تقوی مایه نگرش درون دنیا
قرآن کریم دنیا را مهم‌ترین عامل راهزن می‌داند و هرچه که غیر خداوند سبحان است و مانع رسیدن به الله است، دنیا است. و این دنیا و بهره‌ی دنیا را،...
شنبه، 1 اسفند 1394
برزخ و تجرد روح و گذر از متغیّر به ثابت
قیامت همانطور که قبلاً بیان شد از نظر قرآن کریم روز ظهور حق است. « ذلِكَ الْیَوْمُ الْحَقُّ» جایی که حق ظهور می‌کند نه درباره‌ی خود او اختلاف...
جمعه، 30 بهمن 1394
قیامت روز ظهور حق
قرآن کریم همانطور که به مسئله‌ی توحید و شناخت مبدأ هستی اهمیت فراوانی می‌دهد و بحث‌های مستدل و وزینی را مطرح می‌کند، در پیرامون معاد و پایان...
جمعه، 30 بهمن 1394
شناخت معیارهای اخلاق
وقتی قرآن اهداف رسالت را تشریح می‌کند می‌گوید انبیا آمده‌اند مخصوصاً خاتم آن‌ها (علیه‌السلام) مبعوث شده است تا مردم را تزکیه و تهذیب کند. یزکیهم،...
جمعه، 30 بهمن 1394
خداوند علت فاعلی کل هستی
گرچه قرآن کریم موضوعات فراوانی را مدار بحث و استدلال قرار داده و به بهترین بیان از راه وحی آن موضوعات را تثبیت کرد ولی بهترین و جامع‌ترین موضوعی...
جمعه، 30 بهمن 1394
خداوند تبارک و تعالی قائد هر جنبنده
توحید از نظر قرآن کریم راه‌های فراوانی د اشت و دارد که بعضی از آن راه‌ها در جلسات قبل مطرح شد و آنچه در جلسه گذشته طرح شد این بود که یکی از بهترین...
جمعه، 30 بهمن 1394
حیات و مرگ یکی از ادلّه توحید
یکی از ادله‌ی توحید و اینکه تمام جهان آفرینش تحت ربوبیت خداست جریان مرگ و زندگی است. که مرگ و زندگی حق و ثابت و زیر نظر رب العالمین است نه قابل...
جمعه، 30 بهمن 1394
راه‌های گوناگون خداشناسی از دید قرآن
قرآن از آن جهت که نور و هدایت همگانی و عمومی است، دعوت‌هایی که دارد برای همگان و عموم قابل پذیرش و درک است. آنچه که جزو محتوای قرآن کریم است...
جمعه، 30 بهمن 1394
محبت، طریقت و راه خدا
کمال انسان در سایه‌ی عمل ارادی اوست و اراده محصول محبت است. تا علاقه نباشد اراده نیست و تا اراده نباشد قیام و اقدام هم نخواهد بود. کما اینکه...
جمعه، 30 بهمن 1394
وحی آسمانی و اندیشه عقلی راه‌های جهان‌بینی
برای توحید درجاتی است و آنچه که مردم برای تکامل، با توحید در ارتباطند و قرآن کریم هم روی آن بیش از سایر قسمت‌ها تکیه می‌کند، توحید ربوبی است...
جمعه، 30 بهمن 1394
توحید و محبّت
توحید از نظر قرآن کریم، با معیار محبت و کشش درونی طرح می‌‌شود، نه با یک معیار عقل نظری و استدلال خشک. فرق بین قرآن و کتابهای فلسفی این است که...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
برهان محبّت در احتجاج ابراهیم خلیل (ع)
در قرآن بحث‌های نظری همراه با پرورش و تربیت عملی است. چون قرآن کریم به عنوان نور و هدایت نازل شده است نه به عنوان یک کتاب فلسفی و بحث‌های نظری...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
ایمان و عمل صالح، مؤثر است نه نام ایمان و آرزوی عمل صالح
انسان می‌تواند به جان و درون عالم راه پیدا کند و می‌‌تواند راه انبیای الهی را ادامه بدهد، برای طی این راه، نوری لازم است و برای پیمودن این راه...
سه‌شنبه، 24 آذر 1394
توحيد، نقطه ي آغاز
توحيد، نقطه ي آغاز و هدف اصلي تمامي رسالتهاي الهي است، که ژرفاي ناب آن در پيوند انسانِ آفريده شده با پروردگار آفريننده ي او، جلوه گر مي شود....
دوشنبه، 23 آذر 1394
چرا توحید قرآنی کامل ترین توحید است؟
در طریق «توحید قرآن» و خداشناسی که تذکر به فطرت و وجدان و آیات است نیز، نتایجی مترتب است که با نتایج توحید فلاسفه و عرفا ممتاز و مباین است، که...
دوشنبه، 23 آذر 1394
جهان خلقت مسبِّح حق تعالی
قرآن کریم همانطور که تمام موجودات امکانی و محدود را مخلوق می‌‌داند، همچنین تمام موجودات را که مخلوق الهی‌اند، مسیح و تسبیح‌گوی حق می‌‌داند. می‌‌گوید؛...
دوشنبه، 23 آذر 1394
راه درک تسبیح جهان
تمام موجودات جهان خلقت تسبیح‌گوی حقند؛ خواه فرشتگان آسمانی و خواه موجودات زمینی، و خواه اختران آسمان‌ها و خواه گیاهان زمینی.
دوشنبه، 23 آذر 1394
عمل تعیین کننده‌ی نحوه پیوند انسان با خارج
قرآن که بر اساس حکمت نازل شده است، از هرگونه خیالبافی و شعرسازی منزه و مصون است. تمام محتویات قرآن همراه با حکمت و حق و برهان است. خیالبافی یا...
دوشنبه، 23 آذر 1394
حضور متن عمل، در پهنه قیامت
قرآن کلام خداست که خدا در این کلام تجلی کرد. بیانی که امیرالمؤمنین (علیه السلام) در این زمینه فرموده چنین است: «فَتَجَلَّی لَهُمْ سُبْحَانَهُ...
دوشنبه، 23 آذر 1394
ثمرات حیات طیّبه
ایمان به خدا و قیامت و نبوت و رسالت و عمل صالح، انسان را به حیات طیب می‌رساند و عصاره‌‌ی آن بحث در ضمن چند اصل یا چند امر مطرح است.
دوشنبه، 23 آذر 1394