مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (1)
در تاريخ فرهنگ اسلامي به رغم قول مشهور، ميان فلسفه و عرفان و فيلسوفان و عارفان ارتباطات غير خصمانه نيز ملاحظه مي شود. فيلسوفاني بوده اند که از...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
مقام و مشي عرفاني خواجه نصيرالدين طوسي (2)
آنچه از آثار خواجه در اين باب مشهور است، چهار اثر مي باشد: اوصاف الاشراف، تذکرة آغاز و انجام، مراسلات وي با صدرالدين قونوي و شرح نمطهاي پاياني...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
مروري بر ميراث خواجه نصيرالدين طوسي در اخلاق (3)
مباحث فلسفه ي اخلاق به جز فرا اخلاق در اخلاق هنجاري ( normative ethics ) نيز گستره ي قابل توجهي دارد. بحثهاي کاملاً انتزاعي فلسفه ي اخلاق در...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
مروري بر ميراث خواجه نصيرالدين طوسي در اخلاق (2)
اگر به وضعيت نگارش آثاري که در حکمت عملي و اخلاق عقلي پيش از عصر خواجه نصير پديد آمده، نظر کنيم، خواهيم دانست که وي سهم بسزايي در رونق بخشيدن...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
قالب و محتوي در اخلاق ناصري و طهارة الاعراق مسکويه
در يک نگاه کلي به کارنامه ي گذشتگان شايد بتوان گفت آنها کوشش هاي پيشين را بر سامان دلخواه خود ترتيب مي دادند و در بازسازي و يا تکميل آن مي کوشيدند....
پنجشنبه، 10 مهر 1393
مروري بر ميراث خواجه نصيرالدين طوسي در اخلاق (1)
بخش قابل توجهي از آثار خواجه نصيرالدين طوسي به کتب اخلاقي اختصاص يافته است. اين آثار از الگوي واحدي در بيان مباحث اخلاقي پيروي نمي کنند و تنوع...
پنجشنبه، 10 مهر 1393
مفهوم مشاركت نزد زردشت و افلاطون (2)
ثنويت رابطه ي عمودي نازل از اهورامزدا به ايزدان مفارق، مخلوقات مينوي اش، و از اينان به جهان محسوس، و رابطه ي معكوس صاعد از جهان محسوس به جهان...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
زردشت و آموزه ي مثل افلاطون
افلاطون ارجمندترين شاگردان سقراط بود. هر آنچه درباره ي سقراط گفته شد اكثراً در مورد افلاطون نيز صائب است؛ چرا كه نمي شود سهم سقراط و افلاطون...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
زردشت و سقراط
زندگي زردشت آميخته به افسانه است، در صورتيكه زندگي سقراط را ما كاملاً توسط كسنوفون و از راه محاوره هاي افلاطون كه در آنها سقراط تا اندازه اي...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
مفهوم مشارکت نزد زردشت و افلاطون (1)
در زمان های باستانی ما به مفهوم مشارکت نخست در نزد زردشت و پس از آن در نزد افلاطون برخورد می کنیم . ما از خوانندگان خود می خواهیم به ما اجازه...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
افلاطون و پارسيان (2)
در مورد ايران عادلانه تر اين است كه نقل قولي را از كريستيان و ژان پالو بازگو كنيم: « ايران سرزمين تبادل ميان خاور و باختر است كه در آن ايرانيان...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
آيا افلاطون چيزي درباره ايران مي دانست؟
مشهور است که « تا نباشد چيزکي مردم نگويند چيزها ». اگر ما نگاهي گذرا به فهرست منابع در مورد تأثير جهان بيني ايراني بر فلسفه ي يوناني و بويژه...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
افلاطون و پارسیان (1)
بررسی وضع پژوهش در ایران درباره هر امری که باشد کاریست بس مشکل؛ چرا که «براي كسي كه امروز مي خواهد درباره ي مطلبي تحقيق كند دسترسي به اين آثار...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
قالب و محتوي در اخلاق ناصري و طهارة الاعراق مسکويه
در يک نگاه کلي به کارنامه ي گذشتگان شايد بتوان گفت آنها کوشش هاي پيشين را بر سامان دلخواه خود ترتيب مي دادند و در بازسازي و يا تکميل آن مي کوشيدند....
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
خواجه ي فرزانگان و حکومت ها و عالمان (2)
به عقيده ي خواجه ي طوسي، حاکمان اسلامي، علاوه بر ويژگي هاي پيشگفته، بايد نسبت به ديگران همان امتيازهايي را در سياست و رفتار خويش داشته باشند...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
خواجه ي فرزانگان و حکومت ها و عالمان (1)
خواجه ي نصيرالدين طوسي شخصيتي است که به لحاظ جامعيت علمي و عملي، کسي را در تاريخ اسلام همسنگ او نمي توان شمرد. در اين مقاله پاره اي از سخنان...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
بررسي انتقادي وحدت نوعي انسان نزد خواجه با تأکيد بر حکمت متعاليه (2)
مرحوم خواجه در آثاري چون آغاز و انجام و اوصاف الاشراف در صدد بيان درجات و درکات انسان بر مي آيد؛ درجاتي که برخي از آنها مقتضي خلود در بهشت و...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
بررسي انتقادي وحدت نوعي انسان نزد خواجه با تأکيد بر حکمت متعاليه (1)
انديشمندان مسلمان در باب وحدت و کثرت نوعي انسان، آراي متفاوتي ارائه کرده اند؛ اکثر انديشمندان از جمله ارسطو بر اين عقيده اند که نفوس بشري، متحد...
سه‌شنبه، 8 مهر 1393
وجدان از ديدگاه روسو
انسان مدرن در نوجواني، دلبستگي هاي اخلاقي را کشف مي کند. دلبستگي هايي که از يک طرف، زماني که تخيل با لذايذ جسمي پيوند مي خورد، نمايانگر هوس...
دوشنبه، 7 مهر 1393
نابرابري از ديدگاه روسو
روسو وجود نابرابري مادي بين انسان ها را رد نمي کند، ولي نشان مي دهد که اين نابرابري در وضعيت طبيعي بي اهميت است و نابرابري سياسي هيچ اساس طبيعي...
دوشنبه، 7 مهر 1393