چگونگی دستیابی به اهداف بلند مدت (بخش اول)

برای دستیابی به آینده ای مطلوب لازم است برای خود اهدافی تعیین کنیم. اهداف را می توان به دو دستۀ بلند مدت و کوتاه مدت طبقه بندی کنیم. دستیابی به اهداف بلند مدت نسبت به کوتاه مدت نسبتاً دشوار تر بوده و به تلاش و جدیت بیشتری نیاز دارد. در این مقاله تلاش می کنیم نحوۀ تعیین اهداف بلند مدت و روش های موفقیت در رسیدن به آن ها را برای شما خوانندۀ عزیز راسخون بیان کنیم.
پنجشنبه، 17 مرداد 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
چگونگی دستیابی به اهداف بلند مدت (بخش اول)

مقدمه

برای رسیدن به هر هدفی چه کوچک و چه بزرگ باید متعهد بوده و وقت بگذارید، اما بحث تعهد در مورد اهداف بلند مدت کاملاً متفاوت است. برای رسیدن به اهداف بلند مدت گاهی لازم است ماه ها و یا حتی سال ها، بی وقفه تلاش نمود، بنابراین احتمال از دست دادن انگیزه و در نتیجه بی خیال شدن بسیار زیاد خواهد بود. برای اجتناب از بروز چنین مشکلی لازم است برخی نکات مهم را مد نظر داشته باشید، از جمله اینکه اهداف خود را به هدف های کوچک تر تقسیم کنید تا انگیزۀ حرکت در شما افزایش یابد. در ادامه به نکاتی جالب در زمینه تعیین اهداف بلند مدت و نحوۀ دستیابی به آن ها خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
 

1. از خودتان بپرسید در چند سال آینده دوست دارید اوضاع زندگی تان چگونه باشد

تعیین اهداف بلند مدت نیاز به تفکر فراوان در مورد انتظارات شما از زندگی آینده دارد. برای اینکه بتوانید یک هدف بلند مدت را برای خود ترسیم کنید، از خودتان بپرسید دوست دارید در پنج سال آینده در چه شرایطی باشید.

فکر کنید به چه شغلی علاقه دارید، دوست دارید در چه شهر و یا منطقه ای زندگی کنید، آیا می خواهید ازدواج کرده و تشکیل خانواده دهید؟ و یا هر سؤال دیگری که ممکن است برای شما مهم باشد را از خود بپرسید و صادقانه با آن پاسخ دهید. وقتی پاسخ های شما به همۀ این سؤالات روشن شد، اکنون تصویری واضح تر از آیندۀ ایده آل خود دارید. حالا وقت این است که برای رسیدن به این آیندۀ مطلوب اهداف خود را مشخص کنید.
 

2. برای رسیدن به آینده ای که ترسیم نموده اید، اهدافتان را مشخص کنید

وقتی به بارش فکری در مورد آینده پرداختید و آینده ای مطلوب برای خود تجسم نمودید، حالا وقت این است که روش های رسیدن به این آینده را بررسی کنید. در مورد عناصری که می توانند چنین آینده ای را برای شما رقم بزنند فکر کنید و ببینید چه اهدافی می توانند شما را به آینده برسانند. با این روش می توانید مطمئن شوید که اهداف بلند مدتتان می توانند شما را به نتیجۀ مطلوب و مد نظر برسانند.

ممکن است یکی از پارامترهای یک آیندۀ مطلوب، امنیت مالی باشد. امنیت مالی مستلزم این است که شغلی مطمئن با درآمد بالا داشته باشد. مثلاً با مقداری تحقیق و بررسی به این نتیجه می رسید که در شرایط کنونی مشاغل مرتبط با علوم کامپیوتر می توانند پر درآمد باشد. بنابراین باید در تعیین اهداف بلند مدت، تحصیل در این زمینه را مد نظر قرار دهید. افرادی که با این نگاه وارد دانشگاه می شوند، قطعاً نسبت به دیگران بسیار با انگیزه تر در کلاس ها حاضر شده و در تحصیل هم موفق تر خواهند بود و در نتیجه به این دلیل که خوب درس خوانده اند قطعاً متخصص تر از دیگر همکلاسی هایشان شده و مورد توجه کارفرمایان قرار خواهند گرفت و حتی با توجه به توانایی هایشان قادر خواهند بود خودشان تبدیل به کارفرمایی موفق شوند.
 

