فرهنگنامه ی انسان شناسان (1)

تذکر: نام آثار به فارسی ترجمه شده است و پیش از عنوان اصلی آنها به انگلیسی آمده است، در مورد آثاری که اصل آن ها به زبانی غیرانگلیسی بوده است، پس از ترجمه ی فارسی، عنوان آن اثر به زبان اصلی و سال انتشار اولیه ی آن و
پنجشنبه، 22 خرداد 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فرهنگنامه ی انسان شناسان (1)
فرهنگنامه ی انسان شناسان(1)

 

نویسندگان: آلن بارناردو- جانانان اسپنسر
مترجم: ناصر فکوهی



 

تذکر: نام آثار به فارسی ترجمه شده است و پیش از عنوان اصلی آنها به انگلیسی آمده است، در مورد آثاری که اصل آن ها به زبانی غیرانگلیسی بوده است، پس از ترجمه ی فارسی، عنوان آن اثر به زبان اصلی و سال انتشار اولیه ی آن و در صورت وجود ترجمه ی انگلیسی، عنوان اثر به زبان انگلیسی و سال انتشار مربوط به این چاپ آمده است.
این فرهنگ ترجمه ای است از ضمیمه ی زندگینامه های انسان شناسان در دایرة المعارف انسان شناسی اجتماعی و فرهنگی ویراسته ی آلن بارنارد و جاناتان اسپنسر از چاپ آخر آن که به وسیله ی انتشارات راتلج در سال 2000 منتشر شده است. ورودی های فرهنگ مزبور به ترتیب حروف الفبایی فارسی تغییر داده شده اند.

آدام، لئونارد Adam,Leonhard

(1891 -1960)
آدام حقوق دان و انسان شناس بود و شهرت او شاید بیش از هر چیز به دلیل ابداع واژه های«شوهرمکان»(virilocal) و «زن مکان»(uxorilocal) به جای دو واژه ی «پدرمکان»(patrilocal) و «مادرمکان»(matrilocal)بوده است. از جمله آثار او می توان به هنر ابتدایی(Primitive Art)(1940)و کتاب هایی درباره ی نظریه ی انسان شناسی اشاره کرد.

آردنر، ادوین Ardener,Edwin

(1927 -1987)
انسان شناس بریتانیایی که سهم قابل ملاحظه ای در تشریح رابطه ی میان انسان شناسی اجتماعی و زبان شناسی و در وارد کردن مباحث مربوط به پسامدرنیسم در انسان شناسی بریتانیا داشت و مهم ترین مقالات او را می توان در آوای پیامبری و سایر مقالات (The Voice of Prophecy and Other Essays(1989)و سلطنت کوه کامرون Kingdom on Mount Cameroon(1996)یافت.

آرنسبرگ، کنراد م. Arensberg,Conrad M.

(1910- )
انسان شناس امریکایی که در مکتب جوهرگرای انسان شناسی اقتصادی فعال بوده است. او گروهی از پژوهش های میدانی پیشتاز را در شمال امریکا، ایرلند و هند هدایت نمود و در مطالعات جماعتی شهرت به دست آورد. مهم ترین تک نگاری های او در این زمینه خانواده و جماعت در ایرلند(Family and Community in Ireland(1940)است که آن را به همراه ت.کیمبال(T.Kimball) تألیف کرد.

آلتوسر، لویی Althusser,Louis

(1918 -1990)
فیلسوف مارکسیست فرانسوی که در تعبیرهای خود از اندیشه ی مارکس بر بار ضد انسان گرایانه ی آثار متأخر او تأکید می کرد. آلتوسر به شدت بر رشد مارکسیسم ساختارگرای دهه ی 60 و 70 در قرن بیستم تأثیر گذاشت. از جمله آثار او می توان به برای مارکس(Pour Marx(1965 و قرائت سرمایه(Lire le Capital)(1965) که آن را به همراه اتین بالیبار Eteinne Balibar نوشته است، اشاره کرد.

آوبری، لُرد Avebury,Lord. ن.ک: لوبوک، سر جان Lubbock,Sir John

اسپک، فرانک ج. Speck,Franck G.

(1881 -1950)
مردم نگار و فولکلورشناس که بر بسیاری از مردم بومی امریکای شمالی مطالعه کرد. از جمله آثار او می توان به سرزمین های شکار خانوادگی و زندگی اجتماعی در دسته های آلگانکی دره ی اوتاوا(Family Hunting Territories and Social Life of Various Algonkian Bands of the Ottawa Valley)(1915)، بئوتوک و میکمک(Beothuk and Micmac)(1922)و نسکپی(Naskapi) (1935)اشاره کرد.

اسپنسر، سر بالدوین Spencer,Sir Baldwin

(1860 -1929)
زیست شناس و مردم نگار بریتانیایی که شهرتش به دلیل مطالعات میدانی پیشتازانه ای است که بر بومیان استرالیا به همراه مسئول اداره ی پست محلی، ف.ج.گیلن(F.J.Gillen) انجام داد. این دو به همراه یکدیگر کتاب قبایل بومی استرالیای مرکزی(The Native Tribes of Central Australia)(1899)و پس از آن سه کتاب دیگر درباره ی مردم بومی مناطق مرکزی و شمالی و به خصوص ارانده(Aranda)های استرالیا نوشتند. مردم نگاری آن ها به شدت تحت تأثیر پنداره های جیمز فریزر قرار داشت و به آن پنداره ها در زمینه ی توتمیسم یاری رساندند. این نوشته ها در دو دهه ی آغازین قرن بیستم، علاقه ی زیادی را برانگیختند.

اسپنسر، هربرت Spencer,Herbert

(1820 -1903)
جامعه شناس بریتانیایی که نظریات مربوط به «داروینیسم اجتماعی» را در قالب یک نظریه ی عمده درباره ی تطور اجتماعی توسعه داد. کتاب او موسوم به نظام فلسفه ی تألیفی (System of Synthetic Philosophy)(1862 -1896)عقاید وی را درباره ی اصول عمومی تطور روشن می کند. نظریات او در زمینه ی جامعه شناسی تطوری در زمان خود بسیار تأثیرگذار بودند اما پس از سال 1900 از نظرها افتادند. با وجود این، آثار او همچون جامعه شناسی توصیفی(Descriptive Sociology)(1874 -1881)و اصول جامعه شناسی(The Principles of Sociology)(1880-1896)کمک زیادی به روش شناسی و مفاهیم جامعه شناسی کردند.

اسپیر، لسلی Spier,Leslie

(1893 -1961)
یکی از مهم ترین مردم نگاران بومیان امریکای شمالی که شهرتش به دلیل گزارش ها و مقالاتی است که درباره ی مناسک«رقص خورشید» در میان سرخ پوستان دشت ها نوشته است. اسپیر وظیفه ی ویراستاری گروهی از انتشارات از جمله نشریه ی انسان شناس امریکایی(American Anthropologist)و نشریه ی مجله ی انسان شناسی جنوب غربی(South-Western Journal of Anthropology) که خود آن را در سال 1944 بنیان گذاشت، را برعهده داشت. از جمله کتاب های او می توان به رقص خورشید سرخ پوستان دشت ها(The Sun Dance of the Plains Indian?(1921)، قبایل یومان رودخانه ی گیلا (Yuman Tribes of the Gila River(1933)و رقص پیامبر در شمال غربی(The Prophet Dance in the Northwest(1935)اشاره کرد.

استانر، و.اِ. هـ . Stanner,W.E.H

(1906 -1981)
انسان شناس استرالیایی، دانشجوی رادکلیف-براون، الکین و مالینوفسکی. استانر بر آن بود که تعریف تازه ای از مفاهیم قدسی و ناقدسی دورکیم عرضه کند و رویکردی با جهت گیری بیشتر نسبت به عمل، در مقایسه با استادان خویش ارائه دهد. استانر همچنین در پی آن بود که حق بومیان بر سرزمین های شمالی را به رسمیت درآورد. از جمله آثار استانر می توان به دین بومان استرالیا(On Aboriginal Religion)(1963)اشاره کرد.

استیوارد، ژولین هـ. Steward,Julian H.

(1902 -1972)
انسان شناس فرهنگی امریکایی که شهرتش به دلیل بنیان گذاری روش محیط شناسی فرهنگی بود. مطالعه ی او بر قوم «شوشونی»(Shoshoni) نظریه ای را به وجود آورد که نظام های اجتماعی را بر اساس رابطه ی آن ها با محیط و با شرایط تکنولوژیکی تبیین می کرد. از جمله آثار او می توان به گروه های اجتماعی- سیاسی بومیِ حوضچه ی دشتی(Bassin-Plateau Aboriginal Sociopolitical Groups(1938)، راهنمای سرخ پوستان امریکای جنوبی (Handbook of South American Indians(6 جلد، 1946-1950)، پژوهش پیمایشی: نظریه و عمل: (Area Research Theory and Practice(1950)و نظریه ی تغییر فرهنگ(Theory of Culture Change(1955)اشاره کرد.

اسمیت، آدام Smith,Adam

(1723 -1790)
فیلسوف و اقتصاددان اسکاتلندی. نخستین اثر اسمیت در زمانی منتشر شد که در دانشگاه گلاسکو تدریس می کرد و نظریه ی احساس های اخلاقی(Theory of Moral Sentiments(1759)نام داشت. معروف ترین و مؤثرترین کتاب او تحقیق درباره ی ماهیت و دلایل ثروت ملل (An Inquiry into the Nation and Causes of the Wealth of Nations(1776)نام داشت که در آن یک الگو برای اقتصاد مدرن، که آن را الگوی آزادی اقتصادی و عدم مداخله ی دولت نامیده اند، تبیین شد.

اسوادش، موریس Swadesh,Morris

(1909 -1967)
زبان شناس امریکایی. او در بخش نخست از فعالیت های حرفه ای خود درباره ی نوتکا(Nootka)ها و سایر زبان های سرخ پوستی امریکا کار می کرد اما شهرت او بیشتر به دلیل مطالعات او درباره ی آمارشناسی زبان ها و منشأ زبان در سال های آخر فعالیت او بود. از جمله آثار او می توان به اعماق زمان در گروه بندی های زبانی امریکا(Time Depths of American Linguistic Group در امریکن آنتروپولوژیست 1962، و منشأ و تنوع یافتن زبان The Origin and Diversification of Languages اشاره کرد.

