تقوا ، باب هر توبه و سرآمد هر حكمت ، و [مایه ] شرافت هر كارى است.

امام حسن علیه السّلام فرمودند:
اَلتَّقوى بابُ كُلِّ تَوبَةٍ ورَأسُ كُلِّ حِكمَةٍ وشَرَفُ كُلِّ عَمَل؛

عقل جز به پیروی از حق کمال نمی یابد آیا نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی شود؟

امام حسین علیه السّلام فرمودند:
لا یُکمَلُ العَقلُ اِلّا بِاتِّباعِ الحَق اَلاتَرَونَ اَنَّ الحَق لا یُعمَلُ بِه وَ الباطِل لا یُتَناهی عَنه

نشانه برادرى ، وفادارى در سختى و آسايش است.

امام حسن علیه السّلام فرمودند:
اَلإخاءُ الوَفاءُ فِي الشِّدَّةِ وَ الرَّخاءِ؛

هر كس خدا را بندگى كند، خداوند همه چيز را بنده او گرداند.

امام حسن علیه السّلام فرمودند:
مَن عَبَدَ اللّهَ عَبَّدَ اللّهُ لَهُ كُلَّ شَى ءٍ؛

كسى كه در دلش هوايى جز خشنودى خدا خطور نكند، من ضمانت مى كنم كه خداوند دعايش را مستجاب كند.

امام حسن علیه السّلام فرمودند:
أنَا الضّامِنُ لِمَن لَم يَهجُس فى قَلبِهِ إِلاَّ الرِّضا أَن يَدعُوَ اللّه َ فَيُستَجابَ لَهُ؛

تو در راه خدا آزادى! دلیل این کارشان را پرسیدم. فرمودند: خداوند، ما را [این گونه] ادب آموخته است ، آن جا که [در قرآن کریم] مى

اَنَس گوید: یکى از کنیزان امام حسن علیه السلام دسته گلى به ایشان تقدیم کرد. امام به او فرمودند:
اَنـْتِ حُرَّةٌ لِوَجْهِ لّه ِ ، فَقُلْتُ لَهُ فى ذلِکَ ، فَقالَ : اَدَّبَنَا لّه ُ تَعالى فَقالَ: «و إِذا حُیّیتُم بِتَحیَّةٍ فَحَیُّوا بِاَحْسَنَ مِنْها»الآیَةِ، وَ کانَ اَحْسَنُ مِنْها اِعْتاقَها؛

برای دنیایت چنان كار كن كه گویا برای همیشه [در این دنیا] خواهی بود. و برای آخرتت [نیز چنان] سعی و تلاش كن كه گویا فردا از دنیا

امام حسن علیه السّلام فرمودند:
وَ اعْمَلْ لِدُنْیاكَ كَاَنَّكَ تَعیشُ اَبَدا وَ اعْمَلْ لآخِرَتِكَ كَاَنَّكَ تَمُوتُ غَدا؛

ای بندگان خدا! پرواپیشه باشید و برای رسیدن به خواسته ها تلاش كنید و از كارهای ناروا بگریزید و قبل از آنكه ناگواریها به شما روی

امام حسن علیه السّلام فرمودند:

مردم چهار دسته اند: دسته اى از آنها اخلاق دارند، امّا بهره اى (از دنيا) ندارند. دسته اى بهره مندند، اما اخلاق ندارند. دسته اى ن

امام حسن علیه السّلام فرمودند:

هر کس طلب عبادت دارد، دل را برای آن پاک می کند،و هرگاه نمازهای مستحبی به نمازهای واجب ضرر رسانید (باعث آسیب رسانی به یکی از صفا

امام حسن علیه السّلام فرمودند:
ان من طلب العبادة تزکی لها و اذا اضرت النوافل بالفریضة فارفضوها؛