حسابرسى ها، آنچه را كه به ذهنت خطور نمى كند به تو نشان خواهد داد.

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
اَلْمَقاديرُ تُريكَ ما لَمْ يَخْطُرْ بِبالِكَ؛

مصيبت براى كسى كه صبر مى كند، يك مشكل بيش نيست، ولى براى كسى كه بى تابى مى كند، دوتاست.

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
اَلْمُصيبَةُ لِلصّابِرِ واحِدَةٌ ولِلْجازِعِ اثْنتانِ؛

از حسد بپرهيز، چون حسادت تو آشكار مى شود و در دشمنت هـم تأثيرى ندارد.

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
اِيّاكَ وَالْحَسَدَ فَاِنَّهُ يَبينُ فيكَ وَلايَعْمَلُ فى عَدُوِّكَ؛

حكمت در سرشت هاى فاسد تأثيرى ندارد.

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
ألْحِكْمَةُ لاتَنْجَعُ فِى الطِّباعِ الْفاسِدَةِ؛

به ياد آور لحظه اى را كه در مقابل بستگانت جان مى دهى، كه نه طبيب، كارى مى تواند بكند و نه از دوست كارى ساخته است.

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
اُذْكُرْ مَصْرَعَكَ بَيْنَ يَدَىْ اَهْلِكَ وَلاطَبيبٌ يَمْنَعُكَ وَلاحَبيبٌ يَنْفَعُكَ؛

نفاق و دورويى، دوستى ديرين را از بين مى برد و پيمانهاى محكم و مطمئن را نيز بر هم مى زند و كمترين اثر آن، كشمكش و نزاع است و نزا

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
اَلْمِراءُ يُفْسِدُ الصِّداقَةَ الْقَديمَةَ وَ يَحِّلُ الْعُقْدَةَ الْوَثيقَةَ وَ أَقَلُّ ما فيهِ اَنْ تَكُونَ فيهِ الْمُغالَبَةُ، وَالمُغالَبَةُ اُسُّ اَسْبابِ الْقَطيعَةِ؛

حسد، خوبيها را از بين مى برد و خودخواهى، دشمنى و بيزارى مى آورد.

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
اَلْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ؛

جهل و بخل بدترين صفات اخلاقى است.

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
اَلجَهْلُ والبُخْلُ أذَمُّ الأخلاقِ؛

امام هادى (عليه السلام) در جواب سخنى كه ميان اسشان و متوكّل گذشت، فرمودند: از كسى كه نسبت به او كدورتى دارى خوشى نطلب، و از كسى

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
قالَ الإمامُ الْهادي عليه السلام لِلْمُتوَكِلِّ فى جَوابِ كَلامٍ دارَ بَينَهُما: لاتَطلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدَرتَ عَلَيْهِ، وَلاَ الْوَفاءَ مِمَّنْ غَدَرْتَ بِهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سوُءَ ظَنِّكَ الِيهِ، فَإنَّما قَلبُ غَيْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ؛

هركس خود را از مكر و مؤاخده پروردگار در امان بداند، كبر ورزيده است، تا آن كه قضاى الهى و دستور تخلف ناپذير او گريبانش را بگيرد،

امام هادی علیه السّلام فرمودند:
مَنْ اَمِنَ مَكْرَ اللّه ِ وَأَليمَ أَخْذِهِ تَكَبَّرَ حَتّى يَحِلَّ بِهِ قَضاؤُهُ و نافِذُ اَمْرِهِ و مَنْ كانَ عَلى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ هانَتْ عَلَيْهِ مَصائِبُ الدُّنيا وَلَو قُرِضَ وَنُشِرَ؛