انسان از نگاه غزّالی
ابوحامد محمّدبن احمد غزّالی در سال 450 هجری قمری در طوس از شهرهای خراسان تولد یافت و تحصیلات خود را در همین شهر آغاز کرد و در سال 470 ه‍. به...
جمعه، 29 فروردين 1393
ارکان انسان از نگاه ابن سینا
فیلسوفان و اندیشه وران باستان به مسئله ی نفس توجه داشته اند. بعضی از حکیمان و فیلسوفان معتقدند که نفس انسان موجودی برآمده از جسم است،‌ نه موجودی...
جمعه، 29 فروردين 1393
تحریر محل نزاع در بحث اصالت وجود یا ماهیت
آنچه شیء بدان موجود است، ماهیت است یا وجود آن و یا امری ورای آن دو؟ در صورتی که آنچه موجود بدان موجود است، وجود باشد، ماهیت، امری انتزاعی است...
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
دلائل متأخران در اصالت وجود
متأخران برای اثبات مدعی خود در اصالت وجود، به دلایلی تمسک جُسته اند که سه دلیل از اساسی ترین دلایل آنان ذکر می شود:
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
اصالت وجود یا ماهیت؟
در تاریخ متافیزیک کهن مابه التحقیق موجود را به وجود خاص، یا ماهیت شیء دانسته اند. بنابراین فیلسوفان دوره ی یونانی و اسکولاستیک و نیز فیلسوفان...
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
زیادت وجود بر ماهیت
«ماهیت» و «وجود» دو امر مغایرند. بدین معنی که حیثیت هستی هر شیء، غیر از حیثیت چیستی آن است. تفصیل آنکه ذهن، شیء واحد را به دو امر تحلیل می کند:...
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
اقسام حکمت از نظر جعفر کشفی
حکمت از دیدگاه کشفی عبارت است از همان قوه ای که انسان را به نفس الامر می رساند. و فرق آن با علم، فرق ظاهر و باطن است. در واقع، علم در منظر حکیمان،...
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
عقل و جهل از نظر جعفر کشفی
در جهان شناسی، جهان، عرصه ی گشت و بازگشت عقل و مواجهه ی آن با جهل است. عقل به عنوان صادر اول، طی دو فرمان با مخلوقات ارتباط برقرار می کند. در...
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
روش شناسی سیّد جعفر کشفی
روش شناسیِ کشفی به طور اساسی، در ساختار کتاب «تحفة الملوک» بازتاب یافته است. او در سومین تحفه از کتاب مذکور و نیز در لابه لای مباحث عقل و جهل،...
پنجشنبه، 28 فروردين 1393
وجود و مابه الوجود موجود
حقیقت وجود در دو هزار و پانصد سال تاریخ مغرب زمین نیست انگاشته شده و در متافیزیک پرسشی از آن به میان نیامده است و جز این هم نمی توان باشد؛ زیرا...
چهارشنبه، 27 فروردين 1393
مقایسه دیالکتیک و سیر اختصامی
سیر اختصامی طریقت فکری حکمای انسی در تحلیل از تضاد و تناقض است، و دیالکتیک منهج فکری افلاطونیان و پاره ای از حکمای جدالی مذهب دوره ی جدید در...
چهارشنبه، 27 فروردين 1393
مقایسه دیالکتیک و سیر اختصامی
سیر اختصامی طریقت فکری حکمای انسی در تحلیل از تضاد و تناقض است، و دیالکتیک منهج فکری افلاطونیان و پاره ای از حکمای جدالی مذهب دوره ی جدید در...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
سیر اختصامی و حکمت انسی
طریقت تفکر در حکمت انسی مقام جمع الجمع دو امر است: نخست، رسوخ از ظاهر به باطن، یا تأویل و زندآگاهی؛ و دوم، سیر اختصامی، که جمع الجمع آن دو را...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
تأویل یا زندآگاهی
تأویل و زندآگاهی به عنوان رُکنی از طریقت فکری دینی، گذشته از حکمت اسلامی در دیر ادیان نیز موجود است.
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
دوره های تأویل اختصامی
سیر تأویل، سیر از ظهور به بطون است و سالک ابتدا از ظواهر و واقعیت ها به حقایق و ماهیات که همان اَعیان ثابته است سیر می کند و سپس از عین، به کُنه...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
منطق در فقه و کلام
هر چند اساس علم کلام بر تفکر حصولی قرار دارد، اما از آنجا که این نحو حکمت ملتزم وحی است، صورت نوعی منطق در حوزه ی آن با منطق یونانی برخی تفاوت...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
نقد دیالکتیک هگل
هر چند هگل بزرگترین کسی است که در فلسفه ی غرب، دیالکتیک را به کار گرفته و تمام اصول فلسفی خود را بر اساس سیر جدالی، بیان داشته است لکن آن دسته...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
دیالکتیک هگل
هگل در کتاب معروف خود "علم منطق" به بیان تفصیلی دیالکتیک در حوزه ی منطق می پردازد. کُنه و اساس مباحث هگل در این کتاب آن است که اگر ایده ی مطلق...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
ناتوانی منطق ارسطو در تحصیل تصدیقات مجهول
اساس منطق ارسطو، در مقام استنتاج تصدیقات مجهول، بر "قیاس" قرار دارد؛ چرا که تمثیل و استقراء ناقص، مفید یقین نیستند و استقراء تام نیز در اغلب...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393
منطق در حوزه ی حکمت اشراقی
اساس تفکر در نزد افلاطون و پیروان او بر تفکر حصولی نیست و مدار آن بر نحوی از تفکر حضوری است، که التزام به وحی ندارد. تفصیل این امر بدین قرار...
سه‌شنبه، 26 فروردين 1393