عوارض زیاده روی در مصرف چای (بخش دوم)

بسیاری از مردم برای رفع خستگی ترجیح می دهند یک فنجان چای داغ میل کنند. چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که مزایای زیادی برای سلامتی انسان به همراه دارد. با این حال مصرف افراطی آن ممکن است سبب بروز مشکلاتی شود. در بخش اول این مقاله برخی عوارض جانبی مصرف افراطی چای را ذکر کردیم، در این بخش نیز نکات دیگری را برای شما خواننده عزیز راسخون بیان می کنیم.
پنجشنبه، 7 آذر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سید مصطفی سید آقامیری
موارد بیشتر برای شما
عوارض زیاده روی در مصرف چای (بخش دوم)
مصرف زیاد و بیش از حد کافئین می تواند خطر مشکلات دوران حاملگی از جمله سقط جنین و وزن نگرفتن بچه را افزایش دهد.
 

1. سوزش معده

کافئین موجود در چای ممکن است موجب سوزش سر دل شده و یا رفلاکس معده را تشدید کند.
 
محققان بر این باورند که کافئین می تواند اسفنکتر معده به مری را شل نموده و در نتیجه اسید معده فرصت می یابد از معده بالا رفته و وارد نای شده و حتی تا گلوی فرد نیز بالا بیاید. از آنجا که مری تحمل اسید معده را ندارد، سوزش معده در تمام مری احساس شده و فرد را آزار خواهد داد.
 
همچنین کافئین با افزایش تولید اسید معده ارتباطی تنگاتگ دارد.
 
البته اینچنین نیست که نوشیدن چای در همه موارد و برای همه افراد چنین شرایطی را ایجاد نماید. همانطور که می دانید بدن افراد کاملاً متفاوت بوده و نحوه عکس العمل و واکنش آن ها به غذاهای مشابه، مختلف خواهد بود.
 
اگر عادت دارید زیاد چای بنوشید و از سویی معمولاً دچار سوزش معده هستید، می توانید برای مدتی در نوشیدن چای اعتدال بیشتری به خرج دهید تا از تأثیر منفی آن بر معده و دستگاه گوارشتان اطمینان یابید. اگر پس از کاهش مصرف، مشکلتان حل نشد، بهتر است موضوع را با پزشک در میان بگذارید.
 

2. مشکلات حاملگی

مصرف زیاد و بیش از حد کافئین می تواند خطر مشکلات دوران حاملگی از جمله سقط جنین و وزن نگرفتن بچه را افزایش دهد.
 
البته نتایج پژوهش ها در مورد تأثیرات منفی کافئین بر بارداری، متفاوتند و هنوز مشخص نیست مصرف چه میزان کافئین در این دوران بی خطر است. با این حال بیشتر پژوهش ها نشان می دهند اگر روزانه 200 تا 300 میلی گرم کافئین مصرف کنید، هیچ خطری بارداری شما را تهدید نخواهد کرد.
 
گفته می شود یک مرکز تحقیقاتی در ایالات متحده آمریکا، توصیه نموده خانم های باردار، در یک شبانه روز بیش از 200 میلی گرم کافئین مصرف نکنند.
 
 کافئین موجود در چای بسته به نوع و نحوه آماده کردن آن متفاوت است، اما معمولاً یک فنجان چای (240 میلی لیتر) بین 20 تا 60 گرم کافئین دارد. بنابراین اگر می خواهید جانب احتیاط را رعایت کنید، بهتر است در طول روز بیش از 3 فنجان (710 میلی لیتر) چای ننوشید.
 
بهتر است در دوران بادراری به جای نوشیدن چای سیاه، مصرف دمنوش های گیاهی فاقد کافئین را در برنامه روزانه خود قرار دهید. البته به این نکته نیز توجه کنید که نوشیدن تمام دمنوش های گیاهی نیز در دوران بارداری جایز نیست و ممکن است برخی از آن ها مانند زعفران، گل گاوزبان و ... موجب سقط جنین گردند.  
 
به عنوان مثال، کوهوش سیاه و یا شیرین بیان ممکن است موجب بروز زایمان زودرس شود، بنابراین در دوران بارداری باید از مصرف آن ها اجتناب نمایید.
 
اگر باردار هستید و درباره مصرف نوشیدنی ها حاوی کافئین و یا دیگر دمنوش های گیاهی، نگرانی دارید، بهتر است برای اطمینان بیشتر با پزشک خود مشورت نموده و با دقت به توصیه های او گوش دهید.
 

