همه آنچه از کم خونی باید بدانید (بخش سوم)

حتی با وجود اینکه کم خونی بسیار شایع است، این امکان برای اکثر افراد سالم که به بیماری خاصی مبتلا نیستند، وجود دارد که از کم خونی با داشتن یک رژیم غذایی سالم و فرآوری نشده جلوگیری کنند. در این مطلب به بیان درمان طبیعی علائم آنمی یا همان کم‌خونی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.
سه‌شنبه، 7 آبان 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه از کم خونی باید بدانید (بخش سوم)
کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین منجر به برخی علائم کم‌خونی از جمله خستگی، ضعف، دشواری در تنفس عادی، سردرد و تغییر درجه حرارت بدن می شود.
 

درمان طبیعی علائم آنمی (کم‌خونی)


1. موادغذایی غنی از آهن مصرف کنید
گام بعدی برای غلبه بر علائم کم‌خونی، مصرف غذاهای غنی از آهن است. غنی‌ترین منابع آهن هم (نوع جذب‌پذیرتر) در رژیم غذایی عبارتند از گوشت بدون چربی و غذاهای دریایی. منابع غذایی آهن غیر هم عبارتند از آجیل، لوبیا، سبزیجات و محصولات غنی‌شده‌ی غلات هستند. در ایالات متحده، حدود نیمی از آهن مصرفی از نان، غلات صبحانه و سایر محصولات غلات می‌آید، اما من توصیه می‌کنم بر گزینه‌های سالم‌تر که قابل هضم باشند، تمرکز کنید.

برخی از بهترین غذاهای حاوی آهن عبارتند از جگر گاو و جگر مرغ. جگر؟ ممکن است برای‌تان عجیب به نظر برسد، اما اگر شما جگر مرغ ارگانیک را از بازار محلی‌تان یا یک فروشگاه مواد غذایی معتبر بخرید، می‌توانید آن را در یک آرام پز با مرغ به نسبت مساوی یا در حدود یک سوم جگر، دو سوم مرغ قرار بدهید. سبزیجاتی مانند هویج، کرفس، پیاز و نمک دریایی به آن اضافه کنید. این غذا برای کمک به کبد شما عالی است، زیرا آهن زیادی دارد. برای سایر غذاهای غنی از آهن، به دنبال غذاهای ارگانیک و خوراکی‌هایی مانند گوشت گاو، گوشت بایسون و بره باشید. همچنین، اسفناج، کلم کالی و برگ چغندر بخورید. یک برگر با گوشت بایسون همراه با اسفناج درست کنید؛  این بهترین راه برای مقابله با کم‌خونی است.
 
2. استرس را در خودتان کاهش بدهید
اگر شما به لحاظ عاطفی تحت استرس هستید و با بخشش و عصبانیت دست و پنجه نرم می‌کنید، یا نگرانی و اضطراب مزمن دارید، واقعا طحال و کبدتان را به صورت منفی تحت تاثیر قرار خواهید داد. بنابراین، حتما در طول هفته زمانی را برای سرگرمی و ریلکس کردن برنامه‌ریزی کنید. به علاوه، شب‌ها به میزان کافی بخوابید. این اقدامات واقعا به تازه شدن سیستم بدن‌تان کمک خواهند کرد و سبب می‌شوند که بر استرس غلبه کنید. اگر این کارها را انجام دهید، شاهد نتایج فوق‌العاده‌ای برای غلبه بر کم‌خونی خواهید بود.
 
۵. مصرف مکمل‌ها را در نظر داشته باشید
با توجه به NHLBI (موسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون)، علاوه بر اعمال تغییرات قید شده در بالا، احتمالا مصرف مکمل ب کمپلکس که حاوی فولات (نه اسید فولیک!) است، و همچنین مکمل آهن نیز به نفع‌تان خواهد بود. یک نکته‌ی مثبت دیگر مربوط به استرس و سلامت طحال: در طب چینی، کم‌خونی ارتباط بسیار نزدیکی با طحال دارد. و بعضی از گیاهان، به ویژه جینسنگ، واقعا به حمایت از طحال کمک می‌کنند. جینسنگ به عنوان گیاه دارویی آداپتوژن شناخته شده‌است که کورتیزول را کاهش می‌دهد. این امر می‌تواند کمک کند که بدن‌تان بهتر با استرس مقابله کند. در نهایت، چغندر غنی از فایده نیز به سیستم گردش خون و عادی شدن سطح آهن کمک می‌کند.
 
