شرق‌­شناسی چرا و چگونه؟
مهم­ترین مکاتبی که در حوزه­ی مطالعاتی شرق­شناسی به فعالیت پرداخته­اند را می­توان در مکاتب: بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، روسیه و اسپانیا...
پنجشنبه، 28 مهر 1390
عصر تكنوفاشيسم
نقد فن‌آوري به مثابه پديدهاي مغاير با روح حيات، يكي از درون‌مايههاي تكرارشونده نقدها و نوشتههاي منتقدان اين حوزه به شمار ميرود كه تلاش دارند...
يکشنبه، 6 شهريور 1390
مقايسه پارادايم ديني ( اسلامي) با پارادايم هاي اثباتي، تفسيري و انتقادي (3)
اثبات گرايان ساختارگرا جامعه را مهم ترين واحد تحليلي در جامعه شناسي به شمار مي آورند و فرد را محصول جامعه مي انگارند. فرد از نظر آنها هيچ اهميتي...
پنجشنبه، 3 شهريور 1390
مقايسه پارادايم ديني ( اسلامي) با پارادايم هاي اثباتي، تفسيري و انتقادي (1)
در اين نوشتار پارادايم اسلامي در خصوص ماهيت انسان، ماهيت علم و داده هاي آن، واقعيت اجتماعي، با مراجعه به قرآن و روايات و انديشه هاي صاحب نظران...
پنجشنبه، 3 شهريور 1390
مقايسه پارادايم ديني ( اسلامي) با پارادايم هاي اثباتي، تفسيري و انتقادي (2)
اثبات گرايان در خصوص ماهيت علم بر تمايز بين علم و فهم متعارف ( شعوري عاميانه از جمله مذهبي)تأکيد دارند. از منظر آنان، معرفت علمي از روش هاي علمي...
پنجشنبه، 3 شهريور 1390
مباني انسان شناختي اخلاق سکولار (4)
نظريه ي تکامل طبيعي، يکي از نظريه هاي مهم پيشرفت علوم تجربي در مغرب زمين است که تأثير مهم و کم سابقه اي براعتقادات و باورهاي ديني گذاشته و موجب...
دوشنبه، 24 مرداد 1390
مباني انسان شناختي اخلاق سکولار (2)
فردگرايي يا مذهب اصالت فرد، يکي از گرايش هاي اومانيستي است که در آن اومانيسم به صورت فردگرايي ظهور يافته است. به همين دليل، فردگرايي را بايد...
دوشنبه، 24 مرداد 1390
مباني انسان شناختي اخلاق سکولار (3)
واژه هاي ليبراليسم و ليبرال(26) از واژه ي لاتين Liberteh مشتق شده اند. در زبان انگليسي Liberty به معناي آزادي است . البته در اين زبان، واژه ي...
دوشنبه، 24 مرداد 1390
مباني انسان شناختي اخلاق سکولار (1)
هر مکتب اخلاقي مبتني بر مجموعه اي از مباني معرفت شناختي، هستي شناختي و انسان شناختي خاص خود است. اخلاق سکولار نيز به نوبه ي خود داراي چنين مباني...
دوشنبه، 24 مرداد 1390
نظريه ي اخلاق مبتني بر نيازها (2)
مزلو نيازهاي انسان را در پنج دسته طبقه بندي کرده است: 1. نيازهاي فيزيولوژيک؛ 2. نيازهاي ايمني؛ 3. نيازهاي عشق و تعلق؛ 4. نياز به احترام؛ 5.نياز...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
نظريه ي اخلاق مبتني بر نيازها (1)
اينکه نيازهاي آدمي خاستگاه احکام اخلاقي اند، حاصل نظريه ايي است که در اين نوشتار مورد بررسي قرار گرفته است. اين پژوهش به روش توصيفي تحليلي، دو...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
بحران اخلاق مدرن و چرخش ارسطويي مک اينتاير(1)
مدرنيته و آموزه ي سياسي آن يعني ليبراليسم، از جنبه هاي گوناگوني مورد توجه و انتقاد قرار گرفته است. از مهم ترين مباحث ليبراليسم مدرن، که در دهه...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
بحران اخلاق مدرن و چرخش ارسطويي مک اينتاير(2)
مک اينتاير در آثار متعددي به ويژگي هاي اخلاق ارسطويي مي پردازد. در اين ميان، اين پژوهش بر روايت مک اينتاير از اخلاق ارسطويي در کتاب عدالت چه...
چهارشنبه، 12 مرداد 1390
داستان واژه(2)
«واژه» ي ايراني از اصل اوستايي گرفته شده و از طريق فارسي ميانه ي زرتشتي به فارسي دري راه يافته است. در فارسي ميانه ي زرتشتي «wazag»(واژَگ) به...
شنبه، 11 تير 1390
داستان واژه(1)
اصطلاحات متعددي در زبانشناسي از اين ريشه گرفته شده اند؛ مانند واج، واك، واكه، واژك و ...؛ ديگر اينكه اين كلمه در سراسر جهان و در زبان هاي گوناگون،...
شنبه، 11 تير 1390
نگاهي دوباره به دين پژوهي
آقاي ملکيان دراين مصاحبه به چند سؤال اساسي در باب دين پژوهي پاسخ مي دهد. به نظر وي نگاه بيرون ديني و تعليق صدق وکذب الزاماً پيش شرط شاخه هاي...
سه‌شنبه، 31 خرداد 1390
روشن فکري: نمايندگي فرهنگي يا داوري فرهنگي؟
آقاي ملکيان دراين مقاله دو تلقي سياسي و فرهنگي از روشن فکري را مورد مقايسه قرار مي دهد. به نظر ايشان اين دو رويکرد در شش جهت با يکديگراختلاف...
سه‌شنبه، 31 خرداد 1390
جهاني شدن، افسانه ها و اسطوره ها
جهاني شدن فقط به حوزه اقتصاد خلاصه نمي شود، بلکه يکي از پيامدهاي اصلي تجارت آزاد و جهاني شدن اقتصاد پيدايش فرهنگي جهاني با هدف همگون سازي مردم...
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
کالاهاي فرهنگي:تراژدي دنياي مدرن
جهاني شدن و گسترش وسايل ارتباط جمعي در سطح جهان به موضوع فرهنگ هاي قومي، ملي و جهاني و وضعيت آنها در آينده بيش از پيش اهميت بخشيده است از يک...
چهارشنبه، 18 خرداد 1390
از تجدد زدگي غربي تا مصرف گرايي شرقي
جهاني شدن فرهنگي بعدي از پديده جهاني شدن ومنظور از آن رويدادهايي است که سبب مي شود فرهنگي واحد در جهان پديد آيد. آنچه زمينه پيدايش اين فرهنگ...
چهارشنبه، 18 خرداد 1390