پلورالیسم سیاسی
ممکن است نظام سرمایه داری از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و به علت عدم رعایت پاکیزگی محیط زیست در محدوده جغرافیایی ملی، قاره ای یا حتی جهانی یا...
جمعه، 30 آذر 1397
نظریه جهانی شدن را چگونه بخوانیم (قسمت دوم)
شواهد روشنی از یک دلمشغولی مستقیم در باره خود موضوع جهان بودگی وجود دارد. از جمله در تعدادی از جوامع مباحثاتی در جریان است که موضوع آن این است...
چهارشنبه، 28 آذر 1397
نظریه جهانی شدن را چگونه بخوانیم (قسمت اول)
برای درک خاص گرایی نیاز به عام گرایی است ؛ در حالی که در وجهی تجربی تر، چنان که نمونه ژاپن طی چند قرن نشان می دهد، در برخی موارد خاص گرایی می...
چهارشنبه، 28 آذر 1397
جهان وحقیقت محلی (قسمت دوم)
نه تنها جنبشهای «بنیادگرا» در سراسر جهان به فراوانی از اسلوبهای مدرن در بسیج بهره می گیرند، بلکه به نظر میرسد که رهبران جنبشها هر روز بیشتر به...
چهارشنبه، 28 آذر 1397
جهان وحقیقت محلی (قسمت اول)
مطالعات فرهنگی در شکل «قوی»اش ظاهرة سوداهایی شبیه برنامه اصلی اگوست کنت دارد، به ویژه به این مفهوم خاص که مدعی است بنیادی برای چشم انداز فکری...
چهارشنبه، 28 آذر 1397
جهانی شدن عام گرایی و خاص گرایی
برای سخن گفتن از «بنیادگرایی» در زمان ما باید به کار تبارشناسی برای این موضوع اقدام کنیم. و برای این کار از جمله باید ارتباط بین کشش به سوی جامعه...
سه‌شنبه، 27 آذر 1397
وجوه عمده پیشینه مفهوم نوستالژی (قسمت اول)
جامعه شناسی به عنوان یک رشته دانشگاهی در دوره ای که من آن را مرحله خیزش جهانی شدن در وجه مدرن نامیده ام مراحل نخست نهادینه شدن خود را گذراند،...
سه‌شنبه، 27 آذر 1397
وجوه عمده پیشینه مفهوم نوستالژی (قسمت دوم)
اواخر قرن بیستم با آن مواجهیم و استدلالم را روی اظهارات پیشینم متمرکز کنم که در آن گفته بودم در حال حاضر ما در مرحله سوم جهانی شدن شتابان و نوستالژی...
سه‌شنبه، 27 آذر 1397
وجوه عمده پیشینه مفهوم نوستالژی (قسمت سوم)
واقعیت این است که نوستالژی وجودی از بسیاری جهات به شیوه ناسیونالیستی در نوستالژی خودخواسته ادغام شد، که اکنون، از بیشتر جهات به شیوه سرمایه دارانه...
سه‌شنبه، 27 آذر 1397
جهانی شدن و جستجوی بنیادها
حدودی به سبب احیای بنیادگرایی های مذهبی اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ بود که علاقه من به پدیده های بین المللی» تشدید شد. کنار آمدن با بنیادگرایی...
سه‌شنبه، 27 آذر 1397
تجدد ومسئلۀ پسا تجدد (قسمت اول)
نظر گیدنز مبنی بر اینکه می توان آنچه را که برخی پسا تجدد دانسته اند، ادامه «پروژه» تجدد و اساسا ذاتی آن انگاشت، واجد اهمیت زیادی است. اما استدلال...
دوشنبه، 26 آذر 1397
تجدد ومسئلۀ پسا تجدد (قسمت سوم)
اگر تجدد ماهیتا بازاندیش است، پس چرا میبینیم که جامعه شناسی کلاسیک که زمان - مکان با سرعت بیشتری فشرده و به جلو میرود، به همان میزان در باره...
دوشنبه، 26 آذر 1397
تجدد ومسئلۀ پسا تجدد (قسمت دوم)
وقتی گیدنز به آنچه که دیگران وضعیت پسا تجدد خوانده اند، در پرتوی مفهوم تجدد رادیکال شده نگاه میکند، آنگاه مسئله تمایلات آسیب شناسانه پسا تجددگرایی...
دوشنبه، 26 آذر 1397
تمدن ها در متن
هریک از نمونه های عمده تحلیل تمدنی که کاوالیس انتخاب کرده است، نشانگر تمرکز کار او بر وجه خاص تمدن غربی عموما اروپایی است. این نحوه برخورد ممکن...
دوشنبه، 26 آذر 1397
مدنیت، روابط بیناقومی و تجدد
روشنفکر عرفی گرای یهودی، به عنوان پیشتاز یا پیشروی مردم آزادشده اش زخم این شوک را بر روح خود دارد. یهودیان روشنفکر و روشنفکران یهودی ناتوان از...
دوشنبه، 26 آذر 1397
نوستالژی خودخواسته (قسمت اول)
جامعه شناسی اکنون «تحت غلبه یک اپیستمه» مسلط است که مضمون اصلی گفتمانهای مختلف در حوزة رویکردهای گوناگون جامعه شناختی را تشکیل می دهد. به نظر...
دوشنبه، 26 آذر 1397
نوستالژی خودخواسته (قسمت دوم)
اشتیاق فزاینده به نمادی کردن و آیینی کردن هویت ملی در بیست سال پایانی قرن نوزدهم را زیاد بزرگ نکنیم، زیرا در نیمه این قرن جستجوی گذشته تقریبا...
دوشنبه، 26 آذر 1397
نوستالژی خودخواسته (قسمت سوم)
درخواست ناسیونالیسم این بود که ملتها باید شهروندان استانداردی تولید کنند که وفاداری آنها به ملت فارغ از معارضة وفاداری های فراملی باشد. برخی...
دوشنبه، 26 آذر 1397
الیاس و جهانی شدن (قسمت اول)
در این مقاله، رابطه نوشته های نوربرت الیاس را با دلمشغولی های اخیر در باره جهانی شدن بررسی میکنم و به مقایسه کارهای او با پارسونز می پردازم....
شنبه، 24 آذر 1397
الیاس و جهانی شدن (قسمت دوم)
مسئله «دموکراتیزه شدن» سلاح های هسته ای و سلاح های بیولوژیک و شیمیایی که با دستیابی کشورهای جدیدی مثل اتحاد شوروی، فرانسه، چین به دنبال آمریکا...
شنبه، 24 آذر 1397