اشتاینر، فرانتس Steiner,Franz

(1909 -1952)
انسان شناس چک که تحصیلات خود را در دانشگاه آکسفورد به انجام رساند. شهرت اشتاینر پس از مرگ او به دلیل انتشار کار مردم نگاری او با عنوان تابو (Taboo)(1956)و همچنین به دلیل اشعار او به وجود آمد.

اشمیت، ویلهلم Schmidt, Wilhelm

(1868 -1954)
کشیش کاتولیک و مردم شناس اتریشی که دست به بررسی«تک خداپرستی ابتدایی» زد و به صورت گسترده ای درباره ی روابط میان ادیان جهان مطلب نوشت. اشمیت همچنین در سال 1906، نشریه ی انسان (Anthropos) را بنیان گذاشت و در چارچوب مکتب اشاعه مفهوم«دایره ی فرهنگی»(Kulturkreise)‌ را توسعه داد. از جمله مهم ترین آثار او می توان به منشأ پنداره ی خدا(Der Ursprung der Gottesidee)(12جلد، 1912-1955)، راهنمای تاریخ تطبیقی ادیان (Handbuch der Vergleichenden Religionsgeschichte(1930)(The Origin and Growth of Religion(1931)و راهنمای روش مردم شناسی تاریخی-فرهنگی Handbuch der Methode der Kulturhistorischen Ethnologie )1937) The Culture Historical Method of Ethnology(1939)اشاره کرد.

اشنایدر، دیوید م. Scheider,David M

(1918 -1995)
انسان شناس امریکایی که آثار او بیشتر به دلیل مطالعاتش بر نظام خویشاوندی و نقش کلیدی او در توسعه ی انسان شناسی نمادین شهرت دارند. کتاب او موسوم به خویشاوندی در امریکا: ‌یک بررسی فرهنگی (American Kinship:A Cultural Account)(1968)یک تحلیل تأثیرگذار بر خویشاوندی به مثابه ی مجموعه ای از نمادها و معانی در فرهنگ امریکایی بود. این اثر راه را بر کتاب دیگری با عنوان خویشاوندی امریکایی: نقدی بر مطالعه ی خویشاوندی(American Kinship: A Critique of the Study of Kinship)(1984)گشود. اشنایدر، که سال ها به عنوان استادی مؤثر در دانشگاه شیکاگو تدریس می کرد، درست پیش از مرگ خویش یک کتاب بسیار گزنده از خاطرات خود با عنوان اشنایدر به روایت اشنایدر، تغییر دین یهودیان و سایر داستان های انسان شناختی (Schneider on Schneider:The Conversion of the Jews and other Anthropological Stories را همراه با ر.هندلر(R.Hendler)(1995)به چاپ رساند.

اِگان، فرد Eggan,Fred

(1906 -1991)
انسان شناس امریکایی، فارغ التحصیل و استاد دانشگاه شیکاگو که در آنجا به شدت از رادکلیف- براون در طول تدریس او تأثیر پذیرفت. اِگان یکی از چهره های شاخص مکتب«اجتماعی» بریتانیا در انسان شناسی امریکا است. آثار او عمدتاً به اقوام بومی امریکای شمالی اختصاص دارند و در آن ها به مطالعه ی تطبیقی منطقه ای کنترل شده در دو بُعد تاریخی و جامعه شناختی دست زده است. مهم ترین کتاب های اِگان عبارت اند از: سازمان اجتماعی پوئبلوهای غربی (Social Organization of the Western Pueblos(1950) و انسان شناسی اجتماعی قبایل امریکای شمالی (Social Anthropology of North American Tribes(1937).

اِلکین، ا.پ. Elkin,A.P

(1891 -1979)
الکین را شاید بتوان مهم ترین انسان شناس استرالیا به حساب آورد. او آثار متعددی درباره ی فرهنگ بومی استرالیا منتشر کرد و همچنین ویراستاری نشریه ی اقیانوسیه (Oceania) را از سال 1933 تا سال 1979 برعهده داشت. او پیش از روی آوردن به انسان شناسی یک کشیش آنگلیکن(کلیسای انگلستان)بود که تمام زندگی خود را صرف شناخت مذهب بومی و کمک به رفاه بومیان استرالیا کرد. او همچنین در بازسازی پس از جنگ در پاپوای گینه ی نو شرکت داشت. از مهم ترین آثار او می توان به مطالعاتی بر توتمیسم استرالیا (Studies in Australian Totemism(1933)، بومیان استرالیا (The Australian Aborigines)(1938)، مردان بلندمرتبه ی بومی(Aboriginal Men of High Degree)(1936)و انسان شناسی اجتماعی در ملانزی (Social Anthropology in Mellanesia(1953)اشاره کرد.

الیاده، میرچیا Eliade,Mircea

(1907 -1986)
مورخ و نظریه پرداز مطالعات تطبیقی ادیان. الیاده که رومانی تبار بود سال ها در دانشگاه شیکاگو تدریس می کرد. در میان آثار متعدد او می توان به شمنیسم و فنون باستانی خلسه (Le Chamanisme et les techniques archaiques de l`extase(1951) (Shamanism(1964)اشاره کرد. بیشترین تأثیرگذاری الیاده در حوزه ی انسان شناسی احتمالاً در مطالعات مربوط به پدیده ی تسخیر(possession) و شمنیسم بوده است.

الیوت اسمیت، سر گرافتون

Elliot Smith,Sir Grafton(1871 -1937)
آناتومیست استرالیایی که در منچستر و لندن فعالیت می کرد. اسمیت از چهره های شاخص مکتب اشاعه گرایی بریتانیا بود و این باور را تبلیغ می کرد که تمامی اشکال عالی فرهنگی در جهان از مصر باستان ریشه گرفته اند. از جمله آثار او می توان از مهاجرت های فرهنگ ابتدایی(The Migrations of Early Culture)(1915)، پژوهش برای یافتن نیاکان انسان ها(The Search for Men`s Ancestors(1931)، تطور انسان(The Evolution of Man)(1927)و اشاعه ی فرهنگ(The Diffusion of Culture)(1933)نام برد.

انگلس، فریدریش Engels,Friedrich

(1820 -1895)
بازرگان و انقلابی آلمانی که بخش عمده ی زندگی خود را در انگلستان گذراند. شهرت انگلس بیشتر به دلیل فعالیت های سیاسی و همکاری او با کارل مارکس است، اما اهمیت او در انسان شناسی به دلیل تأثیری است که بر رویکرد مارکسیستی و فمینیستی در انسان شناسی داشته است. این تأثیر از طریق کتاب او منشأ خانواده، مالکیت خصوصی و دولت (Der Ursprung der Familie,des Privateigenums und des States(1884)، (The Origin of the Family Private Property and the State(1902)بوده است. این کتاب عمدتاً به تشریح کتاب انسان شناس امریکایی لویس هنری مورگان موسوم به جامعه ی ابتدایی (Ancient Society) اختصاص دارد.

اوانس- پریچارد، ی.ی.

Evans-Pritchard,E.E. (1902-1973)
انسان شناس بریتانیایی که در دهه های 20 و30 قرن بیستم و پس از آن در شرق افریقا دست به پژوهش میدانی زد. اوانس- پریچارد استاد دانشگاه آکسفورد بود و در رأس تمامی انسان شناسان نسل خود در بریتانیا قرار گرفت. مهم ترین اثر او سِحر، پیشگویی و جادو در میان آزانده ها(Witchcraft,Oracles and Magic among the Azande)(1937)است که در آن یک مورد قدرتمند از انسجام درونی و عقلانیت در آنچه شیوه های به ظاهر غیرعقلانی در اندیشه می آید را مطالعه کرده است. این کتاب هنوز هم به عنوان یکی از منابع مورد استناد در استدلال های فلسفی درباره ی عقلانیت و نسبی گرایی به کار می رود. اوانس- پریچارد در کتاب نویرها(The Nuer)(1940)پیشتاز یک رویکرد محیط شناختی و یک رویکرد ساختاری است، در حالی که رویکرد نخست در چندین نسل پیش از او اصولاً مورد توجه نبود. این کتاب و کتاب دیگر او در همین زمینه خویشاوندی و ازدواج در میان نویرها (Kinship and Marriage among the Nuer)(1951)می توانند نوعی تداوم در سنت کارکردگرا و نوعی پیشتازی در ساختارگرایی به حساب بیایند. با وجود این از زمانی که اوانس- پریچارد در کرسی آکسفورد مستقر شد هر چه بیش از پیش از پروژه ی رادکلیف-براون برای ایجاد یک انسان شناسی علمی فاصله گرفت و ترجیح داد به جای آن به سوی رشته های علوم انسانی نظیر تاریخ حرکت کند. اوانس- پریچارد در گروهی از مقالات که اوج آن ها در مقاله ی «دین نویرها»(Nuer Religion(1956) بود، علاقه ی خود را به آنچه «ترجمان فرهنگ»(Translation of Culture) می نامید نشان داد. او در سال 1971 به مقام شوالیه رسید و در سال های آخر عمرش دست به دفاع مجدد از نظریه ی اشاعه گرایی زد که این سبب اندوه زیاد همکاران نزدیک او شد. از جمله سایر آثار ارزشمند اوانس- پریچارد می توان به سانوسی های سیره نایکا(The Sanussi of Cyrenaica)(1951)، روش تطبیقی در انسان شناسی اجتماعی(The Comparative Method in Social Anthropology(1963)، نظریه های دین ابتدایی (Theories of Primitive Religion)(1965)، موقعیت زنان در جوامع ابتدایی و سایر مقالات (The Position of Women in Primitive Societies and Other Essays(1965)، آزانده ها(The Azande)(1971)، زن و مرد در میان آزانده ها(Man and Women among the Azande)(1974)اشاره کرد.

اوپلر، موریس اِ. Opler,Morris E.

(1907- )
اوپلر نوشته های بسیاری درباره ی موضوع های مختلف دارد اما شهرت او به دلیل آثار اولیه اش درباره ی آپاچی ها(موضوعی که بعدها نیز به آن بازگشت) و مطالعه اش بر شمال هند است. از جمله آثار او می توان به روش زندگی آپاچی ها(An Apache Life Way(1941)و حماسه ی آپاچی(Apache Odyssey(1969)اشاره کرد.

