بالاترین درجه دانایى، تشخیص اخلاق(خوب و بد) از یکدیگر و آشکار کردن اخلاق پسندیده و سرکوب اخلاق ناپسند است.

امام على علیه السّلام فرمودند:
رَأسُ العِلمِ التَّمییزُ بَینَ الاخلاقِ وَ اِظهارُ مَحمودِها وَ قَمعُ مَذمومِها؛

مردم همگى آزادند، ولى خداوند بعضى را سرپرست بعضى دیگر قرار داده است.

امام علی علیه السّلام فرمودند:
اَلنّاسُ کلُّهُم اَحرارٌ وَلکنَّ اللّه َ خَوَّلَ بَعضَکم بَعضا؛

حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.

امام على علیه السّلام فرمودند:
اَلْحَقُّ طَريقُ الْجَنَّةِ وَ الْباطِلُ طَريقُ النّارِ وَ عَلى كُلِّ طَريقٍ داعٍ؛

هر كس باطل را يارى كند، به حق ستم كرده است.

امام على علیه السّلام فرمودند:
ظَـلَمَ الْحَقَّ مَنْ نَصَرَ الْباطِلَ؛

هان! ميان حق و باطل جز چهار انگشت فاصله نيست. از آن حضرت درباره معناى اين فرمايش سؤال شد. امام انگشتان خود را به هم چسباند و آ

امام علی علیه السّلام فرمودند:
اَما اِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْباطِلِ اِلاّ اَرْبَعُ اَصابِـعَ - فَسُئِلَ عَنْ مَعْنى قَولِهِ هذا، فَجَمَعَ اَصابِعَهُ وَ وَضَعَها بَيْنَ اُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ - ثُمَّ قالَ: اَ لْباطِلُ اَنْ تَقولَ: سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ اَنْ تَقولَ: رَأَيْتُ؛

اگر باطل با حق درنياميزد، بر حقيقت جويان پوشيده نمى مانَد و اگر حق با باطل آميخته نشود، زبان دشمنان آن بريده مى شود، ليكن مشتى

امام علی علیه السّلام فرمودند:
فَلَوْ اَنَّ الْباطِلَ خَلَصَ مِنْ مِزاجِ الْحَقِّ لَمْ يَخْفَ عَلى المُرتادينَ وَ لَوْ اَنَّ الْحَقَّ خَلَصَ مِنْ لَبْسِ الْباطِلِ انْقَطَعَتْ عَنْهُ اَلْسُنُ الْمُعانِدينَ وَلكِنْ يُوْخَذُ مِنْ هذا ضِغْثٌ وَ مِنْ هذا ضِغْثٌ؛

مسجدها ، نشستنگاه پیامبران و محافظت کننده از شیطان اند .

امام علی علیه السّلام فرمودند:
المَساجِدُ مَجالِسُ الأَنبِیاءِ، وحِرزٌ مِنَ الشَّیطانِ .

امام علي عليه السلام (در مذمت اهل رأي) فرمودند: ... خداي آنها يكي و پيامبرشان يكي و كتابشان يكي است. آيا خدا آنها را به اختلاف

امام علی علیه السّلام فرمودند:
«في ذم أهل الرأي»... و إلههم واحد و نبيهم واحد و كتابهم واحد أفأمرهم الله سبحانه بالإختلاف فأطاعوه أم نهاهم عنه فعصوه؟

سينه اينان (خوارج) از دشمني با حكومت من انباشته است و تا آن هنگام كه بيم از هم پاشيدن جماعت (امت) نباشد، صبر مي كنم، براستي اگر

امام علی علیه السّلام فرمودند:
إن هؤلاء قد تمالؤوا علي سخطة إمارتي و سأصبر ما لم أخف علي جماعتكم فإنهم إن تمموا علي فيالة هذا الرأي إنقطع نظام المسلمين.

پس بنگريد، چگونه بودند «قوم بني اسرائيل» زماني كه جمعيتها گرد آمده، و انديشه ها با هم و دلها يكسان و دستها ياور هم و شمشيرها كم

امام علی علیه السّلام فرمودند: