شرايط شناخت قرآن
قرآن نور و کلام روشن الاهي است و از آن جا که در نور، تاريکي و در کلام روشن، ابهامي نيست، قرآن از هر گونه ظلمت پاک و از هر نوع ابهامي پيراسته...
سه‌شنبه، 2 دی 1393
جايگاه شهود قلبي در قرآن (3)
در هر حال، قرآن عيني يعني انسان کامل معصوم، اين مسير دشواري را که از هر شمشير برّان، تيزتر و از هر موي نازکي دقيق تر است، به تنهايي پيموده، به...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه شهود قلبي در قرآن (1)
علم از دو راه به دست مي آيد. زيرا گاهي بدون واسطه و گاهي با واسطه ي امر ديگري است. نوع نخست همان علم حضوري است که در آن ميان معلوم و عالم واسطه...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه شهود قلبي در قرآن (2)
هنگامي که ثابت شد حجابي جز گناه نيست که آن هم با تقوا و اطاعت برطرف مي شود، شايسته است که مؤمن اين اسرار را بفهمد و از کساني باشد که خدا و ملائکه...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه تفکر عقلي در برابر قرآن حکيم (2)
يکم. خداوند پيامبران (صلي الله عليه و آله و سلم) را به هدايت و صفوت و برگزيدگي و اخلاص و عصمت از گمراهي و وسوسه ي شيطان و پاکي از هر گناه و بيزاري...
دوشنبه، 1 دی 1393
تشويق قرآن به تحقيق و دور انداختن آرزو
هر چند بعضي از مضامين قرآن مبتني بر تعبّد محض است، ولي معارف اوليه ي آن بر جميع مراتب يقين، علم اليقين و عين اليقين و حق اليقين پايه گذاري شده...
دوشنبه، 1 دی 1393
جايگاه تفکر عقلي در برابر قرآن حکيم (1)
قرآن بر اساس تحقيق بنيانگذاري شده است و مردم را به بنا نهادن زندگي خود بر تحقيق فرا مي خواند و محققان را مي ستايد و روگردانندگان از تحقيق را...
دوشنبه، 1 دی 1393
مسائل مالي و اقتصادي در قرآن (2)
به غنائم و دستاوردهايي که با تسليم شدن دشمن، و بدون جنگ و ستيز به دست مي آيد، اصطلاحاً « فيئ » مي گويند. فييء به معناي رجوع و بازگشت حق به حق...
يکشنبه، 23 آذر 1393
مسائل مالي و اقتصادي در قرآن (1)
در جهان امروز، سه مکتب اقتصادي وجود دارد که جوامع بشري اکنون زير پوشش آن ها به حيات خود ادامه مي دهند؛ مکتب سرمايه داري، مکتب اشتراکي و مکتب...
يکشنبه، 23 آذر 1393
کتاب از ديدگاه قرآن
کتاب از ريشه ي: کْتب، به معناي: « جمع کردن » و « گردآوري »، گرفته شده است. احمد بن فارس گويد: کاف و تاء و باء، اصل و ريشه است، و بر معناي گرد...
يکشنبه، 23 آذر 1393
قرآن و تئوري تحوّل (2)
چارلز هاج، يكي از محافظه كاران آمريكايي از مدرسه مذهبي « پرينستون »است كه به لحاظ اعتقادش به كتاب مقدّس، تسليم « نظريّه تكامل » نشد. وي بين حقايق...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
قرآن و تئوري تحول (1)
از نخستين مسائلي كه از ديرباز توجّه همگان را به خود معطوف نمود، پرسش درباره چگونگي آفرينش انسان بود: آيا انسان با تغيير و تحوّل به اين صورت رسيده...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
البيت المعمور
مشهور ميان مفسران - طبق روايات منقول از سلف (برخي از صحابه و تابعان) - خانه اي است در آسمان، که معمور بودن به واسطه رفت و آمد فراوان فرشتگان...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
سياست و حکومت در قرآن
بنده بارها اين مطلب را در جلسات مختلف و در برخي از نوشته هايم مطرح کرده ام که اساس قرآن، کتاب هدايت است و بيشتر به ساختار جامعه توجه دارد. خيلي...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
قول در قرآن
نويسنده در بخش اول به « قول » از نگاه اهل لغت مي پردازد. قول از نگاه ابن منظور « سخني است که تأليف دارد » سيبويه آن را « جنبه ابراز عقيده » مي...
پنجشنبه، 20 آذر 1393
جنّ در قرآن (3)
بگو به من وحي شده است که تني چند از جنّيان گوش فرا داشتند و گفتند: به راستي ما قرآني شگفت آور شنيديم و اينکه او، پروردگار والاي ما، همسر و فرزندي...
يکشنبه، 16 آذر 1393
جنّ در قرآن (2)
و در حقيقت بسياري از جنّيان و آدميان را براي دوزخ آفريده ايم [ زيرا ] دل هايي دارند که با آن [ حقايق را ] دريافت نمي کنند و چشماني دارند که با...
يکشنبه، 16 آذر 1393
جنّ در قرآن (1)
جنّ در لغت به معناي پوشيده بودن چيزي از حواس است و آن نوعي از موجودات آفريده شده از آتش، صاحب اراده و شعورند که از حواس ما پنهاند
يکشنبه، 16 آذر 1393
هنر و هنرمند در قرآن از ديدگاه علامه طباطبايي
از خلال همه ي موضوعات، قلمروها و مصاديق هنري، شعر و شاعري تنها موضوعي است که در قرآن کريم مورد توجه قرار گرفته است. تمام آنچه را که از آيات (...
پنجشنبه، 13 آذر 1393
اهل بيت رسالت در تفسير طبري
قبل از هر چيز بايد يادآوري کنم که هدف از نگارش اين مقاله اين بود که روشن شود طبري هم مانند بسياري ديگر از علماي اهل تسنن حاضر نبوده فضايل اهل...
دوشنبه، 3 آذر 1393