اولیویه، داگلاس Olivier,Douglas

(1913- )
انسان شناس و مورخ آمریکایی متخصص اقیانوس آرام. کتاب او موسوم به جامعه ای در یکی از جزایر سلیمان (A Solomon Island Society)(1955)تبدیل به اثر کلاسیک برای مطالعه بر سیاست های «بزرگ مردان»شد. از جمله سایر آثار او می توان به نوشته های آغازین مردم نگارانه اش همچون مطالعاتی در انسان شناسی بوگنویل و جزایر سلیمان(Studies in the Anthropology of Bougainville,Solomon Islands(1949)و آثاری عمومی تر چون جزایر اقیانوس آرام(The Pacific Islands)(1951) و اقیانوسیه(Oceania)(1988)اشاره کرد.

ایشی Ishi

(1862 -1916)
ایشی جزو سرخ پوستان یاهی(Yahi)بود که به آخرین «سرخ پوست وحشی» امریکای شمالی شهرت یافت. ایشی از یورش های نسل کشی علیه یاهی ها، که به وسیله ی مهاجران انجام می شد، جان سالم به در برد اما احتمالاً دستگیر شد و به کروبر و تامس واترمن(Thomas Waterman)تحویل داده شد. ایشی آخرین سال های زندگی خود را در موزه ی انسان شناسی دانشگاه کالیفرنیا گذراند و زندگینامه ی او به قلم تئودورا کروبر(Theodora Kroeber) در کتاب ایشی در دو جهان(Ishi in Two Worlds)(1961)نوشته شد.

باختین، میخائیل م. Bakhtin,Michail M

(1895 -1975)
منتقد ادبی روس که شهرت آثارش به خصوص پس از مرگ او آغاز شد. باختین، پنداره های ایستاگرا و صوری زبان شناسان ساختاری را مورد انتقاد قرار می داد و برعکس بر انعطاف و قابلیت سرایت زبان مورد استفاده تأکید می کرد. برخی از پنداره های کلیدی باختین، همچون زبان گفت و شنودی(dialogical) و دگرزبانی(heteroglossia) در انسان شناسی دهه ی 70 بار دیگر مطرح شدند. از جمله آثار مهم او می توان به رابله و جهان او(Rabelais and his World)(1965) و خیال گفت و شنودی، چهار مقاله (The Dialogic Imagination: Four Essays(1934 -1935) اشاره کرد.

باخوفن، ی.ی. Bachofen,J.J

(1815 -1877)
حقوق دان سوئیسی که در شهر بازل(Basel)فعالیت داشت. شهرت باخوفن به عنوان انسان شناس عمدتاً به دلیل کتابش موسوم به حق مادری(Das Mutterrecht)(1861)است که در آن نظریه ای درباره ی حق مادری یا مادرسالاری باستانی به عنوان نخستین شکل جوامع انسانی عرضه شده است. این پنداره، بعدها از خلال آثار لویس هنری مورگان مطرح شد.

بارت، رولان Barthes,Roland

(1915 -1980)
منتقد ادبی فرانسوی که آثارش عمدتاً درباره ی نشانه شناسی است و تأثیر قابل ملاحظه ای بر انسان شناسی ساختارگرا و پساساختارگرا گذاشته است. از جمله آثار او باید به اسطوره شناسی(Mythologies)(1957)اشاره کرد.

بارث، فردریک Barth,Frederick

(1928- )
انسان شناس معروف نروژی که در خاورمیانه و جنوب آسیا و به خصوص در شمال غربی پاکستان، ایران و عمان و در زمانی متأخرتر در ملانزی و مالی مطالعه کرده است. بارث سهم مهمی در تبیین نظریه ی انسان شناسی سیاسی دارد. نخستین تک نگاری او با عنوان رهبری سیاسی در نزد سوان پاتان ها(Political Leadership among Swang Pathans(1959)، کتاب او موسوم به گروه های قومی و مرزها(Ethnic Groups and Boundaries(1969)و تک نگاری متأخر او با عنوان کیهان شناسی ها در ساختار (Cosmologies in the Making)1987)و جهان های بالی(Balenese Worlds)(1994)راهی را از مطالعه ی کنش های متقابل و طبیعت و ظهور ساختار اجتماعی به سوی کیهان شناسی ها و فرایند انتقال دانش می گشاید.

باستیان، آدولف Bastian,Adolph

(1826 -1905)
انسان شناس آلمانی اواخر قرن نوزدهم که تأثیر بسزایی بر تاریخ انسان شناسی داشت. باستیان نوشته های زیادی منتشر کرد که اغلب به زبان آلمانی باقی ماندند زیرا به شیوه ی بسیار پیچیده و غیرقابل ترجمه ای نگارش یافته بودند. مهم ترین این نوشته ها افکار اساسی قومی در آموزش انسان ها Ethnische Elementargedanken in der Lehre vom Menschen(1895)بود که در آن وی نظریه ی خود مبنی بر رابطه ی میان «افکار اساسی»(Elementargedanken) و «افکار عمومی»(V?lkkergedanken)را بیان کرد. گروه اول از افکار به نظر او پنداره هایی جهانی هستند و گروه دوم پنداره هایی خاص یک فرهنگ مشخص. این تمایز بر وحدت روانی نوع انسان انگشت می گذارد و پیش درآمدی است بر نظریه های ساختارگرا همچون نظریه ی لوی- استراوس.

برتن، سر ریچارد فرانسیس

Burton,Sir Richard Francis (1821-1990)
سرباز، جهانگرد، زبان شناس و مردم نگاری بریتانیایی. او از اعضای مؤسس و نایب رئیس انجمن انسان شناسی لندن بود اما بیشتر عمر خود را در خارج از انگلستان گذراند. از جمله 40 اثری که از او منتشر شده است می توان به روایت هایی شخصی از زیارت مکه و مدینه(Personal Narratives of a Pilgimage to el-Medinah and Meccah(3 جلد، 1855-1856)و مناطق دریاچه ای افریقای مرکزی(The Lake Regions of Central Africa)(2 جلد، 1860)اشاره کرد.

برنت، جیمز Burnett,James. ن.ک: مونبودو، لرد.

برنت، رونالد م. Bernedt,Ronald M.

(1916 -1990)
انسان شناس استرالیایی که به همراه کاترین برنت آثار زیادی در زمینه ی تغییر اجتماعی در میان بومیان استرالیا منتشر کرد. از جمله این آثار می توان به دنیای استرالیایی های نخستین The World of the First Australians(1964)اشاره کرد. از جمله آثاری که برنت به تنهایی تألیف کرد می توان به دین بومیان استرالیایی(Aboriginal Religion(Australian)(1974)و افراط و محدودیت(Excess and Restraint)(1962)اشاره کرد که کتاب آخر بر اساس پژوهش های میدانی او در پاپوای گینه ی نو تألیف شده است.

برنت، کاترین Bernedt,Catherine

(1918 -1994)
مردم نگار نیوزیلندی که مطالعات زیادی بر بومیان استرالیا انجام داد. نخستین اثر مهم او مراسم دگرگونی زنان در شمال استرالیا (Women's Changing Ceremonies in Northern Australia)(1950)بود. وی به همراه همسرش رونالد م. برنت، نوشته های زیادی درباره ی تغییر اجتماعی منتشر کرد.

بلاندیه، ژرژ Balandier,Georges

(1920- )
انسان شناس فرانسوی که شهرت او به دلیل آثارش درباره ی تغییر اجتماعی در افریقای مرکزی و سهم او در رشته ی انسان شناسی سیاسی و شکوفاساختن مطالعات افریقا شناسی در فرانسه است. از جمله آثار او می توان به جامعه شناسی کنونی افریقای سیاه(Sociologie actuelle de l`afrique noire)(1955)، جامعه شناسی برازاویل سیاه (Sociologie des Brazzavilles noires)(1955)، انسان شناسی سیاسی(Anthropologie politique)(1967)و انسان شناخت ها(Anthropo-Logiques)(1974)اشاره کرد.

بلوم فیلد، لئونارد Blumfield,Leonard

(1887 -1949)
زبان شناس امریکایی که به عنوان یکی از رهبران مکتب ساختاری در امریکای شمالی به حساب می آید. او در مهم ترین اثر خود زبان(Language) (1933)از گرایش های روان شناختی ابتدایی خود فاصله گرفت و زیر نفوذ ا.پ.وایس به رویکردی رفتارگرایانه نزدیک شد.

بندیکت، روث فولتون Benedict,Ruth Fulton

(1887 -1948)
بندیکت، دانشجو و همکار نزدیک فرانتس بوآس و از شاخص ترین نمایندگان مکتب«فرهنگ و شخصیت» در ایالات متحده ی امریکا بود. انسان شناسی روان شناختی او از این باور حرکت می کرد که فرهنگ ها در وجود نمونه های شخصیتی استاندارد تبلور می یابند. این عقیده به صورت گسترده ای در اثر او الگوهای فرهنگ (Patterns Culture)(1934)تشریح شده است. اثر دیگر او گل های داودی و شمشیر(The Chrysanthemum and the Sword)(1946)درباره ی شخصیت ژاپنی نیز، هر چند بر اساس داده های دست اول مردم نگارانه در ژاپن نوشته نشده، کتابی تأثیرگذار بوده است. در سال های دهه ی 30، روث بندیکت از جمله چهره های فعال در مبارزات علمی علیه نژادپرستی بود.

بوآس، فرانتس Boas,Franz

(1858 -1942)
انسان شناس آلمانی تبار که در سال 1887 به ایالات متحده مهاجرت کرد. در امریکا بوآس مکتبی تأسیس کرد که در آن ضمن رد شیوه ی گمان زدن های تاریخی به خصوص در تطورگرایی بر پژوهش های تجربی برای دستیابی به نکات تفصیلی در فرهنگ و در گونه های مختلف فرهنگ ها تأکید می کرد. آثار بوآس اهمیت بسیار زیادی در توسعه ی سنت نسبی گرایی، که بر بخش های بزرگی از تاریخ انسان شناسی امریکا حاکم بود، داشت. دوران تدریس او در دانشگاه کلمبیا پایه ای اساسی در سنت مزبور بود. پژوهش های میدانی او در میان اینویت ها و کواکیوتل ها(Kwakiutls)انجام شد. از جمله آثار معروف او می توان به انسان شناسی(Anthropology)(1907)، نژاد، زبان وفرهنگ(Race,Language and Culture)(1940) و مردم نگاری کواکیوتل(Kwakiutl Ethnography)(1967)اشاره کرد.

