فلسفه برای کودکان و نوجوانان
این مقاله به بررسی فلسفه برای کودکان و نوجوانان در برنامه های آموزشی می پردازد. شاید این طور به نظر آید، که تفکر فلسفی برای دوره ی پیش از نوجوانی...
چهارشنبه، 14 اسفند 1392
کارکردهای فلسفه و عرفان در تبیین معارف دینی
فلسفه به عنوان هستی شناسی عقلانی و عرفان نظری به عنوان هستی شناسی شهودی و قلبی، هر دو به دنبال دستیابی به فهم عمیق و دقیق از هستی و مراتب آن...
سه‌شنبه، 13 اسفند 1392
مجلّه ای برای نقد برداشت های فلسفه نخوانده ها از فلسفه
مجلّه «سمات» جزئی از جریان اجتماعی مبارزه با معارف الهی و علوم عقلی است که سنجش کارنامه ی آن باید در سایه ی ارزیابی کلان این جریان صورت گیرد؛...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
فلسفه اسلامی یا فلسفه مسلمین؟
مطالعه مختصر تاریخ اندیشه، در فرهنگ و تمدّن اسلامی به خوبی این مسئله را نمایان می سازد که در طول تاریخ علم در دنیای اسلام، مخالفت های جدّی از...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
بدرقه دانشجویان به مقصدی نامشخّص
قریب به هشت دهه از تأسیس دانشکده علوم معقول و منقول-الاهیات و معارف اسلامی- به عنوان اوّلین فضای آکادمیک برای رشد و نموّ فلسفه اسلامی می گذرد....
دوشنبه، 12 اسفند 1392
جامعیت فلسفه اسلامی پاسخی به قشری گری اشعری و افراط معتزلی
علّت نیاز بشر به تمدّن در طبع بشر نهفته است؛ او چون مدنیّ الطّبع است. حتماً نیازمند حیات اجتماعی است و این حیات اجتماعی را تمدّن یا Civilization...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
سطح تفکّر فلسفی در جامعه و علمای دین محدود است
برای من این جلسه، بسیار جلسه شیرین و جذابی است و اگر مجال بود، حرفی نداشتم که یک ساعت دیگر یا بیشتر این جلسه ادامه پیدا کند و مطالب آقایان را...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
انقلاب اسلامی دلیلی بر کارآمدی فلسفه صدرایی
برای شناخت یک دانش و ارزیابی آن، راه هایی غیر از بررسی صدق گزاره های آن نیز می توان پیشنهاد کرد. خصوصاً اگر آن دانش، هویّتی مستقل از گزاره هایش...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
فلسفه ی فلسفه ی صدرایی
با ظهور دولت صفوی-به عنوان اولین دولت شیعی-غرب با اعزام مستشاران خود سعی کرد جای پایی برای خود در آن دولت باز کند و اندیشه خود را در همان ابتدای...
دوشنبه، 12 اسفند 1392
منطق تولید تعاریف
در این نوشته کوشش شده است که از طریق ارائه ی «فرایند گام به گام» تحلیل مفاهیم، بستری برای عرضه ی تعاریف روشن و موجه، مهیا شود. «فرآیند تحلیل...
يکشنبه، 11 اسفند 1392
تعریف ماهوی یا تعریف مفهومی
مبحث تعریف در منطق ارسطوئی مبتنی بر مبحث کلیّات خمس است و مبحث کلیّات خمس از فلسفه ارسطویی وارد منطق شده است. مقاله ی حاضر مدّعی است که بحث کلیّات...
يکشنبه، 11 اسفند 1392
علم از نظر علامه طباطبایی (2)
ممکن است بعضی چنین بپندارند که مفاهیم اعتباری مثلاً مفهوم مالکیت و مملوکیت چون مفاهیمی فرضی و قراردادی هستند و مابازاء خارجی ندارند پس صرفاً...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
علم از نظر علامه طباطبایی (3)
سابقه بحث « حسن و قبح» در یونان باستان به آنجایی باز می گردد که گروهی در زمینه امور اخلاقی و ارزشی ( چه در محدوده فردی و چه در قلمرو جامعه) الفاظ...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
علم از نظر علامه طباطبایی (1)
علامه در بحث وجود و انقسامات آن، آن را از یک حیث به « وجود ذهنی» و « وجود خارجی» تقسیم می کند. بر مبنای این نظری « ماهیاتی که در خارج وجود دارند...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
فلسفه و علم از منظر علامه طباطبایی
به نظر علامه موضوع فلسفه « مطلق وجود» است که احتیاجی به اثبات ندارد. اصل وجود واقعیت بدیهی است: « تردیدی نیست که ما آدمیان اشیایی هستیم که واقعاً...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
انسان شناسی از دیدگاه علامه طباطبایی
انسان شناسی علامه طباطبایی که بر محور دستاوردهای تجربی، تأملات فلسفی و دریافت های قرآنی شکل گرفه است شاه کلید اندیشه های وی محسوب می شود. به...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
معنا در رویکرد ساختار گرایانه
ساختارگرایی، برنامه پژوهشی وسیعی است که تحقیقات دانشمندان را در حوزه های مختلف علوم انسانی و اجتماعی جهت می دهد؛ مردم شناسی ( « کلود لوی استراوس»(1)،...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
معنا در اندیشه دریدا
بحث پیرامون شالوده شکنی را با بررسی آرای دریدا انجام می دهیم. مرزهای این بررسی را تا آنجا بسط می دهیم که از سرزمین معنا خارج نشویم ( هرچند از...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
معنای معنا
ریشه لغت معنا در زبان انگلیسی به واژه آلمانی ( meinen) به معنای «در ذهن داشتن» باز می گردد. «بر این مبنا، معنای یک عمل، متن، رابطه و غیره همانی...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392
عقلانیت از منظر پسامدرنیته
اگر پسامدرنیته را به عنوان یک نظام اندیشه، منتزع از بسترهای تاریخی تکوین آن در نظر آوریم، مانند همیشه، ریشه ها و رگه های ابتدای آن را می توانیم...
پنجشنبه، 8 اسفند 1392