درآمدي بر فلسفه اخلاق متعاليه
اين تقسيم بعدها در حکمت ارسطويي مدون شد و بصورت کتاب درآمد. شايد ارسطو اولين کسي بود که در باب اخلاق کتابي مستقل نوشت، اما اين بحث بعدها در ميان...
شنبه، 3 آبان 1393
فلسفه ي اخلاق اسلامي
عنوان اين ميز گرد يا نشست « امکان تأسيس فلسفه اخلاق بر اساس مؤلفه هاي فلسفه اسلامي » است. بتعبير ديگر آيا مي توان از يک نوع فلسفه اخلاق اسلامي...
شنبه، 3 آبان 1393
تعريف فلسفه در غرب
براي روشن شدن وضع فلسفه در تاريخ تفکر غرب، نگاهي به سير فلسفه از ارسطو تا عصر جديد کافي است. ماجراي تفکر فلسفي در غرب، غم انگيزتر از سير آن در...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
نقد و ارزيابي فلسفه اسلامي
در اين مطلب به نقد و ارزيابي « فلسفه اسلامي » مي پردازيم. آيا تفکري مي تواند، ديني باشد و در عين حال فلسفي هم باشد؟ آيا چيزي به نام فلسفه اسلامي...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
فلسفه از نظر سهروردي
او در تلويحات همان تعريف معروف را براساس موضوعيت « وجود مطلق » مطرح مي کند و در المشارع و المطارحات، همان مطالب را تکرار کرده است. در لمحات...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
تعريف فلسفه از نظر ملاصدرا
صدرا نيز در تعريف، موضوع و مسائل حکمت بحث کرده است. از آنجا که پس از وي، حکمت متعاليه او تاکنون، به عنوان حکمت برتر از مکتب هاي مشائي و اشراقي...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
فلسفه از منظر ابوالبرکات بغدادي ( م. 547هـ )
معرفت انسان، نخست به پديده مرکب تعلّق مي گيرد (مثلاً ما انسان را مي شناسيم)، سپس به شناخت مبادي و علل آن مي پردازيم. اما بايد توجه داشت که معرفت...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
فلسفه در نظر ابن سينا
ابن سينا (مرگ 428هـ) به تفصيل درباره ي تعريف فلسفه بحث کرده است؛ اما نه در همه کتاب هايش. او الاهيات اشارات را با عنوان « درباره وجود و علّت...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
تعريف فلسفه از منظر ابونصر فارابي
فارابي (مرگ 339هـ) دومين شخصيت در تاريخ فلسفه اسلام، چندان به تعريف فلسفه و مسائل مربوط به موضوع، قلمرو، هدف و روش آن، نپرداخته است. به گونه...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
تعريف فلسفه از منظر يعقوب بن اسحق کندي
به اين معنا که فلسفه، جامع دانش ها و در عين حال نتيجه و محصول دانش هاي ديگر است. کندي اين تعريف ها را از ديگران نقل مي کند. او در بزرگ ترين و...
چهارشنبه، 30 مهر 1393
تعريف فلسفه
بشر از روزي که توانست بينديشد، خود را جزيي از کلّ هستي ديده و کوشيد تا جهاني را که در آن قرار دارد، بفهمد.
چهارشنبه، 30 مهر 1393
مدل هاي مختلف در تاريخ نگاري فلسفه
تاريخ هر علمي را مي توان با روش هاي مختلف مورد بحث، پژوهش و مطالعه قرار داد. تاريخ نگاري فلسفه نيز براساس چند روش قابل بررسي و تحقيق است.
چهارشنبه، 30 مهر 1393
نقد و بررسی کتاب منطق جدید و فلسفه
کتاب منطق نگارش گراهام پریست، از سری کتاب هایی است که به معرفی منطق جدید می پردازد. (2) این کتاب با ترجمه ساده و روان آقای بهرام اسدیان توسط...
دوشنبه، 28 مهر 1393
مروري بر نتايج اساسي فلسفه اسپينوزا
مقاله ي حاضر اگر چه نکات بديعي در آن ديده مي شود، و به همين دليل اقدام به درج آن نموديم، اما پيش از چاپ به نظر يکي از صاحب نظران علوم عقلي رسيده...
دوشنبه، 28 مهر 1393
نقدي بر قاعده ي الواحد و اصل سنخيت
نويسنده ي محترم در مقاله ي مزبور، سعي در نقد و تضعيف قاعده الواحد داشته است؛ به اين شکل که، اول تصويري نادرست و نامطلوب از قاعده ارائه کرده و...
دوشنبه، 28 مهر 1393
نقد تفکيکي انگاري ملاصدرا
بر اساس يکي از ديدگاه هاي طرح شده، روش شناسي ملاصدرا در حکمت متعاليه تفکيکي است. مدعاي اين نظرگاه اين است که ملاصدرا در سير تحول روشي خود از...
يکشنبه، 27 مهر 1393
نقش نظريه افلاک در آراء فيلسوفان اسلامي
يکي از مسلّماتي که در برخي از مباحث و آراء فيلسوفان مسلمان، نقش برجسته يي ايفا کرده است، نظريه افلاک با محوريت زمين مي باشد. اين نظريه، تأثيرات...
يکشنبه، 27 مهر 1393
نظريه افلاک و تأثير آن بر فلسفه اسلامي
به نظر فيلسوفان اسلامي، مباحث طبيعي ( طبيعيات ) به مثابه اصول موضوعه، در علم الهي استفاده مي شود. برخي از مباحث مابعدالطبيعه، تحت تأثير علم تجربي...
يکشنبه، 27 مهر 1393
کوششي در بازسازي انديشه ي ابوالعباس ايرانشهري
با تمامي تُنُک مايگي ما نسبت به زندگي و انديشه ي ابوالعباس محمد بن محمد ايرانشهري نيشابوري و با انتباه به همان مدارک ناچيزي که درباره ي او باقي...
شنبه، 26 مهر 1393
بازخواني نقادانه ي ديدگاه ارسطو درباره ي ساختار هستي
ارسطو ساختاري را که براي عالم وجود معرفي مي کند بر پايه ي مفاهيم اوسيا، ماده ي نخستين، صورت، قوه، فعل و کمال استوار است. به رغم کوشش هايي که...
شنبه، 26 مهر 1393