کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (3)
ميراحمد بن زين العابدين علوي عاملي (قرن 11ق) چند حاشيه بر تجريد و شروح و حواشي آن نوشته که در فهارس با عنوان هاي مختلف معرفي شده است. آنچه از...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
فهرست آثار خواجه و فهرست نسخ خطي او
اين فهرست بر اساس کتاب احوال و آثار خواجه نصيرالدين طوسي نوشته ي زنده ياد مدرس رضوي، فهارس نسخه هاي خطي، منابع کتابشناسي و آثار منتشره ي خواجه...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (1)
خواجه نصير طوسي از دانشمنداني است که آثارش تأثير اساسي بر انديشه ها داشته است. از جمله اين آثار کتاب تجريد الاعتقاد در علم کلام است. اين کتاب...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي به روايت اشکوري
آنچه در پي مي آيد برگردان فارسي مير سيد احمد اردکاني از عالمان و دين پژوهان بزرگ سده ي 13 قمري، معاصر با فتحعلي شاه قاجار (متولد 1175 اردکان...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
مابعدالطبيعه و خودکامگي ذهن
يکي از خطرهاي قلمرو مابعدالطبيعه به معناي عام و خاصّ آن، خودسري ذهن و عقل بر پايه ي تخيل و توهم است. اشکال بزرگ و درست کانت به مابعدالطبيعه،...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
حرکت از فيزيک به متافيزيک
مابعدالطبيعه نيز مانند طبيعت، براي بشر شناختني است. اگر وضعيت موضوعاتي؛ مانند: تجرّد نفس، خدا، ازلي بودن عالم و اختيار، تا به امروز به گونه اي...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
متافيزيک راستين
شايد انسان، با بلند پروازي خود، آرزوهايش را در قلمرو دانايي، به هيچ مرزي محدود نمي کرد که در عهد باستان، فلسفه را چون شناختي فراگير، هدف خود...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
تنظيم جهان ذهن و عين در جهت کشف حقيقت (1)
بحث اصلي نگارنده در اين بخش، نتيجه گيري از مطالب گذشته، در تبيين چگونگي گسترش يقين در قلمرو علوم تجربي، متافيزيک، الهيات و علوم انساني است.
چهارشنبه، 2 مهر 1393
تنظيم جهان ذهن و عين در جهت کشف حقيقت (2)
چنان که گذشت، خاستگاه خطا، ارتباط نظام ذهن با داده هاي حسي است. از آن رو که هر دوي آنها، گونه اي محدوديت و کاستي دارند که همين، منشأ خطا و انحراف...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
چگونگي عبور از شک به يقين
شک، هدف نهايي نيست؛ از اين رو هيچ کس در قلمرو آن، آرام ندارد. شک به اين دليل ارزش دارد که مقدمه ايست براي يک نتيجه ي يقيني، وگرنه خودش ذاتاً...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
آغاز انديشيدن با شک کردن در يقين !
راه يابي به قلمرو روشن انديشه، پژوهش و انتخاب، در گرو کنار گذاشتن يقين اوليه است و چون شکستن حصار اين يقين کاري دشوار است، به سادگي مي توان به...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
شک، پل عبور به حقيقت
فضاي شک، با شکوه، زيبا، غرور آميز و نيز سراپا نگراني و دلهره است. انسان در اين مرحله؛ همانند نوجوان ناز پرورده اي است که ناگهان، پناه خانواده...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
چرا از انديشيدن و تفکر مي ترسيم؟!
هميشه براي انسان اين نگراني هست که عمرش را در يقين سپري کند و مزه ي شک را نچشد! حال بايد ديد که اين « شک » چيست؟ و چرا اين قدر کمياب و دور از...
چهارشنبه، 2 مهر 1393
شناخت شناسي ابوريحان بيروني
از منظر بيروني شناخت حقيقت نه تنها امکان پذير است، بلکه رسالت انديشمندان کشف « حقيقت » مي باشد و لذا، در اين باره مي گويد: « با اين طريقي که...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
هستي شناسي ابوريحان بيروني
ارزش ابوريحان که جهان به اعجاب به او مي نگرد، به خاطر انديشه هاي فلسفي او نيست، به خاطر يک سلسله تحقيقات و ابتکارات است که امروز آنها را علم...
دوشنبه، 31 شهريور 1393
اينشتين پيرو اسپينوزا
مناسب آمد پيش از ورود به متن مقاله، كمي از نژاد، خانواده، دوران دانش آموزي و دانشجويي، شيوه ي زندگي و عقايد ديني اسپينوزا و اينشتين سخن گفته...
يکشنبه، 30 شهريور 1393
جوهر
جوهر ( به فتح ) معرّب گوهر، هر سنگي كه از آن منفعتي برآيد؛ همچون الماس، ياقوت، لعل و امثال آن و اصل و خلاصه و ماده ي هر چيزي است. جوهر يكي و...
يکشنبه، 30 شهريور 1393
اختيار و مسايل مربوط به آن در فلسفه ي اسپينوزا
قبل از ورود به بحث، لازم است خوانندگان ارجمند را به اين امر متوجه سازم كه چون اذهان ما با فرهنگ و حكمت سنّتي خود خوي گرفته است در نگارش اين مقاله،...
يکشنبه، 30 شهريور 1393
طبيعت به صورت نظامِ حالات در فلسفه ي اسپينوزا
جوهر كه از آن به خدا، و طبيعتِ طبيعت آفرين هم تعبير مي كند، شيئي است كه در خودش است و به نفس خودش به تصور مي آيد، ‌نه وجودش متوقّف بر ديگري است،...
يکشنبه، 30 شهريور 1393
مفاهيم و مسائل اخلاقي در فلسفه ي اسپينوزا
باروخ بنديكت اسپينوزا در 24 نوامبر 1632 ميلادي در شهر آمستردام به دنيا آمد و در 20 فوريه 1677 در شهر لاهه در گذشت. خانواده اش از جهودان ماروني...
يکشنبه، 30 شهريور 1393