همه آنچه از کم خونی باید بدانید (بخش دوم)

گذشته از دریافت ویتامین B و آهن به میزان کافی، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌توانید برای غلبه بر کم خونی انجام دهید، حذف غذاهای فرآوری شده و هله هوله را تا آن‌جا که ممکن است از رژیم غذایی‌تان است. در این...
سه‌شنبه، 7 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه از کم خونی باید بدانید (بخش دوم)
اولین درمان طبیعی برای کم‌خونی تقویت طحال است. سالم نبودن طحال یکی از اولین عوامل ایجادکننده‌ی کم‌خونی است.
 

رژیم غذایی چگونه  روی کم خونی تاثیر می‌گذارد

گذشته از دریافت ویتامین B و آهن به میزان کافی، یکی از مهم‌ترین چیزهایی که می‌توانید برای غلبه بر کم خونی انجام دهید، چیست؟ غذاهای فرآوری‌شده و هله هوله را تا آن‌جا که ممکن است از رژیم غذایی‌تان حذف کنید. مصرف مقدار زیادی از کالری‌های خالی – مانند غذاهای فراوری‌شده و هله هوله، غلات تصفیه‌شده، فست فود، مواد مصنوعی یا قند زیاد – می‌تواند در کمبود مواد مغذی ضروری، خستگی، افزایش وزن، ضعف و نیز بیماری التهاب روده یا کاندیدا نقش داشته باشد.

کاندیدا یک بیماری است که منجر به بالا بودن سطح تکثیر قارچ و اختلال در تعادل طبیعی pH و پوشش مخاطی دستگاه گوارش می‌شود. این امر تغییراتی را در جذب مواد مغذی توسط بدن ایجاد می‌کند. اغلب مشکلات گوارشی مانند IBD یا کاندیدا و کم خونی به ویژه در زنان با هم مرتبط هستند. اگر قبلا متوجه رنگ سفید بر روی زبان‌تان یا در پشت گلو شده‌اید، یا اگر تا به حال به یکی از اختلالات قارچی مبتلا شده باشید، احتمالا به کاندیدا مبتلا شده‌اید. همراه با مشکلات گوارشی، خستگی مزمن، مه‌آلود شدن مغز اغلب به عنوان نشانه‌ای از کاندیدا و IBD مورد غفلت قرار می‌گیرد. IBD (بیماری التهابی روده) یا رشد بیش از حد کاندیدا درست مثل کم‌خونی می‌تواند باعث کمبود تمرکز، ضعف در هماهنگی فیزیکی، دشواری در تمرکز بر روی کارها و حافظه‌ی ضعیف، شود. به منظور غلبه بر کاندیدا و مشکلات گوارشی مرتبط، معمولا حذف قندها و غلات فرآوری‌شده دست کم برای یک مدت بسیار مفید است.

به عبارت دیگر، امتحان کردن “رژیم حذف” ممکن است تا حد زیادی به کنترل علائم کمک کند. اگر به مقدار زیادی غذاهای شیرین، پاستا، نان، غلات صبحانه و انواع دیگر محصولات غلات تصفیه‌شده و شیرین‌کننده‌ها را مصرف کنید، آن‌ها قارچ‌ها را در دستگاه گوارش شما تغذیه می‌کنند. این امر می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد و کم‌خونی را بدتر کند، بنابراین توجه به کیفیت رژیم غذایی‌تان کلید بهبودی است.

توصیه می‌کنم این غذاهای مشکل‌ساز را که عاری از مواد مغذی هستند با سبزیجات تازه، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم جایگزین کنید. این کار به بهبود سلامت گوارشی / روده کمک خواهد کرد و همچنین سبب می‌شود که مواد مغذی ضروری را از جمله آهن بهتر دریافت کنید.

در این‌جا بدترین غذاها را برای کم‌خونی می‌بینید که باید از آن‌ها پرهیز کنید :
– شکر / شیرین‌کننده‌های افزوده
– غلات پردازش‌شده
– شکلات. شکلات حاوی ماده‌ای است که آهن را در بدن شما از بین می‌برد، بنابراین بهتر است زمانی که قصد بالا بردن سطح آهن بدن‌تان را داردید، از مصرف آن پرهیز کنید.
– سبوس. سبوس فیبر نامحلول بالایی دارد و  بنابراین آهن را در طول هضم گیر می‌اندازد و از بدن خارج می‌کند.
– لبنیات متعارف. کلسیم به آهن موجود در غذاها متصل می‌شود و می‌تواند باعث جذب نامناسب شود.
– نوشیدنی‌های گازدار. این نوشیدنی‌ها دارای قند زیاد هستند و هیچ‌گونه مواد مغذی ندارند و در عین حال جذب آهن را متوقف می‌کنند.
– قهوه و چای سیاه. مصرف بیش از حد قهوه ممکن است جذب آهن را مسدود کند، بنابراین مصرف آن را به یک فنجان در روز کاهش بدهید.
 

