تعریف کلاسیسیزم
بالداسّاره کاستیلیونه در کتاب درباری (1528) خود نشان می دهد که برای انسان چقدر آسان و طبیعی است که از گذشته تمجید کند و به خود بگوید کارم هر...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
اصطلاح کلاسیسیزم
اصطلاح کلاسیسیزم تعریف دقیقی ندارد. در دانشنامه ها عباراتی به کار برده اند از قبیل: گرایشی در زیبایی شناسی که مشخصاتش احساس تناسب، ترکیب بندی...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
استعاره ی یک استعاره
به نظر می رسد که دو نظر اساسی در باب استعاره وجود دارد. یکی، که می توان دیدگاه کلاسیک نامیدش، استعاره را «انفکاک پذیر» از زبان می داند؛ صناعتی...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
زبان شناسی و استعاره
شاید دین اصلی که زبان شناسی مدرن بر گردنِ بحثِ استعاره دارد، به حوزه ی رابطه ی زبان شعر با زبان «متعارف» یا «معیار» مربوط باشد. در نهایت، مسئله...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
مردم شناسی و استعاره
عرصه ی مردم شناسی اساساً عرصه ای است که در آن نحوه ی «نیندیشده» سخن گفتنِ مردم با نحوه ی زندگی آنان مربوط می شود. در واقع، رابطه ی نزدیک بین...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
استعاره در سده ی بیستم
قرن بیستم بی تردید بیش از یک «پژوهِش نظریِ کلی در باب زبان... که قادر است قدرتهای تازه ای را که می توانیم بر ذهن خود اعمال کنیم بر ما آشکار سازد»...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
مشابهت در عدم مشابهت
علاقه ی کولریج به «ادراک مشابهت در عدم مشابهت» و، به طور کلی تر، کل «نحوه ی تداعی افکار ما» بسیار شناخته شده است، و می توان گفت هسته ی تفکر او...
سه‌شنبه، 1 بهمن 1392
جهانی که زبانمان ساخته است
در تصور رمانتیک ها از تخیل، قدرت پیوند دهنده ی این قوه تثبیت و برجسته می شود، و این قدرت را در تقابل با خصوصیتِ جداکننده ی قوه ی دیگری قرار می...
دوشنبه، 30 دی 1392
زبان واقعی انسان ها
سرسپردگی وردزورث به «زبانی که واقعاً انسانها به آن سخن می گویند» قطعاً نشانگر این احساس اوست که چنین زبانی فی نفسه «بالضروره استعاری» است و پیش...
دوشنبه، 30 دی 1392
زبان افلاطون
از جان استوارت میل نقل شده است که کولریج همیشه می گفت هر کسی یا افلاطونی به دنیا آمده یا ارسطویی. تصوراتی که در بابِ استعاره بیان کرده اند قطعاً...
دوشنبه، 30 دی 1392
عصاره ی انقلاب راموسی
درایدن در سال 1649، در هیجده سالگی، چند سطری در باب مرگ لرد هستینگز بر اثر ابتلا به آبله سرود؛ جز آبله، این پلیدترین پلیدیهای صندوق پاندورا،...
دوشنبه، 30 دی 1392
استعاره ی کلاسیک
یونانیان کوچکترین تردیدی نداشتند که زبان از برجسته ترین ویژگیهای انسان است، تا آنجا که برای تعریف انسان از زبان استفاده می کردند. به نظر آنان...
دوشنبه، 30 دی 1392
استعاره در سده های میانه
در سده های میانه، نظریه ی ادبی قابل اعتنایی پدید نیامد، اما می توان دید که در بحث از استعاره به فرایندِ تبیین و صدور احکام بر مبنای شیوه ی کلاسیک...
دوشنبه، 30 دی 1392
استعاره و زبانِ مجازی
واژه ی métaphor، استعاره از واژه ی یونانی metaphora گرفته شده که خود مشتق است از meta به معنای «فرا» و pherein، «بردن». مقصود از این واژه ی دسته...
دوشنبه، 30 دی 1392
تمثیل و طنز
تمثیل روان شناختی یا بنده ی معمولی خداست، یا عالی جناب روحانی، یا سلحشور حق طلب. اما طنز برمی گردد به تامس شَدوِل [کمدی نویس]، یا کالی سیِبر،...
دوشنبه، 23 دی 1392
نظریه ی تمثیل در قرون وسطی
سال 361 که یولیانوس کافر (332-363) بر اریکه ی امپراتوری روم تکیه زد نخستین اقدامی که برای مبارزه با مسیحیت انجام داد- که حالا دین رسمی امپراتوری...
دوشنبه، 23 دی 1392
تمثیل و فرد
اساطیر و مناسک ادیان سرّی، تمثیل های فلسفی افلاطون یا آپولیوس، لایه ی تأویلی تفاسیر کتاب مقدس- همه در یک چیز مشترک اند: دغدغه ی اصلی آنها فرد...
دوشنبه، 23 دی 1392
تمثیل در کتاب مقدس
دو نوع تمثیل در کتاب مقدس یافت می شود. «ستایش محبت» پولس رسول (کُرَنتیان، سیزده) همان قدر تمثیلی تصویری است که «ستایش فضیلت» ارسطو (فرهنگ شعر...
دوشنبه، 23 دی 1392
تمثیل و تاریخ
جامعه ی مسیحی گسترش یافت اما همچنان بر این باور موروثی ماند که تاریخ، سرتاسر تمثیلی هدفمند است. این باور، برای مثال، کمک می کند که بیدِ مورخ،...
دوشنبه، 23 دی 1392
تمثیل در یونان و روم باستان
خاستگاه تمثیل بیشتر فلسفه و کلام است تا ادبیات. تمثیل ها اغلب مذهبی اند. اما تمثیل از آغاز نسبت نزدیکی با روایت داشته است. همه ی ادیان ابراهیمی...
دوشنبه، 23 دی 1392