مقايسه ي تأکيد بر قدرت مادي و قدرت روحاني در قرآن و تورات
با استناد به آنچه درباره ي موسي (عليه السلام) و فرعون در قرآن کريم آمده، در درجه ي نخست درمي يابيم که موضوع « قدرت » بُعد بزرگي را از دو سوي...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
مقايسه ي جبر و اختيار در دو قصه ي قرآني و توراتي
در اين مقاله موضوع اختيار و جبر را در قصه ي موسي (عليه السلام) و فرعون مي کاويم. اساساً قصه ي قرآني تأکيد دارد که اعمال فرعون، زاده ي اراده ي...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
نمونه اي از تفاوت مفهوم نبوت در قرآن کريم و تورات
در باب نبوّت بايد متذکر شويم که پيامبر در درجه ي نخست همان انسان برگزيده از سوي خدا براي ابلاغ رسالت آسماني به بشر است. بنابراين پيامبران همان...
چهارشنبه، 7 آبان 1393
نگاهي کوتاه به نظريه ي وراثت زمين در قرآن و تورات
نظريه ي وراثت زمين در قرآن، از يک طرف با ستمکاراني که اصول و موازين را نابود مي کنند پيوند دارد و از جانب ديگر با اعاده ي آن اصول به دست قدرت...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
مبارزه ي موسي با ساحران از رديچه ي وحي قرآني
پيش از سخن گفتن از رويدادهايي که براي ساحران حکومت فرعون در مواجهه و رويارويي با موسي (عليه السلام) پيش آمده و در قرآن بدان ها تصريح شده، بايد...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
و اينگونه موسي کليم الله شد
موسي (عليه السلام) همراه همسرش در راه بازگشت خود به مصر از مدين، در شب سخت سرد و تاريک، به ناگاه آتشي از دور ديد. پس به همسرش گفت: در جاي خود...
سه‌شنبه، 6 آبان 1393
موانع تحقق جامعه ي آرماني قرآن کريم
بدون شک همگان موظفند براي برداشتن اين موانع و چالش ها تلاش نمايند و زمينه ي ظهور حضرت مهدي (عليه السّلام) را فراهم سازند، و معناي درست انتظار...
دوشنبه، 5 آبان 1393
جهاني سازي و جامعه ي آرماني از نگاه قرآن
برابر آيات کريمه ي قرآن، کتاب هاي آسماني و پيامبران الهي (عليهم السّلام)، از جهاني شدن و جهاني سازي نهايي الهي، سخن گفته و تحقق آن را وعده داده...
دوشنبه، 5 آبان 1393
روابط بين المللي در جامعه ي آرماني قرآن کريم
چون در جامعه ي آرماني نهايي، همه ي مردمان به دين گراييده و يک جامعه ي فراگير ديني با حاکميت حضرت مهدي (عليه السّلام) را شکل داده اند، همه ي جوامع...
دوشنبه، 5 آبان 1393
نهاد و نظام ارتباطات اجتماعي- سياسي در جامعه ي آرماني قرآن
جامعه ي آرماني، در زمينه ي ارتباطات عمومي و فردي، جامعه اي قانون مدار و ضابطه مند است و دولت به ملّت و مردم به دولت، مردم به يکديگر و يک جامعه...
دوشنبه، 5 آبان 1393
نهاد و نظام اقتصادي در جامعه ي آرماني قرآن
در نهاد و نظام اقتصادي جامعه ي آرماني، رشد و توسعه ي اقتصادي و سلامت و عدالت اقتصادي هم زمان، مورد توجه قرار گرفته است؛ نگاهي کوتاه به آيات قرآن...
دوشنبه، 5 آبان 1393
نهاد حکومتي در جامعه ي آرماني قرآن کريم
بدون ترديد هر جامعه، نيازمند حکومت است؛ براي تبيين نهاد حکومت در جامعه ي آرماني بايد به دو مطلب رهبري و مديريت و نظام سياسي آن توجه کرد:
يکشنبه، 4 آبان 1393
نهاد و نظام آموزش و پرورش در جامعه ي آرماني قرآن
در جامعه ي آرماني، جايگاه علم و دانش، تعليم و تربيت، به خوبي شناخته شده است، بر اساس فرموده ي اميرالمؤمنين (عليه السّلام)، ريشه ي هر شقاوت و...
يکشنبه، 4 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (3)
در جامعه ي آرماني، رفاه و برخورداري نيز مورد توجه و درخواست است؛ ولي شهروندانش هرگز رفاه و آباداني و آسايش را بدون آراستگي به ايمان و دين ورزي،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (1)
جامعه ي آرماني قرآن در ابعاد و شئون گوناگون اجتماعي، ويژگي هاي خاصّ خود را دارد. برخي انديشمندان مسلمان، کنار نهادن خود مختاري در برابر حاکميت...
يکشنبه، 4 آبان 1393
ويژگي هاي جامعه ي آرماني قرآن کريم (2)
اتحاد در پرتو آموزه هاي وحياني را بايد يکي از ويژگي هاي بارز و عام جامعه ي آرماني تلقي کرد، زيرا يکي از آموزه هاي مؤکّد قرآن در خصوص نظام اجتماعي...
يکشنبه، 4 آبان 1393
هدف جامعه ي آرماني قرآن
اغلب بلکه همه جوامع آرماني بشري، هدف کلي خود را تحقق عدالت و تأمين کمال و سعادت آدمي، معرفي کرده اند، ولي به دليل آن که سعادت، کمال و عدالت،...
يکشنبه، 4 آبان 1393
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن
گستره ي جامعه ي آرماني قرآن، همه ي انسان ها را در بر مي گيرد و جهان وطني است، زيرا مرزهاي آن جغرافيايي نيست، بلکه همان گونه که از عنوانش يعني...
يکشنبه، 4 آبان 1393
نام و عنوان جامعه ي آرماني قرآن
هر مکتب، پيروان خود را به دليل انتساب آن ها به امر خاصي، با نام و عنوان ويژه اي، مشخص و نامگذاري کرده است؛ برخي عنوانِ پيروان خود را به دليل...
يکشنبه، 4 آبان 1393
شناخت واژگان اجتماعي قرآن و بسامد آن
در قرآن کريم واژه ي جامعه و مجتمع به کار نرفته است، ولي واژگاني هم چون: امت، ناس، اناس، شعوب، قوم، قبايل، قرن، قرون، شريعت، شرعه، شيع، منهاج،...
يکشنبه، 4 آبان 1393