كلي طبيعي
« كلي طبيعي » چيست؟ اگر به راستي كلي طبيعي، كلي و مشترك است، پس چگونه مي توان آن را به گونه اي مشخص در افراد، كه همه مشخص و جزئي هستند، شناسايي...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
حمل: ‌اين هماني
اهميت حمل در اين است كه رابط ميان ذهن و عين، و علم و معلوم، و محمول و موضوع، و هستي هاي گوناگون با يكديگر، واقع مي گردد. تا حمل، كه نشانه ي هوهويت...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
هرم هستي
هرم هستي نمايش دهنده ي سيستم وحدت وجود انتقادي است كه نگارنده براساس قواعد فلسفي، منطقي و رياضي آن را اثبات كرده و كوشيده است كه راه خرد و انديشه...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
قواعد هستي شناسي توحيدي
ميان وجود و وحدت مسلماً نوعي معادله برقرار است، اما آيا اين معادله منطقي است يا تنها از طريق كشف و شهود به دست مي آيد؟ و اگر منطقي است و در حقيقتِ...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
هستي شناسي كانت و معرفت شناسي اسلامي
فلسفه نوعي تفكر انساني يا، به اصطلاح فلسفه ي زباني، نوعي زبان و تفاهم انساني است. در حقيقت تفاوت بنيادي زيادي بين فلسفه ي اسلامي و غربي نيست؛...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
مباحث هستي شناسي
در اين مقاله، « تئوري وصف ها » ي راسل را به شكل مبسوط بررسي مي كنيم. هرچند اين تئوري راجع به وجودات شخصيه است، محتوا و ابعاد آن بسيار بيشتر از...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
وحدت وجود در فلسفه اسلامي
در اين مقاله مي خواهيم وحدت وجود اسلامي را با زبان فلسفه اثبات كنيم تا آنچه به شهود عرفان مشهود است از راه عقل نيز مدلل گردد.
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
برهان صديقين از طريق منطق صورت
انگيزه ي بحث هستي شناختي اين است كه حقيقتِ ي وجودي خود و جهان با آفريدگار هستي را بجوييم و بفهميم كه وابستگي موجوديت ما به هستي مطلق چگونه است....
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
هستي و استي
هستي مبدأ نخستين براي هر تعريف و شرحي است، و شناخت هر شيئي به شناساييِ هستي است. از اين جهت، هيچ شرح و تعريفي براي هستي نمي توان يافت، بلكه معناي...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
هستي شناسي غربي و هستي شناسي اسلامي
در فلسفه ي اسلامي وجود بر سه قسم است: محموليِ مستقل يا نفسي، رابطي و رابط. اينها تنها در خارج نيستند، يعني اين تقسيم فقط فلسفي نيست، بلكه منطقي...
پنجشنبه، 6 شهريور 1393
رياضيات و واقعيت
هندسه از فن مساحي كه آموزشي است عملي و تجربي سرچشمه مي گيرد. در دوران باستان كشف شد كه قضيه هاي هندسي را از طريق قياس مي توان اثبات كرد، يعني...
چهارشنبه، 5 شهريور 1393
بود و نمود در نسبيّت خاص
در نظريه اينشتين موضوع شناختهاي جديد درباره چيزهاي جهان فيزيکي در ميان نيست، بلکه صحبت فقط بر سر تعريفهاي از نوع قراردادي است که در واقع با توقعات...
چهارشنبه، 5 شهريور 1393
بررسي نقش علم حضوري در معرفت شناسي
تقسيم دانش به حضوري و حصولي، عادي بود؛ اما گروهي از فضلاي معاصر، کارآيي علم حضوري را در برداشتن مشکلات معرفت شناسي، بسيار جدّي و با اهميّت شمرده...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
مسئله ي وجود کلّي در فلسفه ي اسلامي
از ديرباز مسائلي در فلسفه ي شرق و غرب مطرح شده که به دلايلي زمينه ي مناقشات و اثبات و ابطال هاي دامنه داري را فراهم کرده است. اگر موضوع را با...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
آيا صحيح است که دين فطري است ؟
نزديک به نيم قرن اخير، اصلي با عنوان « فطرت » در معارف اسلامي، به ويژه در آثار برخي از شخصيت هاي مورد احترام و مقبول اين دور؛ مانند شهيد مطهري،...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
آينده اي روشن تر با فلسفه اي پوياتر
بشر اکنون به مرحله اي از رشد فکري نزديک مي شود که بتواند بيش از هر چيز، از آگاهي خود پيروي کند. در گذشته قدرت هاي حاکم، چارچوب فکري جامعه را...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
نقد معادشناسي صدرا
نقد و ارزيابي آرا و افکار شخصيت بزرگي چون صدرالمتألهين، نه تنها از منزلت او نمي کاهد، بلکه خود بهترين روش تعالي تفکّر و دست يابي به راه حل هاي...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
تطبيق معادشناسي ابن سينا و صدرا
ابن سينا تنها به تبيين و اثبات معاد روحاني مي پردازد، با يادآوري دو نکته: يکي اين است که اين گونه معاد را انبيا نيز تصديق کرده اند؛ زيرا اگر...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
کيفيت معاد از نظر ابن سينا و ملاصدرا
بحث ريشه اي اين نوشتار، در کيفيت معاد است که از همان آغاز، فلاسفه ي اسلام با متکلمان و پيروان ظواهر کتاب و سنّت، در اين مسئله نزاع دارند. متکلمان...
دوشنبه، 3 شهريور 1393
دلايل ابن سينا و صدرا براي اثبات فلسفي معاد
فلاسفه در بقاي جسم بحثي ندارند و آنچه مطرح مي کنند، بقاي نفس است. چون محور معاد فلاسفه، نفس انساني است، آنان بايد درباره ي نفوس انساني به سه...
دوشنبه، 3 شهريور 1393