تدبیر فلسفی در منزل
موضوع بحث ما امروز تدبیر منزل در حکمت متعالیه و کاربرد حکمت در خانواده است. حکما و فلاسفه حکمت را به دو بخش حکمت نظری و حکمت عملی و حکمت عملی...
جمعه، 12 ارديبهشت 1393
جمعیّت ناشناخته
شناخت عمومی و غیرمحققانه از محتوای رسائل اخوان الصّفا، آن را مجموعه ای از معارف فلسفی و عرفانی و حتی صوفی گرایانه می داند و کمتر به آن به عنوان...
دوشنبه، 1 ارديبهشت 1393
انسان شناسی اخوان الصفا
مبنای اساسی اندیشه اخوان الصفا به ویژه در مورد نظام هستی، پیوستگی و ارتباط ناگسستنی بین عوامل وجود است، بین عقل کلی که عالی ترین مرتبه ی وجود...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
فلسفه ی علم اخوان الصّفا
علوم و جایگاه آنها یکی از مهم ترین مباحث در اندیشه اخوان الصفاست. برخورداری انسان از عقل که وجه تمایز او از سایر موجودات است و علم آموزی او در...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
هستی شناسی اخوان الصّفا
برای شناختن جهان بینی اخوان الصفا باید به این نکته اساسی توجّه داشت که جهان تجلّی و تمثیل از عالم غیب و عالم بالاست و بین عالم طبیعت و جهان برتر...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
اهمیّت معرفت شناسی
شناخت اندیشه اخوان الصفا از جهت سیاسی و اجتماعی در گرو آشنایی با دیدگاه آنان در زمینه ی انسان و طبیعت و ماورای طبیعت و رابطه آنها با یکدیگر است،...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
هویت اخوان الصفا
اخوان الصفا از نهضت های مهم فکری - سیاسی قرن چهارم هجری است که در نزدیک کردن حکمت یونانی و دین اسلام استوارترین قدم ها را برداشته است. (1) آنان...
يکشنبه، 31 فروردين 1393
پست مدرنسیم از دیدگاه فردید
در میان دو دوره ی تاریخی معمولاً برهه ی تاریخی واحدی، وجود دارد که این دو دوره را به هم می پیوندند. یعنی برهه ی تاریخی مذکور، شامل آخرین مرحله...
شنبه، 30 فروردين 1393
حوالت تاریخی و فلسفه ی تاریخ فردید (1)
آنچه هر دوره ی تاریخی را تعیّن می بخشد، حوالت تاریخی یا حکم اسمی است که بر آن دوره از تاریخ حکومت دارد؛ اما بر اساس آنچه محی الدین آن را سرّالقدر...
شنبه، 30 فروردين 1393
حوالت تاریخی و فلسفه ی تاریخ فردید (2)
پیش از ورود به بحث، نخست باید به این نکته ی اساسی توجه کرد که برخلاف ترجمه های متداول، معادل انسان دوستی در زبانهای غربی «فیل آنتروپی» است، نه...
شنبه، 30 فروردين 1393
منشأ نفسانیت در تاریخ
منشأ نفسانیت در تاریخ چیست و چرا اساساً چنین امری به ظهور می رسد؟ پاسخ آن است که منشأ ظهور نفسانیت در تاریخ، سیر وجود از اطلاق به تقیید است،...
شنبه، 30 فروردين 1393
فردید و غربزدگی
مراد استاد از غربزدگی چیزی نبود جز نیست انگاری حق و غفلت از حقیقتِ وجود. در سرآغاز تاریخ، انسان به نحو حضوری ملاقیِ حقیقت و متذکر اسماء و صفات...
شنبه، 30 فروردين 1393
حضرات خمس
عوالم به رغم تنوع و کثرت آنها، به دو نوع کلی، منقسم می گردند: نخست، عوالم مینویی عُلوی؛ که اصلاً شرّ در آنها راه ندارد و خیر محض اند. دوم، عوالم...
شنبه، 30 فروردين 1393
اعیان ثابته
حق تعالی را دو تجلی است: تجلی ذات به ذات، که در این تجلی، حق تعالی تمام اسماء و صفات خود را در آینه ی ذات، شهود می کند. در تجلی دوم، اسماء و...
شنبه، 30 فروردين 1393
اسماء و اعیان ثابته
اسماء را به اعتبارات گوناگون تقسیم نموده اند ولی آنچه در صدر همه ی تقسیمات متعددی که در اسماء وجود دارد، قرار گرفته است، انقسام اسماء به دو قسم...
جمعه، 29 فروردين 1393
مراتب ذات
پس از آنکه ابن سینا در "شفا" و به تبع او بهمنیار در "التحصیل" لحاظات سه گانه ی ذات (لابِشرط، بِشرط لا، بِشرط شیء) را طرح نمودند، این پرسش بسیار...
جمعه، 29 فروردين 1393
نظریه حکمای انسی در باب وجود
در نظر حکمای انسی وجود خاص حق است و به همین جهت دارای افراد و مصادیق متعدد نیست و امری واحد و منحصر در فردی فارد است؛ هر چند که این امر واحد...
جمعه، 29 فروردين 1393
اقسام اصالت ماهیت
قائلان به اصالت ماهیت، به سه گروه اساسی انقسام حاصل می نمایند: نخست، کسانی که ملاک تحقق همه ی امور را اعم از واجب و ممکن، به ماهیت آنها می دانند؛...
جمعه، 29 فروردين 1393
مابه التحقیق موجود
در 2500 سال تاریخ متافیزیک، از حقیقت وجود پرسش نشده است و مذاهب متعدد فلسفی تنها به این پرسش پاسخ گفته اند که مابه التحقیق موجودات، چیست. مذاهب...
جمعه، 29 فروردين 1393
اصالت ماهیت
نیست انگاری، کنه و ماهیت متافیزیک است. از همین روی، تمامی مسالک و نحل فلسفی، اعم از قائلان به اصالت وجود یا ماهیت، حقیقت وجود و به تبع آن، حقیقت...
جمعه، 29 فروردين 1393