۵ ماده غذایی برای کاهش کم خونی
حتی با وجود این‌که کم‌خونی بسیار شایع است، این امکان برای اکثر افراد سالم که به بیماری خاصی مبتلا نیستند، وجود دارد که از کم‌خونی با داشتن یک رژیم غذایی سالم و فرآوری‌نشده جلوگیری کنند. پیش‌تر در مورد مواد غذایی که به منظور مدیریت علائم کم‌خونی و همچنین کاندیدا باید از خوردن‌شان پرهیز کنید، گفتیم.

در این‌جا برخی از بهترین مواد غذایی را می‌بینید که برای غلبع بر کم‌خونی باید در رژیم غذایی‌تان قرار بدهید:
 
۱. جگر :
جگر گاو غنی از آهن و ویتامین B۱۲ و انواع دیگر مواد معدنی مهم است. اگر قادر به مصرف جگر گاو نیستید، حتما گوشت گاو ارگانیک را به جای آن در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.
 
۲. خمر ساکارومایسس سرویزیه :
خمر ساکارومایسس سرویزیه غنی است از اسید فولیک، ویتامین B۱۲ و آهن. آن را به غلات، سالاد یا آب میوه اضافه کنید.
 
۳. مواد غذایی دارای ویتامین C زیاد :
ویتامین C به جذب آهن کمک می‌کند. اگر شما در حال حاضر مواد غذایی حاوی آهن زیاد (گوشت گاو) را مصرف می‌کنید،‌ بکوشید یک منبع ویتامین C را در همان غذا بگنجانید، چیزی مثل گوجه‌فرنگی، فلفل و توت‌فرنگی.
 
۴. سبزیجات برگ سبز :
این سبزیجات مقدار قابل‌توجهی آهن و اسید فولیک دارند. اسفناج خام اگزالیک اسید زیادی دارد که می‌تواند جذب آهن را کاهش دهد؛ با این حال، بخارپز کردن اسفناج می‌تواند این اسید را کاهش دهد. سایر سبزیجات برگ سبز عبارتند از کلم کالی و کلم بروکلی بخارپز.

5. شیرین‌کننده‌های طبیعی (در مقادیر کم) :
اگر در این فکر هستید که در زمان نیاز به استفاده از نوعی شیرین‌کننده باید چه کار کنید و از مصرف قند هم پرهیز می‌کنید، سعی کنید ملاس یا عسل خام محلی را در مقادیر کم (حدود یک قاشق غذاخوری هر از گاهی) امتحان کنید. ملاس تیره را می‌توان به اندازه‌ی حدود یک قاشق مرباخوری در روز مصرف کرد، چرا که آهن بسیار بالایی دارد. عسل محلی یا استیویا دو گزینه‌ی خوب دیگر برای دوری از قند بیش از حد در رژیم غذایی هستند که می‌توانند کمی مواد غذایی را شیرین کنند.
 

هشدارها در مورد علائم و درمان آنمی

اگر چه ممکن است با اعمال تغییر در رژیم غذایی، سبک زندگی و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید، قادر به درمان کم‌خونی در خود باشید اما  اگر حدس می‌زنید که به کم‌خونی مبتلا هستید، ایده‌ی خوبی است با پزشک‌تان هم صحبت کنید، چرا که این اختلال می‌تواند عارضه‌ی جانبی سایر بیماری‌های جدی باشد. ممکن است خسته شوید و متمرکز شدن روی سایر دلایلی که ربطی به کم‌خونی ندارند، برای‌تان دشوار به نظر برسد. بنابراین، لزوما تصور نکنید که درست تشخیص داده‌اید. اگر علائم کم‌خونی بعد از این‌که تغییرات بالا را اعمال کردید، همچنان ادامه یافت، حتما کمبود مواد مغذی را بررسی کنید و نظر یک پزشک را جویا شوید.
 

سخن نهایی در رابطه با کم‌خونی

* مطابق با نظر موسسه‌ی ملی قلب، ریه و خون، کم‌خونی، که به عنوان آنمی نیز شناخته شده‌است، زمانی رخ می‌دهد، که تعداد گلبول‌های قرمز خون‌تان کم‌تر از حد طبیعی است یا اگر گلبول‌های قرمز خون‌تان هموگلوبین کافی ندارند

* کم‌خونی ناشی از کمبود هموگلوبین منجر به برخی علائم کم‌خونی می‌شود از جمله مه‌آلود شدن مغز، خستگی، ضعف، دشواری در تنفس عادی، سردرد و تغییر درجه حرارت بدن.

* درمان آنمی با این روش‌های طبیعی می‌تواند به کاهش علائم کم‌خونی و رفع علل زمینه‌ای کمک کند.

منبع : تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی


سبک زندگی مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.