مبانی مشروعیت حق رأی (1)
در زمينه نقش مردم در قدرت سياسى, تا كنون آثار زيادى نوشته شده است; اما به نظر مى رسد نسبت به مبانى مشروعيت رأى مردم ـ با توجه به انديشه سياسى...
شنبه، 4 مهر 1388
نگاهی به فلسفه سياسى در اسلام (3)
پرسشها و برداشتهايى كه ابن سينا, درباره سرشت قدرت سياسى و در درون منظومه اى از انديشه فلسفى مطرح كرد,اهميت بسيارى دارد. نخست اينكه, بوعلى با...
شنبه، 4 مهر 1388
نگاهی به فلسفه سياسى در اسلام (3)
پرسشها و برداشتهايى كه ابن سينا, درباره سرشت قدرت سياسى و در درون منظومه اى از انديشه فلسفى مطرح كرد,اهميت بسيارى دارد. نخست اينكه, بوعلى با...
شنبه، 4 مهر 1388
نگاهی به فلسفه سياسى در اسلام (2)
چنان كه گذشت, كانون تحليل سياسى فارابى در رإس هرم قدرت قرار دارد. و همين مسأله, با توجه به مقدمات و مبانى فلسفى وى, الزامات خاصى بر انديشه سياسى...
شنبه، 4 مهر 1388
نگاهی به فلسفه سياسى در اسلام (1)
انديشه ها, كم و بيش, بازتاب وضعيت اجتماعى ـ تاريخى هستند و از اين حيث كه نسبتى با شرايط ظهور خود دارند, امرى تاريخى و تاريخمند مى باشند; اما...
شنبه، 4 مهر 1388
نگاهی به فلسفه سياسى در اسلام (2)
چنان كه گذشت, كانون تحليل سياسى فارابى در رإس هرم قدرت قرار دارد. و همين مسأله, با توجه به مقدمات و مبانى فلسفى وى, الزامات خاصى بر انديشه سياسى...
شنبه، 4 مهر 1388
نگاهی به فلسفه سياسى در اسلام (1)
انديشه ها, كم و بيش, بازتاب وضعيت اجتماعى ـ تاريخى هستند و از اين حيث كه نسبتى با شرايط ظهور خود دارند, امرى تاريخى و تاريخمند مى باشند; اما...
شنبه، 4 مهر 1388
مدينه ها در فلسفه سياسى خواجه نصير (1)
در فلسفه سياسى وى, جامعه سياسى از نظام سياسى اى برخوردار است كه داراى اجزاء و ساختارى است كه همگى در ارتباط تنگاتنگ با يكديگر مى باشند. در مهندسى...
شنبه، 4 مهر 1388
مدينه ها در فلسفه سياسى خواجه نصير (2)
منشإ و پيدايش چنين نظام و مدينه اى, همكارى و هميارى مردمى است كه به دنبال بهره بردن از لذات دنيوى محسوس به حواس پنجگانه مى باشند, مانند: رسيدن...
شنبه، 4 مهر 1388
جايگاه سياست در حكمت متعاليه (1)
صدر الدين محمد شيرازى, مشهور به صدر المتإلهين و ملا صدرا, در سال 979 هـ. ق. در شيراز متولد شد. وى تنها پسر ابراهيم شيرازى بود. ابراهيم مدتها...
شنبه، 4 مهر 1388
جايگاه سياست در حكمت متعاليه (2)
اين مقاله درصدد بحث از محتواى انديشه صدر المتألهين است. آنچه پيش از اين آمد و يا پس از اين خواهد آمد, صرفا در اين جهت است كه توجه خواننده را...
شنبه، 4 مهر 1388
مدينه ها در فلسفه سياسى خواجه نصير (2)
منشإ و پيدايش چنين نظام و مدينه اى, همكارى و هميارى مردمى است كه به دنبال بهره بردن از لذات دنيوى محسوس به حواس پنجگانه مى باشند, مانند: رسيدن...
شنبه، 4 مهر 1388
مدينه ها در فلسفه سياسى خواجه نصير (1)
در فلسفه سياسى وى, جامعه سياسى از نظام سياسى اى برخوردار است كه داراى اجزاء و ساختارى است كه همگى در ارتباط تنگاتنگ با يكديگر مى باشند. در مهندسى...
شنبه، 4 مهر 1388
مشكلات نظرى طرح آزادى در انديشه اسلامى
مقاله حاضر, برخى مشكلات طرح آزادى در تفكر اسلامى را مورد ارزيابى قرار مى دهد. نگاه مومنانه به آزادى, يكى از مهمترين عناصر تفكرى است كه بنياد...
چهارشنبه، 1 مهر 1388
فقه سياسى اهل سنت (3)
به هر حال, در شرايطى كه حيات و دوام مذاهب فقهى وابسته به قدرت سياسى بود, تإملات فقه سياسى اهل سنت نيز, به ضرورت, سمت و سويى ويژه پيدا كرد كه...
سه‌شنبه، 31 شهريور 1388
فقه سياسى اهل سنت (2)
شافعى اجتهاد را عمدتا مساوى و منحصر در قياس مى داند; يعنى الحاق احكام تصريح نشده در منابع سه گانه (قرآن, سنت و اجماع) به احكام صريح و آشكارى...
سه‌شنبه، 31 شهريور 1388
فقه سياسى اهل سنت (1)
فقه سياسى بخشى از ((علم مدنى)) عام است كه در احصإ علوم دوره ميانه, با عنوان ((فقه مدنى)) تإسيس و شناخته شده است. فقه مدنى /سياسى, قسيم ((حكمت...
سه‌شنبه، 31 شهريور 1388
مبانى آزادى و حزب در تشیع (1)
اگر آزادى, عقل گرايى و مسووليت فرد در زندگى سياسى را, مهمترين مبانى شكل گيرى احزاب سياسى تلقى كنيم, كلام و فقه شيعه در مقايسه با ديگر مذاهب اسلامى...
پنجشنبه، 26 شهريور 1388
مبانى آزادى و حزب در تشیع (2)
فقه سياسى شيعه سه ويژگى اساسى دارد كه آن را از منظومه فقه سياسى اهل سنت بويژه مذهب شافعى و حنبلى متمايز مى كند. در اينجا فرصت آن نيست كه به ارزيابى...
پنجشنبه، 26 شهريور 1388
دين و مشاركت سياسى
آنچه در ذيل مي آيد; حاصل گفت و گوى فصلنامه علوم سياسى با آيت الله محمد مومن از استادان برجسته حوزه علميه قم مى باشد كه علاوه بر عضويت در شوراى...
شنبه، 21 شهريور 1388