بوپ، فرانتس Bopp,Franz

(1791 -1867)
زبان شناس آلمانی و مؤسس رشته ی لغت شناسی تطبیقی هند و اروپایی. بوپ بر اساس مطالعه ای نظام مند بر زبان های سانسکریت، یونانی، لاتین، گوتیک و لیتوانی توانست نخستین دستورزبان تطبیقی زبان ها هندواروپایی را منتشر کند.

بوردیو، پیر Bourdieu,Pierre

(1930 -2002)
انسان شناس فرانسوی که پژوهش های میدانی خود را در میان کابیل های الجزایر انجام داد و آثار زیادی درباره ی این کشور و فرانسه به انتشار رساند. اهمیت اندیشه ی او در انسان شناسی را می توان در کتاب طرحی از یک نظریه ی عمل (Esquisse d`une théorie de la pratique)(1972)، که به صورتی کامل تر در کتاب منطق عمل(La Logique de la pratique)(1980) نیز تکرار شد، مشاهده کرد. در این کتاب بوردیو از دیدگاه عمل و استراتژی دست به انتقاد از ساختارگرایی می زند و مفهوم منش(habitus) را وارد انسان شناسی می کند. آثار او درباره ی فرانسه بیشتر جنبه ی جامعه شناسی دارند. اما مطالعه ی او بر رابطه ی طبقات اجتماعی و مصرف با نام تمایز(La Distinction)(1979)تأثیر عمیقی بر انسان شناسی مصرف بر جای گذاشت.

بوز، نیرمال کومار Bose,Nirmal Kumar

(1901 -1972)
انسان شناس هندی که آثار زیادی درباره ی جامعه ی هندوستان و گاندیسم دارد و روزنامه ی خاطراتی را در مدت بیست سال با نام انسان در هند(Man in India) نیز منتشر کرد. از جمله آثار مهم او می توان به ساختار جامعه ی هند(Structure of Indian Society)(1949)اشاره کرد.

بیتسون، گریگوری Bateson,Gregory

(1904 -1980)
بیتسون در دوران خویش ناشناس بود و دست کم گرفته می شد. او پژوهش های میدانی زیادی در گینه ی نو، بالی و ایالات متحده انجام داد که در آن ها به دو جنبه ی روان شناسی و جانورشناسی می پرداخت. در جنبه ی نخست، بیتسون بر قربانیان اسکیزوفرنی و الکلیسم مطالعه می کرد و نظریه ی معروف بستگی دوگانه(double bind)‌را تبیین کرد. در جنبه ی دوم او سال ها در هاوایی به مطالعه بر دولفی ها پرداخت. مطالعات انسان شناسی او نیز بسیار زود در زندگی حرفه ای وی آغاز شد و نخستین اثر او در این زمینه ناون(Naven)(1936)بود. در این اثر فوق العاده، بیتسون مراسم رازآموزی در میان یاتمول(Iatmul)ها در کوهستان های گینه ی نو را تشریح می کند و این مراسم را از خلال سه مفهوم گوهر(Eidos)، خوی(Ethos) و گسست زاد(Schismogenesis) تحلیل می کند. بیتسون برای پژوهش به همراه همسر خود در آن زمان، مارگارت مید، به بالی رفت و مجموعه ی عکس های مردم نگارانه ای با عنوان شخصیت بالی(Balenese Character)(1942) منتشر کرد. آخرین بخش از زندگی بیتسون عمدتاً خارج از حوزه ی انسان شناسی قرار می گیرد. در این دوران او سهم بزرگی در نظریه های آموزش و سیاست گذاری در زمینه ی حفاظت از محیط زیست برعهده داشت.

بیتی، جان هـ.م. Beatie,John H.M

(1915 -1990)
انسان شناسی بریتانیایی که تحصیلات خود را در آکسفورد به انجام رساند و آثار زیادی درباره ی سلطنت بونیورو(Bunyoro) در اوگاندا و همچنین مجموعه مقالاتی نیز در پیروی از سنت بریتانیایی متون انسان شناسی، با نام فرهنگ های دیگر Other Cultures)(1964)منتشر کرد.

بیرکت- اسمیت، کاژ Birket-Smith,Kaj

(1893 -1977)
مردم نگار دانمارکی متخصص اینویت ها( اسکیموها)، بیرکت اسمیت تحت تأثیر مکتب«دایره ی فرهنگی» قرار داشت و نسبت به کمبود توجه به عناصر تاریخی در میان انسان شناسان نسل خویش انتقاد داشت. او چندین جلد کتاب درباره ی فرهنگ مادی و سایر جنبه های زندگی در گرینلند و آلاسکا تألیف کرد. از جمله این آثار می توان به تک نگاری او موسوم به Eskimoerne(1927) و به اسکیموکاریبو(The Caribou Eskimos)(2جلد، 1929) اشاره کرد.

بینفورد، لویس ر. Binford,Lewis R

(1930- )
باستان شناس امریکایی که مدت های زیادی با دانشگاه نیومکزیکو همکاری می کرد. وی در توسعه ی «باستان شناسی فرایندی»( که به آن «باستان شناسی جدید»نیز نام داده اند)فعال بود. در این نوع باستان شناسی از مفاهیم انسان شناسی و به خصوص از مطالعه ی تطبیقی مردم نگارانه در تفسیر داده های باستان شناسی استفاده می شود. از جمله کارهای کلیدی بینفورد می توان به باستان شناسی به مثابه ی انسان شناسی(Archaeology as Anthropology)(در امریکن آنتیکیتی American Antiquity، 1962) و قوم باستان شناسی نونامیوت(Nunamiut Ethnoarchaeology)(1978)اشاره کرد.

پارسونز، تالکوت Parsons, Talcott

(1902 -1979)
مهم ترین نظریه پرداز در جامعه شناسی مدرن امریکا. نخستین کتاب پارسونز موسوم به ساختار کنش اجتماعی(The Structure of Social Action)(1937)دورکیم و وبر را به مخاطبان امریکایی شناساند. برداشت او از کارکردگرایی امکان داد که جایی برای فرهنگ به مثابه ی یک میدان نسبتاً مستقل معنایی باز شود و دیدگاه پارسونز نسبت به فرهنگ می تواند حلقه ی پیوندی را میان آثار وبر از یک سو و انسان شناسی نمادین کلیفورد گیرتز و دیوید اشنایدر از سوی دیگر عرضه کند.

پاره تو، ولیفردو Pareto,Vilfredo

(1848 -1923)
اقتصاددان ایتالیایی و نظریه پرداز اجتماعی که پنداره هایش به صورت مقطعی در انسان شناسی مطرح شده اند. برای مثال، ادموند لیچ در کتابش با عنوان نظام های سیاسی در برمه ی علیا (Political Systems of Highland Burma)(1954) منشأ نظریه ی خود درباره ی موازنه ی نوسانی را در اندیشه ی پاره تو می داند. رساله ی جامعه شناسی عمومی (Trattato di sociologia generale)(4 جلد 1916)از آثار اوست.

پاول، جان وسلی Powell,John Wesley

(1834 -1902)
بنیان گذار دفتر مردم شناسی امریکا (Bureau of American Ethnology) که او مدیریت آن را در فاصله ی سال های 1879 و 1902 برعهده داشت. پاول، مردم نگار سرخ پوستان شوشون(Shoshone)، یوته (Ute) و پایوت(Paiute) بود. او در دوره ی خویش کمک شایان توجهی به ترویج نظریه ی تطوری کرد، اما شهرت او امروز بیشتر به دلیل شروع کردن پژوهش هایی با هزینه ی دولت در میان مردمان سرخ پوست امریکاست.

پایک، کنت ل. Pike,Kenneth,L

(1912- )
مبلغ مسیحی، انسان شناس و زبان شناس. پایک از همکاران مؤسسه ی زبان شناسی سامر (Summer of Linguistics) (Institute بود و فنونی را برای آموزش زبان برای استفاده از در ترجمه ی انجیل به وجود آورد. اما شهرت پایک به دلیل تفکیکی است که میان دو مفهوم«امیک»(emic)و«اتیک»(etic) ایجاد کرد و درباره ی آن ها به طور مفصل در اثر خود زبان در رابطه با نظریه ی وحدت یافته ساختار رفتار انسانی (Language in Relation to a Unified Theory of the Structure of Human Behavior)(1954)توضیح داده است.

پراپ، ولادیمیر Propp,Vladimir

(1895 -1970)
فولکلورشناس روس که رویکردی صورت گرا به ساختار و محتوای افسانه های عامیانه داشت. شهرت او بیشتر به دلیل اثرش موسوم به ریخت شناسی افسانه های عامیانه (Morfologia Skazki)(1928)(Morphology of the Folklore)(1958)است.

پریچارد، جیمز کاولز

Prichard,James Cowles (1786 -1848)
پزشک بریتانیایی که تحصیلات خود را در ادینبره انجام داد و در انگلستان مشغول به کار شد. او به همت دوست خود از فرقه ی کواکرها، تامس هاجکین (Thomas Hodgkin)، به تشکیل انجمن انسان شناسی لندن (Ethnological Society of London در 1843 یاری رساند. اثر او موسوم به پژوهش هایی درباره ی تاریخ طبیعی انسان Researches into the Physical History of Man(1813) پنج بار به چاپ رسید و به عنوان یک بیان نامه ی مونوژنیک(منشأ واحد موجودات)‌تطوری این انجمن مطرح شد و در برابر انجمن انسان شناسی لندن، که پلی ژنیک (منشأهای متفاوت موجودات) بود، قرار گرفت.

