روش محبت در تربيت ديني از ديدگاه نهج البلاغه
روش محبت يكي از روش هاي عاطفي در تربيت ديني است كه اميرالمومنين علي (ع) آن را بهترين بستر تربيت مي دانستند. بدون شك هيچ روشي چون محبت در تربيت...
سه‌شنبه، 5 ارديبهشت 1391
پرورش حس مذهبی کودکان و نوجوانان
پرورش ايمان و اخلاق پسنديده، در روان کودک، يکي از حقوق فرزندان، در آئين اسلام است و دراين باره روايات بسياري رسيده است حضرت امام سجاد (ع) در...
جمعه، 26 اسفند 1390
نقش غذای حلال در تربیت فرزند
از مسائل مهم در امر بازسازی کودکان توجه به جنبه‌های خانوادگی و رفتارو اطلاعات والدین است. اصولاً خانواده و اجتماع دو رکن اساسی اصلاح جامعه‌اند...
يکشنبه، 18 دی 1390
جهاني شدن ؛ بحران هويت و تضعيف تربيت ديني (2)
کاستلز معتقد است که هويت سرچشمه معنا و تجربه اي براي مردم است . برداشت کاستلز از اصطلاح هويت ، در صورتي که سخن از کنشگران اجتماعي باشد ، عبارت...
يکشنبه، 11 دی 1390
جهاني شدن ؛ بحران هويت و تضعيف تربيت ديني (1)
جهاني شدن مفهومي است ناظر بر فشرده شدن جهان ، تشديد آگاهي جهاني ، فرايند وابستگي متقابل جهاني و آگاهي از جهان به عنوان يک کليت يکپارچه . از اين...
يکشنبه، 11 دی 1390
شناخت شناسي در تعليم و تربيت از ديدگاه نهج البلاغه (1)
تربيت به انحاء مختلف تعريف شده است. اما امام علي عليه السلام ايجاد شرايط توسط نسل بزرگتر را براي پرورش استعدادهاي جامعه با اهميت مي داند. براي...
چهارشنبه، 7 دی 1390
شناخت شناسي در تعليم و تربيت از ديدگاه نهج البلاغه (2)
«خداوند در فرشتگان عقلي بدون شهوت قرار داد و در چارپايان شهوتي بدون عقل و در فرزندان آدم هر دو را قرار داد. پس عقل هر كس بر شهوتش چيره گشت، از...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تبيين روش هاي تربيت اجتماعي در نهج البلاغه (5)
اين دو روش از مبناي حسن و اصل آراستگي استنباط مي شود. مبناي حسن بيانگر علاقه و تمايل انسان نسبت به زيبايي ها مي باشد و نظام تربيتي آن علاقه و...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تبيين روش هاي تربيت اجتماعي در نهج البلاغه (3)
اين دو روش از مبناي تاثيرگذاري انسان بر شرايط و اصل مسئوليت ناشي مي شود. طبق مبناي تاثيرگذاري انسان بر شرايط، با وجودي كه انسان از شرايط محيطي...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تبيين روش هاي تربيت اجتماعي در نهج البلاغه (4)
اين پنج روش از مبناي تاثيرپذيري انسان از شرايط موجود استنباط مي شود. انسان با وجود داشتن دو بعد روح و جسم و اتحادي كه بين آن ها برقرار است، در...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تبيين روش هاي تربيت اجتماعي در نهج البلاغه (2)
روش را مي توان راه و طريق، شيوه و ابزار طي کردن رسيدن به هدف بر اساس چار چوب معين و طرح تربيتي معين دانست، البته انتخاب روش هاي تربيتي منوط به...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تبيين روش هاي تربيت اجتماعي در نهج البلاغه (1)
به طور حتم توسعه روابط اجتماعي افراد يک جامعه، بستگي به تدوين و ارائه تربيت اجتماعي منشعب از فرهنگ، عقايد، اهداف و سياست هاي تربيتي آن جامعه...
چهارشنبه، 7 دی 1390
تعلیم و تربیت در اسلام (1)
به نام بي پايان حق كه وجود از جوهر او ريشه گرفت و هستي از او معنا يافت . هم او بود كه انسان را از گوهر جان آفريد و بر نهانش فطرت خداجويي را نهاد...
چهارشنبه، 13 مهر 1390
تعلیم و تربیت در اسلام (2)
تربيت اسلامي بردو اصل تزكيه و تعليم تكيه دارد، نيز جنبه هدايتي، پويايي و عقلاني داشته و جرياني مستمر است. اسلام، اصالت را به تربيت مي دهد و تعليم...
چهارشنبه، 13 مهر 1390
پايه هاي روان شناختي تربيت ديني(4)
شايد مهم تر از فطرت و عوامل و گرايش هاي فطري نتوان به عناصر و عوامل ديگري اشاره کرد که اين همه در تربيت ديني نقش کليدي ايفا کند. هيچ نظام تربيتي...
شنبه، 22 مرداد 1390
پايه هاي روان شناختي تربيت ديني(5)
ارزش از آن جنبه براي اشخاص ارزش تلقي مي شود که ساختار وجودي آن از سازوکارهاي لازم بينشي، انگيزشي، عاطفي، احساسي، حسي و حرکتي برخوردار باشد. در...
شنبه، 22 مرداد 1390
پايه هاي روان شناختي تربيت ديني(2)
انگيزه، از مهم ترين و در عين حال پيچيده ترين عناصر روان شناختي است که در پيدايش احساسات، گرايش ها، کنش ها و واکنش ها نقش حياتي ايفا مي کند. در...
شنبه، 22 مرداد 1390
پايه هاي روان شناختي تربيت ديني(3)
هر شخص انساني، استعداد خاصي دارد که آفريدگار انسان به او ارزاني داشته و وجودش را به آن مجهز فرموده است تا به کمک آن به کشف و شناسايي خود و خالق...
شنبه، 22 مرداد 1390
پايه هاي روان شناختي تربيت ديني(1)
تعليم و تربيت و روان شناسي، به عنوان برجسته ترين گرايش هاي رايج در انسان شناسي، هيچ يک از ديگري بي نياز نيست. تربيت ديني، به عنوان يکي از شاخص...
شنبه، 22 مرداد 1390
تلقين؛ چالشی فراروی تربیت دینی (3)
با اينکه «تربيت» يکي از مؤلفه هاي اصلي تمدن و فرهنگ بشري است و در طول تاريخ انديشه ي انساني و از منظر ديدگاه هاي مختلف، معاني و تعابير متفاوتي...
شنبه، 22 مرداد 1390