۵ درمان طبیعی علائم آنمی (کم‌خونی)

شما می‌توانید علائم کم‌خونی را با روش‌های زیر درمان کنید:
– طحال را تغذیه کنید
– از پروبیوتیک برای داشتن روده‌های سالم استفاده کنید
– مواد غذایی غنی از آهن را مصرف کنید
– استرس‌تان را کاهش بدهید
– مصرف مکمل‌ها را در نظر داشته باشید
 
۱. طحال را تغذیه کنید :
اولین درمان طبیعی برای کم‌خونی تقویت طحال است. طحال شما عضوی است که مسئولیت تولید گلبول‌های قرمز و همچنین حفظ مایعات را در سیستم شما بر عهده دارد. سالم نبودن طحال یکی از اولین عوامل ایجادکننده‌ی کم‌خونی است.

غذاهای خاصی وجود دارند که در واقع به شما کمک می‌کند طحال‌تان را تغذیه کنید، و به این ترتیب سبب می‌شوند که به طور طبیعی بر علائم کم‌خونی غلبه کنید. اولین گروه از این مواد غذایی عبارتند از کدوها، به ویژه کدو تنبل، کدو بلوطی، کدو گردویی، کدو اسپاگتی و غذاهایی که به رنگ نارنجی روشن هستند. به محصولاتی که در پاییز برداشت می‌شوند فکر کنید! این مواد غذایی برای تغذیه‌ی طحال عالی هستند. هدف این است یک یا دو وعده از این مواد غذایی را در رژیم روزانه‌تان قرار بدهید.

دیگر گروه مواد غذایی که برای تقویت طحال و تولید گلبول قرمز بسیار مهم است سبزیجات برگدار سبز هستند از جمله اسفناج غنی از مواد مغذی، کلم کالی و برگ چغندر. خوردن یک وعده از این مواد غذایی در روز، چیزی شبیه سالاد سزار با کلم کالی یا سوپ اسفناج، برای طحال شما بسیار مفید است. آخرین، اما نه کم‌اهمیت‌ترین، گروه مواد غذایی که برای طحال فایده دارند، غذاهای تلخ هستند، مخصوصا سبزیجاتی مانند کاهوی رومی و سالاد شابانک، عالی هستند. شما همچنین می‌توانید قبل از خوردن وعده‌ی غذا‌یی‌تان گیاهان دارویی تلخ را به عنوان مکمل مصرف کنید. اما هر چیزی که نوعی طعم تلخ دارد برای طحال بسیار مفید است.
 
۲. استفاده از پروبیوتیک‌ها برای داشتن روده‌ی سالم :
مرحله‌ی دو برای این‌که بتوانید به طور طبیعی بر علائم کم‌خونی غلبه کنید، بهبود سلامت روده‌ها با مصرف پروبیوتیک‌ها است. سلامت روده‌ها برای جذب مواد مغذی بسیار مهم است. در واقع نباید بگوییم: “شما همان چیزی هستید که می‌خورید.” در عوض، باید بگوییم: “شما آن چیزی هستید که هضم می‌کنید.” اگر مواد غذایی که می‌خورید به درستی هضم نشود و جذب و دریافت مواد مغذی به درستی انجام نشود، شما آهن را هم جذب نمی‌کنید!

بسیاری از افراد که مکمل آهن مصرف می‌کنند، ممکن است تغییری در وضعیت خود مشاهده نکنند. به این دلیل که سیستم گوارش آن‌ها سالم نیست؛ آن‌ها احتمالا اختلالی به نام سندرم روده‌ی چکه‌کن دارند. روده‌ی چکه‌کن به شما اجازه نمی‌دهد که به درستی آهن و برخی دیگر از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B۱۲، منیزیم و روی را جذب کنید.

یک مطالعه‌ی پزشکی از استنفورد نشان داد وقتی کسی پروبیوتیک مصرف می‌کند، افزایش سطح ویتامین B  و همین‌طور آهن را تجربه می‌کند. بنابراین به جای این‌که با مصرف قرص آهن بدون این‌که مشکل اساسی را رفع کنید، سعی کنید تغییراتی اعمال کنید که مشکل روده‌تان به خوبی حل شود. من توصیه می‌کنم غذاهای غنی از پروبیوتیک را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید،‌ غذاهایی مانند ماست خانگی، کفیر شیر بز و کلم‌ترش. پس از مصرف یک مکمل پروبیوتیک، معمولا ۵۰ تا ۱۰۰ میلیارد واحد بین المللی به طور روزانه، قطعا می‌تواند به جذب آهن توسط بدن‌تان کمک کند.

ادامه دارد...

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
سبک زندگی مرتبط