پریستانی، جان جرج Peristani,Jean George

(1911 -1987)
انسان شناس زاده ی یونان و تحصیل کرده ی آکسفورد که آثارش درباره ی شرق افریقا و جوامع مدیترانه ای است او ویراستار کتابی از یک سمپوزیسیوم کلاسیک با عنوان افتخار و شرم (Honour and Shame)(1965)بوده است و در مقام خود به عنوان استاد جامعه شناسی یونسکو(از 1960 تا 1978)به تشکیل سازمان بین المللی انسان شناسی یاری رساند. او بعدها به عنوان سفیر قبرس در فرانسه، اسپانیا و پرتغال نیز خدمت کرد.

پوپر، سر کارل Popper,Sir Karl

(1902 -1994)
فیلسوف علم. پوپر در کتاب خود منطق کشف علمی(The Logic of Scientific Discovery)(1934) استدلال می کند که شناخت علمی بیشتر بر پایه ی امکان خطاپذیری استوار است تا بر برخی اثبات پذیری ها. این«اصل خطاپذیری» امروزه به صورت گسترده ای پذیرفته شده است و این موضوع که بر اساس این معیار پوپری آیا مردم نگاری و انسان شناسی اجتماعی را باید علم دانست یا خیر، مورد بحث های زیادی قرار گرفته است.

پولانی، کارل Polanyi,Karl

(1886 -1964)
مورخ اقتصادی زاده ی وین که در مجارستان بزرگ شد و سپس ابتدا به بریتانیا و بعد به ایالات متحده رفت و در دانشگاه کلمبیا در دهه ی 40 و ابتدای دهه ی 50 یک سمینار بسیار مؤثر را هدایت می کرد. یکی از محصولات این سمینار کتاب تجارت و بازار در امپراتوری نخستین (Trade and Market in the Early Empires(به همراه ث. آرنسبرگ C.Arensberg و هـ. پیرسون H.Pearson)(1957) بود. در این کتاب وی مقاله ای درباره ی «اقتصاد به مثابه ی یک فرایند نهادینه»(The Economy as Instituted Process)نوشت که یکی از آثار پربار در بحث نوظهور میان صورت گرایان(Formalists) و جوهرگرایان(Substantivists) بود.

پولانی، مایکل Polanyi,Michael

(1891 -1976)
شیمی دان و فیلسوف مجار و برادر کارل پولانی که در دهه ی 30 به بریتانیا مهاجرت کرد. او در کتاب شناخت شخصی(Personal Knowledge)(1958)دست به مقایسه ی دقیقی میان پنداره ها و اعمال جماعت های دانشمندان که خود به آن ها تعلق داشت و دنیای بسته اما منسجم جادوگران آزانده(Azande)به گونه ای که اوانس-پریچارد توصیف کرده بود، می زند. این مطالعه نقش مؤثری در جامعه شناسی علم که شاخه ای نوظهور بود و همچنین در استدلال های فلسفی درباره ی عقلانیت داشت.

پیاژه، ژان Piaget,Jean

(1896 -1980)
روان شناس سوئیسی که مطالعاتش درباره ی رشد شناخت در کودکان سبب دگرگونی روان شناسی شد. هر چند توصیف عمومی از کنش متقابل میان قالب های معانی و محیط زیست، که او خود به آن شناخت شناسی ژنتیک (genetic epistemoilogy) نام می داد، یک الگوی بالقوه برای انسان شناسی کودک و آموزش به حساب می آید. انسان شناسان او را عموماً تنها به دلیل مطالعاتش بر نظام مراحل رشد می شناسند که به صورتی خام و متناقض بر الگوهای فکری در فرهنگ های غیرغربی انطباق داده شده اند.

پیتر، هـ.ر. هـ.، شاهزاده ی یونان و دانمارک

Peter,H.R.H.Prince of Greece and Denmark(1908-1980)
پیتر با هدایت مالینوفسکی به تحصیل انسان شناسی پرداخت و پژوهش میدانی خود را در هیمالیا و جنوب هند انجام داد. به رغم پیشینه ی سلطنتی او( که خود اذعان می کرد در پژوهش میدانی به او کمک می کند) او 20 سال آخر عمر خویش را روزها به حرفه ی بانکداری و بعدازظهرها به حرفه ی انسان شناسی مشغول بود. مهم ترین کتاب او مطالعه بر چندشویی(A Study of Polyandry)(1963)است.

پیت ریورز،ا.ل.(ا.هـ.لین فاکس)

Pitt Rivers,A.L.(A.H.Lane Fox) (1827- 1900)
پیت ریورز یک نظامی و بنیان گذار یکی از شگفت انگیزترین موزه های جهان مشهور به موزه ی پیت ریورز است که ابتدا در لندن افتتاح شد و سپس به آکسفورد منتقل گردید. از جمله آثار او می توان به جنگ باستانی(Primitive Warfare)(1868)و تطور فرهنگ و مقالات دیگر(The Evolution of Culture and Other essays)(1906)اشاره کرد.

پیرس، چارلز ساندرز

Peirce,Charles Sandred (1839 -1914)
دانشمند و فیلسوف عمل گرای امریکایی. پیرس به صورت گسترده ای درباره ی مفهوم نشانه ی مطلب نوشته است و واژگان او همچون نماد، تمثال(icon) و شاخص به وسیله ی انسان شناسان متمایل به معناشناسی به کار رفته است.

تاکس، سول Tax, Sol

(1907 -1995)
انسان شناس و استاد دانشگاه شیکاگو که از طرفداران سرسخت خودمختاری سرخ پوستان امریکا بود. مطالعات او در مورد سرخ پوستان مسکواکی(Mesquaki) در دهه ی 40، سبب شد که وی بتواند شناخت و نفوذ خود را به خدمت آن ها درآورد. این امر خود به شکل گرفتن پایه های یک فلسفه ی انسان شناسی کاربردی انجامید که نام انسان شناسی عمل به خود گرفت. تاکس یکی از انسان شناسان پرکار و خستگی ناپذیر در عرصه ی بین المللی بود و کتاب های متعددی به چاپ رساند که از آن جمله می توان به میراث فتح(Heritage of Conquest)(1952)، نگاهی بر انسان شناسی امروز(An Appracial of Anthropology Today)(1953)و مردم علیه نظام (The People vs.the System)(1968)اشاره کرد.

تایلر، سر ادوارد برنت

(1832 -1917) Tylor,Sir Edward Burnett
انسان شناس بریتانیایی که علاقه ی اصلی اش به تطور جامعه ی انسانی و نهادهای آن بود. او این مضمون ها را در کتاب پژوهش هایی درباره ی تاریخ آغازین انسان و توسعه ی تمدن(Researches into the Early History of Mankind and the Development of Civilization)(1865)و در کتاب فرهنگ ابتدایی(Primitive Culture)2 جلد، 1871) به انتشار رساند. تایلر همچنین توانست مفهوم آلمانی فرهنگ را به شیوه ای جدید در حیات انسان شناسی بریتانیا وارد کند. تایلر یکی از چهره های تأثیرگذار در این انسان شناسی بود و از جمله سایر آثار او می توان به انسان شناسی(Anthropology)(1881) اشاره کرد.

ترنبال، کالین Turnbull,Colin

(1924 -1994)
انسان شناس بریتانیایی که شهرتش به دلیل نوشته هایش درباره ی قوم مبوتی(Mbuti) زئیر است. از جمله این آثار می توان به کتاب مردمی و تا اندازه ای رومانتیک شده ی مردم جنگل(The Forest People)(1961) اشاره کرد. کتاب دیگر او مردم کوهستان (The Mountain People)(1972) نیز به دلیل تصویر بحث انگیزی که او از انسجام زدایی اجتماعی عرضه می کند، مشهور است.

ترنر، ویکتور و. Turner, Victor W

(1920 -1983)
انسان شناس اسکاتلندی که از مکتب منچستر ماکس گلوکمن برخاسته است. او دارای مجموعه ای غنی و شگفت انگیز از مردم نگاری ها درباره ی قوم ندمبو(Ndembu)‌در رودزیای شمالی( زامبیای بعدی) است. گسست و تداوم در یک جامعه ی افریقایی(Schism and Continuity in an African Society)(1957) کمک شایان توجهی به به روز کردن انسان شناسی سیاسی دهه ی 50 کرد. مقالات او درباره ی مناسک و نمادها که در کتاب جنگل نمادها(The Forest of Symbols(1967)جمع آوری شده اند،‌ زمینه ای تازه و نقطه ای قابل اتکا برای انسان شناسی نمادین به وجود آورد. ترنر در اوایل دهه ی 60 به امریکا مهاجرت کرد و در آنجا نظریات خود را درباره ی مناسک، مراسم زیارت و درام اجتماعی توسعه داد.

ترنوال، ریچارد Thurnwald,Richard

(1869 -1954)
انسان شناس آلمانی کارکردگرا که در نسل خود پیشتاز بود. هرچند ترنوال یکی از مخالفان سرسخت نازی ها بود، اما در سال 1936 از ایالات متحده به آلمان بازگشت و همراه با همسرش هیلدا، پس از جنگ مؤسسه ی مردم شناسی را در دانشگاه آزاد برلین بنیان گذاشت. از جمله آثار او می توان به جماعت بوناروها (Die Gemeinde der B??naro)(1921)، جامعه ی انسانی در چارچوب مردم- جامعه شناختی اش(Die Meschiche Gesellschaft in ihren Ethnosoziologischen Grundlagen)(5 جلد 1931- 1935)، اقتصاد در جماعت های ابتدایی (Economics in Primitive Communities)(1932) و آفرینش استعماری(Kolonial Gestaltung)(1939)اشاره کرد.

تونیس، فردیناند T?nnies,Ferdinand

(1855 -1936)
فیلسوف و نظریه پرداز اجتماعی آلمانی. او در معروف ترین و برجسته ترین اثر خود موسوم به اجتماع و جامعه(Gemeinschaft und Gesellschaft)(1887)، (Community and Association)(1957) اجتماع را جماعتی کوچک و خانوادگی تعریف کرد که در آن تعاون و رسوم، گویای یک روحیه عمیق عاطفی هستند. تونیس این مفهوم را در مقابل جامعه قرار می دهد که آن را یک سازمان بزرگ که بر اساس قرارداد، قانون و آرای عمومی شکل گرفته است، تعریف می کند. گزیده ای از آثار مهم او در انگلیسی در کتاب فردیناند تونیس، درباره ی جامعه شناسی(Ferdinand T?nnies on Sociology)(1971)در دسترس است.

