های آن را به حداقل برساند.


افزایش ایمنی

علاوه بر درمان تب و آنفولانزا، ویتامین C همچنین قادر به رفتار مانند یک آنتی اکسیدان است که قادر است سیستم ایمنی بدن را علیه حملات بیماری های مختلف ارتقا دهد.1


مقوی دستگاه گوارش و تصفیه‌کننده خون

دمنوش میوه نسترن، مقوی معده است و اسهال، انقباض ماهیچه‌های معده و انگل روده را از بین می‌برد، دم‌کرده میوه گل نسترن تصفیه‌کننده خون است و برای درمان سنگ کیسه صفرا از آن استفاده می‌شود؛ همچنین جوشانده میوه نسترن دفع‌کننده کرم معده و درمان کننده حبس‌البول و سنگ کلیه است و برای درمان تورم کلیه و مجاری ادراری و درمان ورم مثانه از آن استفاده می‌شود، علاوه بر این ضدانگل و مخصوصاً ضدکرم اسکاریس است.


درمانی برای نقرس

نسترن تأثیر بسزایی در درمان نقرس دارد و برای بهبود شکستگی استخوان، ضمادی از برگ نسترن تهیه و آن را روی محل شکستگی قرار می‌دهند، علاوه بر این برای درمان نرمی استخوان و کمبود ویتامین C از میوه نسترن استفاده می‌شود و برای درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا از دم‌کرده میوه نسترن استفاده شود.

رفع بوی بد بدنهمچنین نسترن سرعت جریان خون را در پوست افزایش می‌دهد و پوست را لطیف و خون‌ریزی سینه را درمان می‌کند و دم‌کرده برگ و گل آن برای شستشوی زخم و سوختگی‌ها استفاده می‌شود، همچنین نسترن بوی بد بدن را رفع می‌کند و افرادی که زیاد عرق می‌کنند باید بدن خود را پس از استحمام با دم‌کرده گل و برگ نسترن بشویند.


تسکین‌دهنده قلب و آرام‌بخش

دمنوش نسترن در درمان بیماری‌های قلبی مفید است، همچنین میوه نسترن سبب کاهش فشار خون می‌شود و دمنوش نسترن تپش قلب را رفع می‌کند، علاوه بر این میوه نسترن خاصیت آرام‌بخشی دارد و بی‌خوابی را برطرف می‌کند و برای رفع غم و اندوه نیز مفید است و مصونیت بدن را در مقابل بیماری‌ها افزایش می‌دهد.

گل نسترن کاهش‌دهنده قند خون است و در دوران نقاهت می‌توان از دم‌کرده میوه این گیاه استفاده کرد؛ همچنین برای ناراحتی‌های لثه و درد دندان از جوشانده این گیاه استفاده می‌شود؛ میوه این گیاه سرشار از کلسیم است.

خواص گل نسترن برای سلامتی


«به دگار» محصول ساخته شده از نیش حشره و گل نسترن.

چون گل نسترن شیرین است حشرات را به خود جذب می‌کند، مخصوصاً حشره مخصوصی به نام «سای نیپس Cynips» که در نیش‌زدن، برجستگی‌های کوچکی پوشیده از تار و به رنگ سبز مایل به قرمز در گل به وجود می‌آورد که به نام «به دگار Bedegar» معروف است و خواص طبی مهمی دارد، مخصوصاً برای بیماران مسلول تقویت‌کننده بوده و مانع عرق‌کردن می‌شود وهمچنین مقدار آلبومین در ادرار را کم می‌کند، «به دگار» اثر آرام‌کننده اعصاب نیز دارد.2


تقویت مو

استفاده از گل نسترن به طور موضعی همراه با حنا روی موی سر باعث تقویت مو خواهد شد. همچنین روزانه مصرف دو تا چهار گرم گل خشک نسترن به مدت یکسال از سفید شدن موی سر پیشگیری می‌کند.گل نسترن با نام علمی Rosa canina یکی از گیاهان دارویی است، که گل، دانه و میوه آن خواص درمانی زیادی دارد که به صورت جوشانده و دم کرده مورد استفاده قرار می‌گیرد.


ضدالتهاب

به منظور درمان سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه صفرا حدود سی گرم میوه نسترن را در ۳۰۰ میلی گرم آب به مدت ۵ دقیقه با حرارت ملایم جوشانده و سپس به مدت ۱۵ دقیقه آن را دم کنید. لازم است به مدت یک ماه و هر روز سه نوبت از این دمنوش را میل کنید تا نتایج مثبت حاصل شود. طبق مطالعات گوناگون علمی، هیچگونه عارضه خاص و تداخل دارویی برای مصرف دمنوش گل نسترن گزارش نشده است؛ بنابراین نسترن جزو گیاهان دارویی کم خطر محسوب می‌شود.


چه کسانی نباید از دمنوش گل نسترن استفاده کنند؟

با توجه به اینکه دمنوش گل نسترن دارای مزاج گرم و خشک است، افراد گرم مزاج باید در فصول گرم با احتیاط آن را مصرف کنند. همچنین گیاه نسترن در دوران بارداری منع مصرف دارد.

دوره درمان از طریق مصرف دمنوش گل نسترن بستگی به بیماری و پاسخ دهی بیمار دارد، برای مثال درمان سنگ‌های کلیوی و سنگ کیسه صفرا با دمنوش نسترن حدود یک ماه طول می‌کشد. 3


پی نوشت:
1.www.namnak.com
2.www.fa.shafaqna.com
3.www.baharnews.ir


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.