تغییر تغذیه کودک از شیر خشک یا شیر مادر به شیر گاو

در این مقاله به نکاتی در خصوص زمان شروع به تغذیه کودک با شیر گاو و میزان آن پرداخته شده است.
يکشنبه، 14 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغییر تغذیه کودک از شیر خشک یا شیر مادر به شیر گاو
اکثر متخصصان بر این عقیده اند که فرزند شما در نخستین سال تولد خود از آمادگی لازم جهت شروع به تغذیه از شیر گاو برخوردار می باشد. اما این تغییر می تواند در ذهن بسیاری از والدین سؤالات گیج کننده و دشواری را بوجود آورد. سؤالاتی از جمله: چرا زودتر این کار را انجام ندهیم؟ چه میزان شیر بایستی به کودک داده شود؟ اگر شیر با فرزندم سازگاری نداشت چه کنم؟ این سؤالات نشان می دهند که بد نیست دانش خود را در خصوص شیر و نقش تغذیه ای آن پیش از یک سالگی فرزندتان افزایش دهید.
 
شیر به دلیل دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی سهم مهمی از رژیم غذایی فرزند شما را ایفاء می کند و انرژی و قدرت مورد نیاز بدن در حال رشد او را تأمین می سازند. شیر کامل بر خلاف شیر بدون چربی یا کم چرب برای کودکان زیر دو سال توصیه می شود به این دلیل که محتوای چربی و کالری های موجود در آن برای این مرحله از رشد بسیار مهم می باشند.
 
تغییر تغذیه کودک از شیر خشک یا شیر مادر به شیر گاو
 

به چه علت شروع تغذیه کودک با شیر گاو را باید تا نخستین سال تولد او به تأخیر انداخت

اکثر پزشکان معتقدند که دستگاه گوارش به تکامل نرسیده نوزاد آمادگی لازم جهت هضم پروتئین موجود در شیر گاو را ندارد و همینطور شیر گاو فاقد ویتامین های مهمی است که نوزاد از شیر خشک یا شیر مادر دریافت می کند. درست است که نوزادان کمتر از یک سال می توانند ماست و پنیر مصرف کنند، اما پرتئین موجود در شیر تشکیل دهنده این مواد غذایی در مقایسه با مثلاً سه شیشه هشت اونسی (238 میلی لیتری) شیر در روز تنها سهم اندکی از رژیم غذایی نوزاد را در خود دارد. یکی دیگر از عوامل مهم در به تأخیر انداختن تغذیه کودک با شیر گاو آن است که نوزادان آهن مورد نیاز خود را از شیر خشک یا شیر مادر تأمین می سازند و چنانچه خیلی زودتر از موعد مقرر به شیر گاو روی بیاورند یعنی قبل از آنکه منابع غذایی قابل اطمینان دیگری از آهن را دریافت کنند آنگاه ممکن است با کمبود آهن یا کم خونی مواجه شوند.
 
به هنگام معرفی شیر گاو به کودک بهتر است این کار را به آرامی شروع کنید، ابتدا آن را با سرآل (نوعی غلات صبحانه) یا شیر خشک مخلوط کرده و به تدریج شیر گاو بیشتری را به این ترکیب بیافزایید. بعضی از نوزادان بلافاصله حاضر به قبول شیر گاو می شوند اما بعضی دیگر از مصرف شیری با طعم ناآشنا خودداری می کنند. همچنین در صورتی که فرزندتان به مصرف شیر خشک گرم یا شیر مادر عادت داشته باشد امکان دارد نوشیدنی جدیدی که سرد است را قبول نکند. شاید بهتر باشد ابتدا به او شیر گرم بدهید اما این کار را به یک عادت تبدیل نسازید در غیر این صورت ماه ها مجبور خواهید بود شیر او را گرم کنید. درست مانند تمام غذاهای جدید نکته کلیدی آن است که به تدریج شروع کنید و اجازه دهید کودک به آرامی به آن عادت کند.
 
تغییر تغذیه کودک از شیر خشک یا شیر مادر به شیر گاو
 

میزان شیر گاوی که باید به کودک داده شود

زمانی که فرزندتان به نوشیدن شیر گاو عادت کرد، مقدار توصیه شده برای آن دو تا سه فنجان یا 16 تا 24 اونس (5ر454 تا 682 میلی لیتر) در روز خواهد بود. اما در این کار زیاده روی نکنید چرا که اگر کودک بیش از 24 اونس در روز شیر مصرف کند، ممکن است موجب سیری بیش از حد او شده و نتواند از رژیم غذایی متعادلی متشکل از سایر غذاها به ویژه غذاهای سرشار از آهن پیروی کند.
 
از سوی دیگر بعضی از کودکان دوست ندارند یا نمی توانند شیر گاو مصرف کنند. در صورتی که فرزندتان مقدار توصیه شده از شیر را مصرف نمی کند بایستی با پزشک او مشورت کرده تا اطمینان یابید انواع مواد غذایی مناسب جهت دریافت کلسیم و ویتامین D مورد نیاز خود را دریافت می کند. تنها کافی است مطمئن شوید که او پنیر، ماست یا سوپ حاوی شیر را مصرف می کند. همچنین بعضی از کودکان شیر سویا مصرف می کنند که این نیز می تواند جایگزین خوبی به حساب آید البته در صورتی که با کلسیم و ویتامین غنی شده باشد.
 
گرچه حساسیت واقعی به شیر گاو به ندرت رخ می دهد اما بعضی از نوزادان ممکن است نسبت به آن دچار واکنش آلرژیک شوند. برخی از علائمی که بایستی مورد توجه قرار دهید وجود خون در مدفوع، اسهال، بثورات یا دانه های پوستی در اطراف دهان، استفراغ یا خس خس سینه می باشند. در صورتی که فرزندتان شروع به نشان دادن این علائم پس از مصرف شیر کرد، به پزشک او مراجعه کرده تا به شما کمک شود در صورت لزوم شیر مناسب جایگزین را پیدا کنید.
 
با این وجود برای اکثر کودکان شیر در دوران رشد نقش مهمی را در رژیم غذایی شان ایفاء می کند. در صورتی که مقدار مناسب از شیر را در زمان مناسب به فرزندتان بدهید، شیر به او کمک خواهد کرد ماهیچه، مغز و استخوان هایی قوی بسازد که پایه ای برای یک دوران کودکی سالم و پس از آن خواهد بود.
 
سلب مسئولیت: اطلاعات موجود در این برنامه یا مقاله با کمک از کارشناسان و اطلاعات موجود در اینترنت بدست آمده است. داده های موجود در این مقاله ممکن است با داده های مربوط به کودک شما مطابقت نداشته باشد. اکیداً توصیه می شود رهنمودها و توصیه های موجود در این برنامه را بدون مشورت با پزشک خود اعمال نکنید.
 
 
منبع: اپلیکیشن ردیاب کودک (‏Baby Tracker‏)‏


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.