بلیچینگ دندان و آنچه لازم است درباره آن بدانید

ما در این مقاله قصد داریم درباره بلیچینگ دندان ها مطالبی را ارائه دهیم. برای اینکه متوجه شوید که بلیچینگ دندان دقیقا به چه چیزی اشاره دارد، حتما ادامه این مقاله را بخوانید.
شنبه، 20 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: نیر زارع کابدول
موارد بیشتر برای شما
بلیچینگ دندان و آنچه لازم است درباره آن بدانید

چرا دندان‌ها تغییر رنگ می‌دهند؟

تجربه نشان داده است که حتی با وجود مسواک زدن، گاهی اوقات رنگ دندان ها، حتی اگر شده به صورت موقتی، تغییر پیدا می‌کند. اما در هر صورت یکی از راه های پیشگیری از بروز هرگونه تغییر رنگ مسواک زدن و رعایت نکات بهداشت دهان و دندان است.

ما هر روزه مواد غذایی متنوعی را وارد دهان خود می‌کنیم، بدون اینکه متوجه شویم چه تاثیری بر روی دندان ها و مینای آن ها بر جای می گذارد. بسیار از این مواد غذایی شامل رنگ دانه هایی هستند که مستقیما پس از جویده شدن به مینای دندان می‌چسپند و در دراز مدت باعث تغییر رنگ دندان ها می شود.

برخی از فاکتورهایی که در تغییر رنگ دندان ها تاثیرگذار هستند و می توان با بلیچینگ آن ها را برطرف کرد عبارتند از:

خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها
برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها ذاتا موجب تغییر رنگ دندان ها می شوند. قهوه و شراب نمونه های بارز این نوشیدنی ها هستند.

استفاده از تنباکو
تنباکو و تمام مشتقاتش حاوی دو ماده خطرناک و سمی قطران و نیکوتین هستند که مستقیما می توانند باعث تغییر رنگ دندان ها شوند.

افزایش سن
با گذشت زمان و به صورت کاملا طبیعی مینای دندان تحلیل می‌رود. و کم کم لایه زیرین آن که به عاج مشهور است خودش را نشان می دهد. این لایه تقریبا زرد رنگ است.

بروز آبسه، کیست یا آفت دهان و دندان
به دنبال بروز آسیب ناشی از آبسه ها، کیست ها و آفت های دهان مینای دندان نیز ممکن است آسیب ببیند و لایه زیرینش خود را نشان دهد.

مصرف برخی داروها
برخی از آنتی بیوتیک ها و حتی آنتی هیستامین ها میتوانند موجب تغییر رنگ دندان ها شوند.

بلیچینگ دندان و آنچه لازم است درباره آن بدانید


بلیچینگ دندان ها

بلیچینگ از جمله حرفه ای ترین خدمات و درمان های دندانپزشکی است، که به کمک آن رندانه های غیرطبیعی که بر روی سطح دنداندها چسپیده اند را از بین می‌برند.

این شیوه درمانی می‌تواند تمام لکه ها و رنگ های ایجاد شده بر روی دندان های طبیعی را پاک کند. اما نکته جالبی که درباره بلیچینگ وجود دارد این است که، روکش ها و ایمپلنت های دندانی با کمک این روش سفید نمی‌شوند!

روند بلیچینگ دندان کاملا علمی و عملی است. در این روش از هیدروژن پراکساید برای اکسید کردن رنگ دانه های غیر طبیعی که روی سطح دندان ها چسپیده اند، استفاده می‌شود.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که دو فرآیند بلیچینگ و سفید کردن دندان ها یک نوع درمان هستند. اما در حقیقت این دو، هر چند که به منظور سفید کردن دندان ها هستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند.

سفید کردن دندان تنها یک فرآیند ساده است. که سطوح خارجی دندان ها را از لکه ها پاک می‌کند. بیشتر موادی که در سفید کردن دندان ها وجود دارد، درمحصولات بهداشت دهان مانند خمیردندان ها نیز دیده می‌شود. بلیچینگ دندان اما فرآیندی پیچپیده تر است که عملکردی متفاوت و البته بسیار کاربردی تر از سفید کردن دندان ها دارد. 1


آماده سازی دهان برای بلیچینگ

قبل از اقدام به بلیچینگ باید دندان های پوسیده را ترمیم کنیم. باید بدانیم‌که بلیچینگ بر روی پر کردگی‌ها ، روکش‌ها، لمینت ها و نواحی زرد ریشه ناشی‌از تحلیل لثه تاثیری ندارد.

قبل از اقدام به بلیچینگ ، انجام جرم گیری (در صورت وجود جرم) و برساژ به نتیجه گیری بهتر می‌انجامد.


انواع روش بلیچینگ دندان


بلیچینگ در خانه (home bleaching)
روش‌ دیگر بلیچینگ سفید کردن دندان هادر منزل می‌باشد که‌زیر نظر متخصص و توسط بیمار انجام می شود. در این‌روش دندانپزشک از دندان های‌شما، قالب دقیقی تهیه می کند و از روی قالب تهیه شده تری های پلاستیکی نازک و شفافی ساخته می شود. این قسمت اکثرا به لابراتوارها سپرده می گردد. در این تری پلاستیکی، فضای مناسب بین دندان و وسیله پلاستیکی پیش بینی‌شده‌که ژل‌های بلیچینگ را طیق دستور پزشک در آن قرار می دهید. در نهایت پس از گذشت چند هفته و پس از استفاده از ژل مربوطه طبق دستور العمل دندانپزشک، دندان هابه سفیدی مورد نظر می رسند. ژل مورد استفاده دراین روش بین 16 تا 20 درصد غلظت دارند. معمولا توصیه می شود تا تری به هنگام خواب شب در دهان قرار گیرد و صبح فردا خارج شود.

