جامعه شناسان مسلمان

بررسی آراء و نظریات فارابی و ابن خلدون در باب انواع اجتماعات انسانی زمینه مناسبی را جهت تحقیق و تفحص در افکار دیگر اندیشمندان مسلمان فراهم می آورد. فارابی فیلسوف بزرگ عالم اسلام را با طرح حکمت مدنی به بیان
پنجشنبه، 3 اسفند 1391
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جامعه شناسان مسلمان
جامعه شناسان مسلمان

نویسنده: غلامعلی خوشرو



 

تطبیق و مقایسه آراء و نظرات فارابی و ابن خلدون

بررسی آراء و نظریات فارابی و ابن خلدون در باب انواع اجتماعات انسانی زمینه مناسبی را جهت تحقیق و تفحص در افکار دیگر اندیشمندان مسلمان فراهم می آورد. فارابی فیلسوف بزرگ عالم اسلام را با طرح حکمت مدنی به بیان مشخصات مدینه فاضله وخصوصیات انواع مدینه های غیرفاضله می پردازد. وی در معرفی مدینه فاضله به جامعه مطلوب نظر داشته و اصول و مبانی آن را طراحی می کند. بینش فلسفی و دیدگاه خاص وی از انسان و جهان در طراحی نظام اجتماعی مطلوب ( مدینه فاضله) تأثیر تام دارد.
او در تعریف مدینه فاضله به مبانی کلی پرداخته و از ذکر جزئیات خودداری می کند. فارابی با مبنا قرار دادن اعتقادات و اعمال انسان جوامع را به فاضله و غیرفاضله تقسیم می نماید؛ در مدینه فاضله مردم جهت تحقق سعادت حقیقی با یکدیگر همکاری و تعاون دارند و در مدینه های غیرفاضله همکاری مردم در رسیدن به سعادت پنداری است(ثروت، لذت، قدرت...).
ابن خلدون فیلسوف اجتماعی با طرح علم عمران جوامع واقعی و خارجی را مورد بررسی قرار می دهد. وی در حالی که به بررسی وقایع جاری اجتماعی می پردازد به سیر تاریخ جوامع و مراحل پیشرفت و انحطاط آن نظر داشته و درصدد تبیین وقایع و تعیین مراحل و سیر جریانات اجتماعی می باشد. او از یک طرف به کاوش در منشأ تکوین نهادهای اجتماعی می پردازد و از طرف دیگر تأثیر و تأثر نهادها در یکدیگر و نحوه فروپاشی و انحطاط آن را مورد تبیین و تحلیل قرار می دهد. او با استفاده از شیوه های تجربی و عقلی به بررسی جوامع روزگار خود پرداخته و به مدد مبادی و طبایع امور، تاریخ گذشته را تحلیل نموده و شیوه تنقیح اخبار را ارائه می نماید. ابن خلدون با توجه به بساطت و ترکیب اجتماع(عمران) به دو نوع اجتماع کلی یعنی بادیه نشینی و شهرنشینی معتقد است. بادیه نشینی اصل و مقدم بر شهرنشینی است و شهرنشینی در اثر فزونی قدرت دفاعی و نظامی و همچنین توان اقتصادی و مالی ایجاد می شود.
ابن خلدون سیرتحول بادیه نشینی به شهرنشینی و سپس اوج و اقتدار شهرنشینی و در پایان انحطاط و سقوط آن را با روشی عقلی و تجربی تحلیل و تبیین می کند.
در پایان این مباحث می توان استنباط کرد که فارابی و ابن خلدون پس از طراحی این سیر طولانی سرانجام در نقطه ای به یکدیگر می رسند. فارابی با معیارهای فلسفی و اخلاقی جوامع غیرفاضله را به علت فساد اخلاق و زشتی اعمال مطرود و محکوم به فنا می داند و ابن خلدون دوران کمال شهرنشینی را که وجود تشابه زیادی با مدن غیرفاضله دارد از طریق تحلیل ساخت اجتماعی و اقتصادی آن محکوم به سقوط و زوال تلقی می کند.
به اعتقاد ابن خلدون در مرحله کمال شهرنشینی فساد اخلاق، تباهی دین، ضعف قدرت و پستی همت باعث از هم گسیختگی جامعه و سبب انهدام و فروپاشی آن می گردد. بنابراین، دو اندیشمند فرزانه مسلمان در تأثیر پاکی اخلاقی و تعصب دینی در حفظ انسجام و موجودیت جامعه با یکدیگر هم عقیده اند.
لازم به ذکر است که مقایسه و تطبیق نظرات فارابی و ابن خلدون به علت تفاوتهای عمده ای که در زمینه تفکر دارند کاری خالی از اشکال نمی باشد اما جهت تقریب ذهن و تمهید مقدمات تفحص و تأمل بیشتر در مبادی و نتایج افکار آراء آنها ضرورت داشت که این امر حداقل به نحو اجمال ولو به اشکال انجام پذیرد.
در این بررسی اگر دو مطلب مقابل یکدیگر قرار داده شده است به آن معنی نیست که آنها من حیث جمیع ابعاد با هم در تضاد هستند بلکه در اینجا وجه غالب آنها مورد نظر بوده است. همچنین اگر دو موضوع با یکدیگر مقایسه و سنجیده شده است باید توجه کرد که وجه اشتراک و اختلاف آنها در کلیت و به نحو اجمال، موردنظر بوده است. به بیان دیگر نه در مورد شباهت ها نسبت تطابق و تساوی حاکم است و نه در مورد اختلافها نسبت تباین برقرار است، بلکه دو موضوعی که از جهتی با یکدیگر تشابه دارند ممکن است از جهتی دیگر اختلاف داشته باشند.
بنابراین در بررسی تحلیلی و تطبیقی امور پیچیده اجتماعی توجه به نسبت امور و در نظر گرفتن همه عوامل و تأثیر و تأثر آنها بر یکدیگر ضرورت دارد. در پایان این نوشتار سعی می شود اصول نظریات و تفکرات اجتماعی فارابی و ابن خلدون با یکدیگر مقایسه گردد.
لازم به تذکر است که در تلخیص و تطبیق نظرات این دو اندیشمند ناگزیر از تجرید بوده ایم و به ناچار در مواردی مطالب با تأکید بیان شده است.