جونز، سرویلیام Jones,Sir William

(1746 -1794)
حقوق دان و شرق شناس بریتانیایی. او آثاری درباره ی دستور زبان فارسی و شعر عربی منتشر کرد. اما شهرت او بیشتر به دلیل کشف شباهت های میان زبان های سانسکریت، یونانی و لاتین بود که در سال 1787 به آن نایل آمد.

جونز، ویلیام Jones,William

(1871 -1909)
جونز که در حفاظت گاه«ساوک اند فاکس»(Sauk and Fox) در اوکلاهاما زاده شد به یکی از نخستین انسان شناسانی تبدیل شد که دارای تبار سرخ پوست بودند و با مردم خود کار می کردند. جونز به تحصیل انسان شناسی در دانشگاه کلمبیا و دستیاری بوآس پرداخت و کار میدانی خود را در اوکلاهاما و در منطقه ی دریاچه های بزرگ انجام داد. در سال 1907، او مطالعه ی خود را بر ایلونگوت(Ilongot)های فیلیپین آغاز کرد و در سال 1909 در همان جا کشته شد.

جینس، دایموند Jenness,Diamond

(1886 -1969)
انسان شناس نیوزیلندی که سال های زیادی در موزه ی ملی کانادا کار می کرد. شهرت او به دلیل کتاب مردم نگارانه ی کلاسیک او موسوم به زندگی اسکیموی کاپر (The Life of the Copper Eskimo)(1923) و اثر دایرة المعارفی او با عنوان سرخ پوستان کانادا(The Indians of Canada)(1932)است. کتاب اخیر، که چندین ویرایش از آن به چاپ رسید، تبدیل به اثری بنیادی در موضوع خود شد.

چامسکی، نوآم Chomsky,Noam

(1928- )
زبان شناس و مبارز سیاسی امریکایی. هر چند نظریه های زبان شناختی چامسکی در طول سال های مطالعه ی وی تحول یافته اند، اما در کار او با تأکید متداومی بر قابلیت های ذاتی زبان رو به رو هستیم. بسیاری از انسان شناسان از آثار چامسکی به ویژه از مفهوم«دستور زبان جهانی»(Universal grammer) و ساختارهای ژرف زبان های خاص، ملهم شده اند. با وجود این چامسکی خود را از این گونه گرایش ها دور نگه داشته است زیرا بر آن است که زبان و فرهنگ در واقع شبیه به یکدیگر نیستند. در میان مهم ترین آثار او از لحاظ انسان شناسی می توان به زبان و ذهن (Language and Mind)(1968)اشاره کرد. مهم ترین و پایدارترین رساله ی نظری چامسکی در زبان شناسی ابعاد یک نظریه ی نحو (Aspects of a theory of Syntax)(1965)است.

چایلد، گوردون و. Childe,Gordon V

(1892 -1957)
باستان شناس استرالیایی که در ادینبره و لندن تدریس می کرد. اهمیت چایلد در انسان شناسی اجتماعی به دلیل عرضه ی نظریه ی تطورگرایی عام و دفاع از باستان شناسی به عنوان یکی از شاخه های علوم اجتماعی است. از جمله آثار متعدد او می توان به انسان خود را می سازد(Man make Himself)(1936)اشاره کرد.

دارت، ریموند Dart,Raymond

(1893 -1988)
آناتومیست و پارینه- انسان شناس استرالیایی. دارت از جمله دانشمندانی است که در کشف اسکلت تانگ(Taung) در افریقا و تشخیص آن به عنوان یکی از نخستی های عالی، که نشانه هایی از تحول در جهت انسان نشان می دهند، شرکت داشت. دارت را یکی از مهم ترین دانشمندان تأثیرگذار در تاریخ پارینه- انسان شناسی قرن بیستم و همچنین یک پژوهشگر و استاد درخشان دانشگاهی می دانند.

داروین، چارلز Darwin,Charles

(1809 -1882)
داروین را باید بزرگ ترین طبیعت شناس همه ی اعصار دانست که تأثیر زیادی بر حوزه ی انسان شناسی نیز باقی گذاشت. داروین در منشأ انواع (The Origin of Species)(1865)تنها به صورتی گذرا به تطورگرایی انسانی پرداخته است، اما در کتاب دیگر خود تبار انسان(The Descent of Man)(1871)به طور خاص به تطور انسان و انتخاب طبیعی در انواع انسانی پرداخته است. داروین همچنین یکی از همکاران کتاب یادداشت ها و پرسش های انسان شناسی(Notes and Queries on Anthropology)(چاپ اول، 1874)بود.

داگلاس، مری Douglas,Mary

(1921- )
انسان شناس بریتانیایی که میدان پژوهشی او، زیر نفوذ استادش اوانس- پریچارد، در زئیر افریقا قرار داشت. تأثیرگذارترین کتاب داگلاس در عرصه ی انسان شناسی هنوز هم تحلیل تطبیقی او درباره ی مفاهیم آلودگی و پاکی با عنوان پاکی و خطر(Purity and Danger)(1966) است. اما دیدگاه های تئوریک او درباره ی شبکه (Grid) و «گروه» که در کتاب نمادهای طبیعی(Symbols Natural)(1970)مطرح کرده است، تأثیر کم تری در انسان شناسی داشته اند. هر چند جامعه شناسان علم و تکنولوژی به صورت گسترده ای از آن ها استفاده کرده اند. مری داگلاس در سال های اخیر بیشتر به موضوع جامعه شناسی خطر(ریسک) و رویکردهایی نسبت به محیط زیست پرداخته است. خطر و فرهنگ(Risk and Culture)(1982) و در عین حال در نوشته های دیگر خود به صورتی منظم به موضوع های کلاسیک تر جامعه شناسی و انسان شناسی دین و طبقه بندی نیز رجوع کرده است.

درایور، هارولد ا. Driver,Harold E.

(1907- )
انسان شناس امریکایی که شهرتش عمدتاً به دلیل مطالعه ای تطبیقی است که بر سرخ پوستان شمال امریکا انجام داده است: سرخ پوستان شمال امریکا (Indians of North America)(1961).

دریدا، ژاک Derrida,Jacques

(1930- )
منتقد ادبی و فیلسوف فرانسوی. کتاب دریدا موسوم به گراماتولوژی(De la Grammatologie)(1976)(Of Grammatology)(1976)یکی از مهم ترین حملات علیه بنیان های ساختارگرایی بود و رویکرد ساخت زدای( Deconstruction) او تأثیر زیادی بر بی ثبات کردن باورهای انسان شناختی( و سایر باورها) در زمینه ی زبان و معنی داشت.

دو بوا، کورا Du Bois,Cora

(1903- )
دوبوا یکی از چهره های شاخص مکتب فرهنگ و شخصیت است که تلاش کرد این نظریه را از طریق روش های آماری به صورت عینی درآورد. مهم ترین اثر او مردمان آلور(The Peoples of Alor)(1944)است.

دورکیم، امیل Durkheim, Emile

(1858 -1917)
بنیان گذار انسان شناسی و جامعه شناسی فرانسه. دورکیم از کنت و اسپنسر متأثر بود و خود تأثیر بزرگی بر سنت علوم اجتماعی در فرانسه و بریتانیا بر جای گذاشت. هدف دورکیم آن بود که جامعه شناسی را به عنوان یک حوزه ی متمایز پژوهش تثبیت کند و همواره با هرگونه تقلیل «واقعیت اجتماعی» بر اساس تبیین های غیراجتماعی مخالفت می کرد. دورکیم در نخستین آثار خود نظیر درباره ی تقسیم کار اجتماعی(De la division du travail social)(1893)، (The Division of Labour in Society)(1933)؛ قواعد روش جامعه شناختی(Les Règles de la méthode sociologique (1895)، (The Rule of the Sociological Method)(1938)و خودکشی (Le Suicide)(1897)، (The Suicide)(1951)، مفاهیم« وجدان جمعی»(Collective consciousness)و «بازنمود جمعی»(Collective representation)و همچنین مفهوم تمایز میان همبستگی مکانیکی و همبستگی ارگانیک را مطرح کرد. وی در مطالعات آخر خود نظیر اشکال ابتدایی حیات دینی (Les Formes élémentaires de la vie religieuse(1912)، (The Elementary Forms of the Religious Life(1915) بیشتر به مسائل دین و جامعه شناسی شناخت پرداخته است و تأکید مشخص تری بر منابع انسان شناختی داشته است. دورکیم گروهی از دانشجویان پرکار، از جمله خواهرزاده ی خود مارسل موس را به گرد خود جمع کرده بود و آثار آن ها را در نشریه ی سالنامه ی جامعه شناختی(Année Sociologique) منتشر می کرد. این گروه خود بدل به پایه و اساسی فکری برای انسان شناسی فرانسوی و انسان شناسی بریتانیایی شد. به خصوص در مورد اخیر تأثیر دورکیم به خوبی در آثار اوانس-پریچارد و همکاران او در آکسفورد محسوس بود. کتاب امیل دورکیم اثر استیون لوکس(Steven Lukes)(1973)را می توان به عنوان راهنمایی عالی برای شناخت اندیشه های دورکیم و تأثیر آن ها در تاریخ علوم اجتماعی معرفی کرد.

دورو، ژرژ Devreux,George

(1908 -1985)
ژرژ دورو، روانکاو و انسان شناس بود. او که در مجارستان زاده شده بود در فرانسه تحصیل کرد و مدت های زیادی در ایالات متحده به کار مشغول بود اما در ابتدای دهه ی 60 به فرانسه بازگشت. پژوهش های میدانی او در میان موهاوها(Mohaves) امکان داد که مباحثی طولانی و پربار درباره ی امکان انطباق مفاهیم فرویدی«رسانش»(Transference) و «پاد-رسانش»(Counter-tranference) در چارچوب میراث انسان شناختی به وجود بیاید. از جمله آثار او می توان به از اضطراب تا روش در علوم رفتاری(From Anxiety to Method in the Behavioral Sciences)(1967) و مقالاتی درباره ی مردم شناسی روان پزشکی عمومی (Essais d`ethnopsychaitrie générale)(1970)اشاره کرد.

