فواید ماساژ پا برای سلامتی (بخش سوم)

ماساژ پا با افزایش گردش خون باعث ایجاد مزایایی روی پوست نیز می‌شود. شاید پوست پا به اندازه‌ی پوست صورت مهم نباشد اما پاها هم مانند دست‌ها بخشی از بدن ما هستند که بیشترین فشار را متحمل می‌شوند. در واقع ماساژ پا به بهبود گردش خون، ترشح غدد لنفاوی، تورم پا و جای زخم و اسکار کمک می‌کند و به ما اجازه می‌دهد که بهتر از پوست مان مراقبت کنیم. با ما همراه باشید.
چهارشنبه، 18 دی 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فواید ماساژ پا برای سلامتی (بخش سوم)
ماساژ پا، بدن را به تعادل طبیعی خود می‌رساند و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
 

مهمترین فواید ماساژ پا برای سلامتی بدن و روان

1). ماساژ پا به حفظ ضربان قلب سالم کمک می‌کند
مانند فشار خون، ضربان قلب نیز به عملکرد قلب وابسته است. اگر ضربان قلب بیش از حد سریع باشد، ممکن است چندین اتفاق رخ بدهد. در شرایط بحرانی، قلب وقت کافی برای پر شدن با خون را ندارد و بنابراین نمی‌تواند خون کافی به باقی قسمت‌های بدن برساند. در موارد کم‌تر بحرانی، افزایش ضربان قلب پایدار می‌تواند منجر به احساس اضطراب و بروز سرگیجه و درد در قفسه‌ی سینه شود.

همان مطالعه‌ی ژاپنی که در زمینه‌ی فشار خون انجام شد، اثر ماساژ پا را بر میزان ضربان قلب نیز مورد بررسی قرار داد. این مطالعه نشان داد که ماساژ پا باعث کاهش ضربان قلب در شرکت‌کننده شد. مطالعه‌ی دیگری کودکان را در مراقبت‌های ویژه مورد بررسی قرار داد – کودکانی که به شدت تحت استرس بوده‌اند- و دوباره مشخص شد که ضربان قلب آن‌ها در طول چندین جلسه ماساژ با وجود محیط و موقعیتی که در آن قرار داشتند، کاهش یافت.

این کاهش در ضربان قلب دارای مزایای بسیار چشمگیری است و در واقع فشار قابل‌توجهی را از روی قلب حذف می‌کند. قلبی که بیش از حد فعالیت می‌کند، بزرگ می‌شود و به این ترتیب خطر بالا رفتن فشار خون و بروز بیماری قلبی عروقی افزایش می‌یابد.

* جمع‌بندی: مزایای ماساژ پا در حوزه‌ی ضربان قلب – این درمان به حفظ ضربان قلب در سطوح طبیعی کمک می‌کند و به این ترتیب بدن را به تعادل طبیعی خود می‌رساند و خطر بیماری قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.
 
2). ماساژ پا به حفظ تعادل کمک می‌کند
تعادل چیزی است که اکثر مردم به آن فکر نمی‌کنند تا زمانی که مجبور به انجام کار یا مهارتی شوند اما از عهده‌ی آن برنیایند. عدم تعادل بر توانایی افراد برای حرکت – ایستادن، راه رفتن، و حضور در بسیاری از جنبه‌های زندگی تاثیر می‌گذارد.

تعادل دو بخش دارد – گوش داخلی و بخش مکانیکی تعادل. ماساژ پا می‌تواند به جنبه‌ی مکانیکی تعادل کمک کند – مطالعه­ ای روی کسانی که تعادل‌شان تحت تاثیر دیابت قرار گرفته‌است نشان می‌دهد که ماساژ پا به میزان قابل‌توجهی تعادل آن‌ّها را افزایش می‌دهد.

کمبود تعادل همچنین اغلب بر سالمندان و کسانی که اختلالاتی مانند آرتروز دارند، تأثیر می‌گذارد. با توجه به این که ماساژ همچنین تاثیر مثبتی بر درد ناشی از آرتریت دارد، یک درمان چند منظوره محسوب می‌شود به این ترتیب که به افراد اجازه می‌دهد هم بر حرکات خود کنترل داشته باشند و هم دردشان را تسکین می‌دهد.

* جمع‌بندی: تعادل به توانایی ما برای حرکت و مشارکت در جامعه کمک زیادی می‌کند. ماساژ پا به بهبود جنبه‌ی مکانیکی تعادل کمک می‌کند، به خصوص در افرادی که مبتلا به اختلالاتی هستند که بر تعادل شان تاثیر می‌گذارد، مانند آرتریت و دیابت.
 
