آثار و آراي خواجه ي طوسي در منطق (2)
بخش عمده اي از تنازعات منطقي خواجه نصير و فخر رازي را بايد در شروح اين دو نفر بر اشارات بوعلي جستجو نمود. شرح منطق اشارات خواجه، در واقع، همان...
جمعه، 4 مهر 1393
آثار و آراي خواجه ي طوسي در منطق (1)
خواجه نصيرالدين طوسي از دانشمندان برجسته ي مسلمان است که آثار فراواني در علوم مختلف دارد. منطق يکي از علومي است که وي در آن تبحر داشته و به کار...
جمعه، 4 مهر 1393
نکاتي در منطق شناسي فلسفي يا فلسفه ي منطق خواجه نصير طوسي (2)
عالم منطق ( سطوحي از آن ) را نمي توان به طور کامل در انطباق ( توصيفي يا کاربردي ) با عالم واقع دانست. عناصر مجموعه ي عالم منطق داراي تناظر (...
جمعه، 4 مهر 1393
نکاتي در منطق شناسي فلسفي يا فلسفه ي منطق خواجه نصير طوسي (2)
عالم منطق ( سطوحي از آن ) را نمي توان به طور کامل در انطباق ( توصيفي يا کاربردي ) با عالم واقع دانست. عناصر مجموعه ي عالم منطق داراي تناظر (...
جمعه، 4 مهر 1393
نکاتي در منطق شناسي فلسفي يا فلسفه ي منطق خواجه نصير طوسي (1)
يکي از شاخه هاي مهمي که امروزه توجه فلسفي انديشان را به خود جلب کرده است، فلسفه ي منطق است. نکته ي مهمي که امروزه در نگاه فلسفي به منطق وجود...
جمعه، 4 مهر 1393
سال شمار زندگي الکساندر فلمينگ
جوزف ليستر متوجه مي شود که باکتريها عامل عفونت اند و کاربوليک اسيد را براي حذف ميکروب از زخمها و تجهيزات به کار مي برند.
جمعه، 4 مهر 1393
زبان (ها) از ديدگاه روسو
زبان ها از نظر روسو اساساً ابزارهاي بيان سوژه ي داراي حس اند، حتي اگر در جوامع مدرن کشورهاي شمالي ديگر فقط کارکردي ابزاري داشته باشند. تأمل نظري...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
دين از ديدگاه روسو
روسو مانند اکثر نويسندگان هم عصر خود تمايز قائل مي شود بين دين طبيعي که احکام صرفاً اخلاقي آن براي همه ي انسان ها يکي است و ادياني که در طول...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
خيال پردازي از ديدگاه روسو
خيال پردازي نزد روسو حالت خوشبختي کم و بيش شديدي است که روح آن گاه که به طور تخيلي خود را به خاطره ي عزيزان يا به مشاهده ي طبيعتي آرام و منظم...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
حساسيت از ديدگاه روسو
حساسيت اصلي است که بر مبناي آن شرايط بر کل وجود حيوان اثر مي گذارد. هنگامي که حساسيت صرفاً منفعل است، فقط روابط مادي را در بر مي گيرد ( احساسات،...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
خوشبختي از ديدگاه روسو
نمايش بدبختي هاي انسان در جوامع مدرن از اين رو غير قابل تحمل تر است که با هدف نوع بشر در تضاد است: « هدف واقعي تعليم و تربيت يک جوان چيست؟ اين...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
تجمل از ديدگاه روسو
نابرابري اقتصادي باعث بطالت مي شود و در دولتي که عزت نفس فاسدش کرده است، با تمايل به تمايز از ديگران همراه مي شود. تجمل زاده ي اين دو رذيلت...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
ترحم از ديدگاه روسو
بر مبناي گفتار در باب منشاء و مباني نابرابري انسان ها، ترحم و عشق به خود که خشونت آن با ترحم تعديل مي شود، دو دلبستگي بدوي انسان در وضعيت طبيعي...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
انسان از ديدگاه روسو
روسومجموعه ي طرح فلسفي خود را بر حکمي که در گفتار در باب منشاء و مباني نابرابري انسان ها بيان مي کند، سامان مي دهد: « به نظر من، لازم ترين معرفت...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
روسو و اصطلاح شناسي فلسفي
« خوانندگان دقيق، خواهش مي کنم شتاب زده مرا به تناقض گويي متهم نکنيد. با توجه به فقر زبان، نتوانستم از تناقض گويي در الفاظ بپرهيزم. اما صبر کنيد...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
نظريه ي توجيه نزد خواجه طوسي
گزارش و تحليل انتقادي نظريه ي طوسي در تفسير موجَّه بودن گزاره مسأله ي تحقيق ما است. جايگاه وي در تاريخ منطق و کلام اهميت جستجو از نظريه ي توجيه...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي و اسماعيليه (2)
نفي اسماعيلي بودن مذهب خواجه به هيچ روي به معناي نفي هر گونه ارتباط و تأثير و تأثر متقابل نيست. سي سال نزديکي به جماعتي که تاريخچه ي فکري قابل...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
خواجه نصيرالدين طوسي و اسماعيليه (1)
خواجه نصير طوسي بخش قابل توجهي از عمر خود را در ميان اسماعيليه و در قلاع آنان گذرانيد و به توصيه ي ايشان دست به تأليف آثار مهمي زد. سالهاي حضور...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (4)
شرحي است به ترتيب قال اقول بر امور عامه تجريد العقايد خواجه نصير، اين نسخه ناقص مي باشد و در پشت ورق اول نسخه نوشته شده: شرح فاضل نيشابوري ولي...
پنجشنبه، 3 مهر 1393
کتاب شناسي تجريدالاعتقاد (2)
به مجموع پنج حاشيه اي که بين جلال الدين محمّد بن اسعد دواني مشهور به ملا جلال دواني (907 ق) و سيّد صدرالدين محمّد بن منصور دشتکي شيرازي مشهور...
پنجشنبه، 3 مهر 1393