معیار قوانین مجسمه سازی یونانی‌ها
معماران یونانی از انحراف خط مستقیم هم پا را فراتر نهادند. آنها خطوطی را که انتظار می‌رفت خطوط مستقیم باشند، کج می‌کردند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
معماری کلاسیک یونان باستان
در مواردی خاص، قانون معماری دوران باستان بر آن بود که نه تنها بر چشم بلکه بر گوش مخاطبانش نیز تاثیر بگذارد.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
قانون مجسمه سازی یونانی
قانون مجسمه سازان نه تنها نسبت‌های بدن، بلکه نسبت میان اجزاء بدن و به ویژه اجزاء صورت را شامل می‌شد.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
زیباشناسی و فلسفه
از آنجایی که فیلسوفان در آغاز به مسائل مربوط به طبیعت پرداختند، درباره مسائل زیباشناختی اظهار نظری نمی‌کردند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
زیباشناسی هنر کلاسیک یونان
نقاشی قرن پنجم، مانند مجسمه سازی آن زمان، گرایش کلاسیکی را نشان می‌داد و به واسطه فرم‌های طبیعی و بعد انسانی متمایز شده بود.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
زیباشناسی فیثاغورثی
فیثاغورثی‌ها از زیباشناسی به عنوان یک علم مستقل تصوری نداشتند. در نظر آنها هارمونی خصوصیتی از جهان است و آنها در چهارچوب جهان شناسی بدان می اندیشیدند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
تاثیر اخلاقی موسیقی
اصل بنیادین فیثاغورثیان در رابطه با قدرت تأثیر موسیقی، ریشه در دین یونانی، یا به عبارت دقیق تر، ریشه در باورهای اورفئهای داشت.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
انعطاف پذیری معماری یونانی
مجسمه سازان کلاسیک آشکال زنده بدن انسان را به نمایش می‌گذاشتند، اما تلاش می‌کردند که نسبت‌های ثابت آن را پیدا کنند.
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
جشنواره‌ی مردمی عمار، نمونه‌ای از یک پروژه‌ی هنری موفق انقلابی
جشنواره‌ها، نمونه‌ای بارز از پیوند فرهنگ و مردم هستند. هرچه بر کیفیت جشنواره‌های فرهنگی افزوده شود، جامعه تاثیر بیشتری از فرهنگ مطلوب خواهد پذیرفت....
پنجشنبه، 14 فروردين 1399
مبانی هنرهای تجسمی یونان
معماری یونانیان عناصر خاصی را از ممالک و سرزمین‌های دیگر وام گرفته بود. به ویژه از مصر و سرزمین‌های شمالی.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
مفهوم شعر در فرهنگ یونانی
یونانیان تجربه زیباشناختی را همچون آفرینش هنری میدانستند و آن را از انواع دیگر آفرینش‌ها و تولیدات انسان دارای تفاوتی اساسی نمی‌دیدند
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
شعر و حقیقت
سولون شاعران را متهم میکرد که حقیقت را نمی گویند و از خودشان چیزی را جعل میکنند و در نتیجه دروغ می‌گویند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی شاعران دوران باستان
ویژگی کلی اندیشه‌های هومر درباره شعر اینست که در آن نشانه‌ای از حضور یک درک هنری خود سامان و مستقل وجود ندارد.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی دوره کلاسیک (قسمت اول)
با آغاز قرن پنجم، فرهنگ یونانی در دو جهت توسعه یافت، یکی از آنها توسط دریسیها و دیگری توسط أیونیها تداوم پیدا کرد.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
زیباشناسی دوره کلاسیک (قسمت دوم)
هنر، ادبیات و فرهنگ عصر پریکلس (و حتی هنر تمام قرن‌های پنجم و چهارم پیش از میلاد) به هر دو معنا کلاسیک بودند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
دلربایی و جذابیت شعر دوران باستان
کسی را تصور کنید که در دل و روحش زخم و غمی تازه دارد. اگر یک شاعر یا آوازخوان.. شکوه انسان‌های گذشته و خدایان مقدس را برای او بسراید.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
تقسیم بندی هنرهای یونانی
به عقیده یونانیان، طبیعی‌ترین تقسیم هنر براساس اینکه مستلزم تلاش و کوشش فیزیکی باشد یا نه، تقسیم آن به هنر آزاد و برده‌وار (غیرآزاد) است.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
پیش فرض‌های رایج زیباشناختی در میان یونانیان
در پایان دوره باستان، یونانی‌ها هنری بزرگ و باشکوه را آفریدند اما هیچ نظریه ای درباره هنر مطرح نکردند، یا دست کم به صورت مکتوب به دست ما نرسیده...
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
ادبیات در دوره کلاسیک (قسمت اول)
اظهارات جامع تر درباره زیباشناسی را میتوان در آثار اپیخارموس یافت، که نمایانگر اصلی واقع گرایی سیسیلی و درام غیرآئینی است.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399
ادبیات در دوره کلاسیک (قسمت دوم)
فلسفه نقش بارز شعر را در زندگی روشنفکری عهده دار شد. مسائل اساسی حیات انسانی که علتی برای خلق تراژدی گشتند، اکنون علتی برای فراموشی آن بودند.
چهارشنبه، 13 فروردين 1399