دومزیل، ژرژ Dumézil,Georges

(1898 -1986)
لغت شناس و مورخ ادیان فرانسوی. دومزیل در آغاز از طریق گرانه(Granet)تحت تأثیر جامعه شناسی دورکیم قرار گرفت. اما شهرت او به دلیل ارائه ی یک اسطوره شناسی تطبیقی بود که به ایجاد الگویی از ریشه های مشترک ایدئولوژیک هند واروپایی رسید. از جمله آثار او می توان به خدایان ژرمن Les Dieux germains)(1959)، اسطوره و حماسه(Mythe et épopee)(3 جلد، 1968-1973)، خوشبختی و سیه بختی جنگجو(Heur et malheur de Guerrier)(1969)اشاره کرد.

دومون، لویی Dumont,Louis

(1911- )
انسان شناس فرانسوی و متخصص تاریخ اندیشه ها که شهرت او به ویژه به دلیل مطالعه ی تألیفی او بر کاست های هندو است. نظریات دومون درباره ی سلسله مراتب و تاریخ اندیشه های غربی در رابطه با برابری و فردگرایی است. دومون یکی از دانشجویان موس بود و در آغاز کار خود به مطالعه بر جنوب فرانسه پرداخت اما سپس پژوهش های میدانی خود را در جنوب هند در دهه ی 40 ادامه داد(یک زیرکاست جنوب هند Une Sous-caste de l`Inde du sud، 1957؛ A South Indian Sub-Caste198؟). وی در سال های دهه ی 50 به تدریس در دانشگاه آکسفورد پرداخت و از اوانس- پریچارد تأثیر پذیرفت. در همین زمان او همکاری خود را با د.پوکوک(D.Pocock)آغاز کرد و این همکاری ها به انتشار نشریه ی مطالعات جامعه شناسی هند ( Contribuition of Indian Sociology در 1957 انجامید. پس از پژوهش های میدانی دیگری در هندوستان، دومون کتاب انسان سلسله مراتبی(Homo hierarchicus) (1967) (ترجمه انگلیسی 1970)را منتشر کرد. او در این کتاب پایه های مطالعه و پژوهش درباره ی آسیای جنوبی را برای یک نسل استوار کرد. از آن زمان به بعد دومون در پی تبارشناسی فکری فردگرایی مدرن بوده و این مطالعه شهرت غیرمنتظره ای در میان فیلسوفان سیاسی فرانسه برای او به همراه آورده است.

دیترلن، ژرمن Dieterlen,Germaine

(1903- )
مردم نگار فرانسوی و متخصص دوگون(Dogon)ها و سایر مردمان افریقای غربی. او از اواخر دهه ی 40 با مارسل گریول در مطالعه ی دوگون های مالی همکاری می کرد. وی این پژوهش ها را ادامه داد و نخستین جلد کتاب مشترکش با گریول را با عنوان روباه رنگ پریده(Le Renard pâle)(1965) تقریباً ده سال پس از مرگ گریول در 1956 منتشر کرد. دیترلن، که یکی از مهم ترین چهره ها در توسعه ی مطالعات افریقاشناسی در فرانسه به حساب می آمد، همچنین دست به انتشار نتایج یک سمپوزیوم درباره ی مفهوم «شخص» نیز زد: مفهوم شخص در افریقای سیاه(La Notion de personne en Afrique noire)(1973).

راتری، ر.س. Rattray,R.S

(1881 -1938)
وکیل و مدیر استعماری در ساحل طلا(غنای کنونی). راتری آثار مردم نگارانه ی زیادی درباره ی اسانته ها، (Asante)(1923)، دین و هنر در نزد آشنتی ها(Religion and Art in Ashanti)(1927)، و قانون و قانون اساسی آشنتی (Ashanti Law and Constitution)(1929)منتشر کرد.

راتزل- فریدریش Ratzel,Friedrich

(1844- 1904)
راتزل به قول خودش یک جغرافی دان انسانی آلمانی بود که به نحو مؤثری به رشد نظریه های اشاعه و مهاجرت در قرن نوزدهم یاری رساند. او از خلال «معیار شکل»(Formengedanke) یا مشخصات صوری و غیرکارکردی اشیا، که قاعدتاً نمی توانند به صورت همزمان ابداع شوند، پیوندهایی تاریخی را مطرح کرد. از جمله آثار او می توان به جغرافیای انسانی(Anthropogeographie)(2جلد، 1882 -1891)، مردم شناسی(V?lkerkunde)(3 جلد، 1885 -1881) و جغرافیای سیاسی(Politische Geographie)(1891) اشاره کرد.

رادکلیف- براون، ا.ر. Radcliffe-Brown,A.R

(1881 -1955)
انسان شناس بریتانیایی که به همراه مالینوفسکی پایه های انسان شناسی اجتماعی بریتانیا را استوار کرد.

رادین، پل Radin,Paul

(1883 -1953)
یکی از انسان شناسان اروپای مرکزی که دانشجوی فرانتس بوآس در دانشگاه کلمبیای نیویورک بود. او بیشتر به عنوان یک انسان شناس دینی فعال بود اما شهرتش عمدتاً به دلیل مردم نگاری کلاسیکی است که از وینباگو(Winnebago) عرضه کرد و همچنین به دلیل اثر مشترکش( با کارل گوستاو یونگ) درباره ی چهره ی تریکستر(شیار)(Trickster) در اسطوره شناسی بومیان امریکای شمالی. از جمله آثار او می توان از: خودزندگینامه ی یک سرخ پوست امریکایی (Crashing Thunder:The Autobiography of an American Indian)(1926)، انسان ابتدایی به مثابه ی فیلسوف(Primitive Man as Philosopher)(1927)، انسان شناسی اجتماعی( Social Anthropology)(1932)و دین ابتدایی(Primitive Religion)(1937)نام برد.

راسرز، و.هـ . Rassers,W.H

(1877 -1973)
شرق شناس هلندی. هر چند راسرز هیچ گاه به هند شرقی سفر نکرد، اما زبان جاوه ای، مالایی و مردم شناسی را در یک مدرسه ی میسیونری در هلند تدریس می کرد و در توسعه ی مکتب ساختارگرای لیدن مؤثر بود. مجموعه ای از آثار او به زبان انگلیسی با عنوان پانجی، قهرمان فرهنگ(Pa?ji,The Culture Hero)(1959)منتشر شد.

راسموسن، کنود Rasmussen,Kund

(1879 -1933)
کاشف قطب و مردم نگار اسکیموها(اینویت ها)، راسموسن خود اندکی تبار اینویت داشت و در گروئنلند زاده و بزرگ شده بود. او در پنجمین مأموریت تول(Thule Expedition)(1921-1924)شرکت کرد و گزارش او از این مأموریت، یعنی اسکیموهای نتسیلیک: زندگی اجتماعی و فرهنگ معنوی (The Netsilik Eskimos: Social Life and Spritual)(1931)، تبدیل به یکی از آثار کلاسیک مردم نگاری شد.

ردفیلد، رابرت Redfield,Robert

(1897 -1958)
انسان شناس امریکایی که در دانشگاه شیکاگو تدریس می کرد و از جامعه شناسان شیکاگو نظیر رابرت پارک تأثیر پذیرفت. توصیف او از یک روستای مکزیکی به نام تپوتزتلان(Tepoztlan)(1930) کمابیش مطالعات فرهنگ روستایی را در انسان شناسی حوزه ی زبان انگلیسی آغاز کرد. آثار دیگر او نیز همچون جهان ابتدایی و دگرگونی های آن(The Primitive World and its Transformations)(1953)، جماعت کوچک (The Little Community)(1955) و جامعه و فرهنگ روستایی(Peasant Culture and Society)(1956)سرچشمه ی مباحث بی پایانی در مطالعات روستایی شدند.

رگلان، لرد(فیتزروی ریچارد سامرست، بارون سوم رگلان) Raglan,Lord(Fitzroy Richard Somerset,Third Baron) (1885 -1964)

رگلان یک نظامی، جهانگرد، فولکلورشناس و انسان شناس بود که به شدت از هوکارت (A.M.Hocart)تأثیر پذیرفته بود. رگلان بر اساس ایدئولوژی اشاعه گرای خود این دیدگاه نامتعارف را مطرح می کرد که قهرمانان اسطوره ای نه حاصل خدایی شدن قهرمانان تاریخی، بلکه حاصل سکولارشدن خدایان پیشین هستند. از جمله آثار مهم او می توان از جنایت ژوکاست (Jocasta`s Crime)(1933)، قهرمان(The Hero)(1936) و مبادی دین (The Origin of Religion)(1949) نام برد.

روسو، ژان- ژاک Rousseau,Jean Jacques

(1712 -1778)
فیلسوف اجتماعی زاده ی ژنو که آثار او هنوز تأثیر زیادی بر انسان شناسی دارند. شناخته شده ترین اثر او در گفتار(Discours()1750 و 1771)، امیل یا درباره ی آموزش(Emile ou de leducation)(1762) و قرارداد اجتماعی(Du Contrat social)(1762)هستند. روسو در گفتار دوم خویش، گفتار درباره ی منشأ و اساس نابرابری میان انسان ها(Discours sur l'origine et les causes de l'inégalité parmi les hommes)بر فضیلت های خلاقیت و ساده زیستی جامعه ی «نوزاد»ی تأکید می کند که همه ی انسان ها در برابری با یکدیگر قرار داشتند. این مشخصات با خصوصیات «انسان ابتدایی»، یعنی آنچه «وحشی شریف»(Noble Sauvage)نامیده شد، یکی گرفته شدند.

روهایم، ژزا Roheim,Géza

(1891 -1953)
روانکاو و انسان شناس زاده ی مجارستان که در امریکای شمالی و استرالیا دست به پژوهش های میدانی زد. او هم دست به انتشار کتاب های عمومی درباره ی انسان شناسی روانکاوانه زد همچون معمای ابوالهول(The Riddle of the Sphinx)(1934) و هم دست به پژوهش های ویژه ای زد، همچون تشریح روانکاوانه ای که از اسطوره شناسی بومیان استرالیا در کتاب جاودانگان رؤیا (The Eternal Ones of the Dream)(1945)ارائه داد.