3. سردرد

مصرف گاه گاه کافئین ممکن است موجب تسکین برخی از انواع سردرد شود. اما اگر کافئین به صورت مکرر مصرف شود، ممکن است اثر معکوس گذاشته و موجب سردرد شود.
 
 مصرف مداوم و مکرر چای ممکن است با ابتلا به سردردهای مکرر مرتبط باشد. برخی پژوهش ها نشان می دهند که مصرف 100 میلی گرم کافئین در روز ممکن است با بروز سردردهای روزانه مرتبط باشد، اما با این حال مقدار کافئینی که ممکن است سبب سردرد شود، در افراد مختلف متفاوت است، چرا که تحمل افراد مختلف نسبت به کافئین متفاوت است.
 
البته باید به این نکته توجه نمود که کافئین موجود در چای نسبت به برخی نوشیدنی های دیگر مانند نوشابه و یا قهوه کمتر است اما برخی از انواع چای ممکن است کافئین بیشتری داشته باشند. مثلاً برخی از آن ها به ازای یک فنجان (240 میلی لیتر) چای، 60 میلی گرم کافئین دارند.
 
اگر دچار سردردهای مکرر و مزمن هستید و فکر می کنید این موضوع با مصرف زیاد چای مرتبط است، سعی کنید نوشیدن چای را برای مدتی کم نموده تا از این تأثیر مطمئن شوید.
 

4. سرگیجه

اگرچه احساس سبکی در سر و یا سرگیجه یکی از عوارض جانبی نادر مصرف چای است، اما در صورت مصرف بیش از حد و افراطی آن ممکن است پیش بیاید.
 
این علامت و مشکل معمولا با دوز بالای کافئین، خصوصاً بیش از 400 تا 500 میلی گرم، یا بین 6 تا 12 فنجان چای مرتبط است. با این حال افرادی که بدی حساس تر نسبت به کافئین دارند، ممکن است با مصرف میزان کمتری از چای سرگیجه شوند.
 
 به طور کلی، مصرف میزان زیاد چای در یک وعده به هیچ عنوان توصیه نمی شود. اگر احساس می کنید پس از هر بار مصرف چای دچار سرگیجه می شوید، سعی کنید میزان مصرف خود را کاهش دهید.
 

5. وابستگی به کافئین

کافئین در واقع یک محرک اعتیاد آور است و مصرف مداوم و مکرر چای یا هر نوشیدنی حاوی کافئین ممکن است موجب وابستگی به کافئین شود.
 
کسی که به مصرف کافئین وابسته است، ممکن است در صورت عدم مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین دچار سردرد، تحریک پذیری، افزایش ضربان قلب و خستگی شود.
 
مقدار مصرف کافئینی که ممکن است ایجاد وابستگی و اعتیاد کند، کاملاً وابسته به فرد است. با این حال برخی پژوهش ها نشان می دهند که تنها 3 روز پس از مصرف افراطی چای، ممکن است این وابستگی شکل گیرد.
 

سخن پایانی

چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سرتاسر جهان به شمار می آِد. چای نه تنها دلچسب است، بلکه مزایای بسیار زیادی برای سلامتی فرد مصرف کننده به همراه خواهد داشت.
 
 اگرچه مصرف متعادل چای برای بیشتر افراد مفید بوده و ضرری ندارد، مصرف بیش از حد آن ممکن است مشکلاتی مانند اضطراب، سردرد، مشکلات گوارشی و به هم خوردن الگوی خواب را به همراه داشته باشد.
 
بیشتر افراد می توانند بدون هیچ مشکلی روزانه بین 3 تا 4 فنجان چای بنوشند، اما برخی دیگر با مصرف کمتر از این مقدار نیز ممکن است دچار مشکل شوند.
 
بیشتر عوارض جانبی شناخته شده مرتبط با نوشیدن چای به خاطر کافئین و تانن موجود در آن است. برخی افراد نسبت به برخی دیگر نسبت به مصرف کافئین و تانن حساس تر هستند. بنابراین لازم است هر فرد به نحوه تأثیر چای بر جسم و روان خود دقت نموده و بر همین اساس میزان مصرف خود را تعیین نماید و از نوشیدن بیشتر از آن مقدار اجتناب نماید.
 
اگر مشکلی دارید و احساس می کنید که مشکلتان با نوشیدن افراطی چای مرتبط است، بهتر است در میزان مصرف خود تجدید نظر کنید.
 
منبع: سایت هلث لاین


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.