   جدول تطبیقی مشخصات عمومی

 

فارابی

 ابن خلدون

 زمان

مکان

نوع زندگی

 

دین و مذهب

ماهیت آثار و تألیفات

ویژگی فکری

 

 

نحوه تحلیل

 

قرن سوم و چهارم
دوران مجد و عظمت اسلام
مشرق عالم اسلام
(ایران- بغداد- دمشق)
به دور از سیاست و مشتاق خلوت و تعقل

اسلام – به قولی مذهب تشیع و یا حداقل با افکاری نزدیک به تشیع
فلسفه نظری و حکمت مدنی

معلم فلسفه مشائی
ملقب به معلم ثانی و بنیانگذار
فلسفه اسلامی
قائل به اتصال و وحدت دین
فلسفه و سیاست
آرمانی و مبنایی
نظریه کلیات و اصول

فلسفی و برپایه ملاکهای فکری و اخلاقی

قرن هشتم
عصر تجزیه و انحطاط جهان اسلام مغرب عالم اسلام
(مراکش- تونس- مصر)
اهل درگیریهای سیاسی( حدود 20 سال) دوران انزوا(4 سال) سپس اشتغال به تألیف، قضاوت و تدریس
اسلام،  فقیه مذهب مالکی

فلسفه تاریخ، (بیان کیفیت عمران بشری) تاریخ
مخالف فلسفه مشائی
پیشاهنگ فلسفه تاریخ و به تعبیری بنیانگذار علوم اجتماعی
قائل به عدم ضرورت وحدت بین دین، فلسفه و سیاست
واقعی و عینی
تحلیل جزئیات و تعلیم آن در پرتو اصول
اجتماعی و بر پایه حاکمیت و عصبیت

                                             
جدول تطبیقی در مورد رابطه فرد و اجتماع

 

فارابی

ابن خلدون

انسان و اجتماع
رابطه انسان و اجتماع
ماهیت اجتماع

منشأ زندگی اجتماعی

تأثیر اجتماع بر فرد

 

مایه قوام جامعه

انسان موجودی اجتماعی
انسان در حیات و کمال نیازمند اجتماع
اجتماع فرع بر انسان شناسی و جهان شناسی
عدم توان فرد به تأمین ضروریات
مادی و معنوی خود
فرد در برابر جامعه از استقلال نسبی برخوردار است

ریاست و حکمت

انسان موجودی اجتماعی
انسان در حیات و دفاع نیازمند اجتماع
تا حدودی مستقل از افراد و منشأ
کیفیات و حالات مختص به خود
عدم توان فرد در تأمین ضروریات
مادی و همچنین دفاع از خود
نحوه زندگی اجتماعی طبیعت انسان
را تغییر می دهد و عادات جدیدی را در انسان ایجاد می کند
عصبیت و قدرت

  جدول تطبیقی اجتماعات غیرفاضله با جوامع شهری و بدوی


فاربی

ابن خلدون

 مدن جاهلیه، ( نه سعادت را می شناسد و نه به آن عمل می کنند)

مدینه ضروریه (تأمین نیازهای ابتدایی)
مدینه نذاله( ثروت اندوزی)
مدینه خست و شقوت
(لذت خواهی و کامجویی)
مدینه کرامت( اهمیت احترام و کرامت)

مدینه تغلیبیه(غلبه و چیرگی بر دیگران)

 

مدینه جماعیه( جامع اهداف مدن جاهلیه)

مدینه های فاسقه، مبدله، ضاله

تناسب بیشتر با مرحله کمال شهرنشینی دارد که بر اثر تجمل پرستی و فساد اخلاق عصبیت تضعیف شده و دیانت و انسانیت تباه می گردد
مرحله ابتدایی زندگی بادیه نشینی
از خصوصیات شهرنشینی
مرحله کمال شهرنشینی که تجمل پرستی
و لذت جویی رواج دارد.
متناسب با زندگی بادیه نشینی که احترام به بزرگان و ریش سفیدان با ارزش است.
هم در بادیه نشینی و هم شهرنشینی برای دوام دولت و حکومت و اقتدار قبائلی زور و قلدری کارآمد می باشد.
اوج شهرنشینی که فرد گرایی و لذت جویی و تفنن رواج دارد.
بیشتر تناسب با جوامع شهری دارد که در مراحل مختلف هر یک را می توان بر آنها تطبیق کرد.

