پیکار پاندویی‌ها و کورویی‌ها (2)
پاندو پنج پسر داشت که آنان را پاندویی می‌نامیدند و بزرگ‌ترین آنان را یودهیشتیرا نام بود و او دارای خصال نیکو و فضایل اخلاقی بسیار بود لیکن عیب...
دوشنبه، 27 ارديبهشت 1395
موانع گفت‌وگوی سینما و ادبیات در ایران
با اینکه بیش از یک قرن از پیدایش سینما می‌گذرد و ادبیات داستانی یکی از منابع تغذیه آن است، اما در ایران هنوز تعامل جدی و کارآمد بین سینما و ادبیات...
يکشنبه، 26 ارديبهشت 1395
زمان و زمان‌بندی: فیلم و ادبیات
تفاوت زمان دستوری ادبیات و سینما که نظریه‌پردازانی همچون جورج بلوستون آن را طرح کرده‌اند، موجب تفاوت ماهوی بین این دو رسانه شده است. واقع‌گرایی...
يکشنبه، 26 ارديبهشت 1395
اقتباس؛ راه طی شده، مسیر پیش‌رو
در این مقاله با ارائه‌ی تاریخچه‌ی مختصری از سینمای ایران، به نمونه‌های قابل تأمل اقتباس ادبی در سینما و تلویزیون اشاره شده است. نخستین فیلم‌های...
يکشنبه، 26 ارديبهشت 1395
روایت سینمایی، روایت ادبی: نقدی بر نگره‌های فرمالیستی
اقتباس پایگاه اصلی رابطه‌ی دو رسانه‌ی سینما و ادبیات است که امروزه زمینه‌های مختلفی پیدا کرده است. در اقتباس، از بسیاری عناصر اثر مبدأ صرف نظر...
يکشنبه، 26 ارديبهشت 1395
چگونگی حضور ادبیات در ساختار سینما با توجه به ساختار ادبی سینمای ایران
به رغم تفاوت‌های موجود بین سینما و ادبیات، تصور ذهنی به عنوان عامل مشترک هر دو هنر می‌تواند دلیل مهم اقتباس سینما از ادبیات باشد. انواع اقتباس...
يکشنبه، 26 ارديبهشت 1395
تصویر و توصیف سینمایی در شعر کلاسیک پارسی
سینما و ادبیات بیش از سایر هنرها به تعریف ارسطو از جوهر هنر که محاکات باشد، نزدیک‌ترند و هر دو بازتاب ذهنی و درونی جهان عینی هنرمندند. شباهت...
يکشنبه، 26 ارديبهشت 1395
اقتباس دینی از قرآن کریم
تاریخ شروع هنرهای دراماتیک تئاتر و سینما را باید در اقتباس جستجو کرد. درام در یونان باستان با اقتباس از حماسه‌های هومر شکل گرفت. سینما نیز در...
يکشنبه، 26 ارديبهشت 1395
تصویر دراماتیك بالاد
تا زمانی كه دوستم آموس وایلدر از من خواست نسخه‌ی دراماتیك اثر بالاد را برای چاپ در این بخش ارائه كنم، به آن هم چون یك مقوله‌ی گروتسك نگاه نكرده...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
ابعاد مذهبی گروتسك
هر كجا كه ذهن و روان آدمی سالم و در تمامِ ابعادْ نیرومند و در تخیلات و احساسات مانند یك نابغه عمل می كند، گروتسك (بی‌تناسبی) با تمام قوا وجود...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
استفاده‌ی بیکن از تصویر مصلوب شدن
بیکن در استفاده از مصلوب شدن بر این امر اصرار دارد که او به عنوان فرد غیر معتقد به این مسئله رویکرد داشته و تنها از نظر نوعی شیوه‌ی رفتار با...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
کنایه‌ی مرگ
تراژدی در بُعد دیر پای خود حکم مابعدالطبیعه‌ی مرگ را دارد. مرگی که به عنوان بُعدی جاودانی، سکوت یا بهتر بگوییم یک راز و معما نگریسته می‌شود....
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
نگاره‌های گروتسک و مفاهیم مذهبی
جان راسل می‌نویسد که سه طرح پیکرها بر اساس آیین مصلوب شدن جدای از هر نوع نقد و بررسی در باره‌ی آثار دیگر بیکن است. این نقاشی در سال 1944 به اتمام...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
گروتسک در بعد الهیات
هنر گروتسك به طرز غریبی با انعكاس‌های دینی موازی است. با نشان دادن بی‌تجانسی و ناهمخوانی و حتی سرشت هیولایی در قالب‌های گوناگون، هنر گروتسك می‌تواند...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
زیبایی زشت در هنر مسیحیت
زشت یك واژه‌ی زشت سه حرفی است و تنها با خواندن آن، فرد، انگار كه یك سیگنال منفی دریافت كرده باشد، به یاد مفاهیم پیش فرضی می‌افتد. حتی ظاهر و...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
گروتسك و آینده‌ی ما
گروتسك چه ارتباطی با خطابه‌ی بالتیمور سرمون در سال 1819 به وسیله‌ی ویلیام الری چانینگ دارد؟ و ارتباط آن با آینده چیست؟
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
تفسیر الهی شناسی گروتسك (2)
جنبه‌ی سومی از اشاره‌ی گروتسك برای ادراك خلقت وجود دارد و آن احتمالی است كه برای قدرت خلاقیت بشر در نظر می‌گیرد. ما موجوداتی خود متعالی هستیم...
جمعه، 3 ارديبهشت 1395
تفسیر الهی شناسی گروتسك (1)
تصاویر گروتسك در تاریخ هنر همیشه به شدت متمایل به شمایل نگاری و تصاویر مذهبی بوده‌اند. پرتورچیو، میكل آنژ، سینورلی و رافائل مستقیماً با مفاهیم...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
گروتسك در نگاه اوا كوریلوك
اواكوریلوك تئوری خود را از گروتسك در اثرش به نام سالومه و یهودا در غار شهوانیت ارائه می‌كند. باید گفت فرضیه‌ی او كمتر از سه شخصیت دیگری كه به...
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395
گروتسك در نگاه میخائیل باختین
فیلسوف روس تبار قرن بیستم میخاییل باختین (1975-1895) به فردی قدرتمند در نقد آثار ادبی معاصر و یك نظریه پرداز عمده در مقوله‌ی گروتسك تبدیل شد....
پنجشنبه، 2 ارديبهشت 1395