ابن رشد در جهان یهودی
عربی، زبان فرهنگ برای مسلمانان آشنا با پدیده ی دو زبانی - عربی معیار / زبان محاوره (عربی با لهجه محلی، بربر، یا رومی) - خود را به همین وجه بر...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
سنگپایه های فلسفه ابن رشد
در کار ابن رشد یک دوره ی آمادگی علمی و یک دوره ی دیگر را می توان تمیز داد که در آن اندیشه ی دینی خویش را تدوین کرد. بین این دوره و کار دنبال...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد در جهان عربی
در تاریخ جهان اسلامی، ابن رشد چهره ای ناسازه نما است. او بود که شخصاً در بیرون آوردن فلسفه از کنج طردگاهی که بدان محصور شده بود کامیاب شد. اما...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد همچون یک متکلم
در میان آثار ابن رشد کشف عن مناهج الادله به روشنی مورخ 80-575/1179 است یعنی دومین دوره ای که قاضی اشبیلیه - از آن پس پایتخت اندلس - بود. مطلعان...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
تفسیر فلسفی ابن رشد از کیش موحدان
بر رغم آن که سرشتِ اندیشه ی ابن تومرت در بنیاد فلسفی بود، تفسیر کیش موحدان بر مبانی فسلفی گامی نبود که خودکارانه برداشته شود. پیشتر شکست ابن...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
میراث کیش موحدان
برخلاف دوره های امارت و خلافت در اندلس (که تا پایان سده ی چهارم / دهم پایید)، دو دهه و نیم بعد بر رغم میان پرده هایی از ثبات چشمگیر، برای اسپانیای...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد همچون یک فقیه
تمایل ابن رشد به همراه کردن اندیشه و محیط خویش در یک کل واحد، نمی توان حتا در یک بررسی فلسفی، فعالیت او به عنوان فقیه را نادیده گرفت، یعنی کسی...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد و دستور زبان
می توانیم در آثار دوره ی آغازین ابن رشد نشانه هایی تکمیلی بیابیم که نه فقط نگرش علمی و فلسفی او بلکه نیز دیدگاه فرهنگیش را آشکار می سازند. از...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد به عنوان یک پزشک
ابن باجه در نامه ای به دوست یهودی مسلمان شده اش یوسف بن حسدای که در مصر مقیم شده و نویسنده ی اثری درباره ی منطق بود، گزارشی از تکامل فکری خود...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
روش شناسی ابن رشد
م. کروز هرناندز یادآور شده است که در میان شرحهای کوتاه ابن رشد اثری مربوط به حکمت عملی دیده نمی شود. این را نمی توان به سادگی براساس زمان نگاری...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
سال نگاشت آغاز فعالیت فکری ابن رشد
می دانیم مراحل زیر بخشی از نخستین دوره ی فعالیت ابن رشد را تشکیل داده اند و می توانیم آن را با درجه ی بالایی از احتمال بازسازی کنیم.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ستاره شناسی ابن رشد
با این که رصدهای نجومی ابن رشد نخستین نکته ی مهم در زمان نگاری ما هستند به آنها نباید اهمیت بیش از اندازه داد.
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
حکمت اشراقی ابن طفیل
از پرورش و فرهیزش ابن طفیل تقریباً هیچ نمی دانیم. او در وادی آش در نخستین سالهای سده ی ششم / دوازدهم زاده شد و گویا در آغاز در غرناطه می زیسته...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
زندگانی فلسفی - سیاسی ابن رشد
هنگامی که مرابطان نزدیک به پایان سده ی پنجم / یازدهم در اسپانیا حاکم شدند با آن چون سرزمینی مفتوح رفتار می کردند. حضور نظامی بربران برای قرطبه...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
نهضت موحدان در اندلس
بانی نهضت موحدان ابن تومرت بربر (ح 524/1130-81-4/1078-471) بود. او در محیطی شروع به مطالعه کرد که چندی پیش به دست خوارج اسلامی شده بود و آشکارا...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
ابن رشد را چگونه باید شناخت؟
چرا باید به آثار نویسنده ای سده ی دوازدهمی پرداخت که پیش از هر چیز چونان «شارح» ارسطو شناخته شده است؟ این کار آیا دلیلی جز دلبستگی علمی صرف می...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
آغاز فلسفه در اندلس
مسلمانان اندلس بدین باور خوش بودند که پیش از ورود تمدن خودشان این شبه جزیره از اندیشه تهی بود. راست است که هم سِکِنا و هم نوه اش لوکان فیلسوف،...
سه‌شنبه، 13 خرداد 1393
بررسی تاریخ و اندیشه های نهضت حروفیه
عوامل مختلفی را می توان برای شکل گیری نهضت ها و جنبش ها برشمرد. حروفیه فرقه ای به رهبری فضل الله استرآبادی بودند که در ادامة جنبش های مردمی در...
دوشنبه، 12 خرداد 1393
نقد و بررسی نظریه «عقول» و تأثیر آن در فهم صدرا از آیات قرآن
در این مقاله نظریه «عقول» و تأثیر آن در برداشت های صدرا از آیات قرآن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است. به این منظور کلیه کتاب های صدرا اعم از...
يکشنبه، 11 خرداد 1393
راهنمای کتابشناختی ابن رشد
کمتر نویسنده ای چهره ای بحث انگیز چون ابن رشد آفریده است. پس لازم است از این سیر پنداره ای داشته باشیم تا بتوانیم رهسپار بررسی او و کارهایش شویم.
شنبه، 10 خرداد 1393