در سال‌های اخیر محصولات زیادی نیز برای سفیدکردن در داروخانه‌ها و سوپرمارکت‌ها ارائه می‌شوند که غلظتی کمتر از 10 درصد دارند و به علت نظارت نداشتن دندانپزشک بر مراحل درمان و احتمال آسیب به لثه‌ها بعلت محافظت نشدن، استفاده از آن‌ها توصیه نمی گردد .

روش سفید کردن دندان ها در مطب (office bleaching)
دراین روش دندانپزشک ابتدا با استفاده از ژل مخصوص، لثه هارا به منظور محافظت می پوشاند، لب بیمار نیز توسط دهان بازکن مخصوص کنار زده‌شده و کاملا محافظت می شود. سپس مواد سفید کننده (ژل مخصوص بلیچینگ) با غلظت بالا و با دقت بر روی دندان هاگذاشته می شود. سپس‌با دستگاه مخصوص بلیچینگ (که تولیدکننده اشعه با فرکانس بالا و به رنگ آبی هستند) اشعه به دندان ها تابیده می شود و این عمل چند مرتبه تکرار می شود. این اشعه موجب اکتیو شدن ژل بلیچینگ و تاثیر سریع تر آن می شود.

بلیچینگ دندان و آنچه لازم است درباره آن بدانید


کدام روش سفید کردن دندان ها بهتر است؟

مواد استفاده شده در انواع مختلف بلیچینگ متفاوت میباشد و دارای غلظت‌های متفاوتی‌است. در بلیچینگ مطبی از هیدروژن پراکسید استفاده می شود و در بلیچینگ خانگی از کارباماید پراکسید استفاده می گردد تا دندان های سفیدی به بیمار هدیه شود. اساتید و دندانپزشکان زیبایی بر این باورند که بهترین نتایج وقتی حاصل می شود که هر دو این روش ها باهم انجام بگیرد. یعنی ابتدا office bleaching و سپس home bleaching. تبعا نتیجه گیری در زمان کمتر در بلیچینگ داخل مطب اتفاق می افتد اما نتایج ماندگارتر، در همزمانی این‌دو روش حاصل می شود. 2


مراقبت های بعد از بلیچینگ دندان

1) در ساعات اولیه لثه خود را با آب گرم تمیز نمائید. بهتر از برای جلوگیری از درد لثه دندان و التهاب آن را به آرامی ماساژ دهید.

2) از مواد استعمال دخانیات و کشیدن سیگار و قلیان خودداری کنید.

3) دندان های خود را روزی دو بار با آب گرم بشویید.

4) از خوردن غذا ها و مواد غذایی حاوی رنگدانه ها همچون نوشابه تا 24 ساعت اولیه خودداری نمایید و برای داشتن دندان های سفید اگر این مواد به دندان های شما برخورد نمود بهتر از به شستشوی سریع دندان ها اقدام نمایید.

5) از خوردن نوشیدنی هایی مثل چایی پررنگ، قهوه خودداری کنید.

6) از مصرف غذاهایی که سرد می باشند خودداری نمائید.

7) در چند روز اول که می خواهید مسواک بزنید از خمیردندان ضد حساسیت استفاده نمایید تا دندان های شما کمتر دچار حساسیت شود و در بروز حساسیت هیچ نگران نباشید برطرف می گردد.

8) یک هفته بعد از انجام بلیچینگ به دندانپزشک خود مراجعه نمایید تا بررسی لازم صورت گیرد.

9) می توانید بعد از بلیچینگ دندان از نوشیدنی های بی رنگ همچون شیر و آب استفاده کنید.

10) میوه هایی همچون موز و سیب پوست گرفته شده استفاده نمائید.

11) برنج، ماکارونی، نان و سیب زمینی پخته استفاده نمائید.

12) از لبنیات همچون پنیر، ماست، خامه می توانید استفاده نمائید.


مزایای بلیچینگ دندان

1) این روش یکی از روش های ساده سفید کردن دندان ها می باشد.

2) این روش به طور تقریبی بی خطر شناخته شده است.


معایب بلیچینگ دندان

1) یکی از معایب این روش دوان سفید بودن دندان است که در این روش سفید ماندن دندان ها دائمی نمی باشد و بسته به استفاده شما و رژیم غذایی شما تغییر رنگ ایجاد کرده و به ترمیم و یا بازسازی دندان دارد.منظور از رژیم غذایی استفاده از نوشابه های گازدار، مصرف دخانیات غذاهایی که دارای رنگدانه هستند می باشد.

2) باعث حساسیت در بعضی افراد می شود و فرد از این موضوع بسته به شدت حساسیت رنج می برد اما این حساسیت دائمی نبوده و رفع می گردد.

3) نتیجه این شیوه قابل پیش بینی نمی باشد و بسته به لک دندان ، سن و وراثت متفاوت می باشد و با قطعیت از نتیجه این شیوه نمی توان سخن گفت. 3


پی نوشت:
1.www.ideal.clinic
2.www.drsmilespa.com
3.www.mobindentalclinic.com


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.