ریچاردز، اودری Richards,Audery

(1889 -1984)
انسان شناس اجتماعی بریتانیا و یکی از نخستین دانشجویان مالینوفسکی در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن. ریچاردز پژوهش های میدانی خود را در نقاط مختلف افریقا انجام داد اما شهرتش به دلیل کار مطالعاتی اش بر بمبا(Bemba)در زامبیا است. دو کتاب او با عناوین گرسنگی و کار در یک قبیله ی وحشی(Hunger and Work in a Savaye Tribe)(1932) و سرزمین، کار و تغذیه در رودزیای شمالی(Land Labour and Diet in Northern Rhodesia)(1939)لااقل از لحاظ کیفیت تجربی آن ها در زمینه های تازه ای چون انسان شناسی اقتصادی و انسان شناسی غذا و تغذیه، دارای اهمیت هستند. کتاب دیگر او شیسونگو(Chisungu)(1956)نیز به عنوان یکی از کتاب های کلاسیک در زمینه ی مناسک گذار زنان باقی مانده است.

ریشل- دولماتوف، گراردو

Reichel-Dolmatoff,Gerardo (1912 -1994)
انسان شناس کلمبیایی که به دلیل تحلیل ساختاری اش از جامعه و تدریس در موضوع بومیان امریکای جنوبی معروف است. از آثار او می توان به کیهان آمازونی: نمادگرایی جنسی و دینی سرخ پوستان توکانو(Amazonian Cosmos:The Sexual and Religious Symbolism of the Tukano Indians)(1971) اشاره کرد.

ریورز، و. هـ . ر. Rivers,W.H.R

(1864 -1922)
پزشک و روان پزشک بریتانیایی که پس از شرکت در مأموریت تورس استریت(Torres Straits) در 1898، به مردم شناسی علاقه مند شد. او همچنین در هندوستان و ملانزی نیز دست به پژوهش های میدانی زد. موضوع های مورد علاقه ی ریورز بسیار متفاوت بودند. برای مثال، خویشاوندی- که در آن حوزه او واضع روش تبارشناسی بود- و دریافت های حسی. ریورز به علاوه در دانشگاه کمبریج روان شناسی و انسان شناسی تدریس می کرد. ریورز همچون دکتر زیگفرید سسون(Siegfreid Sasson) در طول جنگ جهانی اول و همچون موضوع یک مجموعه از سه رمان، که نویسنده ی بریتانیایی پت بارکر(Pat Barker) نوشته بود، به همان اندازه در تاریخ ادبی اهمیت داشت که در انسان شناسی. مرگ زودرس او در سال 1922 راه را برای رویکردهای جدید رادکلیف- براون و مالینوفسکی باز گذاشت و تلاش ریورز برای آشتی دادن روان شناسی و انسان شناسی کمابیش همراه خود او از میان رفت. از جمله آثار انسان شناختی او می توان به توداها(The Todas)(1908)، خویشاوندی و سازمان اجتماعی(Kinship and Social Organization)(1913)، تاریخ جامعه ی ملانزی(The History of Melanesian Society)(2 جلد، 1914) و تاریخ و مردم شناسی (History and Ethnology)(1922)اشاره کرد.

زیمل، گئورگ Simmel,Georg

(1858 -1918)
جامعه شناس و فیلسوف اجتماعی آلمانی که مطالعات او درباره ی پول و مبادله( در کتاب او موسوم به فلسفه ی پول Philosophie des Geldes، 1900؛ The Philosophy of Money، 1978)به وسیله ی انسان شناسان اقتصادی مورد استفاده قرار گرفته است. زیمل عموماً نثر قدرتمندی دارد و مقاله های او درباره ی موضوع هایی چون دروغ و بیگانگان تأثیر زیادی در انسان شناسی داشته اند.

ژوزلن دو ژونگ، ژ.پ.ب دو

Josselin de Jong,J.P.B.de (1886-1964)
یکی از بنیان گذاران مکتب ساختارگرای لیدن که به دلیل شناساندن نظریه ی خویشاوندی لوی- استراوس به انسان شناسان انگلیسی زبان نیز شهرت داشت. از جمله آثار او می توان به مجمع الجزایر مالای به منزله ی زمین تحقیق مردم شناختی (De Maleische Arschipel als ethnologischstudieveld)(1935)، (The Malay Archipelago as a Field of Ethnological Study) و کتابی به ویراستاری خودش موسوم به انسان شناسی ساختاری در هلند(Structural Anthropology in Netherland)(1977) و نظریه ی خویشاوندی و ازدواج در نزد لوی- استراوس(Levi-Strauss`s Theory of Kinship and Marriage)(1952)اشاره کرد.

ژونو، هانری Junod,Henri

(1863 -1934)
مبلغ(میسیونر) مذهبی سوئیسی در موزامبیک. نوشته های او درباره ی تسونگا(Tsonga)ها( یا با- تونگاها«Ba-Thonga»)انگیزه ای شد برای رادکلیف- براون که نخستین نقدهای خود را بر تطورگرایی با استناد به دایی سالاری(Avunvulate)مطرح کند. از جمله آثار او می توان به قبیله و زبان تونگا(La Tribu et la langue Thonga)(1896) و زندگی یک قبیله ی افریقای جنوبی(The Life of a South African Tribe)(دو جلد، 1912-1913)اشاره کرد.

ساپیر، ادوارد Sapor,Edward

(1884 -1939)
زبان شناس و انسان شناس، دانشجوی بوآس در دانشگاه کلمبیا و استاد دانشگاه های شیکاگو و ییل. هر چند نام ساپیر را اغلب در رابطه با فرضیه ی ورف-ساپیر شنیده ایم و او نقش مهمی در توسعه ی نظریه های زبان شناختی داشته است، اما در عین حال از سهم او در ظهور مکتب«فرهنگ و شخصیت» و مطالعات مربوط به آن و در زمینه ی نظریه های عمومی فرهنگ نیز نباید غافل بود. بسیاری از این نکات را می توان در مجموعه ای از مقالات کوتاه او یافت که پس از مرگش به وسیله ی دیوید مندلباوم(David Mendelbaum)منتشر شد و عنوان آن گزیده ی نوشته ها درباره ی زبان، فرهنگ و شخصیت(Selected Writings in Language,Culture and Personality)(1949)بود.

سالینز، مارشال Sahlins,Marshal

(1930- )
سالینز یکی از تأثیرگذارترین و اصیل ترین انسان شناسان نسل خویش بوده است. آثار نخستین او همچون قشربندی اجتماعی در پولینزی(Social Stratification in Polynesia)(1958)تحت تأثیر تطورگرایی ماده گرای لسلی وایت(Leslie White)قرار داشت. اما در طول دهه ی 60 او به سنت های فرانسوی و بریتانیایی نزدیک تر شد. اثر کلاسیک او موسوم به اقتصاد عصر سنگ(Stone Age Economics)(1972)در آن واحد هم نقدی صریح است بر رویکرد جوهرگرای ک.پولانی و هم تحقیق گسترده ای بر پنداره های مارکسیستی. سالینز این کار را در کتاب فرهنگ و منطق سیاسی(Culture and Political Reason)(1976)نیز، که در آن با تألیفی از ساختارگرایی استراوس و فرهنگ گرایی بوآس نقد شدیدی بر انسان شناسی مارکسیسم انجام شده بود، ادامه داد. جدیدترین آثار او همچون جزایر تاریخ(Islands of History) (1985)در حوزه ی تاریخ و انسان شناسی در آن واحد هم تأثیرگذار و هم بحث انگیز بوده اند.

سرویس، المان ر. Service,Elman R

(1915- )
انسان شناس امریکایی که در نوسازی اندیشه ی تطورگرا در دهه ی 60، به ویژه در رابطه با ساختارهای سیاسی و جوامع شکارچی- گردآورنده مؤثر بود. آثار آخر او عمدتاً به تاریخ انسان شناسی مربوط می شوند. از جمله کتاب های مهم او می توان به سازمان اجتماعی ابتدایی(Primitive Social Organization)(1962)، منشأ دولت و تمدن(Origin of the State and Civilization)(1975) و یک قرن مجادله(A Century of Controversy)(1985)اشاره کرد.

سرینیواس، م.ن. Srinivas,M,N

(1916- )
انسان شناس هندی، دانشجوی رادکلیف- براون در آکسفورد که مدت کوتاهی نیز در آن تدریس می کرد. اما سپس به هندوستان بازگشت. سرینیواس در هند تبدیل به یکی از چهره های محوری در ظهور انسان شناسی این کشور شد و مردم نگاری او در جنوب هند با عنوان دین و جامعه در میان کورگ ها(Religion and Society among the Coorgs)(1952)یکی از آثار کلاسیک در این زمینه بود. اثر دیگر او روستای به یاد مانده (The Remembered Village)(1976) یک بازگشت اندیشمندانه و عاطفی به میدان پژوهشی اولیه ی اوست.

سعید، ادوارد و. Said,Edward W

(1935- )
ادوارد سعید، یک منتقد ادبی و یک تفسیرگر سیاسی است که در فلسطین به دنیا آمده است اما از سال ها پیش در ایالات متحده زندگی می کند. تأثیرگذارترین کتاب او شرق شناسی(Orientalism)(1978)است که در آن دست به نقد قدرتمندی علیه الگوواره های غربی درباره ی «شرق»زده است.

سلیگمن، برندا ز. Seligman,Brenda Z.

(1882 -1965)
انسان شناس بریتانیایی که دست به پژوهش میدانی به همراه همسر خود، ث. ج .سلیگمن، در سیلان (سریلانکای کنونی)‌ و شرق افریقا زد. سلیگمن به همراه شوهر خود، کتاب وداس ها(The Veddas)(1911) و قبایل بت پرست منطقه ی نیل در سودان(Pagan Tribes of the Nilotic Sudan)(1932) و چند اثر دیگر را تألیف کرد.

سلیگمن، ث. ج. Seligman,C.G

(1873 -1940)
پزشک و انسان شناس بریتانیایی که در تورس استریت(Torres Straits)، سیلان و شرق افریقا تحقیق انجام داد. او از سال 1910 تا 1934 دست به تدریس انسان شناسی اجتماعی در مدرسه ی علوم اقتصادی لندن زد و از جمله دانشجویان او می توان به مالینوفسکی، شاپرا و اوانس- پریچارد اشاره کرد.
منبع مقاله :
فکوهی، ناصر؛(1390)، تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، تهران، نشر نی، چاپ هفتم



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.