رياضيات و طبيعيّات در حکمت متعاليّه
در نگاه معنوي، قدسي و الهي ملاصدرا به علوم، هيچ تفکيکي بين الهيات، رياضيات و طبيعيّات نيست. او انبياء را منشاء و ناشر همه اين علوم مي داند. از...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
فيلسوفي براي آينده
عرفان و حکمت صدرايي ظلم ستيز و انقلاب خيز است. استبداد مطلق و مالکيت مطلق العناني، در نزد او پذيرفته شده نيست. از نظر او خواص و مردم يا گروههاي...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
فلسفه اجتماعي و رسالت مدني حکمت متعاليه
درست است که ملاصدرا در کهک قم و در شهر شيراز نوشت و آثارش را پديد آورد، اما افکارش و نوشته هايش که فلسفه اجتماعي او را رقم زده و ابعاد سياسي...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
زمينه هاي حاكميت در حكمت متعاليه
نه در مورد فلسفه ملاصدرا كه در مورد هيچ مكتب فلسفي، فكري يا علمي، ‌نمي توان اينگونه قضاوت كرد كه چون فيلسوفان و دانشمندان به انديشه ها و مكاتب...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
تجارب جديد فلسفه در اصفهان
اگرچه ملاصدرا شخص پرنبوغي است و ابداعات و ابتكارات فلسفي او و همچنين استعداد او در بازسازي انديشه هاي كلامي، فلسفي و عرفاني و همچنين قدرت نظام...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
ملاصدرا در حوزه ي فلسفي اصفهان
حکمت متعاليه، برآمده از حکمت ايماني شيخ بهايي و حکمت يماني ميرداماد و در حقيقت نقطه ي اوج و شکوفايي مکتب فلسفي اصفهان در عصر صفوي است. حکمت متعاليه...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
نسبت ملاّصدرا با حكمت ايماني و حكمت يماني
در اين مقاله نسبت و رابطه فكري و روحي ملاّصدرا با شيخ بهايي و ميرداماد بررسي مي شود و نقش حكمت ايماني شيخ و حكمت يماني مير، در پي ريزي سختار...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
نگاهي به فلسفه ي ميرفندرسكي
سيد ابوالقاسم ابن ميرزا بيك بن ميرصدر الدين حسيني موسوي مشهور به ميرفندرسكي در سال 970 هـ در فندرسك از توابع استرآباد متولد شد. او بعد از اينكه...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
نگاهي به حكمت يماني ميرداماد
سيد محمد باقر، فرزند شمس الدين سيد محمد استرآبادي، ‌معروف به ميرداماد (1040-969 هـ. ق)، يكي از بزرگترين حكما و فلاسفه رسمي در تاريخ جهان اسلام...
پنجشنبه، 30 مرداد 1393
پيدايش مكتب اصفهان
تكثر افكار فلسفي و تنوع جريان هاي حكمي در حوزه ي فلسفي اصفهان عصر صفوي، بسيار گسترده تر و فراتر از آنچه بود كه در اصفهان زمان ابن سينا اتفاق...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
خاندان تركه و مكتب اصفهان
در قرن چهارم، فضاي فرهنگي و مذهبي اصفهان، ‌يك فضاي شديداً متعصبانه و قشري مآبانه از نوع حنبلي آن بود. اما با حاكميت آل بويه، ‌در طول يك قرن،...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
سهروردي و حوزه ي فلسفي ابن سينا در اصفهان
سهروردي هنگام اقامتش در اصفهان، ‌هم با آثار فلسفي ابن سينا كه به سبك مشايي نگارش يافته بود آشنا شد و هم با افكار او كه از نوع فلسفه ي نقادي بود،...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
تشيّع و حوزه ي فلسفي سينوي در اصفهان
به طور كلي قرن چهارم و ابتداي قرن پنجم را مي توان به لحاظ سياسي عصر حاكميت تشيّع دانست. قدرت شيعه در اين دوره ي زماني، به نحو شگفت آوري افزايش...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
وجودشناسي در الهيت اماميه و فلسفه ي ابن سينا
روابط بين الهيات شيعه ي اماميه و فلسفه ي الهي ابن سينا، قبل از آن كه در حوزه هاي انسان شناسي، تأويل پژوهي، نظريه ي انسان كامل، سير و سلوك انساني،...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
بنيانگذار حوزه ي فلسفي اصفهان
خطه ي اصفهان در سير تاريخي خود، دوران متعددي از شكوفايي تمدني، فرهنگي، علمي و فلسفي را پشت سر گذراند تا زمينه هاي كافي و پتانسيل هاي لازم را...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
فلسفه در اصفهان
اصفهان بعد از ظهور اسلام، جريان هاي تاريخي و تحولات گوناگون اجتماعي و سياسي، بسيار داشته است، اما آن هنگام كه ابن سينا از همدان به اصفهان آمد...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
اصفهان ابن سينا و اصفهان ميرداماد
اصفهان عصر ابن سينا و شاگردانش، ‌با اصفهان عصر ميرداماد و شاگردانش، ‌از جهاتي قابل مقايسه هستند. آري اصفهاني كه ابن سينا در آن زيست و پانزده...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
قابليت هاي فلسفي مكتب اصفهان
فلسفه اگر واقعاً فلسفه باشد‌، نه محلي است و نه قومي و نه ملي، بلكه همگاني و جهاني است. رسالت هايي كه فيلسوف به حسب موقعيت هاي تاريخي و منطقه...
دوشنبه، 27 مرداد 1393
دين در آمريکا
وضع سازمانهاي ديني در ايالات متحده از چند جهت غيرعادي است. آزادي بيان مذهبي مدتها پيش از آنکه تحمل اعتقادات و اعمال مذهبي مختلف در هر جامعه ي...
دوشنبه، 20 مرداد 1393
تحولات جاري در دين
ديدگاهي که مارکس، دورکهايم و وبر همگي در آن سهيم بودند اين بود که دين سنتي بيش از پيش در دنياي مدرن به صورت امري حاشيه اي در مي آيد- و دنيوي...
دوشنبه، 20 مرداد 1393