3) ماساژ پا اوضاع پوست این ناحیه بهبود می‌دهد
ماساژ پا با افزایش گردش خون باعث ایجاد مزایایی روی پوست نیز می‌شود. شاید پوست پا به اندازه‌ی پوست صورت مهم نباشد اما پاها هم مانند دست‌ها بخشی از بدن ما هستند که بیش‌ترین فشار را متحمل می‌شوند. ما آن‌ها را با پوشیدن کفش‌های نامناسب آزار می‌دهیم، پابرهنه راه می ‌رویم، و ساعت‌ها روی آن‌ها فشار وارد می‌کنیم.

مطالعه‌ای روی ماساژ پای تایلندی نشان داد که عمل ماساژ هم درجه حرارت و هم جریان خون را به بافت همبند زیر پوست افزایش می‌دهد. ماساژ پا، بسیاری از مزایای دیگر را برای این بافت فراهم می‌کند – مانند افزایش جریان خون و افزایش ترشح غدد لنفاوی.

ماساژ پا همچنین می‌تواند به افرادی که از تورم پاها رنج می برند کمک کند – یک مطالعه نشان داد که کاهش تورم در پا بعد از سه ماه ماساژ کاهش یافت. این تاثیر به طور کلی می‌تواند به افزایش ترشح غدد لنفاوی و جریان خون منجر شود. همان‌طور که قبلا ذکر شد، این دو جنبه با یکدیگر برای کنترل تعادل آب در بدن ما همکاری می‌کنند. تورم در پاها، به لحاظ پزشکی به عنوان ادم شناخته شده‌، و ناشی از عدم تعادل در تخلیه‌ی آب است.

ماساژ پا همچنین می‌تواند جای زخم و اسکار را کاهش دهد – یک مطالعه نشان می‌دهد که این عمل در قربانیان سوختگی کره‌ای، انعطاف‌پذیری پوست و گردش خون را بهبود می‌دهد و ظاهر پوست پس از سه ماه ماساژ بهبود می‌یابد.

* جمع‌بندی: مراقبت از پوست پای ما اغلب یکی از اولویت‌های مهم ما نیست – با این حال، با توجه به این‌که چه‌قدر از پاها کار می‌کشیم و روی آن‌ها فشار وارد می‌کنیم، باید رسیدگی به آن‌ها را جزو اولویت‌های‌مان قرار بدهیم. ماساژ پا به بهبود گردش خون، ترشح غدد لنفاوی، تورم پا و جای زخم و اسکار کمک می‌کند، و به ما اجازه می‌دهد که بهتر از پوست‌مان مراقبت کنیم.
4) ماساژ پا به مدیریت اضطراب کمک می‌کند
پیش‌تر اشاره کردیم که ماساژ پا چگونه استرس را کاهش و اندورفین را افزایش می‌دهد و به کنترل درد کمک می‌کند، جای هیچ گونه شگفتی نیست که ماساژ پا به تسکین احساس اضطراب نیز کمک می‌کند.

اضطراب یکی از آن چیزهایی است که بسیاری از مردم در طول زندگی خود تجربه می‌کنند. در دوران کودکی، نوجوانی و در طول بالا رفتن سن، چیزهای زیادی وجود  دارند که احساس اضطراب را در ما ایجاد می‌کنند و اکثر اوقات این حالت واکنش طبیعی بدن نسبت به شرایط موجود است. اختلالات اضطرابی زمانی رخ می‌دهند که اضطراب پایدار است.

ماساژ پا چیزی نیست که باعث درمان اضطراب شود. مردم همیشه باید به پزشک مراجعه کنند. با این حال، با توجه به این که علم هنوز تصویر کاملی در مورد اضطراب ندارد، استفاده از ماساژ پا برای از بین بردن اضطراب طبیعی و مزمن، توصیه می‌شود.

یک مطالعه سوئدی که به بررسی تأثیر ماساژ درمانی روی زنان مبتلا به اضطراب پرداخت، افزایش چشمگیر اضطراب را در طول زمان مطالعه نشان نداد، و در بسیاری از شاخص‌های اضطراب – ضربان قلب، فشار خون، درجه حرارت بدن و نرخ تنفس- کاهش قابل توجهی را نشان داد. همان مطالعه‌ی ژاپنی که قبلا بررسی کردیم، سطح اضطراب را در حین انجام ماساژ پا نیز اندازه‌گیری کرد و کاهش قابل‌توجه سطح اضطراب را نشان داد.

* جمع‌بندی: در هر ۵ نفر ۱ نفر از یک بیماری روحی در طول زندگی خود رنج می‌برد، و دو مورد از شایع‌ترین مشکلات اضطراب و افسردگی هستند. ماساژ پا می‌تواند یک درمان جایگزین باشد که می‌تواند در کنار داروها و سایر روش‌های درمانی برای مورد ملاحظه قرار دادن علل بیماری روحی روانی تاثیر بسزایی داشته باشد.

منبع: تحریریه سایت کسب و کر بازده- سارا فیضی


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.