 جدول تطبیقی علوم و رابطه آن با علم الاجتماع


فارابی

ابن خلدون

 تقسیم علوم به نظری و عملی
تقدم علوم نظری بر علوم عملی( مدنی)
تفسیر نقل در پرتو عقل
علم الاجتماع بخشی از حکمت مدنی است.
شناخت شرایط و اوضاع و احوال اجتماعی
توسط بخشی از حکمت مدنی به نام
سیاست انجام می گیرد.
حکمت مدنی تنظیم امور اجتماع با میزانهای اخلاقی است
هدف حکمت مدنی رواج سنن فاضله است.

تقسیم علوم به عقلی و نقلی
تقدم علوم نقلی (شرعی) بر علوم عقلی
تفسیر و تمدید عقل در برابر نقل
علم الاجتماع از سنخ علوم عقلی است
شناخت ماهیت جامعه و کیفیات
عارض بر آن به عهده «علم عمران» است.

علم عمران شناخت ماهیت جامعه و بررسی علل تشکیل و نحوه تحول آن است
هدف علم عمران شناخت علل و عوامل
مؤثر در تکوین و تحول اجتماع است.

 جدول تطبیقی در مورد جهان و انسان


فارابی

ابن خلدون

 قائل به عقول دهگانه و افلاک و مراتب
آنها به شیوه فلسفی
انسان با اتصال به عقل فعال به عالم
بالا متصل می شود.

نظام طبیعت از پایین ترین مرتبه شروع
و به سوی مراتب عالی سیر می کند.

 

اوضاع فلکی و طبیعی در سرشت
و خلقیات ملت ها مؤثر است.

اشکال و تردید در عقول و افلاک
و نحوه تبیین فلسفی آنها
انسان واسطه العقد جهان طبیعت
و ما بعدالطبیعه است و استعداد
پیوستگی به عالم فرشتگان را دارد.
جهان محسوس از عناصر تشکیل یافته
و هر عنصر به عنصر لطیف تر از خود
قابل تبدیل است. جمادات با
نباتات و حیوانات هر کدام قابل
تبدیل به مرتبه برین و یا فرودین خود هستند.
اقلیم دهگانه در رفتار و خلقیات
مردم ساکن آنها تأثیر دارد.

 جدول تطبیقی انواع اجتماعات

 

فارابی

 ابن خلدون

تقسیم اجتماعات برحسب
اجتماعات کامل
اجتماعات ناقص

مدینه و شهر
بادیه و روستا

جامعه جهانی

 

مبنای تفکیک اجتماعات
عوامل مؤثر در تکوین اجتماع

ملاک برتری اجتماعات

اجتماع مطلوب

 

مسئول اداره جامعه

لوازم حکومت

میزان بساطت و ترکیب(ناقص- کامل) معموره ، امت، مدینه
ده، محله، کوی، خانه

اولین مرتبه از جماعات کامل
از اجتماعات غیرکامل و غیرقابل اعتنا
معتقد به حکومت جهانی واحد (معموره ارض)

آراء و کمال (اجتماعات کامل)
آراء و اعمال

شناخت سعادت حقیقی و عمل به آن
مدینه فاضله

 

باید فیلسوف و نبی باشد

نبوت

 میزان بساطت و ترکیب(بادیه و شهر) شهر و بادیه
اجتماع هر قدر هم کوچک، مسائل زندگی جمعی را با خود دارد.
آخریه مرتبه تمدن
هسته اصلی تشکیل جامعه و گهواره عمران شهری
حکومت ها در تعارض دائمی با یکدیگر بوده و به ترتیب اقتدار و سپس انحطاط می یابند.
کیفیت زندگی اقتصادی و اجتماعی واقعیت های خارجی که از طبایع امور اجتماعی منشأ می گیرد.
میزان قدرت حاکمیت که از عصبیت در مواردی دین سرچشمه می گیرد.
کمال شهرنشینی از لحاظ تمدن اجتماع بادیه نشینی از لحاظ پاکی اخلاقی
حاکمیت قوی خواه دینی و خواه غیردینی
عصبیت و قدرت

منبع: خوشرو، غلامعلی؛ (1372)، شناخت انواع اجتماعات از دیدگاه فارابی و ابن خلدون، تهران: اطلاعات، چاپ دوم 1374.

 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط