قرآن و کارکردهای نهاد خانواده (1)
انسان جان داری اجتماعی و «گروه زی» است که از میان تمامی جانوران گروه زی، پیچیده‌ترین نوع زندگی اجتماعی را دارد. زندگی دست جمعی انسان، برآیند...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
قرآن و کارکردهای نهاد خانواده (1)
انسان جان داری اجتماعی و «گروه زی» است که از میان تمامی جانوران گروه زی، پیچیده‌ترین نوع زندگی اجتماعی را دارد. زندگی دست جمعی انسان، برآیند...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
رویکردهای روشنفکری به مسئله‌ی‌ زن در قرآن (3)
طاهر حداد حدود سی سال پس از قاسم امین، درباره زن و حقوق او در اسلام سخن گفت؛ یعنی در سال 1929 م. کتاب او در این زمینه به نام امرأتنا فی الشریعة...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
شبهاتی در موضوع قرآن و زن
«دکتر محمد شحرور»، از قرآن پژوهان نواندیشِ سوری است که دکترای خویش را در رشته مهندسی شهرسازی از دانشگاه ایرلند دریافت کرده. وی دستاورد بیست ساله...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
رویکردهای روشنفکری به مسئله‌ی‌ زن در قرآن (1)
زمانی به او حقی نمی‌دهند، چون کالایی به ارثش می‌نهند، یا در کودکی زنده به گورش می‌کنند؛ زمانی دیگر او را مانند مردان تلقی می‌کنند و حتی زمانی،...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
رویکردهای روشنفکری به مسئله‌ی‌ زن در قرآن (2)
بی‌تردید متن قرآن در حقیقت و جوهر خویش، فرآورده‌ای فرهنگی است، منظور این است که قرآن در تعامل با واقعیت و فرهنگ و در زمانی به درازای بیش از بیست...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
آیه نشوز و ضرب زن از نگاهی دیگر (2)
23. ارتباط نشوز با مسئله‌ی‌ قوّامیت مرد و قانت بودن زنان صالح که در صدر آیه آمده و از سوی دیگر، موضوعیت آن برای وعظ و هجر و ضرب که در آیه آمده،...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
آیه نشوز و ضرب زن از نگاهی دیگر (1)
آیه قوامیت از مهم‌ترین آیات مربوط به مسئله زن و حقوق اوست که کم و بیش نگاه اسلام - را به زن می‌نمایاند. فهم درست این آیه تأثیر بسزایی در بازنمایی...
چهارشنبه، 14 مرداد 1394
قرآن و مشارکت اجتماعی زنان (2)
قرآن به زنان این حق را داده که با بهره گیری از توان اقتصادی، اندوخته‌ها‌ی‌ علمی، قدرت بدنی و مهارت‌ها‌ی‌ مدیریتی خود، تحول همه جانبه‌ای را در...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
مبانی و معیارهای رفتار با زن در قرآن (2)
پیش از پرداختن به تبیین اصول و ضابطه‌ها‌ی‌ تعامل و رفتار مردان با زنان، باید دانست که زنان و مردان در دو کانون خانواده و عرصه اجتماع، معاشرت...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
قرآن و مشارکت اجتماعی زنان (1)
کسانی که در قلمرو باورهای اسلامی به مطالعه جایگاه زن و مرد در نظام خانواده و جامعه پرداخته و در نهایت به داوری روشن و صریحی دست یافته‌اند، یکی...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
مبانی و معیارهای رفتار با زن در قرآن (1)
تاریخ حیات اجتماعی انسان از منظر قرآن، با آفرینشِ تقریباً هم زمان یک مرد و یک زن - که زوج و همسر یکدیگر بوده‌اند - آغاز یافته و از نسل آن دو...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
دیدگاه قرآن درباره‌ی‌ مشارکت سیاسی زنان
یکی از پرسش‌هایی که درباره زن مطرح شده، این است که آیا زن از نظر اسلام حق مشارکت سیاسی دارد یا خیر؟ این پرسش که یک پرسش حقوقی است، می‌تواند در...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
قوامیت مردان در زنان خانواده (2)
ظاهر قرآن از تساوی حقوق زن و مرد در زندگی زناشویی پرده برمی‌دارد؛ یعنی اقتدار، سلطه و امتیازی که به نفع زن اعتبار شده، هم سنگ آن چیزی است که...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
قوامیت مردان در زنان خانواده (1)
هم زیستی زن و مرد در طول تاریخ بشر، همواره با زیبایی و زشتی‌هایی همراه بوده است. در داستان بلند و دامنه دار زندگی بشر، حساس‌ترین بخش‌ها و صحنه‌ها‌ی‌...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
قرآن و نهاد خانواده
عینیت‌ها‌ی‌ جهان معاصر و آنچه به عنوان یک واقعیت در بستر این تاریخ جریان دارد، نشان می‌دهد که نهاد خانواده به شدت آسیب دیده و هم چنان دست خوش...
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
حوزه‌های معنایی واژه‌ی دین به معنای قضاوت و داوری
در ‌این نوشته درصدد تحلیل معنایی واژه‌ی دین به معنای داوری و نیز تحلیل معنایی واژه‌ی دین به معنای بینابینی در بافت زبانی قرآن كریم هستیم. از...
يکشنبه، 14 تير 1394
صفات دین در قرآن
یکی از صفاتِ واژه‌ی دین در قرآن کریم، صفت «قیم» است. این واژه 6 بار به عنوان صفت دین به کار رفته است. لذا از منظر قرآن هم خود دین فی نفسه قیم...
يکشنبه، 14 تير 1394
مفاهیم جانشین واژه‌ی دین در قرآن
یکی از مفاهیم جانشین واژه دین در قرآن، مفهوم واژه ملت است. این واژه در 14 آیه از آیات قرآن به کار رفته است، در اینجا ما واژه ملت را از دو زاویه...
يکشنبه، 14 تير 1394
آسیب شناسی دین در قرآن کریم
(بگو: «ای مردم، اگر در دین مردم تردید دارید، پس [بدانید که من] کسانی را که به جای خدا می‌پرستید نمی‌پرستم، بلکه خدایی را می‌پرستم که جان شما...
يکشنبه، 14 تير 1394