3. اهداف را به صورت مشخص و واضح تعیین کنید

موفقیت در دستیابی به اهداف مجهول، دشوار است زیرا نمی توان میزان پیشرفت را به درستی تعیین کرد. در بیشتر اوقات وقتی هدف بلند مدت به صورت مبهم و نامشخص ترسیم شود، دسترسی به آن تقریباً غیر ممکن خواهد بود. بنابراین لازم است تمام اهداف و بویژه اهداف بلند مدت کاملاً واضح و مشخص باشند. وقتی هدف مشخص باشد تمرکز بر روی آن و همچنین اندازه گیری میزان پیشرفت راحت تر خواهد بود.

مثلاً فرض کنید در آینده ای که برای خود ترسیم کرده اید گرفتن مدرک دانشگاهی نیز لحاظ شده است. این هدف، یعنی اخذ مدرک دانشگاهی، هدفی عالی و بسیار خوب است، اما هنوز مجهول است. چه زمانی می خواهید ثبت نام کنید؟ دوست دارید در چه رشته ای متخصص شوید؟ مثلاً می توانید اینگونه هدف خود را مشخص کنید: "من می خواهم در ترم پاییز وارد دانشگاه شده و در رشتۀ زیست شناسی و مقطع کارشناسی تحصیل کنم." مطمئن باشید با مشخص کردن جزئیات بهتر می توانید در جهت رسیدن به اهداف قدم برداشته و در نتیجه احتمال موفقیت شما به شدت افزایش خواهد یافت.
 

4. اهداف بلند مدت را از اهداف کوتاه مدت جدا کنید

برای رسیدن به آینده ای مطلوب ممکن است لازم باشد اهداف مختلفی را برای خود مشخص کنید. در میان این اهداف، حتماً اهداف کوتاه مدتی وجود دارد که مانند اهداف بلند مدت به زمان زیادی نیاز ندارند. معمولاً می گویند اهدافی که برای رسیدن به آن ها چند ماه تا یک سال زمان لازم است، اهداف کوتاه مدت نامیده می شوند. اهدافی که بیش از این زمان برند، در قلمرو اهداف بلند مدت طبقه بندی می شوند. بنابراین اهداف بلند مدت و کوتاه مدت را از هم جدا کنید تا برای هر کدام به اندازۀ نیازش وقت گذاشته و تلاش کنید.
 
مثلاً کاهش وزن در بیشتر موارد هدفی کوتاه مدت محسوب شده که می توان در حدود چند ما به آن دست یافت. البته پایبندی به سبک زندگی سالم می تواند هدفی بلند مدت و مربوط به کل زندگی باشد.
  
پس لازم است این دو هدف را از هم جدا کنید. مطمئناً کاهش وزن با داشتن یک سبک زندگی سالم مرتبط است، اما تغییر سبک زندگی نسبت به کاهش وزن، به زمان و تلاش بسیار بیشتری نیاز دارد.
 

5. اهداف باید قابل مدیریت و دستیابی باشند

خوب است که آدم بلند پرواز باشد و اهداف خود را نیز بر همین اساس تعیین کند اما اهدافی که دستیابی به آن ها واقعاً غیر ممکن و یا بسیار دشوار باشد ممکن است باعث ناامیدی شوند.  بنابراین در تعیین اهداف باید به شرایط موجود، زمان مورد نیاز و توانایی های خود توجه کنید. گاهی اوقات ممکن است واقعاً توانایی رسیدن به هدفی را داشته باشیم اما زمانی که برای آن در نظر گرفته ایم کم باشد. در برخی موارد ممکن است علاقۀ اندکمان به هدف مد نظر مانع حرکتمان شود و در مواردی نیز عدم توانایی می تواند موجب شکستمان گردد. پس بهتر است واقع بین بوده و با توجه به همۀ این شرایط بهترین تصمیم را در مورد تعیین اهداف بگیرید.

البته نباید در تعیین اهداف خیلی هم دست پایین را بگیرید. اصلاً هدفی که دسترسی به آن ساده باشد نمی توان نام آن را هدف گذاشت. بالاخره رسیدن به هر نتیجه و هدفی به تلاش و کار و زحمت نیاز دارد.
 
ادامه دارد...

منبع: سایت ویکی هاو 


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.